[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ReJo
Berichten: 1699
Geregistreerd: 16-01-07

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 08:02

Dierenarts had ik gister nog gebeld, hij was echt zo benauwd en deed ook raar. Had hoge koorts en zijn longen waren net een orkest. Hij word vandaag ingeslapen.

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 10:49

Jeetje wat een heftig nieuws.... heel veel sterkte... ;( Y;(

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 12:12

ReJo schreef:
Dierenarts had ik gister nog gebeld, hij was echt zo benauwd en deed ook raar. Had hoge koorts en zijn longen waren net een orkest. Hij word vandaag ingeslapen.


Jeetje, wat een nare wending. Heel veel sterkte!!!

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 18:22

Rejo: veel sterkte met het verwerken hiervan, daar gaat zomaar je maatje er aan onderdoor......

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-18 21:37

Jee...heel veel sterkte Rejo!!

_Tamara
Berichten: 4699
Geregistreerd: 17-12-06

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-18 18:45

Pffff heel veel sterkte ReJo!!

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-18 17:27

De grote nachtmerrie van baasjes met astma paarden... alles gedaan en nu geen weg meer vooruit... heel veel sterkte :(

Rpsequipmen
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:12

Hoe zit het met DIY hooi stomers? goedkoop is vaak duurkoop

Wanneer een zelfgemaakte hooistomer wordt gebruikt, wordt de stoom vaak van buiten naar binnen gebracht. De stoom gaat door de niet-geïsoleerde wanden weer verloren (vooral in de winter). Zonder volledig in het hooi te dringen en het gedurende 10 minuten op een temperatuur van tenminste 90ºC te stomen, wordt het hooi, in plaats van schoon, een broedmachine voor pathogene bacteriën en schimmels. .
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 24-07-18 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciele tekst verwijderd

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:20

Onze `DIY` hooistomer werkt zeker net zo goed en is meer dan de helft goedkoper. De bak is geisoleerd, de temperatuur gemeten en we hebben zelf het gestoomde hooi laten testen en dat was schoon.
Bovenstaande post lijkt verdacht veel op reclame voor de Haygain............

Al het hooi, ook uit Haygain, is bij te lang liggen na het stomen een broedplaats voor bacteriën en schimmels; ook getest door een DA/ kennis.........

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:53

We hebben er heel goed over nagedacht en het apparaat wat mijn man ( Ing. werktuigbouwkunde ;) ) gemaakt heeft werkt perfect en alles is onderling vervangbaar en gemaakt van de beste materialen. Materiaal kosten waren rond de 350,- ................... en er past een flinke baal hooi in.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:57

ElCid schreef:
We hebben er heel goed over nagedacht en het apparaat wat mijn man ( Ing. werktuigbouwkunde ;) ) gemaakt heeft werkt perfect en alles is onderling vervangbaar en gemaakt van de beste materialen. Materiaal kosten waren rond de 350,- ................... en er past een flinke baal hooi in.


Klinkt wel heel mooi. Het is natuurlijk fijn als je zelf de maten kan bepalen en ook alle onderdelen kan vervangen.
Ik heb wel met de haygain gewerkt en idee is goed, maar apparaat stelt niet dusdanig zoveel voor dat hij zo duur moet zijn.

Rpsequipmen
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:05

superpony schreef:
ElCid schreef:
We hebben er heel goed over nagedacht en het apparaat wat mijn man ( Ing. werktuigbouwkunde ;) ) gemaakt heeft werkt perfect en alles is onderling vervangbaar en gemaakt van de beste materialen. Materiaal kosten waren rond de 350,- ................... en er past een flinke baal hooi in.


Klinkt wel heel mooi. Het is natuurlijk fijn als je zelf de maten kan bepalen en ook alle onderdelen kan vervangen.
Ik heb wel met de haygain gewerkt en idee is goed, maar apparaat stelt niet dusdanig zoveel voor dat hij zo duur moet zijn.


