[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:53

Het is wat met die mestonderzoeken. Krijg daar steeds minder vertrouwen in als ik verhalen daar over lees. Geloof ook wel dat een worm infectie flink de weerstand van een paard onderuit haalt en dat is helemaal voor een paard met longproblemen niet fijn.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 13:01

Sandra-H, jeetje. Wel fijn dat het goed lijkt te gaan en de aanpassingen op stal.

Wij ontwormen gewoon nog steeds. Ik doe ook mestonderzoek, maar ontworm 2x pj standaard. Paarden staan alleen samen, dus niet met vreemden en op eigen plek die dagelijks schoon wordt gemaakt, maar toch........

ReJo, Die van ons staan ook op zand. Dat stoft met de droge periodes wel, maar ik heb niet het idee dat mn ruin daarvan gaat hoesten. Ze eten bij ons het hooi uit ibc vaten uit netten en niet van de zandgrond. Wat er nog aan stof of zand in hooi zit, ligt op de bodem. Verder nog 1 hooihuisje op het steen.

Als je paard blijft hoesten zou ik toch naar de zouttherapie of vernevelen gaan kijken. Bij ons hebben de heftige medicijnen niks gedaan, behalve voor onze portemonnee. Vernevelen met zoutoplossing en daarna bewegen helpt altijd goed. En verder de balsamic air en balsamic control.

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 14:02

Wij ontwormen 2 a x per jaar, doen zo nu en dan mestonderzoek maar ik ben niet overtuigd van de uitkomsten daarvan, vandaar dat we dus blijven ontwormen.
Stoffig zand zou een paard niet van mogen gaan hoesten maar onze ervaring is wel dat met dit warme, benauwde weer de klachten kunnen verergeren. Die van ons was vorige week ook weer erg benauwd; hij hoest niet of nauwelijks, maar staat wel meer te pompen. Bij droge warmte en ook bij lage temperaturen heeft hij geen of nauwelijks klachten. Afgelopen winter met de heftige kou had hij nergens last van, nu met het voorjaar/ zomer heeft hij zijn mindere dagen en dan helpt er eigenlijk niks echt afdoende. We vernevelen dan wel met fysiologisch zout en soms met wat prednison erbij; dat geeft wel wat verlichting. Ventipulmin doet weinig tot niks.
Ik heb zelf ook licht bronchitis en had met de benauwde vochtige warmte ook meer last.
Op het moment hebben zowel paard als ik geen klachten.......

@ Rejo: Voeren van zemelen zou ik afraden, geeft een enorme darmprikkel ( wat overigens ook kan resulteren in hoesten en benauwdheid) en de verhoudingen fosfor/ calcium daarin zijn scheef, luzerne en bietenpulp hebben ook een scheve verhouding maar dan andersom. Iets om even naar te kijken: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -ca-p.html om te zorgen voor een optimale verhouding.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 21:07

wij ontwormen ook in elk geval 2x per jaar. Hebben een collectief wormprogramma op stal, 2x ontwormen en dan een aantal keren mestonderzoek, en aan de hand daarvan evt extra ontwormen. Maar wij gaan dat bloedonderzoek er mooi bij blijven houden!
de poownie heeft inmiddels trouwens al 4 dagen niet gehoest, dus we gaan nu echt de goede kant op *\o/*

vidya

Berichten: 303
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: Wolvega

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:38

Ik heb voor mijn tinker een poeder en een siroop gekregen voor de komende 10 dagen. Ik hoop zo dat het aanslaat, vind het nu steeds erger worden. Vanavond wel vier keer klodders opgehoest tijdens het rijden. Ik kreeg juist t advies vanuit de Da om te rijden omdat het blijkbaar helpt om het slijm los te maken. Niet te heftig natuurlijk.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 22:50

ElCid schreef:
Wij ontwormen 2 a x per jaar, doen zo nu en dan mestonderzoek maar ik ben niet overtuigd van de uitkomsten daarvan, vandaar dat we dus blijven ontwormen.
Stoffig zand zou een paard niet van mogen gaan hoesten maar onze ervaring is wel dat met dit warme, benauwde weer de klachten kunnen verergeren. Die van ons was vorige week ook weer erg benauwd; hij hoest niet of nauwelijks, maar staat wel meer te pompen. Bij droge warmte en ook bij lage temperaturen heeft hij geen of nauwelijks klachten. Afgelopen winter met de heftige kou had hij nergens last van, nu met het voorjaar/ zomer heeft hij zijn mindere dagen en dan helpt er eigenlijk niks echt afdoende. We vernevelen dan wel met fysiologisch zout en soms met wat prednison erbij; dat geeft wel wat verlichting. Ventipulmin doet weinig tot niks.
Ik heb zelf ook licht bronchitis en had met de benauwde vochtige warmte ook meer last.
Op het moment hebben zowel paard als ik geen klachten.......

