Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:03

Pffff lastig hoor, die maagzweren. Verleden jaar begon mijn jonge merrie ook ineens met luchtzuigen. Dit was op het moment dat ze van de weide naar de paddock gingen en 's nachts op stal. Ze heeft toen een kuur omeprazol gehad en daarna ging het goed. Vanaf maart weer 24/7 op het gras en de paddock zo aangepast dat ze daar in de winter ook dag en nacht buiten kunnen blijven, met een mooie schuilstal en onbeperkt goede kwaliteit voordroog uit slowfeeder netten.
Mijn paarden staan nu 's nachts in de paddock en overdag op een halve hectare grasland. Tot mijn verbazing begon mijn merrie vanmorgen in de manege ineens weer met luchtzuigen tijdens het poetsen en opzadelen!!!! Sinds een week staan ze 's nachts in de paddock en er lijkt een soort van patroon in te zitten. Op de één of andere manier levert het in de paddock staan "stress" op. Ze krijgt een vit/min korrel, geen krachtvoer, onbeperkt hooi, overdag voldoende gras in de vorm van ruime weidegang en soms een wortel. Ik verdenk het in de paddock staan toch als een soort stressfactor voor haar. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik qua management nog voor haar kan doen. Ze staat samen met mijn oudere paard en een d-pony, er ligt speelgoed en ze kunnen het goed vinden met elkaar. Ik heb maar weer wat omeprazole bij Abler besteld en hoop dat ik de maagpijn (zweer) dan kan genezen, maar verder zou ik niet weten wat ik nog kan doen. Ook heb ik Pronutrin besteld om ná de omeprazole kuur te geven.
Ik lees hier dat een aantal van jullie zakjes omeprazol geven. Is dat handig? Ik wil nl geen brok of iets dergelijks geven, dus heb geen idee hoe ik dat naar binnen moet krijgen. Hoe is de prijs van de zakjes? Scheelt dat veel met de spuiten?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:16

Valt op dat nu de dagen korter worden, dit topic ook weer actiever wordt. Toeval?

M'n maagzweerpatiënt doet het eigenlijk heel goed op z'n kruiden (krijgt nu rode iep poeder en heemstwortel). Eet graag en goed, ontwikkeld nog altijd en zet spieren aan. Ik ben eigenlijk wel erg blij op het moment.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 20:49

Lastig [***], onze hengst krijgt in principe ook geen krachtvoer, maar nu met Abler moet ik wel. (klein beetje gerstenmix Mijten) In combinatie met foenegriek eet tie het netjes op! Daarna gaan ze gelijk op de wei (hij wil wel luchtzuigen eigenlijk) maar uiteindelijk rent tie toch met de andere mee.

En idd de overgang van 24/7 buiten, naar s nachts weer op stal, doet er eigenlijk niet goed aan..

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:09

Misschien met bietenpulp ipv brok voeren? Is wel geklier met water enzo, maar pulp is fijner voor de maag.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:12

Ik heb wel eens gehoord dat het niet in combinatie met water mocht? Heb nu de gerstemix in een klein laagje water staan zodat deze morgenochtend hard geworden is (anders vallen de korrels er door heen en eet hij ze niet op).

Over het (hard geworden) laagje gerstemix (morgen), gaan dan eerst de korrels en daaroverheen de foenegriek.

Mizora

Berichten: 18096
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:34

Datzelfde kan je ook met bietenpulp doen. In tegenstelling tot wat je mensen soms ziet doen hoeft bietenpulp niet verzopen te worden. Zeker als het maar over een klein beetje bietenpulp gaat hoef je je daar echt geen zorgen over te maken. Het moet minimaal een klam rulle substantie worden. Mijn ervaring is dat 1kg pulpbrok (een krappe schep) met 3L water (ruim 2 scheppen) voldoende water is op de groei grotendeels uit het product te halen. En meer hoeft niet, het hoeft niet volledig verzadigd te zijn. Zelfs gewone brok neemt nog 3x zijn gewicht in water op.

mirriejj

Berichten: 3602
Geregistreerd: 07-11-05
Woonplaats: Roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 21:38

Mizora schreef:
Datzelfde kan je ook met bietenpulp doen. In tegenstelling tot wat je mensen soms ziet doen hoeft bietenpulp niet verzopen te worden. Zeker als het maar over een klein beetje bietenpulp gaat hoef je je daar echt geen zorgen over te maken. Het moet minimaal een klam rulle substantie worden. Mijn ervaring is dat 1kg pulpbrok (een krappe schep) met 3L water (ruim 2 scheppen) voldoende water is op de groei grotendeels uit het product te halen. En meer hoeft niet, het hoeft niet volledig verzadigd te zijn. Zelfs gewone brok neemt nog 3x zijn gewicht in water op.


