Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 11:41

ukkiepuk schreef:
Zo, wij kunnen voorlopig weer een eindje vooruit :D


Dat herken ik! :D Hier was ook een giga lading toegekomen, en alle geluk dat het in de plastic zat, want mijn kat rook een vreemde geur en was er prompt op gaan plassen :') Netjes af kunnen wassen dankzij de gladde plastic en er snel bij te zijn, gelukkig :P

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 18:53

Superstorm om terug te antwoorden, maar ik maak me best zorgen...

Het is vastgesteld via scopie dat mijn merrie glandulaire zweren heeft, en ze staat daarvoor op sucralfaat en omeprazole. Ze staat nu op twee weken volle dosis, maar naast een iéts vollere poep heeft ze nog steeds ingevallen flanken en is ze nog steeds vrij loom, vuile oogjes. Wie heeft hier ervaring mee?

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 20:41

@ Skyefate : uiteraard ben ik geen dierenarts , maar mijn ervaring :
Elke ziekte, blessure, verandering in voer en/of leef omstandigheden, medicatie , etc. , etc. kan een enorme aanslag op de weerstand hebben en zijn.

Mijn ervaring is dat er door deze verminderde weerstand vaak een soort van domino effect ontstaat als er ergens op welke manier dan ook een verstoring in het 'normale' is.

Ik ben inmiddels zover dat ik sowieso start met het geven van probiotica als medicatie nodig is, deze laatste zijn vaak bacterie dodend .. zowel de slechte als de goede !, en/of als ik merk dat om andere (on)verklaarbare redenen een dier 'minder' wordt om zo het lijf te helpen zelf weer in balans te komen.

Dat lome/hangerige, wat afweziger en niet zo alert zijn als gewoonlijk én die vieze ogen ... ik herken het maar al te goed !
Tip voor de ogen : oogdruppels van Kruidvat ( paarse opdruk) of voorzichtig deppen met, afgekoelde, kamillethee.

Overigens reageerde mijn Joppe wel snel op maagmedicatie ( en nog altijd, als ik te weinig geef komt daar direct reactie op .. oftewel : de zweren zijn helaas niet genezen maar de medicatie maakt het absoluut wel prettiger voor hem), maar hij kwam ook echt van heel ver.
Vanaf dat hij hier is ook altijd al moeilijk zo niet níet op gewicht te krijgen/houden, nu sinds start medicatie in combi met nóg een extra voermoment per dag ( 4-5 x per dag .. afhankelijk van weidegang en naast naast onbeperkt ruwvoer ) begint hij eindelijk wat meer 'body' te krijgen.
Moet ik bij zeggen dat ik sinds enige tijd, naast de Seniores Priores en de Hartog lucerne mix, ook Speedibeet geef ... allicht zet dat ook iets meer aan.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:05

Heb je toevallig een linkje van die oogdruppels wanderes?

Hier duurde het ook wel een paar weken voor dat ik echt verbetering zag bij de pony.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-18 22:25

Wanderers, bedankt voor de duidelijke info! Ik geef ook standaard probiotica nu, al is het maar omdat dat mentaal in mijn hoofd enkel helpt, pff... Net gesproken met mijn dierenarts, en die vind het ook maar abnormaal dat ze nog steeds zo suf is en vuile ogen heeft. Voor haar duid dat ook op iets dat niet opgelost raakt. Ze stelde voor om regumate te starten na de zweren te behandelen, en anders prascend... Allemaal wel heel extreem natuurlijk. De regumate zou zijn omdat ze zich echt uithongert wanneer ze hengstig staat en super gedehydrateerd is van al dat plassen. Maar ergens wil ik het wel proberen met goede supplementen op te lossen..

Lijst van probeersels tot zover -

- detox van NAF (reageerde ze super op, maar na afgifte terug hetzelfde)
- pavo health boost
- psyllium
- gastric aid van Mijten
- NAF opkikker senior
- horseflex joint power
- alguenergy (decathlon)
- Goudsbloem
- body builder Mijten
- optiform mijten
- NAF devil's relief

Nog ideeën? :') Regumate en prascend vind ik meteen zo heftig...

