[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:27

Ik heb op marktplaats een oproep geplaats daar kreeg ik 2 goede reacties op.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:11

Staan hier alle hoestende paarden op zaagsel/vlas?

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:34

Die van ons staat idd op zaagsel. Net als z'n buurman trouwens. Stro kan echt niet meer (helaas)

pimmetje222
Berichten: 335
Geregistreerd: 15-10-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 21:58

Onze hoester staat op stropellets.

darkadia

Berichten: 5247
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:14

Hier een tijd op vlas gehad ten tijde heftige infectie luchtwegen in 2016. Nu staat hij 24/7 buiten en geen stal bedekking meer. Helaas dit jaar toch iets de boel getriggerd en weer klachten. Prednison kuur net afgerond, nu kijken hoe verder… overigens is hij na 2016 tot nu klachtenvrij geweest en heeft ook zelfs weer een schuilstal met stro gehad zonder enige problemen.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:23

Ik sta dus met 16 paarden in 1 stal.
Hele hoge stal! 1 rij met luik (ik niet) merendeel staat op stro.

Ik denk dan echt.. stof komt ook in mijn stal als de buurvrouw gaat opstrooien. Alles komt verschillend qua tijd.

En paard is zo smerig op zaagsel/vlas.

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:39

Staan jullie paarden gewoon binnen? :wow: dat was het eerste dat ik moest aanpassen van de dokter, 24/7 buiten of het werd nooit beter

hagelslag
Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 22:45

N_B_N schreef:
Staan jullie paarden gewoon binnen? :wow: dat was het eerste dat ik moest aanpassen van de dokter, 24/7 buiten of het werd nooit beter


Dat was wat ik ook dacht.
Hier heeft ze dus een open stal zonder stro of wat dan ook

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 00:07

Hier staan ze op rubberen tegels en de stal staat open.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 08:58

De onze staat in een stal zonder deur met uitloop(je). Er zijn ook geen dichte/binnen gangpaden oid. Daar stond hij trouwens al voordat hij astma kreeg, alleen stond hij vroeger op stro, nu niet meer. Zijn buurman staat ook op mot, want inderdaad: als je buurman/vrouw opstrooit terwijl jouw paard binnen staat kan hij daar last van krijgen. Toen zijn ene buurman ging verhuizen en de box leeg kwam hebben we dus aan stal gevraagd of ze daar bij een nieuwe buur weer zoveel mogelijk rekening mee wilden houden. Dat is gelukkig gebeurd.

Wij hebben trouwens onder de mot ook nog mayomatten liggen, voor extra ligcomfort.

Stropellets schijnt inderdaad ook fijn te zijn, dat hebben wij toen ook nog overwogen. Maar vanuit stal kun je kiezen tussen stro, mot en vlas, dat dan gewoon bij (of in geval van stro IN) je box wordt geleverd. Dus mot of vlas was voor ons handiger. En het bevalt prima, zeker icm de matten.

Juut

Berichten: 6900
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 14:01

Precies hierom staat mijn pony in een 24/7 buiten met stro in de schuilstal en wisselend hooi of voordroog...ik hoef niet te verwachten dat mijn pony op zaagsel binnen zetten werkt, als de rest op stro staat. Dierenarts deed er heel makkelijk over: joh, gewoon van het stro af en op voordroog of nat hooi zetten. Is ook heel makkelijk, zolang je je paard in eigen beheer hebt in je eigen stal. Ben je afhankelijk van een pensionstal...niet zo :\

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 16:05

Mijne staat in de winter snachts op stal, ik heb equibedding. Enorm tevreden over. Maargoed, ik heb ze aan huis, dus mijn andere pony staat ook op equibedding en gestoomd hooi en alles, ook al heeft die geen klachten.
Verder ben ik de enige die op stal komt, dus geen last van stamgenoten die opstrooien/vegen/etc als mijn paard op stal staat enzo. Op pension kan ik me voorstellen dat dit inderdaad niet zo simpel is

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-21 21:29

Ik heb ze 24/7 buiten. Maat dat had ik altijd al. Ook voor de diagnose

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:51

Soms dan zou ik willen dat ik die van mij ook weer snachts op stal kan zetten. Ze staat nu 24/7 buiten en er wordt echt goed voor haar gezorgd, maar ja nu komt de herfst weer en baal ik gelijk weer van een ondergelopen bak en paard dat in een wintervacht zit.