@ Rejo: Voeren van zemelen zou ik afraden, geeft een enorme darmprikkel ( wat overigens ook kan resulteren in hoesten en benauwdheid) en de verhoudingen fosfor/ calcium daarin zijn scheef, luzerne en bietenpulp hebben ook een scheve verhouding maar dan andersom. Iets om even naar te kijken: https://dier-en-natuur.infonu.nl/dieren ... -ca-p.html om te zorgen voor een optimale verhouding.


Ga toch eens over dat vernevelen nadenken ja, lees dat hier meer.
Die zemelen voer ik al 3 jaar in klein hoeveelheden, en is netjes afgemeten ;)

Happy_Hippie

Berichten: 865
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 03:43

Hier zijn we 2dagen geleden begonnen met de zouttherapie vanmiddag de 3e behandeling hopelijk komt er iets los en is dat de oorzaak van het terug komende hoesten . Tijdens het bewegen is het heel verschillen de ene dag is hij vol energie kan hij de hele wereld aan geen kuch je tijdens de beweging en de andere dag heb ik zijn hoofdstel nog niet vast of hij kucht.


Over het voer hij krijgt savonds een volle schep equferst herbs and Fibre mix (voorheen meergranen mix) en sochtens volle schep voorheen hippos tar sport bix hoe dat nu heet geen idee. +lijnzaadolie en volle hand luzerne.

Ik weet niet of ik zo tevrede ben met zijn voer welk merk enzo ik het beste kan pakken..

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 09:37

Sandra_H schreef:
wij ontwormen ook in elk geval 2x per jaar. Hebben een collectief wormprogramma op stal, 2x ontwormen en dan een aantal keren mestonderzoek, en aan de hand daarvan evt extra ontwormen. Maar wij gaan dat bloedonderzoek er mooi bij blijven houden!
de poownie heeft inmiddels trouwens al 4 dagen niet gehoest, dus we gaan nu echt de goede kant op *\o/*


Super om te lezen. Ik ga waarschijnlijk ook een afspraak maken voor de 10 daagse kuur voor mijn pony met COPD. Twijfel nog een beetje.
Ik blijf tot die tijd graag op de hoogte van jouw ervaringen!

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 10:10

Maaik, ondanks dat ik natuurlijk nog niets over de langere termijn kan zeggen kan ik het tot nu toe echt aanraden :j

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:08

Ja klopt. Alleen moet ik financieel gezien ook realistisch blijven en ergens een grens trekken. Hij loopt er al drie jaar mee rond dus er is al blijvende schade aan zijn longen. Het is dan ook de vraag in hoeverre het hem gaat helpen, aangezien ik ook ‘al’ 21 jaar is. Ondanks dat 350 in feite niet veel geld is voor 10 dagen, is het wel wéér 350 euro die je uitgeeft om weer iets ‘uit te proberen’.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 17:20

Maaik, dat hebben we hier ook hoor. Mijn ruin met de luchtwegproblemen is 20. De merrie van 25 en hij begonnen tegelijk, maar zij is wel goed opgeknapt. We hebben inmiddels al duizenden uitgegeven aan medicatie, vernevelaar etc. De zouttherapie was nog niet bekend toen het bij hem begon. Vanwege ook oude beensblessures heeft ie sws ups and downs, maar het gaat eigenlijk best goed, dus wil hem elke keer die kans nog geven.
Als ik 100% garantie heb dat hij langdurig er vanaf raakt en niet meer gaat kreupelen, breng ik hem meteen, maar ja....

