[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:15

Tundra, heb je de mogelijkheid om eventueel voordroog te gaan voeren ipv hooi? En is uit de balspoeling nog iets van stofallergie gekomen? Bij stofallergie is een paard vaak (of misschien zelfs vooral) ook gevoelig voor de schimmels die in hooi en stro zitten. Met natmaken van het hooi verminder je wel het stof, maar de schimmels zitten er nog steeds in. Dat probleem heb je bij voordroog niet of nauwelijks.
Een andere optie is het hooi gaan stomen. Daarmee haal je niet alleen het stof eruit, maar ook de schimmels en bacteriën. Voordeel is ook dat het hooi een stuk smakelijker blijft, die van ons vertikte het echt om gewoon nat hooi te eten.

En als je mijn berichten hier terugleest: ons paard heeft begin juni dit jaar een tiendaagse zoutkuur gehad. Dat heeft heel goed geholpen. Het is wel zaak om daarna de leefomstandigheden zo goed mogelijk te maken en te houden. Die van ons hoest nu nog altijd niet, en wordt volop gewerkt.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 11:41

Sandra_H schreef:
Tundra, heb je de mogelijkheid om eventueel voordroog te gaan voeren ipv hooi? En is uit de balspoeling nog iets van stofallergie gekomen? Bij stofallergie is een paard vaak (of misschien zelfs vooral) ook gevoelig voor de schimmels die in hooi en stro zitten. Met natmaken van het hooi verminder je wel het stof, maar de schimmels zitten er nog steeds in. Dat probleem heb je bij voordroog niet of nauwelijks.
Een andere optie is het hooi gaan stomen. Daarmee haal je niet alleen het stof eruit, maar ook de schimmels en bacteriën. Voordeel is ook dat het hooi een stuk smakelijker blijft, die van ons vertikte het echt om gewoon nat hooi te eten.

En als je mijn berichten hier terugleest: ons paard heeft begin juni dit jaar een tiendaagse zoutkuur gehad. Dat heeft heel goed geholpen. Het is wel zaak om daarna de leefomstandigheden zo goed mogelijk te maken en te houden. Die van ons hoest nu nog altijd niet, en wordt volop gewerkt.


Ze krijgt inderdaad al voordroog. Uit de balspoeling is niks gekomen qua allergie ze had een klein verhoogte waarde waardoor de dierenarts zei dat het van een virus moest komen en het zou binnen 3 weken over zijn we zijn nu dik 3.5 maand verder. We hebben al zoveel geprobeerd maar niks lijkt te helpen.
Zouttherapie ben ik achteraan geweest dit zou mij alleen 2300 euro gaan kosten omdat ze van ver moeten komen er zit hier verder niks in de buurt geloof ik. Ze wilde toen een tour gaan doen maar er waren te weinig aanmeldingen om het door te laten gaan. Het was ook beetje mijn enige hoop.

Ze hoest niet in stal alleen max 4 kuchen begin van het draven het is soms ook een week weg maar begint daarna weer

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:03

Heb je al contact gehad met verkoper? Wat zegt die ervan? Wad ze hiermee al langer bekend? Je kan natuurlijk altijd proberen om onder koop uit te komen/ verlaging aankoopsom...maar denk wel dat het stuk lastiger wordt als klachten in het koopcontract/ keuring benoemd worden...je weet dan dat er risico genomen wordt...

Maar zou het zeker proberen...als jij paard echt als sportpaard hebt gekocht zijn luchtwegproblemen echt wel een belemmering in het behalen van je doelen

Ik heb trouwens ook een positieve ervaring met een zoutkuur...

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:08

Vleddertje1 schreef:
Heb je al contact gehad met verkoper? Wat zegt die ervan? Wad ze hiermee al langer bekend? Je kan natuurlijk altijd proberen om onder koop uit te komen/ verlaging aankoopsom...maar denk wel dat het stuk lastiger wordt als klachten in het koopcontract/ keuring benoemd worden...je weet dan dat er risico genomen wordt...

Maar zou het zeker proberen...als jij paard echt als sportpaard hebt gekocht zijn luchtwegproblemen echt wel een belemmering in het behalen van je doelen

Ik heb trouwens ook een positieve ervaring met een zoutkuur...


Verkoper (handelstal) wil er niks mee te maken hebben. Ze zeiden dat ze dit nooit eerder had gehad en ze hadden zelf met haar wedstrijden gereden. Het was de dag dat we haar kwamen bekijken begonnen (alleen verkouden) er staat alleen dat het met een week over zou zijn op keuringsrapport. En zelfs met de scopie kwam er weinig uit maar het hoesten blijft aanhouden en noemen ze het nu chronisch

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 13:30

@tundra heb je eigen dierenarts laten keuren?

