[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-18 23:44

Tancreda4 schreef:
Hoe gaat het nu met paashaas?

Hier gaat het aardig. Al speelt mijn pony wat op omdat ze weer hooi krijgt...

Zit te overwegen de flexineb te verkopen. Maar is nogal een overweging. Ik wil zo graag dat het werkt maar mijn merrie wilt er echt niet aan. Maar de stap te nemen hem weg te doen. Ondanks dat Ik hem niet kan gebruiken blijft het in mijn hoofd nog een (laatste) redmiddel als ze echt minder wordt. Maar goed. Dan moet ze hem wel gaan accepteren.


Paashaas gaat redelijk! Hij is nog niet uit behandeld want hij blijft reageren op de ‘longnaald’.. het klopt echt want na de behandeling komt er toch weer troep uit. Terwijl hij op het oog gezond is. Nu is hij vrijdag avond in een roestige spijker gestapt die tot 2,5cm het leven in is gegaan :( dus nu weer aan de antibiotica om bloedvergiftiging te voorkomen... pffff en we weten wat dat gaat doen net zn darmflora en we weten wat dat daarna als darmflora kapot is gaat doen met immuunsysteem....... drama
Maarrrr hij hoest niet!!!

Tomini78

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 23:04

Goedenavond,
Wij zitten helaas ook met een paard die al anderhalve maand op de sukkel is met de luchtwegen... Alle stal omstandigheden al zoveel mogelijk aangepast, begonnen met vernevelen met humaan apparaat, maar na 30' vernevelen zat meer dan de helft van de medicatie er nog in. Dan maar besloten toch de dure aankoop van de flexineb te doen, vanavond voor de eerste keer gebruikt, stond er rustig bij, was ook de humane al gewoon, maar de volledige medicatie was weg in minder dan 8'. Is dit normaal?
Ook stond er onderaan een plasje condens... Zijn er nog gebruikers die dit herkennen? Momenteel krijgt hij bisolvon en zo in vernevelen op aanraden van de da.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 09:17

Ja bij mij slaat het ook neer in vloeistof. Begreep daarvan dat ze dan niet voldoende diep ademen om alles binnen te krijgen naar dat weet ik niet zeker.

Tomini78

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:44

En is het bij jullie ook zo snel verneveld, is een aanpassing na het halfuur met de humane en nog de helft van de medicatie erin te hebben...

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:49

Tomini78 schreef:
Goedenavond,
Wij zitten helaas ook met een paard die al anderhalve maand op de sukkel is met de luchtwegen... Alle stal omstandigheden al zoveel mogelijk aangepast, begonnen met vernevelen met humaan apparaat, maar na 30' vernevelen zat meer dan de helft van de medicatie er nog in. Dan maar besloten toch de dure aankoop van de flexineb te doen, vanavond voor de eerste keer gebruikt, stond er rustig bij, was ook de humane al gewoon, maar de volledige medicatie was weg in minder dan 8'. Is dit normaal?
Ook stond er onderaan een plasje condens... Zijn er nog gebruikers die dit herkennen? Momenteel krijgt hij bisolvon en zo in vernevelen op aanraden van de da.

Welke cup ( waar je vloeistof in doet) gebruik je bij de Flexineb? Is het de snelle ( groene) dan klopt het dat het snel weg is. Je hebt ook de blauwe en dan gaat het heel langzaam.

Ik gebruik voor de zoutoplossing ook de snelle met daarbovenop nog de tuut om meer inhoud te kunnen geven in 1 keer. Dat er onder in die koker een plas van condens achterblijft heb ik ook.
Ik vul tijdens het vernevelen ook nog een keer bij om nog langer te laten duren. Ben dus zo 20 min zout aan het vernevelen wat goed resultaat geeft.

