[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 07:21

@goldyc: of er inderdaad sprake is van stofallergie, en of de luchtwegen wel/niet schoon zijn kun je niet met een stethoscoop vaststellen. Dat kan alleen met een endoscopie en een BAL spoeling. Cortisonen worden standaard gegeven bij luchtwegklachten, vaak samen met ventipulmin of respulmin, maar dat zorgt bijna altijd maar tijdelijk voor verbetering. Bij beginnende klachten kan het soms genoeg zijn.
Als je verder niets doet is de kans dat het telkens erger wordt zeker aanwezig. Omgeving en voeding zijn ontzettend belangrijk. Inderdaad zo stofvrij mogelijk. Het gaat trouwens vooral om de schimmelsporen (zitten ook in goed hooi, en ook in stro) die in het stof zitten. Die haal je er met weken ook niet helemaal uit, bovendien gaan dan ook veel voedingsstoffen verloren. Niet te lang weken dus, eerder dompelen en uit laten lekken. Stomen is nog beter, maar die mogelijkheid moet je maar net hebben. Verder zou je ook duits kruidenhooi, of ontstoft hooi kunnen proberen, misschien is dat net genoeg.
Ons paard kan niet goed tegen voordroog, ook iets wat in een paar jaar is ontstaan. Gezonde darmen zijn trouwens ook heel belangrijk voor gezonde luchtwegen. Als je dit topic doorspit kom je veel tips en ervaringen tegen.

Daarnaast zijn er nog verschillende triggers waar paarden al dan niet op reageren (pollen, vogels/vogelnesten). Een binnenstal maakt zeker verschil. Buitenluik is al iets beter. Nog beter (naast helemaal geen stal) is een stal met een uitloop.

Maar wat me ook nog te binnen schiet: is er naar het gebit gekeken? Bijvoorbeeld een ontstoken kies kan namelijk ook voor luchtwegklachten zorgen.

Edit: als je paard echt last van stofallergie/astma blijkt te hebben, is zouttherapie, of vernevelen met zoutoplossing (en wanneer nodig met iets anders) een hele goeie. Kost een rib, maar er zijn al zo veel paarden mee geholpen...

En @marleen-usar: voor de luchtwegen op zich is voordroog inderdaad beter. Maar voor de darmen is het minder fijn. Er zijn paarden die het goed op (goede! geen zure natte bijna kuil bende) voordroog doen en blijven doen. Maar die van ons is er in de loop van de jaren dus gevoelig voor geworden, wat zich uitte in natte mest en/of mestwater en/of krampachtige klachten. Dat was al voor hij stofallergie/astma kreeg dus wij moesten wel iets met het hooi.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 11:43

Dankje voor de uitgebreide reactie, Sandra.

Er is niet naar haar tanden gekeken; als ze over een week nog hoest, zal ik dat laten doen. Daar was echter geen aanleiding voor, ze heeft geen koorts, eet goed/normaal, en heeft nog nooit in haar leven tandproblemen van wat voor soort dan ook gehad. Ze is 1 keer licht bijgevijld, alle andere jaren waren haar tanden tiptop. Natuurlijk kan er ook een ontsteking ontstaan terwijl haar tanden op zich goed zijn, ik hou het in mijn achterhoofd, maar zou je dan geen snot zien ook? Of andere symptomen, naast het hoesten?

Haar hoest is echt heel droog en lijkt effectief wel getriggerd te worden door stof; als ze op het gras staat, hoor ik haar zelden hoesten, op het hooi hoor ik haar elke 10 minuten hoesten. Het zijn dan vaak een soort hoestbuien, die soms echt wel enkele minuten lang duren.

Het hooi wordt gedompeld/gespoeld en niet echt geweekt, inderdaad omwille van de voedingsstoffen, fout uitgelegd van me. Op dit moment staat ze 24/7 buiten. In de winter ka ze niet 24/7 buiten, aangezien ze een chronische blessure heeft aan haar kogel RA, waardoor ze eigenlijk niet in de modder mag staan. Nou is modder in de winter onvermijdelijk, maar om haar been wat te sparen, gaat ze 's nachts op stal. Uitloopje kan niet gerealiseerd worden, wel is er een schuilstal, maar ook daar wordt het modderig na verloop van tijd (de schuilstal heeft geen 'vloer'). Er wordt trouwens niet meer met haar gereden.

Ze heeft momenteel inderdaad wat last van haar darmen, sinds enkele weken staan ze op een ander soort hooi (tijdelijk), omdat er niks beters meer te verkrijgen was, en daar kan ze dus niet tegen. Het is Italiaans raaigras, hiervoor hadden we gewoon (kruiden)hooi. Ze kan over het algemeen goed tegen voordroog, maar ik durf haar niet op voordroog van deze grassoort te zetten, aangezien ze van het hooi al aan de dunne gaat. Ze stond tot voor kort eigenlijk altijd op voordroog, maar toen dat italiaans raaigras gevoerd werd, had ze zoveel last van haar darmen dat we haar een tijdje de rest van het andere hooi ('gewoon' hooi) gevoerd hebben. En dan beginnen opbouwen met raaigras omdat er hier momenteel niks anders te verkrijgen valt. Ik kan wel speciaal voor haar pakjes hooi gaan halen als dat nodig zou zijn, maar ik kan dat eenvoudigweg niet doen voor haar hele groep (6 paarden). Nu staat ze echter vol op het gras en krijgt ze enkel 's nachts wat hooi bijgevoerd; ze heeft nu ook geen diarree meer maar ze heeft dat ongeveer 4 tot 2 weken geleden wel af en aan gehad. De oorzaak is 100% het Italiaans raaigras.

