[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 18:42

Ah kijk aan, omkopen is soms wel handig.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-21 20:12

Ik kan alleen niet zien of hij dan ook adem haalt.

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 07:43

Ik heb sinds vrijdagavond een nieuwe pony erbij. Hengstje van 7 maanden oud.. die loopt gewoon 24/7 in t land met beschutting van bomen (schuilstal word binnenkort geleverd).

Nou ziet hij er niet al te best uit en was hij al wat aan het hoesten toen ik hem ophaalde maar ik vermoed zelf dat het ook wel te maken heeft met wormen.

Gisterochtend kwam ik aan bij de wei en op zn voorbenen zat wat dik wit snot en bij zijn neusgaten ook. Heb t schoongemaakt maar ik ga toch twijfelen om gewoon de dierenarts te bellen. Vooral omdat hij nog jong is en in combinatie met het hoesten en veel wit snot lijkt het me geen slecht idee.

Temperatuur was gisteren nog wel normaal.

Wat zouden jullie doen?

hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 07:51

Ontwormen, en goed erop letten dat hij nu geen kou vat.
Zorgen voor geode mineralern/opfok brokken.
En een beetje geduld.
Als ze jong zijn kunnen ze even läßt hebben van hun weerstand.
Maar vooral met te veel regen nu niet te lang buiten laten staan zolang er zoveel snot uit komt.
Ansich is het mooi dat het eruit komt

rowindie
Berichten: 599
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-21 18:05

Dat is inderdaad gedaan :)

Vandaag al weer wat minder snotterig en al minder aan t hoesten. Mijn da weet er van maar moet m gewoon even in de gaten houden.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 12:41

Degene die een haygain hebben, gebruiken jullie die zakjes om te ontkalken? Of gebruiken jullie wat anders? Zou je ook schoonmaakazijn kunnen gebruiken? Daarmee ontkalk ik ook mijn waterkoker en Senseo :+

line18
Berichten: 724
Geregistreerd: 27-03-07
Woonplaats: roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 05:10

hier op dit moment een fjord die veel hoest.
dit heeft hij soms vaker ( vooral als het weer heel wisselend is) maar ging het altijd snel over.
maar dit keer was het al een tijdje, helaas werd het deze keer steeds meer.
de dierenarts is al geweest.
heeft al een kuur gehad.
inmiddels kuur doorgestart ( extra kuur)
een soort hoestdrank.
hij krijgt Foenegriek
en hij krijgt extra vitamine die ik van de dierenarts heb gekregen.
hoesten lijkt nu eindelijk na ruim 1 1/2 week ( kuur) minder aan het worden.
hij heeft alleen nog altijd geen energie.
en staat als een gek te pompen of we de marathon hebben laten lopen maar we zijn dan een stukje met hem gaan lopen.

Connie76
Berichten: 194
Geregistreerd: 13-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 12:45

line18 schreef:
hier op dit moment een fjord die veel hoest.
dit heeft hij soms vaker ( vooral als het weer heel wisselend is) maar ging het altijd snel over.
maar dit keer was het al een tijdje, helaas werd het deze keer steeds meer.
de dierenarts is al geweest.
heeft al een kuur gehad.
inmiddels kuur doorgestart ( extra kuur)
een soort hoestdrank.
hij krijgt Foenegriek
en hij krijgt extra vitamine die ik van de dierenarts heb gekregen.
hoesten lijkt nu eindelijk na ruim 1 1/2 week ( kuur) minder aan het worden.
hij heeft alleen nog altijd geen energie.
en staat als een gek te pompen of we de marathon hebben laten lopen maar we zijn dan een stukje met hem gaan lopen.


Ik denk dat je met die drank Ventipulmin bedoeld? Vaak helpt dit wel tegen de klachten, maar zodra je ermee stopt komt het vaak weer terug. Je schrijft dat je Fjord vaker hoest. Als ik jou was zou ik een bronchoscopie met longspoeling laten doen. Zo weet je wat de oorzaak is. Als het nl geen ontsteking is, maar iets van een stofallergie waarbij vastzittend slijm is dan moet er ook iets aan het stalmanagement gedaan worden, want anders kun je er medicijnen in blijven stoppen maar zal het niet overgaan. Wij zijn toen ook begonnen zoals bij jou paard. Begon eerst mild met af en toe hoesten, daarna steeds vaker met pompende ademhaling en benauwd. Kuur Ventipulmin erin maar kwam net zo hard terug. Daarna bronchoscopie laten doen waaruit stofallergie bleek met veel taai dik slijm. Weer aan de Ventipulmin, maar nu ook sputolysin en 3 weken prednison. Toen veel op bokt gelezen en de conclusie getrokken dat ik al die medicijnen niet wil want het is alleen symptoombestrijding. Uiteindelijk hem voor 10 dagen naar Equisana Stables gebracht en de flexineb aangeschaft voor onderhoud. Hij staat 24/7 buiten op onbeperkt hooi en sinds kort wordt het hooi door de eigenaresse ook natgemaakt. Ik heb nu een pony die volledig hoestvrij is en zelfs in de zomer geen medicijnen nodig gehad. Succes met je paard.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-21 20:29