Ik maak het inderdaad ook nooit zeikenat. Net genoeg dat er geen harde stukjes meer inzitten en het wel lekker rul is.

Hier nu 2 dagen omeprazol gegeven, ik heb het tussen een boterham met stroop geplakt en dat gaat er prima in gelukkig.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 22:25

@wicky: kortere dagen betekent overal minder (rijk) gras => rantsoenverandering EN vaak kolt daarbij de switch naar beoerkte weidegang of paddock => doorbreken van vast patroon.
Niet zo gek dat gevoelige paarden hier op reageren.

Ivm bietenpulp ik hanteer ook de regel van mizora. 1 volume pulp en 2 volumes water. Platte blubber moet mijn paard ook niet hebben. tenzij ik er evenveel slobber onder meng en dat is dan weer niet de bedoeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:34

c_alsemgeest schreef:
Ik zou ook gewoon een onderhouds dosering (abler) blijven geven ipv af en toe een kuur. Sommige luchtzuigers blijven altijd gevoelig ondanks optimale omstandigheden.

Bedoel je dan ook korrels? Hoe zijn hier de ervaringen met Pronutrin?
Citaat:
@wicky: kortere dagen betekent overal minder (rijk) gras => rantsoenverandering EN vaak kolt daarbij de switch naar beoerkte weidegang of paddock => doorbreken van vast patroon.
Niet zo gek dat gevoelige paarden hier op reageren.

Dit lijkt bij mijn paard idd het geval te zijn..... Ik ga nu met haar de 2e winter in en het is echt opvallend, dat ze nu ineens weer luchtzuigt. Hopelijk helpt het straks dat ze nu in de winter ook gewoon 24/7 buiten staat en niet in een stal.

Bietenpulp blieft mevrouw niet. Daarom heb ik in eerste instantie de spuiten omeprazole besteld.

Citaat:
M'n maagzweerpatiënt doet het eigenlijk heel goed op z'n kruiden (krijgt nu rode iep poeder en heemstwortel). Eet graag en goed, ontwikkeld nog altijd en zet spieren aan. Ik ben eigenlijk wel erg blij op het moment
. Waar koop je dat en in welke hoeveelheden geef je het? Ik heb geen enkele ervaring in het geven van kruiden, dus wil niet zomaar iets gaan geven.

Citaat:
Ikzelf tel altijd minimaal 4 tot 6 weken volledige dosis afhankelijk van de ernst vd symptomen (uitzonderlijk zelfs 2-3 dagen dubbele dosis als start en tot 3 maanden volledige dosis) en dan 4 tot 6 weken voor de afbouw, maar evengoed hou ik langere tijd een onderhoudsdosis aan (bv als ik weet dat er werken aan de weides of stallen gaan gebeuren waardoro de routine niet gegarandeerd is en bijgevolg verhoogd stressniveau kan onstaan).
Ik zal bij de overgang van 1 zakje naar niets, altijd 1 of 2 zakjes nog in 2 verdelen, dus 4 dagen een half zakje geven. Maar zoals hierboven gezegd wordt, goed kijken naar je paard en hervallen proberen te voorkomen.

Heeft het zin om na het afbouwen over te gaan op een maagsupplement zoals Pronutrin?

Ik zag ook nog een aantal posts voorbij komen over lucerne. Mijn paard kreeg vorig jaar veel meer last van haar maag toen ik op advies van de da lucerne gaf. Later werd mij gezegd dat ik het kon weken in water zodat het minder scherp is, maar dan eet ze het niet. Lucernebrok wil ze ook niet eten.

Wat doen jullie qua werk met je paard? Ik kan lastig inschatten of een half uurtje rijden (b niveau, ze is 5), kwaad kan? Ik heb het idee dat het voor haar ook wel lekker is als ze even uit de paddock kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:39

Versace2011 schreef:
petitparis schreef:
@nickynicole: je moet maar eens een handvol gehakselde luzerne nemen en in knijpen. Als er veel hardere stengeltjes inzitten, dan prikkenze. Ik kan best geloven dat dit voor paarden met ernstige zweren nadeliger is dan de voordelen. Om deze reden probeer ik luzerne hooi te geven of de fibergy, deze laatste is ook gehakseld maar geen harde stukjes zoals de luzerne van hartog en mijten.