Tja, daar ben ik het wel met je eens, mja de prijzen worden Europees vastgesteld door de fabrikant dus daar kunnen wij helaas weinig aan veranderen.
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 24-07-18 17:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Commerciële tekst verwijderd

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:27

Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar door die hoge prijzen kopen mensen hem niet. Of het is te lastig als ze in pension staan, of ze maken het zelf.

Wij hebben ze ( nog ) niet aan huis en ik ga niet uren staan wachten steeds op het hooi. Ik moet voor 4 paarden alles vullen en daarvoor duurt het gewoon te lang elke keer.

Daarbij hebben we nu weer erg mooi hooi, dus geen problemen.

Rpsequipmen
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-03-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:43

superpony schreef:
Dat is allemaal heel leuk en aardig, maar door die hoge prijzen kopen mensen hem niet. Of het is te lastig als ze in pension staan, of ze maken het zelf.

Wij hebben ze ( nog ) niet aan huis en ik ga niet uren staan wachten steeds op het hooi. Ik moet voor 4 paarden alles vullen en daarvoor duurt het gewoon te lang elke keer.

Daarbij hebben we nu weer erg mooi hooi, dus geen problemen.


Nja dat het te lang duurt is niet zozeer het excuus, t is maar uurtje, voor het welzijn van je paard is het goed. Mss een idee om samen aan te kopen voor n pensionstal, t is maar n idee. Dat je er resultaat van hebt staat buit kijf, t is alleen de aankoop, dat snap ik wel.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:05

In dat uurtje heb je pas 1 baal gestoomd, dus dat zou voor ons echt niet genoeg zijn. Ze staan nu nog niet aan huis, dus misschien over een tijdje wel een optie. Ze staan ook niet in pension, dus geen andere mensen.

Maar denk echt niet dat stallen het aanschaffen of mensen samen. Voor veel paarden is het gewoon te klein of je moet het vaker per dag doen en mensen zijn er niet continu. Van de meeste stallen hoef je niet veel te verwachten.

Ik weet precies 1 iemand die er eentje wilde aanschaffen, maar hem nergens veilig kon neerzetten op een pensionstal.

Het werkt mooi voor mensen met paarden aan huis of privestallen/sportstallen waar het voor 1 of enkele paarden gedaan wordt en men dus ook niet bang is van wat luxe.

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 21:37

Wij hebben de haygain 600 hier thuis in de schuur staan. Als we uit ons werk komen gaat ie aan, dan kunnen we het hooi een uurtje later mee naar stal nemen. Hij redt het gelukkig met een halve baal (wij hebben altijd hooi in behoorlijk strak geperste, flink wat wegende balen), het is nooit op. Op stal stomen is geen optie, maar dit werkt voor ons prima. Maar da's maar voor 1 paard, voor meer paarden wordt dat wel een tijdrovend gebeuren inderdaad. Kan me voorstellen dat dat niet echt te doen is.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 21:49

Hallo allemaal!
Ik heb de laatste tijd wat meegelezen in dit topic omdat ik helaas ook een hoester heb. Het is een jaar geleden begonnen toen ze ergens anders gestaan heeft. Toen ze terugkwam merkte ik dat ze benauwd was. Volgens de dierenarts zat er toen fors irritatie dus aan de ventipulmin en een slijmoplosser (poeder). Daarna leek het beter te gaan. In de winter weinig hoesten gehoord, maar vanaf het voorjaar werd het weer frequenter. Weer de dierenarts erbij, die hoorde weinig afwijkends, iets vernauwd maar geen extreme dingen. Toen weer een kuur ventipulmin. Eigenlijk is ze sindsdien een beetje blijven hoesten maar niet merkbaar benauwd geweest. Tot een paar weken terug. Ze heeft het benauwd en hoestbuien. Weer dierenarts erbij, weer ventipulmin. Dat geef ik nu een week, maar er is geen verbetering. Ik ben het eigenlijk wel zat. Ze staat duidelijk te pompen en begint af te vallen. Ze heeft nu ook een veulen aan de voet, vandaar dat ze niet zomaar van alles aan medicatie mag. Eigenlijk is ventipulmin al niet zo'n strak plan.
Maargoed, ze is mijn menpony en ik wil haar erg graag weer in orde hebben. Ik heb het gevoel dat de dierenarts mij niet meer verder kan helpen, dus heb ik het idee opgevat om naar de kliniek te gaan voor een scopie. Is dat een logische stap?
Overigens staat ze altijd buiten, op de paddock (stoffig nu uiteraard) en met inloopstal zonder bodembedekking .