Samantha89 schreef:
Degene die een haygain hebben, gebruiken jullie die zakjes om te ontkalken? Of gebruiken jullie wat anders? Zou je ook schoonmaakazijn kunnen gebruiken? Daarmee ontkalk ik ook mijn waterkoker en Senseo :+


Ik gebruik altijd de zakjes zelf, ding is zo duur dat ik het niet met iets anders durf :+
Ik koop ze zelf altijd in het groot in op sportpaardenarts oid, dan krijg je een beetje korting

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 09:43

Ik heb de mijne een hele tijd niet horen hoesten. Zelfs gestopt met de flexineb. Vandeweek hoorde ik 1 kuch, dus zondag toch weer de flexineb gebruikt. Vanmorgen heb ik haar echt een paar keer flink horen hoesten, ook een enorme aanval.

Ik twijfel of t komt door t gebruik van de flexineb of toch door het hooi. Normaal hoest ze in de winter vrijwel niet, maar misschien dat door de flexineb het slijm wat los is gekomen oid?

Komende dagen maar weer de flexineb gebruiken.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 12:27

Hier nu sinds 17/10 1x per dag aan het vernevelen met zout water. Afgelopen weekend voor het eerst dat hij wat hoestte na het rollen, dus heb het idee dat er nu wat los begint te komen. In september heeft hij ruim 4 weken prednison gehad maar nog niet 100% klachtenvrij. Ook krijgt hij luchtergkruiden bij, die hielpen hem in 2016 ook heel goed.

Ik zie wel al duidelijk verbetering ook na inspanning. Hersteld veel sneller qua ademhalingsfrequentie.

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-21 18:06

Ik klop het heel hard af, maar op een sporadische hoest gaat het hier goed... Gebruik nog wel 2 x per week de flexineb, maar eigenlijk meer omdat het mn pony een zen-moment geeft op de poetsplaats, terwijl ze de poetsplaats eigenlijk eng vindt :')

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:02

Tot mijn verbazing wordt er hier ook niet gehoest,ik geef ook geen medicijnen of andere middelen. Ik ben echt verbaast.

Samantha89

Berichten: 1115
Geregistreerd: 02-09-10
Woonplaats: zwijndrecht(z-h)

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 10:34

Ik heb gisteren mijn haygain ontkalkt met witte natuurazijn. Ongeveer 1 liter op 4 liter water. Heb m een half uur laten stomen, daarna de nacht laten staan. Het water wat eruit kwam vanochtend zag er hetzelfde uit als het water wanneer je het ontkalk spul van haygain zelf gebruikt. Bij mij was dat toen wat bruinig door de kalk, dat was nu weer zo en uiteraard losse delen kalk kwamen ook mee met omspoelen.

Mi_Amore

Berichten: 14838
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:24

meganvr schreef:
Ik heb sinds vrijdagavond een nieuwe pony erbij. Hengstje van 7 maanden oud.. die loopt gewoon 24/7 in t land met beschutting van bomen (schuilstal word binnenkort geleverd).

Nou ziet hij er niet al te best uit en was hij al wat aan het hoesten toen ik hem ophaalde maar ik vermoed zelf dat het ook wel te maken heeft met wormen.

Gisterochtend kwam ik aan bij de wei en op zn voorbenen zat wat dik wit snot en bij zijn neusgaten ook. Heb t schoongemaakt maar ik ga toch twijfelen om gewoon de dierenarts te bellen. Vooral omdat hij nog jong is en in combinatie met het hoesten en veel wit snot lijkt het me geen slecht idee.

Temperatuur was gisteren nog wel normaal.

Wat zouden jullie doen?


Mijn bijna 7-maander heeft ook al even van jan, die is nu gezellig aan de flexineb.
Ik hoorde hem al een weekje praktisch niet hoesten, maar bij de eerste flexi-behandeling werd er gehoest alsof het geen naam meer had.

Veulen oogde héél happy nadien dus er zal wat vast gezeten hebben.

Ik ben maandag terug uit vakantie, als de verzorgster hem nog heeft horen hoesten, ga ik hem elke dag even flexinebben. Puur voor het hoesten want er is geen sprake van veel snot/slijm of slechte temperatuur, maar het kan maar helpen denk ik dan.