Ik vermoed dat de maagzweer terug is gekomen door de scherpe luzerne. 3 weken terug zongedroogde luzerne gekocht en dat is net zo scherp als de luzerne van Hartog. Bovendien heb ik een hoestend paard sinds de start met deze luzerne. Leverancier gebeld en het mag geruild worden. Waarschijnlijk is het leed alweer geschied en kan ik een uur omeprazol geven.....
Andere oorzaak: stress door onbalans in darmen zou ook kunnen. Maar ik verdenk de hardheid van de luzerne.

Hij krijgt onbeperkt hooi/weidegang en 2 bakken luzerne per dag. Krachtvoer is gestopt. Zeker zal ik nooit meer een Balancer geven. Dat veroorzaakte een onbalans in zijn darmen.

Heb nog een vraag over de Balancer. Welke heb je gegeven? Mijne krijgt ook een Balancer en ik vraag me als ik dat niet geef of ze dan geen tekorten krijgt.
Geef jij nu nog steeds lucerne?

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 08:49

Rode ieppoeder bestel ik bij superfoodsonline, heemstwortel bij Pit&Pit. Beide zijn voor humane consumptie. Ik geeft 2 keer per dag 1 gram per 100 kg gewicht, opgelost in heet water en dan door de bietenpulp. Hier noemen we het thee, maar "slijm" is een betere benaming :D Ik maak het thuis en neem het in een bakje mee naar paardlief.

Het werkt niet zo snel als abler, kruiden hebben nou eenmaal tijd nodig. Voordeel is (naast de kosten) dat het niet de productie van het maagzuur blokkeert. Het is misschien bij acute klachten minder geschikt. En het moet je een beetje aanspreken, ik ben niet zo voor langdurig medicijnen geven en zoek dan liever naar een alternatief.

Beide middelen zijn terug te vinden in diverse kruidenboeken.

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:00

@Wicky bedankt voor je reactie. Ik ga eerst de omeprazol proberen en als ze weer opgeknapt is, dan ga ik eens kijken naar de kruiden.

Mijn excuus trouwens als ik vragen stel waar al eerder antwoord op is gegeven. Ik heb een groot deel van het topic doorgelezen en heel wat nuttige tips en antwoorden gezien, maar kan ze niet allemaal meer terugvinden :o

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 09:08

Ik geef na het afbouwen altijd nog een kuur kruiden achterna en vertrouw oo lijn gevoel of het een kuur wordt of permanente onderhoudsdosis.

Met pronutrin niet echt goede ervaringen. Of beter vind de prijs niet in verhouding met het effect. Daar kan ik bij mijn DA 2 potten kruiden voor kopen waar ik een half jaar mee doe...

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:01

Welke kruiden geef je dan, petitparis?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-17 21:05

via de DA een chinese kruidenmix: White tiger of Vanul y...
en anders maagcompositum van de Groene Os of Maagsupport van de Paardendrogist.

Coentjuh

Berichten: 9845
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 11:46

Nog even een aanpassing op een bericht van een jaar terug/2016 wat betreft de Abler bulkpack... en maatschepjes die niet zouden kloppen...

2016
Aangezien ik ook een 'weeglepel' had, heb ik een Abler mini-schepje vergeleken met de hoeveelheid in de weeglepel. Een schepje zou ongeveer 2,8 gram moeten zijn, maar ik kwam iedere keer op 4,1 à 4,2 gram uit.

We hebben hier toen na zitten denken, toen was er een bokker die dacht dat het verschil lag aan de manier van scheppen of juist gieten ipv meer of minder lucht tussen de korrels. Niet eens zo gek bedacht dus heb altijd gedacht dat het schepje te veel aangaf..

Ik was de eerste keer enorm snel door mijn bulkpack heen (er zouden 50 schepjes uit kunnen, maar ik had er maar 33 ofzo).

2017
Aangezien het ergens voor mijn gevoel toch niet klopte, heb ik Abler een e-mail gestuurd. En wat blijkt, er bestaan dus verschillende afmetingen schepjes!!! Ik heb vorig jaar de verkeerde gehad!

