[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-18 22:43

Mijn merrie is ook gevoelig en best een hittepetit. Die van ons gaat op stroom en maakt echt lawaai, maar wat moet, dat moet. Ik ga die strijd gewoon echt niet aan en ze accepteren het maar. Als je er niet op reageert, is het zo over.

Mijn ruin die hem nu vooral nog nodig heeft, slaat weleens met zijn hoofd tijden het vernevelen, maar ik zet hem tegenwoordig vast en zo is het ene paar keer gelukt om de boel los te trekken. Dan blijf ik er weer een tijdje bij staan. Ik doe het ongeveer 20 minuten en dan meteen wandelen.

De balsamic air meng ik door de zoutoplossing, maar spuit het ook wel zo in zijn mond als ik een dag geen tijd heb om te vernevelen. Dan valt het me wel op dat hij daarna flink moet hoesten.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:27

Ik nodig je graag uit. Het is geen kwestie van stout en niet zeuren. Ding heb ik sinds 2016 dus het is ook niet dat ik het maar even probeer of dat ik stop als ze het wat vervelend vind. Ik ben gestopt omdat het gevaarlijk werd, ze niet meer bereikbaar was en daarbij enorm kopschuw werd. Daarbij heeft het helemaal geen zin als ze oppervlakkig kort en stresskip gaan ademen. Dat komt het niet waar het moet en slaat het grotendeels als vloeistof neer onderin de inhaler.

Maar goed, elk paard is anders. Als ze weer een betere periode heeft proberen we het gewoon weer.

Wil nog altijd wel eens een apparaat proberen die meer herrie maakt. Constant hard geluid vertraagd ze beter. En hoort ze zichzelf ook minder goed ademen misschien :Y)

Maaik
Berichten: 5668
Geregistreerd: 05-01-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:37

Stress is ook niet bevordelijk voor t genezingsproces dus denk dat iedereen daar gewoon zijn eigen afweging in moet maken. Je kent je eigen paard het beste.

Die van mij gaat naar Equisana voor een 10 daagse zoutzuur. Moeten nog even een afspraak plannen. Ben heel benieuwd!

Maaik
Berichten: 5668
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 10:39

SavannahNx schreef:
Ik kom eventjes binnenvallen, ik vroeg me af of het kwaad kon, mijn ruintje van 26 die hoest altijd standaard wanneer we voor de eerste keer gaan draven tijdens het rijden. Gewoon zo’n lange kuch (rokershoestje noem ik het altijd :+ ) dit doet hij echt altijd als een soort ritueeltje en daarna niet meer. Gewoon 1 keer. Waarom zou hij dit doen en kan het kwaad?


Een gezond paard hoest niet, maar met de leeftijd komen vaak ook kwaaltjes. Waarom hij dit doet kan je niet vanachter een schermpje vaststellen..

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 15:32

Tijdens een lezing van dap Bodegraven over luchtwegen problemen gaven ze aan dat een simpel kuchje na bv rollen ook al een begin kan zijn van iets. Maar ik ken er zat die ondanks dat ene soms kuchje al jaren geen problemen verder hebben gehad.... Mijn merrie kucht heel af en toe en sporadisch. Maar zit stiekem wel vol. Dus je weet het eigenlijk pas als je het laat onderzoeken.

Ben heel benieuwd naar alle zouttherapie verhalen. Misschien moet ik dat ook eens overwegen

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:33

Ik heb pas een zouttherapie kuur laten uitvoeren...paard heeft veel taai slijm opgehoest en lijkt momenteel minder klachten te ervaren...had altijd juist met deze extreem warme dagen veel last...uiteraard is het geen wondermiddel, hij heeft echt nog wel klachten maar echt duidelijk minder als voor de kuur...dus positief tot nu toe...als klachten onder controle blijven met paar keer per jaar zoutkuur ipv prednison ben ik zeer tevreden...