Verder is er echt veel 24/7 buiten in de buurt die zo goed voor de paarden zorgen

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:15

Hier ook mogelijkheid tot 24/7 buiten met swinters snachts een uitloop paddockje. In de stal heeft ze equibedding. Maar ik vermoed dat stof niet de boosdoener is.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 12:44

even voor als er iemand op zoek is naar een flexineb: op de fb pagina westernpaarden 2.0 staat er nu net een te koop. Staat geen prijs bij (dat moet weer via pb, dat snap ik zelf nooit zo maar goed...) maar het zal geen koopje zijn want er staat bij dat hij een maand gebruikt is. Ik dacht ik meld het hier toch even ;)

marleen_usar

Berichten: 24653
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 13:57

Ik vind het ook raar dat er geen prijs bij staat, die van mij was 680 euro met veel extra,s er bij en nog geen jaar oud.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:05

marleen_usar schreef:
Ik vind het ook raar dat er geen prijs bij staat, die van mij was 680 euro met veel extra,s er bij en nog geen jaar oud.


Ja maar dat gebeurt zo vaak op fb, dan moet je pb sturen voor de prijs, of de reactie op iedereen die naar de prijs vraag is: ik stuur je pb. Zet t er gewoon bij, dan is het voor iedereen duidelijk.

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:34

N_B_N schreef:
Soms dan zou ik willen dat ik die van mij ook weer snachts op stal kan zetten. Ze staat nu 24/7 buiten en er wordt echt goed voor haar gezorgd, maar ja nu komt de herfst weer en baal ik gelijk weer van een ondergelopen bak en paard dat in een wintervacht zit.

Verder is er echt veel 24/7 buiten in de buurt die zo goed voor de paarden zorgen


Ik scheer die van mij gewoon, dikke deken op. Natte bak hadden bij nu ook. Gelukkig is dat echt maar enkele dagen per winter. Meestal blijft onze bak wel aardig droog

Anoniem

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 18:36

Ik klop even af maar mijn merrie is het seizoen voor het eerst in jaren hoest vrij (op een enkel kuchje na) door gekomen. Wat dat betreft is het natte weer voor haar wel echt goed geweest :+

N_B_N
Berichten: 1963
Geregistreerd: 03-12-10
Woonplaats: Heijningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 20:24

koetjeboe schreef:
N_B_N schreef:
Soms dan zou ik willen dat ik die van mij ook weer snachts op stal kan zetten. Ze staat nu 24/7 buiten en er wordt echt goed voor haar gezorgd, maar ja nu komt de herfst weer en baal ik gelijk weer van een ondergelopen bak en paard dat in een wintervacht zit.

Verder is er echt veel 24/7 buiten in de buurt die zo goed voor de paarden zorgen


Ik scheer die van mij gewoon, dikke deken op. Natte bak hadden bij nu ook. Gelukkig is dat echt maar enkele dagen per winter. Meestal blijft onze bak wel aardig droog


Wij mogen geen dekens op, paarden worden zo natuurlijk mogelijk gehouden. Dat was helaas 1 van de eisen van de stal als ik er wilde gaan staan. En toen was de bak nog niet van toepassing, maar ze is zo opgeknapt dat we nu weer normaal kunnen trainen. En daar ben ik super dankbaar voor, maar soms even klagen en dan weer door gaan :)

koetjeboe

Berichten: 4411
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 21:40

Ah ja dat is lastig dan. Ik heb ze aanhuis staan. En hou ze ook wel zo natuurlijk mogelijk. Maar om meerdere redenen gebruik ik wel dekens

Fangio

Berichten: 2559
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Home is where the heart is

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:43

koetjeboe schreef:
Ah ja dat is lastig dan. Ik heb ze aanhuis staan. En hou ze ook wel zo natuurlijk mogelijk. Maar om meerdere redenen gebruik ik wel dekens


Hier hetzelfde, mijne staat ook onder dekens. Puur eigen belang overigens, ik wil gewoon lekker kunnen blijven rijden. We gaan 1x per week bij mn instructrice in de binnenbak trainen en dat trekt hij echt niet in volle wintervacht. Je paard altijd lekker schoon en droog, ik hou ervan, alleen even de benen schoonspuiten en we kunnen vertrekken. Thuis heb ik niet eens een bak, dus verder altijd op buitenrit.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-21 16:45

Hebben jullie je paarden helemaal bloot? Merken jullie verschil qua ‘lucht’ en pit?!

daphne_xxx
Berichten: 644
Geregistreerd: 25-02-12
Woonplaats: veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 12:09

Hoi allemaal,

Ik zoek tips voor mijn 17 jarige ruin die van de zomer met astma is gediagnosticeerd.

Mij werd door de da geadviseerd om dagelijks beweging te geven, nu trek ik dat niet naast de verzorging in eigen beheer en een full time studie/stage.

Hoe managen jullie het hooi, beweging, deken ja of nee gepaard met 24/7 buiten?
In pb oid mag ook. Alle hulp is meer dan welkom!