De oudste merrie hier met lichte astma hoor ik tot hiertoe niet hoesten, wordt telkens geflexineb't voor ze in het werk gaat.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:13

De mijne hoorde ik vandaag na het rollen ook hoesten. Ik hoop het snel weer onder controle te hebben.

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 00:09

Hai allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen die het beeld dat mijn paard nu geeft herkennen, aangezien de dierenarts tot nu toe er niet uit komt. Dit topic is natuurlijk voor hoestende paarden maar ik hoop ergens dat iemand hier mijn verhaal herkent..

Mijn paard heeft een oppervlakkige, versnelde en onregelmatige ademhaling. Ze heeft na een stukje aan de hand stappen ook haar neus compleet open staan.. Dit begon opeens, terwijl we daarvoor om de dag minimaal een uur op het bos reden met haar en dit altijd prima ging.
Twee keer bloed geprikt, eerste keer kwam hier ppid uit, met medicatie begonnen, twee maanden later weer bloed geprikt en de waarden waren nu normaal. Spierwaarde zijn elke keer heel iets verhoogd. Tussen door ventipulmin geprobeerd, dat deed niks, long scopie met longspoeling gedaan, hier kwam helemaal niks uit. Klinisch nog een keer na gekeken, kwam ook niks uit. Hart klinkt ook goed. Osteopaat er bij gehad om haar lichaam na te kijken, ook niks gevonden.

Oftewel, we hebben nog steeds geen idee waarom ze zo adem haalt.. Spierwaarde zijn niet zo verhoogd dat ze dit kunnen rijmen met elkaar. Ze is wel iets te zwaar, maar hier heeft ze voorheen dus nooit problemen mee gehad. Overigens maakt ze veel slijm aan en kwijlt ze dus regelmatig. Verder is er niks te zien aan haar.

Iemand die dit herkent? Of die ook problemen met de ademhaling gehad heeft terwijl er niks te zien was aan longen en of hart?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 09:05

Kwijlde ze voor de ppid medicatie ook al?

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 11:46

belle_boef schreef:
Kwijlde ze voor de ppid medicatie ook al?


Volgens mij wel, ongeveer een weekje.. toen ze "ziek" werd zijn we bijna gelijk met die medicatie begonnen..

hagelslag
Berichten: 8999
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 12:30

BCRCJ schreef:
Hai allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen die het beeld dat mijn paard nu geeft herkennen, aangezien de dierenarts tot nu toe er niet uit komt. Dit topic is natuurlijk voor hoestende paarden maar ik hoop ergens dat iemand hier mijn verhaal herkent..

Mijn paard heeft een oppervlakkige, versnelde en onregelmatige ademhaling. Ze heeft na een stukje aan de hand stappen ook haar neus compleet open staan.. Dit begon opeens, terwijl we daarvoor om de dag minimaal een uur op het bos reden met haar en dit altijd prima ging.
Twee keer bloed geprikt, eerste keer kwam hier ppid uit, met medicatie begonnen, twee maanden later weer bloed geprikt en de waarden waren nu normaal. Spierwaarde zijn elke keer heel iets verhoogd. Tussen door ventipulmin geprobeerd, dat deed niks, long scopie met longspoeling gedaan, hier kwam helemaal niks uit. Klinisch nog een keer na gekeken, kwam ook niks uit. Hart klinkt ook goed. Osteopaat er bij gehad om haar lichaam na te kijken, ook niks gevonden.

Oftewel, we hebben nog steeds geen idee waarom ze zo adem haalt.. Spierwaarde zijn niet zo verhoogd dat ze dit kunnen rijmen met elkaar. Ze is wel iets te zwaar, maar hier heeft ze voorheen dus nooit problemen mee gehad. Overigens maakt ze veel slijm aan en kwijlt ze dus regelmatig. Verder is er niks te zien aan haar.

Iemand die dit herkent? Of die ook problemen met de ademhaling gehad heeft terwijl er niks te zien was aan longen en of hart?



Ik neem aan dat ze ook de tanden hebben bekeken toen ze de longspoeling hebben gedaan?

En haar slokdarm?

Hoe zit ze nu in haar vacht?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 15:49

Hier helaas een vervelende terugkerende hoest, vitaminespuit en luchtwegmix (kruiden) werkten fijn in september, sindsdien stabiel tot deze week helaas

Gezien het feit dat ze geen snot/uitvloeiing heeft, en tijdens het werken niet perse erg hoest op een kuchje na, denk ik dat de reden dieper ligt dan enkel haar luchtwegen ... maar waar doe je dan goed aan? Ik zie door de bomen het bos niet meer als het gaat om supplementen en aanvullingen

Er is hier vast wel iemand die tegen hetzelfde aan loopt?

