Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:33

Oef...verhuizing...luchtzuigen...
stress..je noemt wel de kenmerken. Het is even een naar onderzoek, maar dan kun je tenminste wel gericht behandelen. Een paard met maagzweren laten doorlopen is echt enorm pijnlijk voor ze en lost niet vanzelf op.


nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 17:45

Ik ben enorm blij, afkloppen, hoe goed het gaat met mijn lieve merrie. Al behoorlijk wat maanden klachtenvrij (nog steeds afkloppend) en lekker aan het rijden. Veel gehad aan dit forum. Ik voer haar nog steeds alleen Havens Gastro brok. De laatste maanden opgebouwd naar 1.5 kilo per dag en Agrobs muesli 0.5 kilo per dag. En flinke scheut omega lijnzaadolie. En uiteraard volop ruwvoer. Zij haalt hier niet voldoende energie uit, merk ik nu we wat meer doen. Die Gastro is ook een sobere brok. Is energie alleen uit suiker, zetmeel en granen te halen? Ik ben zoekende. Heeft iemand tips? Is een kwpn merrie van 1.70 en ik rij/longeer 5x per week.

Eve_16
Berichten: 255
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-21 21:47

Wat fijn dat ze het zo goed doet! Super!

Ik train die van mij op Z2/ZZ licht niveau met:
1/2e schep Pre Active
1/2e schep met Green Power
1/5e schep Pharmahorse Elektrolyten slobber

Daar haalt hij meer dan genoeg energie uit.

Coentjuh

Berichten: 9835
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 15:45

Hier ook aan het kijken voor ander voer..

Nu:
Ton 1 = Mijten Gerstemix (voor alledrie)
Ton 2 = Pavo vital (voor alledrie)
Ton 3 = Slobber (af en toe om te verwennen, voor alledrie)
Ton 4 = Subli Seniores Priores (dit is alleen voor het mijn oude Arabje)

* Gerstemix wil ik gaan vervangen door een ander basisvoer/muesli
* En idd het liefst graanvrij is gaan proberen voor onze maagpatiënt.
* Iets wat ik alledrie de paarden kan voeren? Of maar een 5e ton aanschaffen :')
* Aveve? https://shop.aveve.be/collections/paardenvoeding
* Cavalor

Ik ben mij er nog even in aan het verdiepen, maar jullie hebben vast meer ervaring dan ik hierin en misschien willen jullie meedenken. Paarden hebben veel vakantie hier :D, worden soms een beetje gereden recreatief, niet vaak, jonkie nog aan het beleren rustig aan. Onze paarden: Maagproblemen = Quarter (18 jaar). En dan nog twee Arabiertjes zonder maagproblemen van 31 jaar en 5 jaar. Krijgen onbeperkt hooi uit slowfeeders. Ik heb Aveve opgeschreven en Cavalor omdat dat voer is waar ik hier iets makkelijker aan kan komen. Een zak Havens Gastro+ kan ik laten bezorgen voor 25 euro, snappie. Aveve heeft ook drie soorten 'zero's', zie link. Maar is dat dan wel okay voor de Arabiertjes?

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:08

Coentjuh schreef:
Hier ook aan het kijken voor ander voer..

Nu:
Ton 1 = Mijten Gerstemix (voor alledrie)
Ton 2 = Pavo vital (voor alledrie)
Ton 3 = Slobber (af en toe om te verwennen, voor alledrie)
Ton 4 = Subli Seniores Priores (dit is alleen voor het mijn oude Arabje)

* Gerstemix wil ik gaan vervangen door een ander basisvoer/muesli
* En idd het liefst graanvrij is gaan proberen voor onze maagpatiënt.
* Iets wat ik alledrie de paarden kan voeren? Of maar een 5e ton aanschaffen :')
* Aveve? https://shop.aveve.be/collections/paardenvoeding
* Cavalor

Ik ben mij er nog even in aan het verdiepen, maar jullie hebben vast meer ervaring dan ik hierin en misschien willen jullie meedenken. Paarden hebben veel vakantie hier :D, worden soms een beetje gereden recreatief, niet vaak, jonkie nog aan het beleren rustig aan. Onze paarden: Maagproblemen = Quarter (18 jaar). En dan nog twee Arabiertjes zonder maagproblemen van 31 jaar en 5 jaar. Krijgen onbeperkt hooi uit slowfeeders. Ik heb Aveve opgeschreven en Cavalor omdat dat voer is waar ik hier iets makkelijker aan kan komen. Een zak Havens Gastro+ kan ik laten bezorgen voor 25 euro, snappie. Aveve heeft ook drie soorten 'zero's', zie link. Maar is dat dan wel okay voor de Arabiertjes?