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 07:58

Skyefate schreef:
Wanderers, bedankt voor de duidelijke info! Ik geef ook standaard probiotica nu, al is het maar omdat dat mentaal in mijn hoofd enkel helpt, pff... Net gesproken met mijn dierenarts, en die vind het ook maar abnormaal dat ze nog steeds zo suf is en vuile ogen heeft. Voor haar duid dat ook op iets dat niet opgelost raakt. Ze stelde voor om regumate te starten na de zweren te behandelen, en anders prascend... Allemaal wel heel extreem natuurlijk. De regumate zou zijn omdat ze zich echt uithongert wanneer ze hengstig staat en super gedehydrateerd is van al dat plassen. Maar ergens wil ik het wel proberen met goede supplementen op te lossen..

Lijst van probeersels tot zover -

- detox van NAF (reageerde ze super op, maar na afgifte terug hetzelfde)
- pavo health boost
- psyllium
- gastric aid van Mijten
- NAF opkikker senior
- horseflex joint power
- alguenergy (decathlon)
- Goudsbloem
- body builder Mijten
- optiform mijten
- NAF devil's relief

Nog ideeën? :') Regumate en prascend vind ik meteen zo heftig...

Maagklachten kunnen ook komen door ppid. Is je paard getest hierop? In september/oktober is de test gratis. Visite en bloed prikken moet je wel betalen.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 08:46

Yep, in verschillende seizoenen en situaties om te zien of dat verschil gaf, maar driemaal negatief. Mijn dierenartse verdenkt mijn merrie ervan om het toch te hebben, maar ja, zóveel minder spieren heeft ze niet, ze heeft geen last van verharen, enkel dus die zweer en haar enorm loom zijn, vuile en zielige oogjes. :(

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 14:48

@ mirriejj : ik gebruik deze https://www.kruidvat.nl/kruidvat-optica ... /p/1497287

@ Skyefate : vind het moeilijk om te zeggen omdat ook ík altijd op zoek ben naar middelen om mijn dieren het zo goed en prettig mogelijk te maken, om te helpen als ik denk dat er hulp nodig en mogelijk is .. maar ik weet ook uit eigen ervaring dat het soms goed is om niet te veel te willen, om soms juist even (?) zaken te schrappen om te kijken of less misschien more kan zijn ..

Is overigens absoluut niet als kritiek oid. bedoeld maar een 'been there done that' opmerking ..

Maar goed, omdat ook ik dus inderdaad altijd zoekende ben naar zaken die mijn dieren zouden kunnen helpen heb ik daar wel wat ( zowel positieve als negatieve ..) ervaringen mee.
Moet ik natuurlijk wel weer bij zeggen dat uiteraard geen enkel dier en/of situatie gelijk is en effect/reacties uiteraard net zo divers zijn.
Je zou misschien eens kunnen kijken bij https://www.equilin.eu/nl/ .. ik persoonlijk heb goede ervaringen met de Balancer & Immuno ( na en in overleg met holistisch werkende behandelaar) bij een zwaar hoefbevangen en door diverse reguliere artsen opgegeven paard.
Misschien ook een idee om mening van holistisch werkende arts te vragen? Je zou bv. bij Den Hoek een telefonisch consult aan kunnen vragen https://www.holistischdierenarts.nl/tel ... h-consult/

NOOT : uiteraard heeft iedereen zo z'n eigen gedachten en ervaringen, de 'kunst' is om al die zaken te filteren en zo zelf je eigen weg & grenzen te vinden of te stellen.
Mijn persoonlijke advies is overigens wel om vooral niet te vaak/te veel/te snel te ontgiften en/of andere veranderingen te snel door/in te voeren (..) én diverse supplementen dienen met een ingelaste stop / rustperiode gegeven te worden.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 15:37

Wanderers, nee, ik snap dat zeker, niet opgenomen als kritiek! :j de laatste detox was in maart, in de zomer heeft ze enkel een psylliumkuur gehad. De rest dateert van daarvoor, inderdaad uit de 'less is more' gang van zaken... Maar ze werd maar niet beter, dus hup, naar de kliniek. Ze voelde zich duidelijk super toen ze net terugkwam van de kliniek tot drie dagen erna, dus ik moet nog steeds bellen om te vragen wat voor voer ze had gekregen, want dat was écht mijn merrie terug, heel eventjes.