De dierenarts gaf aan dat ik er zeker op tijd bij was, er was nog niks te horen op de longen of luchtwegen. Dus hopelijk was ik genoeg op tijd en houdt die ene prik het een hele tijd weg.. Als de prik niet helpt, moet ik de dierenarts terug bellen voor verder onderzoek. Maar ik hoop natuurlijk dat dat niet nodig gaat zijn.

Ze staat nu dus in een binnenstal, maar wel helemaal aast de deur (dus ze kan vanuit haar stal eigenlijk naar buiten kijken). Voor haar stal ligt echter altijd de hooibaal waar er op dat moment van gevoerd wordt, dus dat is wellicht niet bevorderlijk. Ze staan op vlas.

Zouttherapie heb ik al van gehoord, maar ik hoop gewoon heel erg dat dat nooit nodig gaat zijn. Niet omdat ik de kosten niet wil maken, maar omdat ik mijn paard niet zo ziek wil dat zo'n behandelingen nodig zouden zijn.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:06

Dat van de tanden schreef ik niet alleen omdat ik dat weleens ergens had gelezen, maar ook omdat toevallig een van onze overbuurpaarden ineens hoestte. Die had een ontstoken kies, en nu is het hoesten over.

Italiaans raaigras zit voorzover ik weet wat meer suiker in. En luchtwegklachten kunnen ook komen als er iets niet helemaal lekker zit in de spijsvertering.

Of luchtwegen schoon klinken zegt eigenlijk erg weinig. Dat was bij die van ons ook telkens zo. Niets te horen. Maar uit de scopie bleek toch echt astma/stofallergie.

Voor zouttherapie hoeft je paard niet persee al heel ziek te zijn hoor, ja het kost een hoop geld, maar dat ben je ook kwijt als je telkens een kuurtje cortisonen en/of ventipulmin of ander spul krijgt. Maar dat gezegd hebbende zou ik daar zelf ook niet meteen aan beginnen bij een beginnende hoest. Of nouja, ik heb nu een flexineb, dus dan doe je het wat makkelijker meteen. Als het niet over zou gaan na de eerste keer medicatie wordt het een ander verhaal.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:27

Ja, als de hoest niet overgaat, wordt er sowieso verder gekeken. Dus als het dan een kies is, dan vinden we dat ook wel, gok ik zo. Ik wist niet dat dat kan, dus dat zal ik dan zeker ook laten controleren. Volgens de dierenarts zou ze tegen volgende week aanzienlijk minder moeten hoesten, zeker aangezien ze nu niet meer in de bak/stal komt en eigenlijk enkel gespoeld hooi of gras krijgt. Als ze niet verminderd, of als het na 20 dagen niet volledig over is, moet ik terug bellen en dan denk ik dat er verder onderzoek zal volgen. Hopelijk stopt ze echter gewoon volledig met hoesten en kan ik het zo onder controle houden. Flexineb of zoiets heb ik niet, zoals ik zei, ze had nog nooit eerder gehoest... Maar als het nodig is, zal ik dat wel aanschaffen, eerst even aankijken.

Ik maak me op dit moment niet zo heel veel zorgen; ze kan nu lekker op het gras en hooi/de stal mijden in de zomer is niet zo moeilijk. De winter is hier helaas een ander verhaal, daar maak ik me veel meer zorgen over, maar goed, die begint pas weer over 4 maanden... Dus wie weet waar we tegen dan staan

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:35

Het kan inderdaad ook gewoon overgaan. Ook al vaak genoeg gezien. Gelukkig maar :) (al hadden wij dat geluk dan weer net niet)

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-21 12:44

Wel ik heb zo'n paard dat zelden wat heeft, maar als ze iets heeft, is het altijd meteen foute boel. De blessure aan haar kogel zou ook met drie maanden volledig genezen moeten zijn... Eh, wel, dat geneest nooit meer dus. Nou ja, we zien wel! Thanks voor de info!! :+:

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:40

Iedereen nog tevreden van de flexineb?

Ik kan nu eentje kopen aan €775, 2dehands via flexineb en ben de eeuwige twijfelaar.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:46

Mi_Amore schreef:
Iedereen nog tevreden van de flexineb?

Ik kan nu eentje kopen aan €775, 2dehands via flexineb en ben de eeuwige twijfelaar.


Gelijk doen :D

nnicolex

Berichten: 1231
Geregistreerd: 12-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 21:50

Mi_Amore schreef:
Iedereen nog tevreden van de flexineb?

