[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:28

Stomen zal idd erg goed werken maar niet iedereen kan stomen.
Ik zit maar even hardop te denken mij lijkt het niet verkeerd om hooi met nbc te spoelen/weken.
Een grote zak nbc haal je bij o.a Aveve voor een 10tje.
Ik ga het eens testen...

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:35

Ik kan helaas ook niet stomen, maar bij ons werkt het hooi natmaken al heel goed.
Door de zuiverende werking lijkt mij jouw idee helemaal niet zo verkeerd! Laat je wat weten als je het getest hebt?

Skubidoe
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 12:39

Hier ook hoestend paard. Jammer genoeg door accident ook verplichte stalrust. Daar sta je dan. Hij was net terug van zijn hoest verlost en nu kunnen we opnieuw beginne met hooi weken enzovoort.

funnyhorses
Berichten: 8047
Geregistreerd: 30-06-09

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-18 14:09

Nog een wetenswaardigheidje waar ik achter ben gekomen nml mangaan!
Mangaan speelt een rol voor de slijmvliezen o.a in de longen.
Vaak hebben paarden mangaan tekort terwijl je niet direkt iets merkt.

Bij de mijne bijv. die liep altijd wat stijfjes niet extreem maar ze liep niet graag en na een half uurtje kon je het bekijken.
Altijd de cpk verhoogd en de leverwaarden.
Ook magnesium niet omhoog te krijgen.
Nu blijkt dat mangaan oa de rol van magnesium mbt afvoeren van melkzuren kan overnemen. Maar mangaan raakt ook eens op gezien het een essentieel sporenelement is.
Bijvoeren van mangaan en zink kan een positieve bijdrage zijn voor paarden zoals in dit topic.

Op nederlandse sites is er geen hol over te vinden laat staan te krijgen maar zoek je bijv op mangan pferd dan kun je heel veel info en producten vinden.

Een aanrader om je daar eens over in te lezen.

Rani_
Berichten: 58
Geregistreerd: 16-04-10

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 15:00

Ik volg even mee nu mijn pony al drie keer op 2 maanden tijd een soort aanval heeft gekregen door een stofallergie. Telkens laten inspuiten door de dierenarts maar ben nu toch wel alles aan het aanpassen zodat ze het hopelijk niet meer krijgt in de toekomst.

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 19:48

Ik geef mijn merrie nu overdag geweekt hooi en savonds voordroog. Zodat ik het werk van het weken wat kan besparen.

Echter, ze eet het geweekt hooi nu echt slecht. Ze heeft het voordroog veeeel liever. Daar stormt ze dus op stal ook op af. Overdag eet ze zo weinig dat ze beetje opgetrokken buikje krijgt...

Ik hoop dat dit bijtrekt en ze na een paar dagen denkt “oke hier moet ik het mee doen”..
Want 3 dagen geleden, toen ze alleen nog nat hooi kreeg, at ze het met smaak!

Yelizaveta

Berichten: 770
Geregistreerd: 22-08-11
Woonplaats: België

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 20:00

Ik heb geen groen snot meer gezien bij mijn paard dat was eenmalig. Enkel doorzichtig/wit. Gisteren was ze weer aan het hoesten tijdens en na het rijden. Er na heel erg het leek niet te stoppen wou meteen de DA bellen. Maar het was al te laat en nu is het weekend.
Vandaag weer niks gehoord.
Kan het zijn dat het meer komt door beweging? Bv dat slijmen loskomen

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-18 22:25

Yelizaveta schreef:
Ik heb geen groen snot meer gezien bij mijn paard dat was eenmalig. Enkel doorzichtig/wit. Gisteren was ze weer aan het hoesten tijdens en na het rijden. Er na heel erg het leek niet te stoppen wou meteen de DA bellen. Maar het was al te laat en nu is het weekend.
Vandaag weer niks gehoord.
Kan het zijn dat het meer komt door beweging? Bv dat slijmen loskomen


Doorzichtig en wit is echt een allergie. Zorg dat je alle stof en schimmels vermijd.

