Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 19:45

Ik ben bezig met het kopen van een jonge ruin (4 jaar). Ik ben er nu 2 keer gaan kijken, de laatste keer samen met mijn instructrice, om een objectieve mening te krijgen. Haar viel op dat het paard zijn staart scheef draagt (naar 1 kant). Ook heeft hij op 1 hand moeite met galopperen (zowel aan de longe als los, rijden niet geprobeerd). Hij springt aan in galop, zet 3 passen goed en springt vervolgens over naar de andere galop. Op de andere hand gaat het gewoon goed.
Mijn instructrice heeft in zijn nek en rug gevoeld, maar hier reageerde hij niet op. Ze voelde ook niets vreemds. Zij heeft me nu afgeraden om het paard te kopen, omdat ze bang is dat er iets fout zit in zijn rug.
Ondertussen heb ik even geïnformeerd wat het zou kosten om foto's te laten maken bij een (sport)paardenkliniek. Dit is voor de rug € 75,- (voor 3 foto's) + € 25,- aan consult (dan komt de klinische keuring er nog bij à € 125,-). Met de eigenaresse heb ik in eerste instantie afgesproken dat zij de keuring betaald als hij afgekeurd wordt, maar ik weet niet of dat ook geldt voor foto's.
Uiteraard is het een leuk paard, anders zou ik er niet eens over nadenken. Met rijden heb ik hier dan ook niets van gemerkt.
Ik heb al op internet gekeken wat het eventueel zou kunnen zijn (o.a. kissing spines).

Wat zouden jullie doen? Foto's laten maken, met het risico dat er wel iets mis is wat evt. niet te zien is op de foto's?
Foto's laten maken en bij geen bemerkingen wel kopen?
Geen foto's maken? Niet kopen?
En als zij de foto's niet wil betalen?

Graag advies!

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:11

Zo afgaande op je verhaal kan dit paard heel goed flink ongelijk bespierd zijn. Rechtrichten zou dan moeten helpen.

Laat naast de DA een goede fysio/osteopaat naar dit dier kijken of er in het skelet iets mis is of zo scheef staat dat dit echt een project gaat worden.

LoveLoes

Berichten: 806
Geregistreerd: 05-03-09

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:13

Meestal betekent het als ze de staart scheef hebben hangen dat ze last hebben van de rug.. Als je toch een echte klik hebt en haar niet zomaar kan laten staan zou ik foto's laten maken. Anders zou ik op zoek gaan naar een ander paardje. Succes!

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:14

Meestal duidt dit op een scheef gesteld paard, dat is op zich niet erg, want elk paard is van nature iets scheef.
Je kan dit goed oplossen door rechtgericht te rijden (wat trouwens bij elk paard goed is) en inderdaad evt. een osteopaat laten kijken.
Maar hoe dan ook zou ik hem klinisch en röntgolisch laten keuren.

texelse

Berichten: 4869
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:15

Er staan heeeel veeeel paarden te koop, en ook heeeeel veeeeel paarden die hun staart recht dragen. Dus waarom zou je dan een paard kopen die zijn staart scheef draagt, en dusdanig scheef dat je je afvraagt of er niet meer aan de hand is?

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:19

Hallo,

Íets is er niet goed, want anders draagt een paard zijn staart niet scheef. Klinkt mij ook als scheefheid. Mogelijk zit er een wervel al langere tijd uit het lood. Heb je gekeken of het bekken recht is? Paard vierkant op een vlakke ondergrond zetten, en achter hem gaan staan. Zijn zijn beiden billen even hoog, of zie je verschil?
Met rechtrijden kan je een hoop oplossen, de rug/bekken laten bekijken en eventueel laten behandelen kan ook heel veel oplossen.

Moet zeggen dat ik niet weet hoe lang het paard al last heeft van zijn lijf, als ie zijn staart scheef draagt.

Ik zou zeggen: overleggen met een dierenarts en eventueel nog een ostheopaat.

Ik wens je heel veel succes en uiteraard hoop ik op goed nieuws voor je!

Shorks

Berichten: 408
Geregistreerd: 14-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:20

LoveLoes schreef:
Meestal betekent het als ze de staart scheef hebben hangen dat ze last hebben van de rug..


Dit is niet waar: een paard dat zijn staart scheef draagt is waarschijnlijk scheef bespierd, en daardoor bestaat de kans dat hij last kan krijgen van zijn rug. Ik heb ook een paardje die zijn staart scheef draagt en zelf redelijk scheef is, maar met goed rechrichten (dus gewoon goed rijden ;) ) moet dit eruit te krijgen zijn.
Dan nog is het een risico voor jou, omdat de kans bestaat dat hij er wel last van zal krijgen. Foto's maken heeft denk ik geen zin, als hij scheef bespierd is kun je dat op foto's niet zien. Wat je wel kan doen is eventueel een sportmasseur of ostheopaat meenemen, die je kan vertellen hoe het zit met z'n rug, maar ik weet natuurlijk niet of jij dat ziet zitten :P
succes ermee!

newton

Berichten: 809
Geregistreerd: 05-12-05

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:23

Wij hadden ook een paard die zijn staart scheef had (overigens nog steeds heeft). Paard heeft nooit geen enkel probleem gehad met rug, spieren of iets dergelijks. Heeft dressuur, springen en crossen gelopen maar heeft ook geruime tijd dagenlijks voor een goed gevulde huifwagen staan trekken samen met zijn spangenoot.