Jij bent direct gaan behandelen na aankoop dus lijkt me zeer sterk dat het nu ineens chronisch is en dat ze daarvoor totaal geen klachten had...
Hopelijk kan je klachten fors verminderen als ze optimale omstandigheden heeft...

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:19

Vleddertje1 schreef:
@tundra heb je eigen dierenarts laten keuren?

Jij bent direct gaan behandelen na aankoop dus lijkt me zeer sterk dat het nu ineens chronisch is en dat ze daarvoor totaal geen klachten had...
Hopelijk kan je klachten fors verminderen als ze optimale omstandigheden heeft...


We hebben haar rontgen en klinisch laten keuren. Ze is inderdaad vanaf begin gelijk behandeld. Verschillende dierenartsen erbij gehad en alle vertelde dat ze niks aan de longen hoorde.ik hoop dat het na deze kuur beter wordt maar zoals ik verhalen van andere lees is het vaak maar tijdelijke verbetering.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 16:27

Het niet op de longen horen zegt ook niet alles. Mijne klonk en klinkt altijd schoon. Bij Utrecht met klachten gekomen en werd ze Door 4 man onderzocht. In zakjes ademen, etc etc. Klonk overal prachtig schoon. Maar was 1 grote gele zee toen ze met de scoop naar binnen gingen. Paard hoestte overigens niet maar ademhaling was anders dus ik vertrouwde het alsnog niet.

Ik ga binnenkort met mijn kleine pony wss ook een scopy doen. Die maakt best wat herrie met beweging, snel hijgerig wat ik niet vertrouw. .... Ze hoest verder niet. ...

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-18 23:20

Mag ik vragen voor welk doel je het paard hebt gekocht en of je dit doel kenbaar hebt gemaakt aan verkoper?
Hoe oud is het paard? En werd het gereden? Wanneer was laatste wedstrijd?
Verkoper in gebreke stellen, kan je overwegen als je hebt aangegeven dat je een paard zocht om op te rijden... neem ik aan.
Erg vervelend. Je gaat je ook hechten en wilt het beste voor het beestje.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 07:47

Carolita schreef:
Mag ik vragen voor welk doel je het paard hebt gekocht en of je dit doel kenbaar hebt gemaakt aan verkoper?
Hoe oud is het paard? En werd het gereden? Wanneer was laatste wedstrijd?
Verkoper in gebreke stellen, kan je overwegen als je hebt aangegeven dat je een paard zocht om op te rijden... neem ik aan.
Erg vervelend. Je gaat je ook hechten en wilt het beste voor het beestje.


Ja ze wist dat ik haar voor de sport ging gebruiken ze is net 6. Ze heeft wedstrijden in de L2 gelopen zei ze met haar. Maar dat we haar voor rijden en wedstrijden wilde gebruiken wisten ze.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 10:29

Tundra schreef:
Carolita schreef:
Mag ik vragen voor welk doel je het paard hebt gekocht en of je dit doel kenbaar hebt gemaakt aan verkoper?
Hoe oud is het paard? En werd het gereden? Wanneer was laatste wedstrijd?
Verkoper in gebreke stellen, kan je overwegen als je hebt aangegeven dat je een paard zocht om op te rijden... neem ik aan.
Erg vervelend. Je gaat je ook hechten en wilt het beste voor het beestje.


Ja ze wist dat ik haar voor de sport ging gebruiken ze is net 6. Ze heeft wedstrijden in de L2 gelopen zei ze met haar. Maar dat we haar voor rijden en wedstrijden wilde gebruiken wisten ze.



Dan staat bovenstaande doel vermeld in je koop contract, en heb je gerechtelijk wel iets in handen wat je kunt gebruiken, je paard kan immers het gestelde gebruik niet aan.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 17:42

Carolita schreef:
Mag ik vragen voor welk doel je het paard hebt gekocht en of je dit doel kenbaar hebt gemaakt aan verkoper?
Hoe oud is het paard? En werd het gereden? Wanneer was laatste wedstrijd?
Verkoper in gebreke stellen, kan je overwegen als je hebt aangegeven dat je een paard zocht om op te rijden... neem ik aan.
Erg vervelend. Je gaat je ook hechten en wilt het beste voor het beestje.


Ja ze wist dat ik haar voor de sport ging gebruiken ze is net 6. Ze heeft wedstrijden in de L2 gelopen zei ze met haar. Maar dat we haar voor rijden en wedstrijden wilde gebruiken wisten ze.