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-18 21:36

Garantie heb je inderdaad nooit, met niets ben ik bang. Maar ja, de poedertjes, supplementjes, medicatie van de DA hebben in de afgelopen 2 jaar óók flink geld gekost, zonder blijvend resultaat. En daarbij heeft dat laatste (de medicatie, m.n. de predniosolon) verder niet veel goeds gedaan. Als dan blijkt dat hij met zo nu en dan een zoutkuur in elk geval zonder medicijnen klachtenvrij kan blijven zijn wij er blij mee. Nou hebben wij maar 1 paard, geen kinders meer in huis enzo, dus we hebben wel wat makkelijker praten.

dekensenzo

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-06-14
Woonplaats: Sloten

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 17:34

Mijn hoestende Mex (door de astma) begin april terug verhuisd naar Spanje. Een erg moeilijke keuze omdat het niet zeker zou zijn of het daar op zou gaan knappen. Hij had hier in NL alleen last met vochtig weer, wat zn beetje altijd zo is. Zodra het vroor of een echt droge dag had hij geen last.
Aangezien het in Spanje bijna altijd droog is de knoop doorgehakt en hem terug laten gaan.

En wat doet hij het daar goed.
Sinds hij daar is heeft hij nauwelijks meer gehoest. Een enkele keer nog.
En hij is weer helemaal gelukkig. En hij kan zelfs weer gereden worden waar hij veel plezier in heeft.

Afbeelding

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9221
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 18:36

Wij zijn in 2015 2 maanden in Portugal geweest, met onze paarden. De laatste 4 weken hebben we toen op de stal gestaan waar Pedro Torres trainde. Het hooi werd daar standaard nat gemaakt en onze hoestende paard had daar helemaal nergens last van; geen hoestje, geen benauwdheid, niks. De droge warmte, schimmelvrije en schone omgeving deden genoeg. Voordat we naar Pedro gingen hebben we op een andere plek gestaan waar het overigens helemaal niet goed met hem ging maar daar waren de stallen oud en vies, het hooi erg slecht en was er alleen stro voor in de stallen; daar kon zelfs de droge warmte geen goed doen.
We merken bij hem duidelijk als het vochtig weer is; droge warmte en droge kou en hij heeft nergens last van, veel vocht en "bingo".

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 20:34

Ik ga eens opletten op de vochtige dagen. Ik ben dan zelf ook slechter, maar op ander gebied dan ( reuma )

Ik ga sowieso niet meer terug naar de standaard medicatie zoals ventipulmin, prednison, cubarmix etc. Ben inderdaad veel geld kwijt en het heeft niks geholpen.

Op zich is de zouttherapie echt niet duur, zeker niet in verhouding tot de reguliere medicijnen, de dampbox etc.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-18 21:26

Wij merken (al hoop ik dat dat nu verleden tijd is) bij overgangen van het weer altijd dat hij meer last lijkt te hebben. Van warm naar koud, droog naar vochtig en andersom. Ben dus benieuwd wat er volgende week bij de aangekondigde hittegolf (als die al komt) gaat gebeuren. Inmiddels al dagenlang hoestvrij, op 1 kuchje na gisteren. Op stal horen ze hem ook niet meer *\o/*

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-18 17:29

@Rejo: hier exact hetzelfde. Ben in het voorjaar gestopt met stomen omdat hij weer wat ging hoesten. Nu sproei ik het nat en toen is het even beter gegaan, maar sinds enkele weken hoest hij weer een hele droge, grommende hoest die vanuit zijn tenen komt. Heel akelig om te horen. Ik geef hem 2 x daags respulmin, maar dat lijkt nu ook niet meer te helpen.
Ze staan bij mij in een inloopstal zonder stalbedekking, wel op rubberen tegels. Plassen doen ze daarom buiten in het zand, dus geen amoniak in stal. Omdat het zand stoffig is, sproei ik dagelijks. Ze hebben nog wel wat stro voor het voerrek liggen, zodat ze altijd wat te knabbelen hebben. Dat is natuurlijk niet goed voor chronisch hoestende paarden, maar ja, ik moet wat.
Ik overweeg weer terug te gaan naar stomen, als hij nu toch hoest maakt het dus niet uit en stomen is voor mij veel makkelijker.
Ik zou wel eens wat meer weten over het zoutvernevelen wat ik hier in de gauwigheid lees. Hoe doen jullie dat en waar halen jullie het materiaal? Heeft iemand daar ook foto's van soms? Mijn DA heeft wel eens aangegeven dat ik zo'n verneveldingetje bij de apotheek kon halen.