Het is dat het nu een jaar aansleept en ze ondertussen 14 is, en ik wil gewoon dat ze terug voor haar eigen goed kan ravotten in de weide ipv er als kamerplant bij te staan... :(

Bedankt voor de tips!

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-18 19:38

Skyefate: klinkt misschien beetje 'zweverig', maar ik heb mega resultaten met die van mij geboekt door een holistisch dierenarts te laten komen. Er is zoveel te koop/te proberen qua middelen... ik wist ook niet meer wat wel/niet een goede keuze was en heb hun toen laten komen. Ik klopt het af, maar die van mij gaat nu stabiel.

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 09:12

Ik heb nog geen duidelijk antwoord gevonden maar misschien weet iemand het hier. Ik verdenk mijn merrie van maagzweren en wil graag omeprazol van abler proberen. Ze is nu 4 maanden drachtig en ik kan nergens vinden of het samen kan. Abler zelf reageerde dat ze het niet weten... misschien iemand in dit topic die het weet of zelf heeft geprobeerd. Mensen krijgen het wel gewoon tijdens de zwangerschap maar een paard is toch anders

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 10:45

@tirzasarah : zelf geen ervaring met Omprazol en drachtige merries, maar even googlen leert mij dat het nog niet voldoende onderzocht is dan wel afgeraden wordt om Omeprazol aan drachtige merries te geven, zie oa. https://www.zoetis.nl/_locale-assets/sp ... luiter.pdf .. maar er is meer (soortgelijke ) info op internet te vinden.

In vorig topic was ook al om ervaringen hiermee gevraagd, misschien is daar nog gereageerd ( zoekfunctie rechts bovenin gebruiken vergemakkelijkt het zoeken ;) )

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-18 11:42

Als het goed is zal ik één dezer dagen de bulzak Abprazole binnenkrijgen, en nu wil ik eigenlijk even vragen wanneer de beste tijd is om de korrels te geven, vlak voor de slobber, of juist voor het rijden. Hebben jullie tips?

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:30

Gulpje: Ik zou het na het rijden doen, dan is de maag wat leger en is er minder 'rommel' tussen de korrels, dan wordt het beter opgenomen. Als je het igg niet geeft met een hele bak voer.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 19:33

Tirza: ik verwacht dat het wel gewoon moet kunnen bij een dragende merrie. In de bijsluiter van Gastrogard staat het volgende:

Niet gebruiken bij merries die melk voor humane consumptie produceren. Niet aanbevolen bij dieren jonger dan 4 weken of die minder wegen dan 70 kg lichaamsgewicht.

tirzasarah10

Berichten: 1831
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-18 22:51

Sassieja schreef:
Tirza: ik verwacht dat het wel gewoon moet kunnen bij een dragende merrie. In de bijsluiter van Gastrogard staat het volgende:

Niet gebruiken bij merries die melk voor humane consumptie produceren. Niet aanbevolen bij dieren jonger dan 4 weken of die minder wegen dan 70 kg lichaamsgewicht.


Bedankt voor je uitleg!