Afbeelding

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 16:55

Oh dat is ook niet handig Coentjuh. Maar goed, nu weet je waar het verschil inzit. Ik heb vandaag mijn spuiten binnen gekregen. Gaat toch wel supersnel. Zaterdagavond besteld, nu al in huis. Het gekke is, dat ik mijn paard niet meer heb zien luchtzuigen de laatste dagen..... Maar ik ga toch maar even een kuur geven want de overgang van weide naar paddock doet best wel wat met haar.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:38

[***] schreef:
Pffff lastig hoor, die maagzweren. Verleden jaar begon mijn jonge merrie ook ineens met luchtzuigen. Dit was op het moment dat ze van de weide naar de paddock gingen en 's nachts op stal. Ze heeft toen een kuur omeprazol gehad en daarna ging het goed. Vanaf maart weer 24/7 op het gras en de paddock zo aangepast dat ze daar in de winter ook dag en nacht buiten kunnen blijven, met een mooie schuilstal en onbeperkt goede kwaliteit voordroog uit slowfeeder netten.
Mijn paarden staan nu 's nachts in de paddock en overdag op een halve hectare grasland. Tot mijn verbazing begon mijn merrie vanmorgen in de manege ineens weer met luchtzuigen tijdens het poetsen en opzadelen!!!! Sinds een week staan ze 's nachts in de paddock en er lijkt een soort van patroon in te zitten. Op de één of andere manier levert het in de paddock staan "stress" op. Ze krijgt een vit/min korrel, geen krachtvoer, onbeperkt hooi, overdag voldoende gras in de vorm van ruime weidegang en soms een wortel. Ik verdenk het in de paddock staan toch als een soort stressfactor voor haar. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik qua management nog voor haar kan doen. Ze staat samen met mijn oudere paard en een d-pony, er ligt speelgoed en ze kunnen het goed vinden met elkaar. Ik heb maar weer wat omeprazole bij Abler besteld en hoop dat ik de maagpijn (zweer) dan kan genezen, maar verder zou ik niet weten wat ik nog kan doen. Ook heb ik Pronutrin besteld om ná de omeprazole kuur te geven.

Ik lees hier dat een aantal van jullie zakjes omeprazol geven. Is dat handig? Ik wil nl geen brok of iets dergelijks geven, dus heb geen idee hoe ik dat naar binnen moet krijgen. Hoe is de prijs van de zakjes? Scheelt dat veel met de spuiten?


Ik zal je zeggen dat mijn paard een paar weken geleden ontwormd is. Maar hij heeft nog weidegang en staat niet op de paddock. Toch heeft mijn voedingsdeskundige de ontworming in verband gebracht met de maagproblemen die hij nu heeft.
Ik geef nu ook Abler, omeprazol. Na 3 dgn zag ik een paard. Ik geef AbSucralfate van Abler erbij omdat de ulcers in de darmen niet door omeprazol behandeld worden. Ook komt dit met een maagscopie niet naar voren.

Inderdaad geeft de frequentie van luchtzuigen aan hoe het met de maag staat.
Pronutrin heeft bij die van mij niet geholpen. Bovendien stikt het van de suikers. Paarden met maagzweren zijn het beste af met een graan- en suikervrij dieet. En onbeperkt hooi. Voor het 'werken' een handje luzerne als buffer voor de maag.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:54

[***] schreef:
Heb nog een vraag over de Balancer. Welke heb je gegeven? Mijne krijgt ook een Balancer en ik vraag me als ik dat niet geef of ze dan geen tekorten krijgt.
Geef jij nu nog steeds lucerne?


Hij kreeg deze zomer een balancer, die van Equiline. De duurste die er is en ik dacht de beste. Mijn voedingsdeskundige zegt: terug naar de basis. Geen balancer. Het is te geconcentreerd en dat kunnen de organen niet verwerken. Geen vitamines toevoegen in het dieet, wel mineralen. Mineralen plassen ze uit bij een overdosis maar vitamines niet. Mineralen hebben ze nodig. Ik ga Moeder Aarde geven van Bio-ron. De enige balancer op basis van mineralen en dat heft de foute verhouding op. Bovendien zorgt het voor een goede balans in de maag: "zuur-base evenwicht in de maag".