“Dan staat bovenstaande doel vermeld in je koop contract, en heb je gerechtelijk wel iets in handen wat je kunt gebruiken, je paard kan immers het gestelde gebruik niet aan.”

Dit is precies waar ik op doel. Het paard voldoet niet aan het doel waar jij het voor gekocht en dit doel heb jij kenbaar gemaakt. Echter wie moet bewijzen dat het paard nooit gehoest heeft VOOR dat jij m kocht. Het enige feit is dat hij een week later gebracht is vanwege ‘verkoudheid’. Mijn stelling is dat NIET geleverd is ‘een gezond paard geschikt voor de wedstrijdsport’. De levering is immers uitgesteld vanwege de gezondheid vh paard. En direct bij jou was de DA er weer bij ivm WAT? Geen kreupelheid MAAR snot... denk maar na over ‘beter’ zijn van het paard na 1 week of misschien toch niet? En of je de rest v je leven met een astma paard wilt zitten. Klinkt hard sorry... die van ons gaat nooit meer weg omdat ik dit niemand en in de laatste plaats het paard aan wil doen.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:17

Carolita schreef:
Carolita schreef:
Mag ik vragen voor welk doel je het paard hebt gekocht en of je dit doel kenbaar hebt gemaakt aan verkoper?
Hoe oud is het paard? En werd het gereden? Wanneer was laatste wedstrijd?
Verkoper in gebreke stellen, kan je overwegen als je hebt aangegeven dat je een paard zocht om op te rijden... neem ik aan.
Erg vervelend. Je gaat je ook hechten en wilt het beste voor het beestje.


Ja ze wist dat ik haar voor de sport ging gebruiken ze is net 6. Ze heeft wedstrijden in de L2 gelopen zei ze met haar. Maar dat we haar voor rijden en wedstrijden wilde gebruiken wisten ze.


“Dan staat bovenstaande doel vermeld in je koop contract, en heb je gerechtelijk wel iets in handen wat je kunt gebruiken, je paard kan immers het gestelde gebruik niet aan.”

Dit is precies waar ik op doel. Het paard voldoet niet aan het doel waar jij het voor gekocht en dit doel heb jij kenbaar gemaakt. Echter wie moet bewijzen dat het paard nooit gehoest heeft VOOR dat jij m kocht. Het enige feit is dat hij een week later gebracht is vanwege ‘verkoudheid’. Mijn stelling is dat NIET geleverd is ‘een gezond paard geschikt voor de wedstrijdsport’. De levering is immers uitgesteld vanwege de gezondheid vh paard. En direct bij jou was de DA er weer bij ivm WAT? Geen kreupelheid MAAR snot... denk maar na over ‘beter’ zijn van het paard na 1 week of misschien toch niet? En of je de rest v je leven met een astma paard wilt zitten. Klinkt hard sorry... die van ons gaat nooit meer weg omdat ik dit niemand en in de laatste plaats het paard aan wil doen.


Bedankt wij gaan ermee aan de slag

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-18 19:54

Dit is precies waar ik op doel. Het paard voldoet niet aan het doel waar jij het voor gekocht en dit doel heb jij kenbaar gemaakt. Echter wie moet bewijzen dat het paard nooit gehoest heeft VOOR dat jij m kocht. Het enige feit is dat hij een week later gebracht is vanwege ‘verkoudheid’. Mijn stelling is dat NIET geleverd is ‘een gezond paard geschikt voor de wedstrijdsport’. De levering is immers uitgesteld vanwege de gezondheid vh paard. En direct bij jou was de DA er weer bij ivm WAT? Geen kreupelheid MAAR snot... denk maar na over ‘beter’ zijn van het paard na 1 week of misschien toch niet? En of je de rest v je leven met een astma paard wilt zitten. Klinkt hard sorry... die van ons gaat nooit meer weg omdat ik dit niemand en in de laatste plaats het paard aan wil doen.[/quote]

Bedankt wij gaan ermee aan de slag[/quote]

Tundra,
Als ik nog ergens mee kan helpen, laat het mij weten via pb...

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 21:03

Ik heb weer een vraag :o

Het hoesten van mijn merrie was over toen we het hooi nat maakten. Niet weken, maar in de kruiwagen en met de tuinslang erover. In de winter lijkt dit me echt vreselijk om te doen, dus vandaar dat we nu een hooistomer hebben. Het hooi wordt 1,5 uur gestoomd en is met een uur op een temperatuur van 80-85 graden. Lang en heet genoeg dacht ik. Maar nu begint ze toch weer te hoesten. Heeft iemand daar ervaring mee? Is ze dan wel allergisch voor de schimmels?