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 07:41

Ook wij zijn tot nu toe nog steeds positief over de zouttherapie. Hij heeft nog altijd niet gehoest, al bijna 2 weken niet, en ook hij heeft zelfs nu met dit weer geen last! En inderdaad wat Vleddertje ook schrijft, het is geen wondermiddel (want wondermiddelen bestaan niet) maar als we hem op deze manier vrij van klachten en (dus) medicijnen kunnen houden zijn we al heel blij.
Overigens is het bij ons ook ooit begonnen met af en toe een enkel kuchje...

Ineke2

Berichten: 33110
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 13:26

Mijn paard hoest nu met deze warmte en droogte. Ik denk door het stof. Dat is niet zomaar op te lossen tenzij het flink regent...
Wat kan ik het beste doen om haar zoveel mogelijk te helpen? Ze is niet ziek, geen koorts, geen snot of traanogen.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 00:15

Mijn merrie en ruin begonnen van 1 op andere dag te hoesten. De andere 2 die er 24/7 bij staan niet. Ze waren verder niet ziek, geen koorts, geen snot etc. Meteen medicijnen, spoeling etc etc. Ze stonden al buiten, hooi gaan weken, later na alles gaan vernevelen etc. Ook de weerstand extra aangepakt.

Mn merrie van toen 24 is er overheen gekomen en hoest nu heeeeeeeeeeel af en toe eens bij het rollen. Maar mn ruin van 20 blijft wat af en aan hoesten en vernevelen we, heeft nog altijd de balsamic etc.
Hij is nog steeds niet ziek, geen koorts, geen snot, genoeg energie, eetlust etc.
Het valt me op dat hij na een spuit balsamic air juist even meer hoest.

We kunnen de paddock wel sproeien, maar denk niet dat het zand een probleem is. Meer eventueel de warmte.

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-18 17:13

Ik heb vandaag de da laten komen. Vanmorgen hoestte hij heel veel, had een rochel in zijn longen en stond met een behoorlijke dubbelslag flink te ademen.
Ik dacht dat het kwam omdat ik weer gestoomd hooi ben gaan geven. Mijn stomer is wat aangepast en komt nu goed op temperatuur. Gelukkig dacht de da niet dat het door het stomen kwam, maar meer door het warme weer en onze hooizolder.

Nu voor het eerst aan de puf. Ben benieuwd, hij staat in ieder geval weer wat rustiger.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:24

https://youtu.be/A3wJMLtYpZI

Ik weet het niet meer hoor, zie filmpje.
Dit is nu al een volle maand. Uit bronchoscopie van maart/april kwam uit dat zijn longen nog goed waren.. maar ik kan het me niet meer voorstellen als hij continue in rust op de paddock zo staat te hoesten.
Ook weer 2 dagen met wijde neusvleugels en overduidelijke buik ademhaling, anus beweegt ook duidelijk mee.

Ben nu 1 week bezig met vernevelen met vernevelapp voor mensen. 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air. Ik zie ook geen slijm loskomen.

Dierenarts heeft hem vorige keer 2 maanden op de cortisone pillen gezet en slijmoplossers, daar is hij nu een maand vanaf. Vraag me alleen af of het goed is hem weer op de cortisone te zetten...

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:44

ReJo schreef:
https://youtu.be/A3wJMLtYpZI

Ik weet het niet meer hoor, zie filmpje.
Dit is nu al een volle maand. Uit bronchoscopie van maart/april kwam uit dat zijn longen nog goed waren.. maar ik kan het me niet meer voorstellen als hij continue in rust op de paddock zo staat te hoesten.
Ook weer 2 dagen met wijde neusvleugels en overduidelijke buik ademhaling, anus beweegt ook duidelijk mee.

Ben nu 1 week bezig met vernevelen met vernevelapp voor mensen. 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air. Ik zie ook geen slijm loskomen.

Dierenarts heeft hem vorige keer 2 maanden op de cortisone pillen gezet en slijmoplossers, daar is hij nu een maand vanaf. Vraag me alleen af of het goed is hem weer op de cortisone te zetten...