Tomini78

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:58

Het is de gewone standaard cup die erbij zat, de grijze dus.
Er gaat zo'n mengeling in van ongeveer 16 ml, waaronder bisolvon 4 ml, lysomucil 3 ml, duovent 4 ml en dan 5 ml fysiologisch water. De bedoeling is om na een aantal weken te kunnen afbouwen en gewoon naar onderhoudvernevelen gaan zo'n 2 keer per week. Hij had al weer een terugval tijdens het vernevelen, maar is nu terug 2 dagen pompvrij... Ik rijd hem al bijna 2 maand niet en ga nu sinds kort ook stappen na het vernevelen.
Ik vind het in vergelijking met de humane natuurlijk top dat het zo snel gaat, want wij stonden daar telkens een half uur en dan was het ding nog niet aan de helft, waardoor we het 2 keer per dag deden en Billy het na een kwartier ook wel gehad had en begon te kappen en ongedurig te worden soms, andere keren staat hij te slapen ermee...
Zou hij dieper inademen met die gaten onderaan volledig toe te doen? Momenteel zette ik ze helemaal open.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:10

Ik zelf doe ze helemaal dicht. Zou ik als ik jou was ook doen

Tomini78

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:15

Thanks voor jullie reacties! Als jullie met zoutoplossing verder vernevelen, is dit aangekocht kant en klaar of maken jullie dit zelf?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 09:47

Ik heb geen ervaring met de flexineb, dus daar kan ik geen zinnig woord over zeggen helaas.

Vandaag komen ze eindelijk de bronchoscopie maken. Ik ben benieuwd. Nu het wat geregend heeft lijkt het hoesten ook minder te zijn, maar heb de afspraak gewoon laten staan.
Ik maak het hooi trouwens nat met de tuinslang in de kruiwagen, maar nu zag ik van de week een groot gezin pissebedden in m'n hooibak. Dat is best wel smerig! Hoe voorkomen jullie dat?

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:10

Ik deed ze ook dicht inderdaad. Het gaat de ene keer heel snel, andere keer weer trager. Waar dat precies aan ligt weet ik eigenlijk niet. Bij mijn vorige med.cub. ging het super snel, en had ik er een extra compartiment op zitten zodat er meer tegelijk in kon. Dan duurde het wat langer.

De med cub die ik nu heb (wel dezelfde kleur) is een stuk langzamer ondanks dat het hetzelfde type is.

Zoutoplossing koop ik gewoon bij de mensen apotheek. Samen met gedestilleerd water om de cub na elke keer schoon te maken.


Ik kwam dit tegen; https://www.breatheasy.vet/hay-steamers/
Ziet er ook wel makkelijk uit. Maar eigenlijk weer net wat te klein met mijn vreters.

Tomini78

Berichten: 5
Geregistreerd: 11-08-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 10:20

Ok, de gaten gaan we dus dicht doen. :-)
Wij stomen het hooi ook sinds vorige week, maar hebben dit in mekaar geknutseld met een kliko en een behangsteamer.

Waar we de flexineb kochten konden we ook de haygain aankopen, maar je mocht die eerst een 2 tal weken op proef hebben zonder verplichting.
Dit gaan we nu ook wel eens doen en vergelijken met die van ons, of het verschil groot genoeg is om tot die dure aankoop over te gaan.
Voorlopig hebben we ook heel goed hooi waar op het eerste zicht geen stof in zit, maar wordt toch gestoomd voor de zekerheid.
Ik gaf al een maand horse dinner van jorapack, maar dit komt neer op zo'n 160 euro per paard/maand wat toch wel heel kostelijk plaatje wordt.
Als je dan gewoon hooi kunt nemen, dan is die haygain wel snel terug verdiend...
Maar wie weet is het verschil met onze eigen stomer miniem waardoor we daar verder mee kunnen en dit kostte ons enkel een behangstomer van 46 euro.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:55

Tancreda4, ziet er interessant uit die website, maar ik krijg steeds een lege pagina als ik door wil klikken.

Vanmorgen de bronchoscopie gehad. Farynx was schoon. Toen met de scoop in de trachea kwamen begon ze stevig te hoesten, waardoor de praam afschoot en ze helaas een bloedneus kreeg. Diep in de trachea is slijm te zien, niet veel maar wel duidelijk aanwezig. Voor de rest was alles keurig schoon en niet geïrriteerd. Conclusie: COPD. De arts raad mij sterk aan om over te stappen of voordrong of kuil. Dit is helaas geen optie omdat ze dan accuut baggervet staat. Nu dus op zoek naar een systeem om het hooi te stomen. Ik voel me schuldig richting mijn pony, blijkbaar heb ik toch te lang gewacht om echt actie te ondernemen. Ik heb te lang vertrouwd op de Ventipulmin en het feit dat de hoest af en toe weg leek.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:38

Linsa: van her hooi af en over naar voordroog was hier ook de oplossing, het is dan even niet anders.
Wij de lossen het dik worden op door stro bij te geven in de netten.
Hooi geven is binnen notime weer hoesten.