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:28

Fijn die reacties :) Ik zit heel erg in dubio, ik weet ook niet of ik het zie zitten om een paard met evt het risico op afwijkingen in het skelet te kopen. Het kan natuurlijk ook heel goed niets zijn, of scheve bespiering zoals ik al een aantal keer voorbij heb zien komen. Wat kost een consult van een osteopaat gemiddeld?

Anoniem

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:29

Rond de 75 euro

Diesel2005

Berichten: 227
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:36

Ik geloof dat ik toen rond de 35 euro moest betalen. Ze deed dan wel de hele springstal tegelijk. Die paarden hadden geen echte problemen, maar ze liepen wel duidelijk beter nadat ze waren behandeld.

Even los daarvan....Ik zou er niet voor kiezen. Er staat volgens mij aardig wat te koop op het moment en je kunt aardig wat met de prijs.

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:37

Ik denk ook aan scheefheid.Is hij al erg intensief gereden?Of kalm aan mee gedaan?(Ik denk dat de scheefheid dan wat makkelijker eruit te rijden is.)

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 20:39

zigranta schreef:
Ik denk ook aan scheefheid.Is hij al erg intensief gereden?Of kalm aan mee gedaan?(Ik denk dat de scheefheid dan wat makkelijker eruit te rijden is.)


Hij is nu ongeveer 3 maanden onder het zadel en de eigenaresse rijdt hem nu ongeveer 2x per week. Daarnaast doet ze wel veel grondwerk, dus ze is wel redelijk intensief met hem bezig.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:43

Het is een jong paard, dus dat ie scheef is in zijn lijf is niet vreemd.
Wel moet je dit paard recht gaan richten, al dan niet met behulp van een osteopaat..
Je zal merken dat een jong paard heel makkelijk wisselt wat scheefheid betreft, dus je moet wel goeie begeleiding hebben.

Maar ík zou em daarop niet laten staan.. :o

deflin

Berichten: 2252
Geregistreerd: 17-05-07
Woonplaats: dicht bij mijn paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:45

Die van mij is vijf en heeft zijn staart ook schuin. Heb er een osteo bij gehad en het bleek een soort van een verlaming van de staartwervel aan één kant, waarschijnlijk ooit een knal gehad.
De osteo heeft het weer enigzins rechtgekregen en nu zie je dat hij langzaam weer scheef gaat ( een jaar geleden behandeld) volgende week komt de osteo weer.
Natuurlijk is niet elk paard hetzelfde, maar ook dit zou het kunnen zijn. Succes met het maken van een beslissing

zigranta
Berichten: 3255
Geregistreerd: 22-02-05

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 20:54

Ben het eens met wat Femmefatale1 ook zegt en zou het paard er ook niet om laten staan!Foto maken heeft volgens mij geen nut maar voor de zekerheid zou ik wel de rug na laten kijken door een osteo.

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:06

zigranta schreef:
Ben het eens met wat Femmefatale1 ook zegt en zou het paard er ook niet om laten staan!Foto maken heeft volgens mij geen nut maar voor de zekerheid zou ik wel de rug na laten kijken door een osteo.


Dus jij zou adviseren om ipv foto's te laten maken door de DA een consult te vragen aan een osteopaat?
Weet iemand toevallig een osteopaat in de buurt van Roosendaal?

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:10

ik zou hem er ook niet om laten staan.
Omspringen kan ook door de scheefheid komen.
Ik zou hem laten nakijken door een fysio/chyro ipv ostheo.

Casarell

Berichten: 9603
Geregistreerd: 15-02-06
Woonplaats: Drunen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:13

Zoals jij het verteld dat ie ook moeite heeft met galopperen aan 1 kant.. zeg ik dat het gewoon scheefheid is.
En door ongelijke spierspanning draagt hij zijn staart scheef.

Ik zou dat dus wel aan durven..
Je zou Nethanja Pruijssers (http://www.osteonet.nl) eens kunnen vragen..

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:14

opisop_shop schreef:
ik zou hem er ook niet om laten staan.
Omspringen kan ook door de scheefheid komen.
Ik zou hem laten nakijken door een fysio/chyro ipv ostheo.


Waarom niet door een osteopaat?
Wat zou volgens jou het verschil zijn tussen door een fysio/chiro of een osteo?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:17

Mijn paard had het ook, probleem in het SI-gewricht. Zij draagt hem nu weer recht na behandeling door een osteopaat.

Silly1972

Berichten: 14777
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:18

Ik heb bij de scheefheid van mijn paard juist veel meer gehad aan Osteo dan aan de fyseo en chiro.
Bij hem lag het ook aan het SI gewricht.
Schijnt ook behoorlijk veel voor te komen, heb ik me door haar laten vertellen.

rakni
Berichten: 2985
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: op het dorp

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:23

ik zou hem niet kopen!!

Maarja, ik heb zelf een paardje gekocht met een verlamde staart... had toch wat meer gevolgen dan ik toen dacht.. zal het nooit opnieuw doen

WhatsUp

Berichten: 676
Geregistreerd: 27-08-10
Woonplaats: Ergens in het Westen des lands

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:23

Silly1972 schreef:
Ik heb bij de scheefheid van mijn paard juist veel meer gehad aan Osteo dan aan de fyseo en chiro.
Bij hem lag het ook aan het SI gewricht.
Schijnt ook behoorlijk veel voor te komen, heb ik me door haar laten vertellen.

WowAmigo schreef:
Mijn paard had het ook, probleem in het SI-gewricht. Zij draagt hem nu weer recht na behandeling door een osteopaat.


En hoe vaak/hoe lang is de osteo dan bezig geweest?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Paard draagt staart scheef; foto's/kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:28

Bij mij denk ik hooguit 3x met relatief lange tussenpauzes ook.