Van cavalor heb je de fiber force gastro, speciaal voor de maag.
Heeft energie niveau 2 (gaat tot 5) dus volgens mij wel ok voor recreatie paarden.
Mijn paarden vonden het wel lekker (maar dat zijn ook geen moeilijke eters)

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:10

Kijk even goed wat er in al die producten zit die “goed voor de maag zijn”. Ik vind het enorm hoog zetmeel en suiker vaak.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 16:24

Of enorm harde stukken luzerne ertussen, dat valt hier ook niet lekker…

Coentjuh

Berichten: 9835
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-21 21:37

Dankje xxx88 voor de info over Cavalor.

Inmiddels ook nog even verder ingelezen / gekeken bij Aveve. Dit is trouwens de betere link, die van hierboven daar kun je niet goed filteren. https://avevewinkels.be/Producten/dier/paard/krachtvoeder. Sport Mix Zero en Fiber Cube Zero spreken mij wel aan, misschien een mix van deze. 11% vs 12% totale suikerzetmeelpercentage. Ik heb de Light Mix ook bekeken, maar dat zou denk ik niets zijn voor mijn oude Arabier en ik heb niet zo goed gevoel bij de omschrijving. Net of je paard stopt met eten en geen hongergevoel meer heeft en misschien iets te laag qua energie en ik heb ergens gelezen wat minder vitamines/mineralen.

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Urbiezira

Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 00:18

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het voeren van Bonpard Muscle of Florian First Care aan maagpatiënten? Mijn paard staat nu op de Gastro+ samen met grasmix, maar lijkt het steeds minder lekker te vinden (zeker nu het hoofdzakelijk grasmix is ivm herstel blessure). Ook mag hij best nog wel wat aankomen, en lukt dat slecht, ondanks het goed en onbeperkt eten van ruwvoer.

Wormen overigens gecheckt, daar is hij vrij van, en bietenpulp gaf ik maar lust hij echt niet meer.

nikysa90

Berichten: 781
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 07:54

Eve_16 schreef:
Wat fijn dat ze het zo goed doet! Super!

Ik train die van mij op Z2/ZZ licht niveau met:
1/2e schep Pre Active
1/2e schep met Green Power
1/5e schep Pharmahorse Elektrolyten slobber

Daar haalt hij meer dan genoeg energie uit.


Dankjewel! Ik zoek ze meteen op!

LisaaSophie

Berichten: 621
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 18:33

Sorry ik kom even binnenvallen met een vraagje… ik lees (helaas) al een hele tijd mee. Mijn paardje heeft jaarlijks maagzweren en het is helaas weer zo ver…

Nu lees ik hier al een aantal keer over abler, maar hoe hebben jullie dit gedaan aangezien je niet naar nl kan laten verzenden? Evt in pb? :D

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:17

Ik heb een tijdje Bonpard Colon gevoerd en dat ging prima voor mijn maag patiënt. Maar toch overgegaan op Cavelor Vitamino iom kliniek en daar nog meer tevreden van. Hij is daarmee echt fijn aangekomen, icm fibrebeet. De pure bietenpulp is ook niet favoriet. Overigens werkt hier schepje foenegriek door de slobber ook mee in de eetlust.

LisaaSophie

Berichten: 621
Geregistreerd: 17-02-13
Woonplaats: Naaldwijk(westland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:37

nikysa90 schreef:
Ik ben enorm blij, afkloppen, hoe goed het gaat met mijn lieve merrie. Al behoorlijk wat maanden klachtenvrij (nog steeds afkloppend) en lekker aan het rijden. Veel gehad aan dit forum. Ik voer haar nog steeds alleen Havens Gastro brok. De laatste maanden opgebouwd naar 1.5 kilo per dag en Agrobs muesli 0.5 kilo per dag. En flinke scheut omega lijnzaadolie. En uiteraard volop ruwvoer. Zij haalt hier niet voldoende energie uit, merk ik nu we wat meer doen. Die Gastro is ook een sobere brok. Is energie alleen uit suiker, zetmeel en granen te halen? Ik ben zoekende. Heeft iemand tips? Is een kwpn merrie van 1.70 en ik rij/longeer 5x per week.