Ach wat sneu... heb je antihistamine geprobeerd (ceterizine/loratadine)? Of hem even van gras afhalen en kijken wat dat doet? Sterkte :(:)

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:49

Eapy schreef:
ReJo schreef:
https://youtu.be/A3wJMLtYpZI

Ik weet het niet meer hoor, zie filmpje.
Dit is nu al een volle maand. Uit bronchoscopie van maart/april kwam uit dat zijn longen nog goed waren.. maar ik kan het me niet meer voorstellen als hij continue in rust op de paddock zo staat te hoesten.
Ook weer 2 dagen met wijde neusvleugels en overduidelijke buik ademhaling, anus beweegt ook duidelijk mee.

Ben nu 1 week bezig met vernevelen met vernevelapp voor mensen. 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air. Ik zie ook geen slijm loskomen.

Dierenarts heeft hem vorige keer 2 maanden op de cortisone pillen gezet en slijmoplossers, daar is hij nu een maand vanaf. Vraag me alleen af of het goed is hem weer op de cortisone te zetten...


Ach wat sneu... heb je antihistamine geprobeerd (ceterizine/loratadine)? Of hem even van gras afhalen en kijken wat dat doet? Sterkte :(:)


Zielig om te zien he :(
Op het gras lijkt het juist goed te gaan, op de paddock met hooi heeft hij er meer last van. Alleen we hebben maar een weilandje van 17x57 dus staan maar 1 a 2 uurtjes p.d. op het gras. De rest van de tijd met onbeperkt gestoomd hooi.

Antihistamine is vooral voor allergie mbt pollen enz toch? Ik ga even googelen, dankje!

Eapy

Berichten: 1731
Geregistreerd: 22-05-13
Woonplaats: Noord-Holland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 11:54

Inderdaad, voor allergische reacties! Ik zou het gewoon proberen en kijken of je er iets aan hebt. Het is onwijs frustrerend om je diertje zo te zien, begrijp dat je je helemaal moedeloos voelt. Mijn pony hoestte ook vaak pas nadat ze van het land afgehaald was, en bleek toch allergisch voor graspollen.

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 15:45

ReJo schreef:
https://youtu.be/A3wJMLtYpZI

Ik weet het niet meer hoor, zie filmpje.
Dit is nu al een volle maand. Uit bronchoscopie van maart/april kwam uit dat zijn longen nog goed waren.. maar ik kan het me niet meer voorstellen als hij continue in rust op de paddock zo staat te hoesten.
Ook weer 2 dagen met wijde neusvleugels en overduidelijke buik ademhaling, anus beweegt ook duidelijk mee.

Ben nu 1 week bezig met vernevelen met vernevelapp voor mensen. 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air. Ik zie ook geen slijm loskomen.

Dierenarts heeft hem vorige keer 2 maanden op de cortisone pillen gezet en slijmoplossers, daar is hij nu een maand vanaf. Vraag me alleen af of het goed is hem weer op de cortisone te zetten...



Zo hoesten die van mij ook, niets hielp.
Uiteindelijk op ander hooi gezet speciaal voor hoestende paarden. Toen ging het ver over nu af en toe nog een kuch je tijdens het rijden.

Ik denk zelf dat die van mij een arlergische reactie had op het hooi want zodra ze op het gras staan werd het na verloop minder. Nu met dit hooi ook (K weet niet meer hoe het heet het is kleinverpakt voordroog c.a 20kg komt uit oudgastel)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 16:27

ReJo schreef:
https://youtu.be/A3wJMLtYpZI

Ik weet het niet meer hoor, zie filmpje.
Dit is nu al een volle maand. Uit bronchoscopie van maart/april kwam uit dat zijn longen nog goed waren.. maar ik kan het me niet meer voorstellen als hij continue in rust op de paddock zo staat te hoesten.
Ook weer 2 dagen met wijde neusvleugels en overduidelijke buik ademhaling, anus beweegt ook duidelijk mee.

Ben nu 1 week bezig met vernevelen met vernevelapp voor mensen. 5 ml fysiologisch zout en 5 ml balsamic air. Ik zie ook geen slijm loskomen.