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-18 23:31

Zeker een logische stap om naar de kliniek te gaan. Ventipulmin is symptoombestrijding en lost het probleem niet op. Bronchoscopie/ longspoeling laten doen en aan de hand daarvan kan een DA een behandelplan opstellen.
Jammer genoeg wordt door vrijwel alle DA's bij hoest meteen Ventipulmin voorgeschreven. De slijmoplosser zal wel Sputolysin of aanverwant zijn. Hebben wij ook wel eens gebruikt maar weinig resultaat van gezien. Prednison kuur kan wel helpen, is ook bende maar kan wel een ontsteking/ irritatie verhelpen.
Wij geven sinds een paar weken weer een allergiekuur in poedervorm uit Engeland en paard in kwestie heeft nu nergens last van terwijl we vorig jaar toch echt even dachten dat het einde nabij was.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 01:34

Toen er 2 bij ons stonden te hoesten hebben we ook achter elkaar door van alles gekregen, maar niks hielp. Spoeling gedaan en daarna toch gaan vernevelen. Dat hielp als eerste. Eentje is er goed vanaf en de ander had lange tijd een terugval. Gaat nu goed.

Ik geef nu wel een schepje fenegriek bij de vitamines. Maar ik denk dat het ene nood partijtje hooi echt de boosdoener is geweest.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 06:48

Bedankt voor jullie reactie!
Die ventipulmin verlicht tijdelijk de klachten, maar zodra ik stop is het weer volledig terug. Het is ook wel slecht weer voor een hoester nu, want bij elke stap die de paarden zetten dwarrelen er stofwolken omhoog.
Heeft iemand een idee wat zo'n bronchoscopie ongeveer kost? Dan weet ik waar ik rekening mee kan houden. Dingen als prednison zijn denk ik geen optie gezien het veulen. Ik hoop echt dat we dit de baas kunnen worden en dat we nog op tijd zijn. Ik baal er een beetje van dat ik zo lang op de dierenarts vertrouwd heb. Had al eerder verdere stappen moeten nemen.

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 07:36

Iemand hier al eens de 'alternatieve' weg ingeslagen voor een hoester? Hier wordt alles gestoomd met de Haygain, sinds de bronchoscopie een jaar geleden, ik puf nog met ventolin, heb tussendoor een vernevelingskuur gedaante met atrovent en flixotide. Het helpt allemaal een beetje maar niet genoeg, merrie is te goed om het op te geven, maar ik weet niet welk traject ik nog kan proberen.

ElCid

Berichten: 9226
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:31

Ja, die van ons krijgt dus het kruiden poeder uit Engeland en dat helpt erg goed ( i.c.m. een probiotica omdat long en darmproblemen nogal eens samen gaan).
We zijn overigens ook bij een holist en homeopaat geweest en dat gaf tijdelijk veel verlichting en heeft zeker geholpen in het hele proces. Jammer genoeg is vrijwel alles wat DA"s doen symptoombestrijding.

Carolita

Berichten: 123
Geregistreerd: 03-07-09
Woonplaats: Waverveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-18 08:57

Seltje schreef:
Iemand hier al eens de 'alternatieve' weg ingeslagen voor een hoester? Hier wordt alles gestoomd met de Haygain, sinds de bronchoscopie een jaar geleden, ik puf nog met ventolin, heb tussendoor een vernevelingskuur gedaante met atrovent en flixotide. Het helpt allemaal een beetje maar niet genoeg, merrie is te goed om het op te geven, maar ik weet niet welk traject ik nog kan proberen.