BCRCJ
Berichten: 25
Geregistreerd: 26-10-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 20:46

hagelslag schreef:
BCRCJ schreef:
Hai allemaal,

Ik ben opzoek naar mensen die het beeld dat mijn paard nu geeft herkennen, aangezien de dierenarts tot nu toe er niet uit komt. Dit topic is natuurlijk voor hoestende paarden maar ik hoop ergens dat iemand hier mijn verhaal herkent..

Mijn paard heeft een oppervlakkige, versnelde en onregelmatige ademhaling. Ze heeft na een stukje aan de hand stappen ook haar neus compleet open staan.. Dit begon opeens, terwijl we daarvoor om de dag minimaal een uur op het bos reden met haar en dit altijd prima ging.
Twee keer bloed geprikt, eerste keer kwam hier ppid uit, met medicatie begonnen, twee maanden later weer bloed geprikt en de waarden waren nu normaal. Spierwaarde zijn elke keer heel iets verhoogd. Tussen door ventipulmin geprobeerd, dat deed niks, long scopie met longspoeling gedaan, hier kwam helemaal niks uit. Klinisch nog een keer na gekeken, kwam ook niks uit. Hart klinkt ook goed. Osteopaat er bij gehad om haar lichaam na te kijken, ook niks gevonden.

Oftewel, we hebben nog steeds geen idee waarom ze zo adem haalt.. Spierwaarde zijn niet zo verhoogd dat ze dit kunnen rijmen met elkaar. Ze is wel iets te zwaar, maar hier heeft ze voorheen dus nooit problemen mee gehad. Overigens maakt ze veel slijm aan en kwijlt ze dus regelmatig. Verder is er niks te zien aan haar.

Iemand die dit herkent? Of die ook problemen met de ademhaling gehad heeft terwijl er niks te zien was aan longen en of hart?



Ik neem aan dat ze ook de tanden hebben bekeken toen ze de longspoeling hebben gedaan?

En haar slokdarm?

Hoe zit ze nu in haar vacht?


Dankjewel voor je reactie!

Ja en de tandarts is ook nog een keer extra geweest om haar na te kijken.

Slokdarm is niet na gekeken, de dierenarts zegt dat als daar het probleem zou zitten ze een vernauwing van de luchtpijp had gezien bij de longscopie.

Vacht is normaal voor haar doen.

marleen_usar

Berichten: 24644
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:32

Ik weet nu zeker dat mijn paard hoest na het eten van slobber, bij droog voer heeft hij er geen last van.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:40

Icelandshet schreef:
Hier helaas een vervelende terugkerende hoest, vitaminespuit en luchtwegmix (kruiden) werkten fijn in september, sindsdien stabiel tot deze week helaas

Gezien het feit dat ze geen snot/uitvloeiing heeft, en tijdens het werken niet perse erg hoest op een kuchje na, denk ik dat de reden dieper ligt dan enkel haar luchtwegen ... maar waar doe je dan goed aan? Ik zie door de bomen het bos niet meer als het gaat om supplementen en aanvullingen

Er is hier vast wel iemand die tegen hetzelfde aan loopt?


Niet meer lukraak supplementen erin stoppen, maar eerst een scopie en een BAL spoeling laten doen zodat je echt weet wat er aan de hand is, en gericht aan de gang kunt. Omgeving en voeding aanpassen bijvoorbeeld. Die van ons had ook geen neusuitvloeiing, hoestte bij periodes flink maar ook periodes niet. En die heeft toch echt astma.

De meeste dierenartsen schrijven nog steeds standaard pred en ventipulmin of respulmin voor, maar dat werkt meestal maar tijdelijk, en vooral het eerste doet verder weinig goeds. Veel hier (waaronder ikzelf) hebben heel goede ervaringen met zouttherapie en/of vernevelen met een flexineb.

Fangio

Berichten: 2558
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:43

Sandra_H schreef:
Niet meer lukraak supplementen erin stoppen, maar eerst een scopie en een BAL spoeling laten doen zodat je echt weet wat er aan de hand is, en gericht aan de gang kunt. Omgeving en voeding aanpassen bijvoorbeeld. Die van ons had ook geen neusuitvloeiing, hoestte bij periodes flink maar ook periodes niet. En die heeft toch echt astma.

De meeste dierenartsen schrijven nog steeds standaard pred en ventipulmin of respulmin voor, maar dat werkt meestal maar tijdelijk, en vooral het eerste doet verder weinig goeds. Veel hier (waaronder ikzelf) hebben heel goede ervaringen met zouttherapie en/of vernevelen met een flexineb.


Helemaal met jou eens hier Sandra