Weet niet hoe je pony op stro reargeert, maar je kunt de voordroog ook "mengen" met stro en derhalve de totale voedingswaarde naar beneden brengen.
Ook kun je kiezen c.q. zoeken naar zo schraal mogelijke voordroog ipv vette kuil.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:25

LinSa schreef:
Tancreda4, ziet er interessant uit die website, maar ik krijg steeds een lege pagina als ik door wil klikken.

Vanmorgen de bronchoscopie gehad. Farynx was schoon. Toen met de scoop in de trachea kwamen begon ze stevig te hoesten, waardoor de praam afschoot en ze helaas een bloedneus kreeg. Diep in de trachea is slijm te zien, niet veel maar wel duidelijk aanwezig. Voor de rest was alles keurig schoon en niet geïrriteerd. Conclusie: COPD. De arts raad mij sterk aan om over te stappen of voordrong of kuil. Dit is helaas geen optie omdat ze dan accuut baggervet staat. Nu dus op zoek naar een systeem om het hooi te stomen. Ik voel me schuldig richting mijn pony, blijkbaar heb ik toch te lang gewacht om echt actie te ondernemen. Ik heb te lang vertrouwd op de Ventipulmin en het feit dat de hoest af en toe weg leek.

Ik zou als ik jou was eens bij de HayGain kijken. Die zijn er in verschillende formaten en als jou paard geen voordroog kan eten dan is het makkelijker als je een flinke hoeveelheid hooi in 1 keer kan stomen.
Wij hebben de middelmaat waar een half baaltje in past. Ik vind het dagelijkse stomen nog best een gedoe hoor. Vergeet hem af en toe aan of uit te zetten...

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:56

Voordroog gaat echt niet. Van normaal hooi staat ze al te dik. Daarnaast loopt ze samen met mijn bevangen shet en het is wel de bedoeling dat dat zo blijft omdat ze anders allebei alleen staan.
Buiten dat is mijn voersnelheid ook te laag voor voordroog. Daar is deze hele ellende mee begonnen: schimmel in voordroog.

Ik wil inderdaad het hooi gaan stomen. Ik moet er nog even goed over na denken hoe ik dingen aan ga pakken. Het geld van de haygain heb ik er wel voor over, maar die staat dan zonder 'toezicht' buiten.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 23:53

LinSa, wat balen. Wij kunnen ook echt geen voordroog of kuil voeren. Ze staan met zn 4en en uit elkaar halen is ook geen optie ( bleek vandaag ook maar weer eens...........ppff )

Als je dan voor de haygain gaat zou ik wel kijken naar de maat die je nodig hebt. Hoevaak ga je naar je paarden en geef je hooi? En hoeveel? Als je de kleine hebt en je moet 2x stomen, ben je wel 2x een uurtje kwijt.
Zo neerzetten zou ik ook niet doen. Dan liever thuis en de hooi mee in bijv een IKEA tas.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 02:16

Linsa als je alleen het hooi hoeft te weken voor 1,5 paard (shet tel ik even als half) dan is een haigayn nog te doen. Bij mij staan ze met 4 bij elkaar en dan ben k sneller met hooi zelf te weken. Die haigayn duurt een uur ofzo en ik heb binnen een half uur voor 4 paarden hooi geweekt. Voordroog is bij mij ook geen optie.

Sowieso geen droog stro erbij mengen, daar reageert een COPD er ook op. Ok in stro zitten schimmelsporen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 06:54

Ik heb ook nog een baby staan, die zal straks een paar maanden weg zijn maar komt ooit weer terug. Ik vind het weken zo'n kliederklusje. Nu met deze temperaturen valt het wel mee, maar straks in de winter als alles al nat en bagger is zie ik er niet echt naar uit. Ik denk dat ik de haygain eens ga bekijken. Dan kan ik beter inschatten hoe groot de kleinste is.