Ik geef:
equifyt green balance (groot bekertje 2 keer per dag)
Equifyt green power luzerne vrij (groot bekertje 2 keer per dag)
Agrobs slobber (na het werk)
Daarbij altijd ekygard, magnesium en msm
Onbeperkt hooi


Ik heb gekozen voor de luzerne vrije varianten aangezien de luzerne haar maag leek te prikkelen (en gaf wsl jeuk).

Binnenkort krijgt ze gold cubes erbij omdat ze dan wat meer eiwitten binnen krijgt. Het hooi wat we nu hebben is daar te arm in.

We rijden 2 keer per week licht, wandelen elke dag wel lang en longeer 1 keer per week. Dus licht werk…. maar ik geef daarom kleine bekertjes ipv scheppen. Ze heeft meeer dan genoeg energie en is zelfs goed druk.

Je kan nog even kijken hoe veel eiwitten, energie en suiker in je hooi zit. Dit is natuurlijk de basis van wat je voert, je krachtvoer is de aanvulling.

Trotse eigenaar van Adjuna <3 (Trento b x gribaldi)

Urbiezira

Berichten: 2914
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-21 19:39

Foenegriek er doorheen ga ik onthouden. :j fibrebeet was ondanks de luzerne gewoon prima?

Mijn paard krijgt nu slobber van Florian First Care icm medicatie, en dat vind hij echt heerlijk, dus vandaar de vraag. Goed om te horen dat de Bonpard Colon in ieder geval goed ging! Ik ga maandag eens even met de DA overleggen wat hij aanraadt.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 07:27

De luzerne in de fibrebeet is echt verpulverd, geen scherpe stukjes. En volgens mij helpt het door hoge calcium juist mee voor de maag.

In het begin gemixt met vitalbix slobber (voor de smaak) maar inmiddels doen ze allebei een moord voor de fibrebeet. Echt een feestje als ze dat krijgen.

SharonIndezz
Berichten: 4688
Geregistreerd: 16-07-10
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-21 14:52

Iemand hier ervaring met het voeren van Sojaschroot aan een paard met gevoelige maag?

Coentjuh

Berichten: 9835
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:41

Is het een idee om iets van een lijst te maken hier, die we aan kunnen vullen met een overzicht van fijn voer voor maagpatiëntjes, supplementen, zaden, kruiden en andere dingen zoals die test met lijnzaad/baking soda? Prijzen (wel omgerekend naar bijv. 20 kg, of 1 kg) en evt. kleine opmerking erbij. Ook voor de nieuwkomers hier in dit topic misschien handig. Ik weet alleen niet hoe we dat het beste kunnen doen omdat het misschien quote op quote is. Dat we het aan kunnen vullen of kunnen verbeteren als er fouten in staan.

Dit als voorbeeld:
Laatst bijgewerkt door Coentjuh op 28-11-21 21:12, in het totaal 3 keer bewerkt

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Coentjuh

Berichten: 9835
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 20:52

Medicijnen

* Blauwe super korrels "A", vaak een wondermiddel, maar kans op boetes/problemen douane, dus niet doen. En we mogen er hier ook niet meer over praten.

* Ulcergold Omeprazole
* Gastrogard Omeprazole
* Pepticure Omeprazole


Graanvrij voer met een laag suiker/zetmeelgehalte Prijzen zijn ongeveer en per 20 kg (evt. omgerekend)

* Aveve Fibre Cubes € 12,30
* Aveve Light Mix Zero € 13,55
* Aveve Sport Mix Zero € 15,25
* Havens Gastro Plus € 16,50 (suikers+zetmeel redelijk hoog!)
* Subli Dieetmix € 17
* Mijten Hippalgo Zero € 21,65
* Cavalor Fiberforce € 23
* Cavalor Fiberforce Gastro € 24,67
* Pavo Care4Life € 26,39


Supplementen Prijzen zijn ongeveer en per 1 kg (evt. omgerekend)

* Phytovet Gastico € 65


Zaden en Kruiden

* Psylliumzaad
* Gember
* Zoethout
* Kamille
* Slippery elm (rode iep) "slijmstoffen"


Overige

* Bietenpulp - bij sommige paarden wel, bij sommige paarden niet.