Hi Seltje, en lezers,
Paashaas update.. ‘alternatief’
Paas heeft van oktober tm januari gehoest en in die tijd is hij regulier behandeld met het gebruikelijke riedeltje: dexa-m, pred, Venti, sputo en nog een paar verschillende antibiotica kuren erbij... bleef hoesten. Intussen: 24/7 buiten, Haygain, en begonnen met kruiden, visolie, erwten. Vanaf eind jan alles redelijk onder controle tot juni.. door mijn eigen stomme schuld hadden we een trigger: diatomeeen aarde op zn benen gesmeerd met water want hij had mijten.. dat is fijnstof :( en toen het mengsel opdroogde waren de mijten weg maar was hij asn t hoesten.... DA erbij. En uiteraard weer: pred en Venti. Maar we weten allemaal dat dat toch niet echt de oplossing is. Toch maar de tip van een kennis: acupunctuur!
Tijdens de sessie was het vrij bijzonder dat hij zei ‘deze naald werkt direct in op longen’. En Paas werd spontaan benauwd.. maar hij kalmeerde en het trok weg. Na de tweede behandeling zei hij: nu ga je een paar dagen klodders zien. Dat klopte maar hij hoeste niet. Terwijl de de DA hem ‘schoon en genezen’ had verklaard ??? Na de derde behandeling is hij erg vrolijk en fit (zelfs met deze hitte).. volgende week weer. Dus so far so Good! Zonder medicatie!!!

Tancreda4

Berichten: 24031
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 22:36

Hoe gaat het nu met paashaas?

Hier gaat het aardig. Al speelt mijn pony wat op omdat ze weer hooi krijgt...

Zit te overwegen de flexineb te verkopen. Maar is nogal een overweging. Ik wil zo graag dat het werkt maar mijn merrie wilt er echt niet aan. Maar de stap te nemen hem weg te doen. Ondanks dat Ik hem niet kan gebruiken blijft het in mijn hoofd nog een (laatste) redmiddel als ze echt minder wordt. Maar goed. Dan moet ze hem wel gaan accepteren.

norton84

Berichten: 1001
Geregistreerd: 01-03-12

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 23:12

Goedenavond iedereen.

Ik wilde me eerst even voor stellen voordat ik 148 blz terug ga lezen.

Ik ben henriet
Heb een paard diego die verschrikkelijk kan hoesten.
Dit jaar is het begonnen in januari. We dachten toen stof. En zijn het hooi gaan stomen( met behangstomer in zijn hooibak.) Vervolgens merkte je dat het alleen erger werd vanaf het moment dat de bomen struiken gingen groeien. Dap bezoek en aan de prednisol. Dat werkte eigenlijk niets. Overgestapt op menselijk puffers salbutamon en fluxitide..dit werkte beter en op die manier verdween zijn dubbel slag. Omdat ik toch wel leeg liep op de puffers wat verder gaan zoeken. En gestart met hooikoorts pillen. Variant 1 werkte niet. De variant met cetirize werkte ook. Op advies van oud stadgenoot neus spray geprobeerd prevalin 3 in1 die zou moeten zorgen dat je over de allergie heen komt. ( dit was geen succes hij is er nog kopschuw van.
Vervolgens zag ik een oproep voor zoutbehandeling en hier is diego 3 keer in gegaan. Hier was ik heel positief over. Maar vind de behandeling duur en hoevaak moet je het herhalen.
Vervolgens mezelf eens gaan verdiepen in vernevelen. En dat wil ik nu gaan proberen.
Nu uit zoeken hoe ik dit het beste kan doen.
Wat zout oplossing en balsamic heb ik al uit gedokterd.
Maar misschien is er nog meer?
Ik kwam nog uit op propolis
En stuifmeelkorrels

Ik ben benieuwd of ik terug lezend nog extra inzichten ga krijgen.
Diego is overgens positief getest op stofalletgie mijten allergie. En wil nu een uit gebreide test laten doen voor pollen.