Super bedankt voor het meedenken allemaal trouwens!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:48


maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:37

Sandra_H schreef:
Hooi weken is iets heel anders dan hooi stomen... zie bijvoorbeeld hier http://www.voervergelijk.nl/informatie/33/longen/hooi-stomen

Bovendien hoeven wij echt niet aan te komen met geweekt hooi, dat bleef gewoon liggen. Maar het gestoomde hooi eet ons paard heel graag :j

Ik weet dat er verschil zit tussen stomen en weken. Maar ik kijk naar hoe mijn pony reageert. En ze is al 6 jaar zonder klachten. Ik week altijd met vers water en ze staat niet op stro maar op stofvrije houtkrul. Ze is echt heel gevoelig op de luchtwegen want 5 minuten in een strostal en ze hoest al. Maar wat ik zeg: al 6 jaar klachtenvrij met mijn stalmanagement. En ze heeft de afgelopen jaren actief in de sport gelopen met mijn dochter. Dus weken is voor mij niet alleen makkelijker ivm tijd, maar ook prima effectief.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 11:51

Ha op die manier. ik las het inderdaad net ff anders :o Maar inderdaad, als het resultaat maar goed is :j

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:45

Ik durf het haast niet te zeggen, maar mn ruin heeft al tijdje amper gehoest. Hooi is hetzelfde. Aardig mooi, maar nooit 100% stofvrij.
Ik zit nu een beetje te denken of het aan de omgeving zou kunnen liggen. De buurman stookt de hele winter echt heel flink met blauwe walmen aan toe. Ik ben er maar enkele uurtjes en merk het al wel. Hij staat er 24uur. Maar aan de andere kant, staat hij ook weleens verder er vanaf, de hoek om etc.

Maar zoekende naar de oorzaak dat hij zo een periode wel hoest en niks helpt en dan gewoon niet, zet me bij alles aan het denken.

Hij hoestte dus in de winter wel. Dan zouden het niet pollen zijn. Vogels zitten er wel, maar zijn er het hele jaar wel, wisselend welk soort.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:15

Paashaas update:
- Flexineb -> is gelijk aan zelfmoord (voor dier en mens)
- natuurlijke biologische brokjes zonder suikers, as, melasse, granen troep.... wel extra visolie, lijnzaadolie, spliterwten en appelazijn en detox kuur gedaan
- stro verbannen -> scheelde al 80%. Woont nu in zijn glamping 24/7 buiten met lege schuilstal en kan op zand buiten liggen. In winter mag hij op Plospan Excellence, dit schaafsel wordt gewassen :D
- Grote Haygain aangeschaft (alle onze 4 paarden krijgen nu gestoomd) - scheelt enorm in voedingsstoffen en smakelijkheid en gekliederd EN 95% verbetering. Nat hooi is missch redelijk stof vrij maar niet vrij van schimmel(sporen) en endotoxines... tja, ook allergenen en irritantia
- door een stommiteit van mij (laatste balen stro laten ophalen en oud hooi) was er trigger en weer aanval. DA moest komen en hup weer pred, dexa, Venti... maar ging (natuurlijk niet over) toen acupunctuur pfffff ik was heel sceptisch maar ja, je probeert alles!!!
- na 2x stopte hij met hoesten en nu na 4x is hij zo fit als een hoentje! De afgelopen 3 weken heeft hij meer gelopen dan het afgelopen jaar. En blij dat hij is EN wij!!! So far so Good met die aparte naalden man hihi

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:35

Carolita, ik moet ook voor 4 paarden hooi weken. Welke haigayn heb jij precies en wat kost het qua tijd en hoeveel hooibalen stoom jij op een dag?

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:01

maikeltje schreef:
Carolita, ik moet ook voor 4 paarden hooi weken. Welke haigayn heb jij precies en wat kost het qua tijd en hoeveel hooibalen stoom jij op een dag?


Hai!
Ik heb de een na grootste.. HG2000 waar 1 hele baal in past, prijs 2689,- bij Equitrend.
Je mag in termijnen betalen, toen vroeg ik hoeveel korting krijg ik als ik in 1x betaal? En er hing iets af.. (ik dacht 10%). Niet zeggen hoor dat je het van mij hebt...

Ik gebruik ong 1,5 balen per dag voor 3 paarden (4e komt per september, dus dan 2 balen per dag). Dus stoom nu 1x per dag en dan om de zoveel dagen moet ik op 1 dag twee keer stomen. Straks 2x per dag, denk ik. Volgens leverancier binnen 24u opvoeren. Volgens Uithof (zij gebruiken de HG ook, binnen 12u)...
Ik stoom 1 uur en 15 minuten en heb er een timer op. Ik ben m 2x vergeten en dat is funest, kookt ie droog whaaaa
Het werkt super en ze vinden het heeeeerlijk!
Hele schuur ruikt naar kruiden na stomen hmmmm :)