* Luzerne - bij sommige paarden wel, bij sommige paarden niet.


"Test" voor evt. maagzweren (geen garantie, maar proberen waard)

* 5 dagen lang tweemaal daags: Gekookt lijnzaad en een eetlepel baking soda door het voer mengen

Daar ga je dan lieve gekke Thorin.. Y;( Veel te vroeg.. Veel te weinig kans.. Rust zacht 16 oktober 2019
TE KOOP: NIEUWE Beenbescherming bling bling, Western zadel pad stijgbeugels, Outdoorlaarzen, Graasmasker, Longeerhulp

Eve_16
Berichten: 255
Geregistreerd: 19-11-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-21 21:16

Coentjuh schreef:
Medicijnen

* Blauwe super korrels "A", vaak een wondermiddel, maar kans op boetes/problemen douane, dus niet doen. En we mogen er hier ook niet meer over praten.

* Ulcergold Omeprazole
* Gastrogard Omeprazole
* Pepticure Omeprazole
* Sucrulfaat



Graanvrij voer met een laag suiker/zetmeelgehalte Prijzen zijn ongeveer en per 20 kg (evt. omgerekend)

* Aveve Fibre Cubes € 12,30
* Aveve Light Mix Zero € 13,55
* Aveve Sport Mix Zero € 15,25
* Havens Gastro Plus € 16,50 (suikers+zetmeel redelijk hoog!)
* Subli Dieetmix € 17
* Mijten Hippalgo Zero € 21,65
* Cavalor Fiberforce € 23
* Cavalor Fiberforce Gastro € 24,67
* Pavo Care4Life € 26,39
* Equifit Pre Active €18,41
* Equifit Green Power €20.25


Supplementen Prijzen zijn ongeveer en per 1 kg (evt. omgerekend)

* Phytovet Gastico € 65
Ekygard €33,33 (€90 voor 2,4 kg, €200 voor 6kg van laatste uitgegaan)


Zaden en Kruiden

* Psylliumzaad
* Gember
* Zoethout
* Kamille
* Slippery elm (rode iep) "slijmstoffen"


Overige

* Bietenpulp - bij sommige paarden wel, bij sommige paarden niet.

* Luzerne - bij sommige paarden wel, bij sommige paarden niet.


"Test" voor evt. maagzweren (geen garantie, maar proberen waard)

* 5 dagen lang tweemaal daags: Gekookt lijnzaad en een eetlepel baking soda door het voer mengen

Aatrox
Berichten: 364
Geregistreerd: 28-12-19

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-21 10:24

Ik heb nog 3/4 potje Mastic horse en 3 tubes Ulcer Gold voor de liefhebber, paard is verkocht.

kunamosity
Berichten: 853
Geregistreerd: 19-06-07
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-21 14:12

Helaas m'n paard weer aan de omeprazol.
Ben het vergeten te vragen aan de dierenarts, maar misschien weten julli het? Kun je de Gastricomp van Phytonics ook geven naast de omeprazol?

De kleine dierentuin is een zootje.

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:22

Ja dat kan wel Kuna!

Ik schrik me net een ongeluk; ik zie dat Abler niet meer naar Nederland verzend? Iemand die hier het fijne van weet?

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.

Eve_16
Berichten: 255
Geregistreerd: 19-11-21

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 11:45

Het mocht sowieso eigenlijk niet, er mag ook officieel hier niet over gesproken worden..

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 12:33

Sassieja schreef:
Ja dat kan wel Kuna!

Ik schrik me net een ongeluk; ik zie dat Abler niet meer naar Nederland verzend? Iemand die hier het fijne van weet?


Het werd mij ook afgeraden om dat nog te proberen , schijnen fikse boetes op te zitten qua invoer tegenwoordig

Sassieja

Berichten: 4837
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-21 15:00

Nouvel schreef:
Sassieja schreef:
Ja dat kan wel Kuna!

Ik schrik me net een ongeluk; ik zie dat Abler niet meer naar Nederland verzend? Iemand die hier het fijne van weet?


Het werd mij ook afgeraden om dat nog te proberen , schijnen fikse boetes op te zitten qua invoer tegenwoordig


Die zaten er al op volgens mij, maar dit word wel een dingetje... die van mij kan echt niet zonder; dat word een leuke grap zo. :+

- The best day of your life, is the one which you decide your life is your own.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sabbientje en 24 bezoekers