Ja, slijm komt los door beweging. Ik zou niet te veel en te intensief rijden, ivm longblaasjes en hun rekbaarheid momenteel. Goed stappen en wandelen is heel goed om taai slijm los te krijgen!

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-18 08:11

funnyhorses schreef:
Nog een wetenswaardigheidje waar ik achter ben gekomen nml mangaan!
Mangaan speelt een rol voor de slijmvliezen o.a in de longen.
Vaak hebben paarden mangaan tekort terwijl je niet direkt iets merkt.

Bij de mijne bijv. die liep altijd wat stijfjes niet extreem maar ze liep niet graag en na een half uurtje kon je het bekijken.
Altijd de cpk verhoogd en de leverwaarden.
Ook magnesium niet omhoog te krijgen.
Nu blijkt dat mangaan oa de rol van magnesium mbt afvoeren van melkzuren kan overnemen. Maar mangaan raakt ook eens op gezien het een essentieel sporenelement is.
Bijvoeren van mangaan en zink kan een positieve bijdrage zijn voor paarden zoals in dit topic.

Op nederlandse sites is er geen hol over te vinden laat staan te krijgen maar zoek je bijv op mangan pferd dan kun je heel veel info en producten vinden.

Een aanrader om je daar eens over in te lezen.


Klopt inderdaad. Daarom voer ik Metazoa superfitbroxxx.. check voercalculator op paardnatuurlijk website. Met wat ik nu voer komen mijn paarden alleen iets natrium te kort en dat is heel simpel op te lossen met liksteen! Heel handig die calculator!!! Er is dus 1 vrij in te vullen veld voor de brok die je voert. Op de website van je voer kan je de ingrediënten per kg vinden, die vul je in. Via voervergelijk.nl kan je op zoek naar het voer wat beter past bij je paard of via horsecomplete.nl. Ik heb al mijn paarden van Pavo en Havens afgehaald. Ik voer nu alleen natuurvoer. Sinds ik dit doe in combinatie met visolie en de kruidenmix van horsecomplete (even extra ondersteuning, kuur van 5 weken) is mijn paard van de medicijnen af en hoest hij niet meer!!! We zijn na 4 maanden stil staan weer eindelijk aan het opbouwen!!! Zoooo blij :)

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 13:52

Voor mijn paard met stofallergie voerik nu ook Sensipharm Pulmitranq (Chinese kruiden) bij en ben er tot nu toe positief over. Hard duimen dat het zo door blijft gaan!

Ik geef er trouwens ook NAF Respirator Boost bij en Bonpard Resistance.

Ik heb trouwens nog een fles Breatheze in de aanbieding. Mijn paard lust het niet helaas! Is een fles van een liter en is een heel klein beetje uit om te proberen. Nieuwprijs was €30.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:32

De pulmitranq heb ik ook een tijdje als ondersteuning in een vrij rustige periode gegeven. Daarna speelde het wel weer wat meer op.

Wij hebben nu de balsamic air en de balsamic control. De balsamic air doe ik 1op1 met dampen en het restje doe ik door een hapje eten. Hij krijgt ook de balsamic control door het eten.

's avonds spuiten we de balsamic air rechtstreeks in de mond.

Op zich lijkt het goed te helpen, dus ben voorzichtig positief erover.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 15:59

Mijn superfitte paard!
Afbeelding

Nandos

Berichten: 661
Geregistreerd: 04-05-14

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-18 09:09

Leuke foto hierboven!

Heeft iemand hier ervaring met HorseHage?
Ik ken Jopack Horsedinner al maar ik ben bang dat dit voor mijn pony met ppid te rijk is. HorseHage heeft ook speciaal stofvrij hooi voor sobere paarden..

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:27

weet iemand of je zo een dampmasker/ Flexineb kan huren?
zo ja, waar?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [CENTRAAL] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-18 14:46

Bij sportpaardenarts.nl maar die verhuren volgens mij alleen na ene onderzoek door hun.

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-18 18:34

Vandaag de uitslagen gehad van het onderzoek in België hij heeft
Chronisch obstructieve bronchitis (paarden astma ook wel RAO of COPD
genoemd).en Galgangontsteking

Zijn er meer mensen met een paard pony die dit heeft en hoe gaan jullie er Mee om?