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 21:26

Geen ervaringen met stomen, maar misschien dat je toch langer op hogere temperatuur moet stomen om alles te doden?

Vraagje. Ivm enorme snotneus (geel) geef ik mijn pony nu een kuur sputolysin. Ze voelt zich verder goed en geen verhoging of hoest maar wel heel veel snot en slijm.

Maar eigenlijk mijn vraag hebben jullie meer betere ervaring met sputolysin of liever equimucin? En ik welke gevallen geven jullie wat?

Overigens ben ik sputolysin gaan geven op advies van de da en niet zelf aangemodderd. Als het morgen niet os verbeterd komen ze vrijdag alsnog langs (maandag met sputolysin begonnen)

jobamara
Berichten: 3529
Geregistreerd: 23-11-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:10

Linsa, is het vochtig genoeg na het stomen?

Tancreda, sputolysin is minder slijmoplossend dan equimucin heb ik ooit gehoord.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 22:12

Hier ook betere ervaringen met equimucin

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 23:34

Als ik naar de haygain kijk, moet daar minimaal 50 minuten gestoomd worden en ligt de groene zone tussen 75 en 90 graden. Ik zou dus warm genoeg en lang genoeg stomen.
Het hooi is na 1,5 uur goed vochtig voor zover ik kan voelen. Ik had gehoopt haar een stuk beter te kunnen krijgen door te stomen, maar voor alsnog lijkt het minder te worden. Ze knijpt ook weer wat met de ademhaling. Moet ik wel bij zeggen dat ik op advies van de osteopaat weer begonnen ben met beweging geven omdat haar spieren zo slap werden dat er andere problemen ontstonden. Misschien speelt dat ook mee.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-18 21:06

Mn ruin begint weer wat. Is nu tijd lang stil geweest, maar gaf wel fenegriek bij. Verder niks meer.

Ik zit nu hard te denken wat de reden is. Hooi komt altijd bij zelfde boer vandaan en is niet erg stoffig. Ze eten het ook buiten en op 2 plekken uit netten in ibc vaten en uit een hooihuisje.

Er wordt wel weer flink gestookt in de buurt. Dat slaat soms flink op je strot, maar er zijn ook plekken waar je daar geen last van hebt. Heb 2 ibc vaten er verder vandaan staan.

Of de vocht in de lucht?? Er is ontzettend veel condens op het moment overal. Hij gaat nooit in de stallen staan, maar die vochtigheid kan hij natuurlijk last van hebben. De andere 3 overigens niet, dus het is zoeken.
Iemand daar een idee over?

Verder is hij weer iets te dik aan het worden. Hij stond kreupel en heeft nu 2 weken bute gehad. Dat heeft natuurlijk ook zijn aanslag op de weerstand en conditie helaas. Ze krijgen goed hooi en momenteel de Pavo Vital, dus de weerstand weer opbouwen zal even tijd kosten. Maar als hij nu gat hoesten, kom je daar weer zo moeilijk vanaf.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 15:53

Weet iemand of er zouttherapie wordt gegeven rond noord holland?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 16:47

Tundra schreef:
Weet iemand of er zouttherapie wordt gegeven rond noord holland?


Informeer even bij http://equizouttherapie.nl/contact/ Hijzelf doet sowieso de therapie mobiel, en volgens mij is er nog iemand bij gekomen die ook met een trailer rondrijdt.

Tundra

Berichten: 1853
Geregistreerd: 30-08-06
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 23:14

Sandra_H schreef:
Tundra schreef:
Weet iemand of er zouttherapie wordt gegeven rond noord holland?


Informeer even bij http://equizouttherapie.nl/contact/ Hijzelf doet sowieso de therapie mobiel, en volgens mij is er nog iemand bij gekomen die ook met een trailer rondrijdt.


Met hem heb ik al contact gehad helaas komt hij niet voor 1 paard mijn kant op en de kosten zouden heel hoog oplopen. Op de tour noord holland waren ook te weinig aanmeldingen om onze kant op te komen helaas. Daarom was ik benieuwd of er meerdere zijn die het doen.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:13

Ik weet wel een stal in Zuid-Holland waar je je paard een week kan stallen zodat ze meerdere behandelingen per dag kunnen geven. Misschien is dat een idee? Kost r
500 euro voor een week en 10-12 behandelingen.

Tancreda4

Berichten: 24029
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 09:45

LinSa heb je daar neer info over?

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 11:12

Hier vind je daar wat meer informatie over: http://www.equivert.nl/zouttherapie/

Edit: die 500 euro is dus voor de eerste 3 dagen stalling, niet een hele week. Had ik verkeerd gelezen denk ik.