Ja ik geef nog steeds lucerne. De zongedroogde van Subli. Ik heb ze allemaal getest en deze bevalt het beste. Met de lucerne eet hij de korrels omeprazol gewoon op. Je zou het kunnen proberen met de bietenpulp. Niet te nat want dan is de werking van de omeprazol minder.
Het is soms echt gissen waar de maagzweren vandaan komen. Maar zijn darmen zijn maandenlang in onbalans geweest. Veel gasvorming. Dus dit kan volgens een DA zelfs maagzweren veroorzaken. De stress van de pijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:57

Versace2011 schreef:
[***] schreef:
Pffff lastig hoor, die maagzweren. Verleden jaar begon mijn jonge merrie ook ineens met luchtzuigen. Dit was op het moment dat ze van de weide naar de paddock gingen en 's nachts op stal. Ze heeft toen een kuur omeprazol gehad en daarna ging het goed. Vanaf maart weer 24/7 op het gras en de paddock zo aangepast dat ze daar in de winter ook dag en nacht buiten kunnen blijven, met een mooie schuilstal en onbeperkt goede kwaliteit voordroog uit slowfeeder netten.
Mijn paarden staan nu 's nachts in de paddock en overdag op een halve hectare grasland. Tot mijn verbazing begon mijn merrie vanmorgen in de manege ineens weer met luchtzuigen tijdens het poetsen en opzadelen!!!! Sinds een week staan ze 's nachts in de paddock en er lijkt een soort van patroon in te zitten. Op de één of andere manier levert het in de paddock staan "stress" op. Ze krijgt een vit/min korrel, geen krachtvoer, onbeperkt hooi, overdag voldoende gras in de vorm van ruime weidegang en soms een wortel. Ik verdenk het in de paddock staan toch als een soort stressfactor voor haar. Eerlijk gezegd heb ik geen idee wat ik qua management nog voor haar kan doen. Ze staat samen met mijn oudere paard en een d-pony, er ligt speelgoed en ze kunnen het goed vinden met elkaar. Ik heb maar weer wat omeprazole bij Abler besteld en hoop dat ik de maagpijn (zweer) dan kan genezen, maar verder zou ik niet weten wat ik nog kan doen. Ook heb ik Pronutrin besteld om ná de omeprazole kuur te geven.

Ik lees hier dat een aantal van jullie zakjes omeprazol geven. Is dat handig? Ik wil nl geen brok of iets dergelijks geven, dus heb geen idee hoe ik dat naar binnen moet krijgen. Hoe is de prijs van de zakjes? Scheelt dat veel met de spuiten?


Ik zal je zeggen dat mijn paard een paar weken geleden ontwormd is. Maar hij heeft nog weidegang en staat niet op de paddock. Toch heeft mijn voedingsdeskundige de ontworming in verband gebracht met de maagproblemen die hij nu heeft.
Ik geef nu ook Abler, omeprazol. Na 3 dgn zag ik een paard. Ik geef AbSucralfate van Abler erbij omdat de ulcers in de darmen niet door omeprazol behandeld worden. Ook komt dit met een maagscopie niet naar voren.

Inderdaad geeft de frequentie van luchtzuigen aan hoe het met de maag staat.
Pronutrin heeft bij die van mij niet geholpen. Bovendien stikt het van de suikers. Paarden met maagzweren zijn het beste af met een graan- en suikervrij dieet. En onbeperkt hooi. Voor het 'werken' een handje luzerne als buffer voor de maag.

Dank voor je reactie. Mijne wil pronutrin niet eten.... Het gekke in mijn geval is, dat ze verleden week vrijdag ineens als een malle lucht stond te zuigen tijdens het poetsen en zadelen terwijl ze dit nog niet eerder heeft gedaan. Daarna heb ik nog wel gereden, maar luchtzuigen heb ik haar niet meer zien doen :? .

Ontworming heb ik even gecheckt maar dat was een paar maanden geleden. In het geval ben ik bang dat mijn merrie meer stress ervaart dan dat ik in de gaten heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:00

Versace2011 schreef:
[***] schreef:
Heb nog een vraag over de Balancer. Welke heb je gegeven? Mijne krijgt ook een Balancer en ik vraag me als ik dat niet geef of ze dan geen tekorten krijgt.
Geef jij nu nog steeds lucerne?