Wanderers

Berichten: 876
Geregistreerd: 30-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-18 11:58

Sorry, een ieder moet uiteraard zelf beslissen wat hij/zij doet .. maar is ook de link geopend die ik eerder gegeven heb ? Zie citaat tekst aldaar onder punt 5 : " Gebruik van Omeprazol in drachtige en lacterende merries wordt niet aanbevolen. "

En nog een citaat "In afwezigheid van gegevens tijdens dracht en lactatie is het gebruik van Gastrogard in drachtige en lacterende merries niet aanbevolen. ", te lezen alhier onder kopje 'Waarschuwingen' https://www.dierapotheker.nl/Paard/763- ... puit-10-ml

En vooruit, nog maar een citaat : " Voortplanting & lactatie:
De veiligheid van omeprazol bij drachtige of lacterende paarden werd niet vastgesteld. Het gebruik bij deze dieren wordt daarom niet aanbevolen. "
, uit tekst https://www.vetcompendium.be/nl/node/3518
Etc. , etc. ,

Blijkbaar is het gebruik van Omeprazole bij drachtige / lactererende merries dus toch echt op z'n minst zéér discutabel ..

Sass82
Berichten: 7
Geregistreerd: 30-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-18 16:08

Ik heb het al eerder geplaatst, maar nog een keer..
Ik heb 6 spuiten Omeprazol en een bulkzak blauwe korrels van Abler.
Ik had ze al besteld en toen heb ik mijn paard moeten laten inslapen.
Dus zit nu met die medicatie.
Uiteraard vraag ik er minder voor dan als je het koopt bij Abler.
Ik hoop dat er iemand hier is die er interesse in heeft..

Gulpje

Berichten: 8071
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: In Uranus

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 10:55

Vandaag staat mijn paard een week op de AbPrazole en ik zie hem elke dag een stukje meer opknappen.
Gisteravond hadden stalgenoten hem van de wei in de paddock gezet en daar stond hij wild te spelen met het paard naast hem. Dát heb ik lang niet gezien. Ook is hij op de poetsplaats weer (bijna) net zo irritant aan het worden als vroeger. Ik ben best een beetje blij....

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 13:25

Wanderers; goed gevonden, dit was het enige wat ik snel kon vinden.

Even een inschattingsvraag voor jullie;

Mijn paard staat op een pensionstalling waar ze allemaal apart op de paddock staan. Hij staat nu in de paddock alleen in de ochtend, en de middag op het land (ook apart). In de paddock staat hij tegenover z’n grootste vriend, op het land niet, daar naast twee andere paarden.

Nu gaat zijn grote vriend over twee maanden verhuizen. Ik ben heel bang dat hij daar een terugslag van gaat krijgen, en ben even aan het bedenken of het niet fijner is om aankomende weken misschien alvast met een ander paard te ruilen om de impact wat kleiner te maken. Wat denken jullie daarvan?

Lindor92
Berichten: 7000
Geregistreerd: 14-05-07
Woonplaats: Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-18 21:46

Mijn sucralfaat gaat er snel doorheen. Iemand die nog wat nodig heeft om mee te bestellen? Iemand die toevallig wat over heeft wat weg mag? Dan hoor ik dat graag.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:37

Lindor: Jeetje dan ga je hard zeg! Evt als je besteld nog wel een bulkpack abprazole, laat maar weten.

Meiden, mag ik aan jullie vragen wat jullie voeren?

Die van mij staat nu op Gastro + met Bonpard Colon, maar wil van de Colon af omdat het lastig te krijgen is. Doe nu alles met een paar handen grasmix. Suggesties? Of gewoon grasmix met Gastro + en evt een vitamine bijvoeging?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-18 12:43

Ik zou dan Hartog digest gaan geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 18:59

Yvank_ schreef:
Ik zou dan Hartog digest gaan geven.

Even een vraagje, heb je ervaring met dit voer? Mijn merrie die gevoelig is voor maagproblemen krijgt nl méér problemen als ik gewone lucerne geef. Prikt teveel.

Digest ziet er goed uit, maar weet je ook hoe het met de "prik" :D zit?

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-18 19:00

Ja ik voer ik het al een maand :j

Ik vind het hele zachte stukjes eigenlijk. Mijn paard doet het er goed op.