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 00:41

@Vlinder2009;

Ja dat inderdaad, zon droge hoest dat het bekant lijkt alsof ze stikken. Is echt heel erg sneu om te zien.
Ik heb toevallig net via marktplaats een vernevelapparaat voor mensen besteld, ga eens kijken of dat iets doet. Bij mijn pony lijkt het ook echt niet los te komen. Hij hoest nu gewoon dagelijks, hele dag door.
Vorige week met buitenritje, stappen ging goed. Op het moment van draven kreeg hij dikke hoestbui en moesten we stappen. Heb alleen het idee als ik er weer allerlei medicijnen in stop dat ik de klachten verlicht, maar de oorzaak niet weghaal. Paddock word nu gesproeit, het hooi gestoomd.. wat blijft er nog over dan?

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 10:17

Onze Paashaas hoest ook weer :(
Sinds mijn oh zo stomme actie met de diatomeeen aarde is het mis. Terwijl het zoooo goed ging en hij sinds januari niet echt meer heeft gehoest! Nu 2 weken elke dag wel kuchen en soms wat dieper. Vooral smorgens heel vroeg. Hij slaapt buiten op het zand. Ik vind het ook zo stoffig nu pffff. Ik heb de indruk dat als hij gelegen heeft en weer opstaat uit zn zaadbed hij gaat hoesten. Meestal om een uur of 5-6 in de morgen. Ik hoor hem vanuit mijn bed... om 7 u gaan ze de wei op en ik hoop dan dat dat helpt want minder stoffig. Ik wil niet weer aan medicatie... maar als het niet overgaat zal ik wel iets moeten doen... ik word er wel moedeloos van..

Wat is het verschil tussen Balsamic air en Control?

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 21:59

@Rejo, ik betwijfel eigenlijk dat zout vernevelen helpt bij een droge hoest. Zout is meer om slijm los te krijgen, en slijm heb je eigenlijk niet bij droge hoest, toch? Misschien doet het dan meer kwaad dan goed?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-18 22:12

Heel vaak lijkt het een droge hoest, maar zit er heel veel taai slijm vast. Sws is zout goed voor de luchtwegen.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 06:18

Die van ons had ook zo'n droge hoest, de laatste periode dat hij weer hoestte leek het soms wel alsof ie erin bleef, en er is toch echt behoorlijk veel slijm (taai en dik) losgekomen tijdens en na de zoutkuur! Overigens inmiddels nog steeds hoestvrij, dus ik verwacht dat we nu echt de goeie kant op gaan :j

ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 13:16

Vlinder2009 schreef:
@Rejo, ik betwijfel eigenlijk dat zout vernevelen helpt bij een droge hoest. Zout is meer om slijm los te krijgen, en slijm heb je eigenlijk niet bij droge hoest, toch? Misschien doet het dan meer kwaad dan goed?


2 maanden geleden hoestte hij ook zo droog en vanuit zijn tenen. Bronchoscopie gehad en bleek echt helemaal vol dik en taai slijm te zitten. Dierenarts zei dit ook, en lees het ook op google dat ondanks dat het droog klinkt het juist helemaal vol slijm zit.

Ik zit alleen nog steeds met dat zand, kan nergens echt vinden of dat nu een trigger is.

Maaik
Berichten: 5666
Geregistreerd: 05-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 16:51

Sandra_H schreef:
Die van ons had ook zo'n droge hoest, de laatste periode dat hij weer hoestte leek het soms wel alsof ie erin bleef, en er is toch echt behoorlijk veel slijm (taai en dik) losgekomen tijdens en na de zoutkuur! Overigens inmiddels nog steeds hoestvrij, dus ik verwacht dat we nu echt de goeie kant op gaan :j


Mede naar aanleiding van jouw ervaring toch besloten om in ieder geval donderdag even langs te gaan. Kan ik het zelf even zien en dingen bespreken. Blijf graag op de hoogte van jullie vorderingen!

Vlinder2009

Berichten: 180
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 18:09

Ok, dan kan zout vernevelen dus wel een oplossing bieden. Overigens heb ik wel het idee dat het nu wat minder wordt, maar aangezien het chronisch is, wil ik het vernevelen toch wel gaan proberen.
Maken jullie de zoutoplossing zelf aan met keukenzout ofzo?
En zo'n vernevelaar voor mensen, die past toch niet voor een paard?
Daarnaast lees ik vaak dat ze te weinig kracht geven, kan iemand tips geven?