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 08:45

Ook voor Paashaas de diagnose van de Uithof ‘paardenastma’... maandag komt de Haygain. De Uithof heeft een service dat ze thuis het stalmanagement komen checken om te zien of er verbeterpunten zijn voor paarden met luchtwegproblemen. Bij ons is het heel goed op orde maar de Haygain werd sterk geadviseerd.

Belangrijkste wat ik hier kan meegeven voor chronische luchtweg aandoeningen:
- paard 24 uur buiten met mogelijkheid im te schuilen en droog te liggen. Paard zal zelf kiezen waar hij het prettig vind. Als op stal, dan binnen en buiten temperatuur zo gelijk mogelijk (voorkomt tocht) en continue verversing met schone frisse lucht
- hooi nooit in slowfeeder gemaakt van matig net, broeinest van schimmels
- hooi moet van de grond of uit een bak gegeten worden, altijd zo dat hoofd en hals laag is
- zand is niet erg, alleen fijnstof ademen ze in
- zwaluwnesten weg (als ze in aanleg zijn mogen ze weggehaald worden, anders officieel niet)
- hooi nat maken maar wel veel verlies voedingsstoffen. Het beste is stomen. Geen zelfgemaakte apparaten want ook weer broeinest schimmels
- indien paard in sport in de winter wel scheren en dan dekens op ivm 24u buiten. Een nat bezweet paard is vatbaar
- wind is geen tocht. Temperatuurverschil is tocht en dat heb je buiten niet..
- als beetje snot, niets doen (spliterwten helpen wel echt!) maar als langer snit dan toch sputolysin of acetylcysteine of zoutoplossing in Flexineb of ander apparaat
- als 1x hoest dan niets doen maar als langer dan toch DA bellen om ff bovenop te helpen

Uh... misschien vergeet ik iets..
Paardenastma is niet te genezen maar heel goed klantenvrij mee te leven!

Wat wij verder hebben gedaan is:
- natuurvoeding (Metazoa, Esparcette, grove luzerne) appelazijn, lijnzaadolie en dit nat geven
- Visolie
- Kruiden op maat
- spliterwten

Onze Paashaas hoest nu 3 maanden niet, Yeah!

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 09:56

Happy_Hippie schreef:
weet iemand of je zo een dampmasker/ Flexineb kan huren?
zo ja, waar?



Wij gebruiken deze https://www.lavernevela.nl/product/delp ... aem-nuova/ en hebben zelf een masker gemaakt van een klein Flexibel "emmertje" waar we het medicijn reservoir aan vast hebben gemaakt ( Action) met een leren kopstuk riem hangen we die dan over het hoofd maar je kan de maskers ook los kopen https://www.ruiterhart.nl/luchtwegen-pa ... ausen.html

We vonden de Flexineb erg duur en wisten niet zeker of het zou werken vandaar de aanschaf van bovenstaande. Dat werkt zo goed ( met een oplossing van fysiologisch zout en evt. prednoral) dat we deze voorlopig gewoon blijven gebruiken. Paard weet nu ook wat het is en blijft heel rustig staan tijdens de behandeling.

Paard krijgt verder nat hooi of soms voordroog, anti-allergie poeder ( uit Engeland) en als het echt mis gaat Ventipulmin. Eind vorig jaar was hij er slecht aan toe, toen een bronchoscopie en longspoeling laten doen en daar kwam dus RAO uit. Met een fikse prednoral kuur heeft hij toen tot het voorjaar geen klachten meer gehad maar nu met de pollen gaat het weer mis. Hij krijgt 's winters ook gewoon droog hooi en dan is er dus niks aan de hand. Het is puur de pollen en weersverandering ( van bijv. erg vochtig naar warm, droog weer); Bij aanhoudend warm/ droog is er meestal ook weinig aan de hand. We gaan nu het hooi weer stomen maar onze hooistomer moet weer opgebouwd worden ( zelf gemaakt; hoge druk en temperaturen van 80 tot 90 graden) maar mijn man is dan ook werktuigbouwkundige en maakt voor zijn werk hele installaties voor o.a. zuivelbedrijven .
Paard wordt hoofdzakelijk buiten gehouden; loopstal met paddock en weiland maar als de pollen echt in de lucht zitten is hij soms binnen beter af, net als hooikoorts-patiënten.