Dierenarts heeft hem vorige keer 2 maanden op de cortisone pillen gezet en slijmoplossers, daar is hij nu een maand vanaf. Vraag me alleen af of het goed is hem weer op de cortisone te zetten...


Na het vernevelen moet je ook echt een flink stuk wandelen. Wij deden dat eerst ook niet en toen leek het niks te doen. Daarna wandelen en veel hoesten, dus heb je de neiging toch te stoppen. Maar op een gegeven moment kwam toch alles los en kwamen er echt flinke klodders uit onderweg.
Vorig jaar was hij helemaal stil, dus gingen wij een stapritje maken. Onderweg, precies halverwege begon hij flink te hoesten. Op een gegeven moment vloog er een klodder voorbij. Ik keek op de grond en zag een mega klodder liggen. Daarna was het over en ook eigenlijk tot dit vroege voorjaar nooit meer gehoest.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 17:52

@superpony hij hoest de hele dag door ook tijdens stappen aan de longe hoest hij. Maar komt al weken niets los. In het begin van het jaar wel, toen zag ik klodders vliegen inderdaad.

@happy_hippie bedoel je deze?
Afbeelding

Happy_Hippie

Berichten: 867
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-18 23:00

ReJo schreef:
@superpony hij hoest de hele dag door ook tijdens stappen aan de longe hoest hij. Maar komt al weken niets los. In het begin van het jaar wel, toen zag ik klodders vliegen inderdaad.

@happy_hippie bedoel je deze?
[ [url=m/8xbczY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja die ja. Zijn er nog in de tussen tijd veranderingen geweest vanaf 2maanden voor dat het hoesten begon? Ook heel kleine dingen kunnen een rol spelen.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 09:44

Happy_Hippie schreef:
ReJo schreef:
@superpony hij hoest de hele dag door ook tijdens stappen aan de longe hoest hij. Maar komt al weken niets los. In het begin van het jaar wel, toen zag ik klodders vliegen inderdaad.

@happy_hippie bedoel je deze?
[ [url=m/8xbczY.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ja die ja. Zijn er nog in de tussen tijd veranderingen geweest vanaf 2maanden voor dat het hoesten begon? Ook heel kleine dingen kunnen een rol spelen.


Het hoesten begon begin dit jaar door slechte kwaliteit hooi. Was echt rotzooi maar stond met meerdere op een stal dus had zo 123 niet wat anders. Toen was het ook zo erg dat ik daarom ook verhuisd was, kon op die plek ook geen hooi weken of stomen. Toen is hij verhuisd naar een plek waar hij veel op gras stond, er was echt nauwelijks stof te zien daar ging het een stuk beter. Echter beviel mij deze plek zelf niet en is hij na 2 maanden weer verhuisd naar de plek waar ik nu sta samen met zijn vriendje die hij al 3 jr kon. Sinds we hier staan is het weer erger geworden. Helaas is het op deze plek net een sahara, heel veel los fijn zand. De 1e weken waren de sproeiers kapot dus konden we het niet nat maken. En het hooi werd niet gestoomd of geweekt. Voorheen at altijd gewoon hooi. Maar ik denk dus combi van heel veel fijn zand en ongestoomd/ongeweekt hooi en het droge weer. Woensdag komt er een andere dierenarts, ben benieuwd.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 11:17

Update Paashaas..
Ik werd getipt door iemand om eens acupunctuur te proberen in januari.. ik heb dat tien niet gedaan. Nu hij een terugval heeft heb ik toch die man gebeld (hij doet al jaaaaaren de renpaarden op Duindigt, bij renpaarden is heel veel astma, zoals jullie wel weten). Hij was hier gisteren. Geen idee wat te verwachten en een aparte maar zeer vriendelijke meneer..
Hij begon naalden te zetten.. je zag Paasie ontspannen. Toen zei hij: deze naald komt direct in de long meridiaan, daar gaat hij op reageren (Okay dacht ik, Lets see)... hij prikte en Paas verstarde.. na enkele seconden kreeg hij een mini aanval.. zijn neusgaten werden groter en hij hijgde... na een paar minuten was het weer weg. De naalden bleven er een half uur in. de rest van de dag was hij heel ontspannen en vrolijk. Savonds kuchte hij een aantal keer..