Hij kreeg deze zomer een balancer, die van Equiline. De duurste die er is en ik dacht de beste. Mijn voedingsdeskundige zegt: terug naar de basis. Geen balancer. Het is te geconcentreerd en dat kunnen de organen niet verwerken. Geen vitamines toevoegen in het dieet, wel mineralen. Mineralen plassen ze uit bij een overdosis maar vitamines niet. Mineralen hebben ze nodig. Ik ga Moeder Aarde geven van Bio-ron. De enige balancer op basis van mineralen en dat heft de foute verhouding op. Bovendien zorgt het voor een goede balans in de maag: "zuur-base evenwicht in de maag".

Ja ik geef nog steeds lucerne. De zongedroogde van Subli. Ik heb ze allemaal getest en deze bevalt het beste. Met de lucerne eet hij de korrels omeprazol gewoon op. Je zou het kunnen proberen met de bietenpulp. Niet te nat want dan is de werking van de omeprazol minder.
Het is soms echt gissen waar de maagzweren vandaan komen. Maar zijn darmen zijn maandenlang in onbalans geweest. Veel gasvorming. Dus dit kan volgens een DA zelfs maagzweren veroorzaken. De stress van de pijn

Ik heb vorig jaar exact dezelfde balancer gegeven. Van lucerne ging mijn merrie nog meer luchtzuigen. Bietenpulp eet ze helaas niet. Ik geef nu gewoon een kuur omeprazol in de vorm van pasta spuiten. Verder gewoon even helemaal niets. Uiteraard wel onbeperkt goed ruwvoer en overdag nog een paar uur gras. Qua darmen kan ik niet zo veel ontdekken bij mijn paard. Mest goed, weinig last van winderigheid e.d.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:07

Mest was te groen, wel winderigheid en luide darmwerking. Of dit door de balancer kwam??? zeker denk ik dat de 1,5 kg muesli niet geholpen heeft.
Gek, want lucerne heeft een bufferende werking op de maag. Probeer de Subli luzerne eens. Machinaal gedroogde luzerne is hard. De zongedroogde lucerne is zachter van structuur.
Als ik lucerne door de bietenpulp meng wordt het zeke gegeten. Moet wel zeggen dat de eerste bietenpulp oo niet gegeten werd. Hij moest er echt aan wennen. Nu vindt hij het heerlijk en het is een wondermiddel voor de maag/darmwerking.

Wel benieuwd wat je hiervan vindt:
http://www.bio-ron.com/producten/voedin ... aarde.html

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:10

Ik gaf Hartog lucerne, maar dat prikt veel te veel. Subli eet mijn dame ook niet.... Evenals bietenpulp. Heb het echt een aantal weken geprobeerd.

Moeder aarde klinkt goed. Ik ga er uitgebreid naar kijken.

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:11

[***] schreef:
Dank voor je reactie. Mijne wil pronutrin niet eten.... Het gekke in mijn geval is, dat ze verleden week vrijdag ineens als een malle lucht stond te zuigen tijdens het poetsen en zadelen terwijl ze dit nog niet eerder heeft gedaan. Daarna heb ik nog wel gereden, maar luchtzuigen heb ik haar niet meer zien doen :? .

Ontworming heb ik even gecheckt maar dat was een paar maanden geleden. In het geval ben ik bang dat mijn merrie meer stress ervaart dan dat ik in de gaten heb.


Ze zijn een meester in het verbergen van stress. Stress wordt wel gezien als de belangrijkste oorzaak van ulcers.
Had ze voldoende in haar maag? Meestal als ze meer gaan luchtzuigen, is het kwaad al geschied. Ze hebben dan echt maagpijn.
Gaf het poetsen of zadelen misschien stress?

Versace2011

Berichten: 94
Geregistreerd: 10-04-13
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:16

je hebt wel een kieskeurige dame. Maar dat zijn ze zeker als ze last hebben van maagzweren. Nu met omeprazol is de kieskeurigheid er af gelukkig en eet hij weer met smaak.

Hartog's luzerne heb ik altijd gegeven. Maar dit is machinaal gedroogd. Voor mij nu alleen maar natuurlijke producten. Mijn voedingsdeskundige gaat zich verdiepen in Slippery elm (Rode Iep poeder) en Masticha. Beide zijn natuurlijke producten en schijnen goed voor de maag te zijn. Maar over alles zegt ze: tijdelijk gebruiken en met mate...

Als ik meer weet, post ik het hier. Ik ga het alleen niet proberen, wel de Moeder Aarde.