Bij het stomen is het van veel belang dat het hooi binnen 12 uur wordt gevoerd anders komen er weer schimmels/ bacteriën in ( ook bij hooi wat uit de ( peperdure) haygain komt).
Hij krijgt qua voer lucerne, hooi en gras. Metazoa hebben we hele slechte ervaringen mee dus dat komt er hier niet in. Wel krijgt hij extra vitamine C ( rozebottels) en vit. E wat de weerstand hoog houdt. Overigens wordt humane Vit. C ( ascorbinezuur) voor paarden niet/ slecht opneembaar maar lijkt wel een rol te spelen bij hoestende paarden. Vit.C voor paarden is wel opneembaar als het gebonden is aan een mineraal. Een tijdje geleden een erg leerzaam artikel gelezen over hoestende paarden maar ik kan het nu natuurlijk niet meer vinden..........daar stond o.a. het verhaal over de Vit. C in.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:11

@carolita: waarvoor dienen de spliterwten? Die van mij heeft chronische bronchitis, momenten gaat het goed, maar ik ben heel erg benieuwd waar dan de spliterwten voor helpen.

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 11:51

Samantha89 schreef:
@carolita: waarvoor dienen de spliterwten? Die van mij heeft chronische bronchitis, momenten gaat het goed, maar ik ben heel erg benieuwd waar dan de spliterwten voor helpen.



Ik volg even

Die van mij heeft ook chronische bronchitis en is nog niet vermindert we beginnen morgen met medicatie vernevelen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 12:04

Die humane die ElCid laat zien in de link, zit aan het paardenapparaat dat wij hebben. Heb hem overgenomen, maar kwam volgens mij van loesdau. Daarvoor ook een draagbare humane gebruikt. De bak die erbij zat, vonden wij ook te groot, dus een graasmasker aangepast en dat werkt ook fijn. Het doet super zijn werk met alleen zoutoplossing, maar de flexineb is nog wel een stukje sterker.

Wij dampen al even niet. De balsamic air en balsamic control hebben hun werk goed gedaan. Laatste krijgt meneer nu nog 1x daags. De sportpaardenarts heeft alles op dat gebied en daar hebben we die besteld.

Spliterwten ook een tijd gegeven, maar merkte er weinig van.

Meneer moest ook wat afvallen en nu ik weer met hem aan het werk ging, hij afviel en conditie beter is, hoestte hij ook minder.

Maar blijf hem altijd in de gaten houden.

3timesmom

Berichten: 1319
Geregistreerd: 10-02-07
Woonplaats: België

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 13:54

Elcid, heb je daareen foto van, hoe je dat gedaan hebt met het medicijnen reservoire?

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 14:20

3timesmom schreef:
Elcid, heb je daareen foto van, hoe je dat gedaan hebt met het medicijnen reservoire?

Zal ik straks even maken.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-18 22:52

Ik ben ook wel benieuwd naar foto's. Ben zelf niet zo creatief....

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 11:53

Happy_Hippie schreef:
Samantha89 schreef:
@carolita: waarvoor dienen de spliterwten? Die van mij heeft chronische bronchitis, momenten gaat het goed, maar ik ben heel erg benieuwd waar dan de spliterwten voor helpen.



Ik volg even

Die van mij heeft ook chronische bronchitis en is nog niet vermindert we beginnen morgen met medicatie vernevelen.


De spliterwten hebben slijmoplossende werking en zijn een bron van vitamine B. Vooral B6 draagt bij aan het Imuunsysteem. Evenals de juiste Onega 3:6 verhouding uit de visolie. Paashaas heeft na het stoppen van het hoesten nog heel lang veel slijm aangemaakt. Sinds ik de spliterwten heb toegevoegd (2x per dag handje door voer heen) is ook het snot weg en longen zijn schoon (DA was hier afgelopen maandag)!