Ik kan nu eentje kopen aan €775, 2dehands via flexineb en ben de eeuwige twijfelaar.



Doen!! Ik (en paard) zijn nog super tevreden elke dag!

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 00:53

Ik zeg ook doen!

IwanLuver
Berichten: 1880
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 05:59

Mi_Amore schreef:
Iedereen nog tevreden van de flexineb?

Ik kan nu eentje kopen aan €775, 2dehands via flexineb en ben de eeuwige twijfelaar.

Als je het niet doet, dan wil ik deze kopen!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 06:51

zeker doen! Ze zijn tweedehands echt bijna niet te krijgen, dus als je de kans hebt.....
en stel dat je er toch spijt van krijgt (wat ik me bijna niet voor kan stellen) dan heb je hem ook zo weer goed verkocht.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:01

Ik google me suf :=

Heeft er iemand een lijstje met producten die vrij verkrijgbaar zijn en in de flexineb kunnen.
En die in jip en janneke taal kan uitleggen wat het doet :+
Ik zou daar heel erg geholpen mee zijn.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 10:12

Balsamic air kan daar in, maar ik ken de verhoudingen niet.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:11

felicity schreef:
Ik google me suf :=

Heeft er iemand een lijstje met producten die vrij verkrijgbaar zijn en in de flexineb kunnen.
En die in jip en janneke taal kan uitleggen wat het doet :+
Ik zou daar heel erg geholpen mee zijn.

Flexineb zelf heeft daar een hele lijst van. Staat ook wel op de website denk ik.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 11:21


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 12:17


Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 14:45

niet alles is vrij verkrijgbaar inderdaad. Maar deze kaart is wel handig om (wanneer nodig) aan je dierenarts te laten zien eventueel. Verder zijn eigenlijk de onderste twee delen het meest interessant. Daar staan de vrij verkrijgbare middelen. Op een enkele na denk ik. Maar zoutoplossing, silvaplex, balsamicair, immunosan, dat staat er gewoon bij.

Maar ik denk dat je het best even contact opneemt met Flexineb.nl. Die kan je vast verder helpen

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-21 17:12


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 21:03

Thanks.

Hier kan ik weer wat mee. Verder puzzelen wat voor die van mij werkt.

Juangi

Berichten: 4685
Geregistreerd: 18-09-08
Woonplaats: Bureaustoel

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:22

Meer paarden die het deze warme dagen wat zwaarder hebben?

En hoe ondersteunen jullie ze?

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-21 22:56

Die van mij doet het verdacht goed, wel wat snellen uitgeput tijdens het rijden.
Ik zet haar een masker op met wat eucalyptus voor we trainen.
Verder eten en hooi geven in de schaduw en meer kan je niet doen.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-21 19:56

Of er slijm vastzit kunnen je inderdaad niet aan de buitenkant voelen/horen. Juist zouttherapie is echt super als je paard voor het eerst klachten heeft. Je voorkomt er een hoop ellende mee. Dierenartsen schrijven meteen corticosteroïden voor. Werkt alleen tijden en het hoesten komt weer terug. Vorig jaar heeft onze pony ook veel medicatie gehad maar kwam snel weer terug. 6,5 week geleden hebben wij hem van een 10 daagse zouttherapie bij Equisana opgehaald en het gaat super. Zelfs met het warme weer staat hij niet benauwd en geeft geen kuchje. Wel vernevel ik uit voorzorg nog elke dag via de flexineb met zout. Durf dit nog niet af te bouwen. Hij staat 24/7 buiten en eet droog hooi, kan hier op stal met 100 paarden niet anders waar ze onbeperkt hooi krijgen. Na 2 dagen zouttherapie kwam er een mega klodder slijm uit en toen wij hem al ruim drie weken hadden opgehaald nog enorm veel slijm en sindsdien helemaal klachtenvrij. Ik hoop dat je wat aan onze ervaring hebt. Succes.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 08:40

Hier al weken nergens last van snap ik echt niet, ik hoop niet dat het in het najaar toe slaat.

goldyc

Berichten: 750
Geregistreerd: 31-10-20

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 12:11

De dierenarts gaf inderdaad aan dat de cortisonen tijdelijk gaan werken, maar dat het goed mogelijk is dat het hoesten daarna weg blijft. Hij gaf het 50% kans.
Mijn paard kucht momenteel zo goed als niet, krijgt nu gedompeld hooit en gras, we zullen zien hoe het evolueert...Ze was woensdag voor het eerst weer helemaal terug haar vrolijke zelve, ondanks de hitte

Wat zouttherapie betreft, het klinkt wel goed, maar waar kan ik daarvoor terecht in België (of eventueel dicht over de grens in de provincie noord-brabant). Ik heb geen eigen vervoer, alles wat ik vind ligt op minstens anderhalf uur rijden. (En weet iemand wat daar ongeveer de kostprijs van is, of voor 1 sessie eventueel, want dat vind ik nergens en ik wil wel graag een soort van weten waar ik aan toe ben)