Volgende week tweede en laatste behandeling.. ik ben benieuwd....

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 00:15

Ik was ook altijd enorm sceptisch, maar ben met mn vorige quarter naar een arts gegaan die besloot acupunctuur te doen bij hem. Ik als ongelovige stond erbij en keer ernaar. Hij had behoorlijke allergie klachten en pijnen in zijn lijf. Ik zag een enorme reactie en met de chinese kruiden die we toen meekregen waren zijn extreme bulten echt zo weg. Moest het wel heel lang blijven geven, omdat het eerst steeds terug kwam, maar uiteindelijk is dat verdwenen.
Een kennis heeft een osteopaat bij haar paard met luchtwegproblemen gehad, die ook goed heeft geholpen.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 16:13

Niet de juiste plek om weer een discussie aan te zwengelen, maar er zijn nog ladingen mensen die energiebanen, accupunctuur of a. Pressure en alles wat ermee te maken heeft volkomen onzin vinden...

Sceptisch zijn is uitstekend, maar paasie reargeert er goed op en die van jou s.pony ook.
Vindt je uitspraak: ik als ongelovige , heel toepasselijk, zo stond ik er ook bij te kijken destijds n.l.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 17:12

https://youtu.be/qmLcN45vGDA
https://youtu.be/OyVXlE0z2kg


Noemen ze dit nu al dampig?
Gaat op en af hier, nu staat hij dus weer zo. Wijde neusvleugels, piepende ademhaling en zijn buik gaat flink op en neer. Is dat de dubbelslag hoe ze het noemen? Heb net een pakje voordroog gekocht, hoop dat het iets gaat doen.. en nu wachten op Dierenarts woensdag

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:28

ReJo, ik vind echt dat een veearts daar uitspraak over met doen, maar imo is hij wel erg benauwd.

@peetstap, dat paardje leeft niet meer helaas. Maar ik sta nu wel veel meer open voor andere dingen. Het is alleen lastig om steeds weer iets nieuws te proberen. Natuurlijk wil iedereen het beste en alles gedaan hebben, maar mijn ruin met luchtwegproblemen, heeft ook oude blessures, dus we wegen altijd alles af. Gaat overigens wel goed.
Had 1 slecht partijtje hooi, dus was gaan weken en daar reageert hij wel erg goed op weer, dus blijf dat toch maar weer even doen. Had de andere 2 soorten niet geweekt, maar nu wel natgemaakt. Die zijn echt helemaal niet stoffig.

Ik ben wel bang dat als het zo blijft qua weer we hooi problemen gaan krijgen. Wij kunnen maar klein inkopen en ik geef alleen onverpakt. Het was even terug al op van vorig jaar bij onze hooiboer en de hele omgeving zat erg krap. Vandaar dat ene slechte partijtje.

ReJo, mn merrie van 25 was toen het begon net zo slecht als mn ruin, maar die is er wel bovenop gekomen en die werd al dampig genoemd. Maar zij heeft er ook geen andere problemen naast, een betere conditie etc.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 00:40

ReJo wat onwijs naar ziet dat er uit... Hij is idd flink benauwd en dat is idd de dubbele slag die hij maakt met ademen... Weet niet of de DA niet al eerder kan komen en hem zou kunnen helpen? Sterkte iig. ...

Hier gaat het aardig ondanks de droogte en op land staan dat net hooi is. Gisteren gerede en stukken gedraafd wat super goed ging. Ook niet teveel geluid of briesen. Maar eenmaal afgezadeld en liep ik naar het land kwam er echt een nare hoest uit vanuit dr tenen. Waar die nu vandaan kwam... hopelijk zet dat niet door.