Rare vraag, koker wassen bij een hengst??

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

lammelanne

Rare vraag, koker wassen bij een hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 19:37

Ik heb een 1.5 jarige hengst die velletjes aan de piemeltje heeft hangen. nu heb ik gelezen dat je dit schoon moet maken?
Moet dit als ie velletjes heeft? Hoe kan ik dit schoonmaken?
Hij wordt volgende maand gecastreerd. Hebben ruinen er meer of minder last van?
Hij staat 24/7 buiten, alleen in de wei met zicht op anderen en hij kan wel neuzen met andere ponytjes.
graag zou ik willen weten hoe ik dat doen moet of waar ik op moet letten wanneer het wel
noodzakelijk is om het schoon te maken.

Rosemarin

Re: Rare vraag, koker wassen bij een hengst??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:38

ja dat moet je doen,
anders kunnen ze koker ontsteking krijgen...
gwoon het er even afhalen met je hand,
is niet zo raar hoor,
handen wassen en over :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:41

Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-09-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:42

Ja je kunt dat er gewoon afhalen, en het is het best om het regelmatig te controleren. Ik heb een ruin en die heeft zijn 'zaakje' wel eens buiten hangen. Ideaal moment om even te plukken. Ik was het alleen niet. Dat vind ik bij dekkende hengsten een ander verhaal, maar bij mijn man die alleen maar plast met dat ding van m, vind ik plukken genoeg hoor :)

proud momma of a beautiful girl, proud girlfriend of a bearded viking

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:45

ik doe bij de daglijkse verzorging altijd alles, dus even met een babydoekje zijn billen, en met een nat doekje zijn koker. moet zeggen dat dat zijn vruchten afwerpt, want hij heeft een prima schoon ding :D

Ilse1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 23:03

In de zoekfunctie staan hier een aantal handige topics over. Ook op Google kan je een hoop vinden. Wel verstanding in ieder geval om jezelf even goed in te lezen en te informeren hoe of wat.. De velletjes kan je er in ieder geval zo afhalen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 07:43

Juist dat 'even plukken' (zonder te wassen) kan enorme irritaties veroorzaken omdat de kans bestaat dat je een stukje huid mee trekt. Minimaal een keer per jaar de boel goed schoonmaken, dus ook de koker en urineknikkers weghalen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:23

Ik zou zeggen zolang je het niet 'ruikt' als je er naast staat, lekker laten zitten.
Als je het boeltje eenmaal gaat wassen dan verander je de 'huishouding' in de koker zelf en dat kan juist tot irritaties leiden.

Als je het alleen over de piemel hebt... die kan je gewoon met lauw water afspoelen. Niet de velletjes er gaan afhalen, dat kan wondjes veroorzaken.

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:26

De DA zegt eraf blijven. Als hij naar buiten hangt dan kun je de velletjes eraf plukken maar nooit met je hand in de koker gaan.
Ik heb hetzelfde aan de DA gevraagd nadat onze Fjord dit jaar is overleden aan een kokerontsteking die naar de buikholte is geslagen. Ik was bang dat wij niet genoeg zorg hadden gegeven maar hij zei dat je ABSOLUUT NIET te veel moet "pielen :o " eraan.

Ik ben niet nieuwsgierig, ik wil alleen alles weten.... schoentje

XxLiindsaYxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 23:19

Ik heb op een hengestenhouderij gestaan met mn paardne en daar hebben ze het mij van kleins af aan geleerd dat ik het moest doen..

Gewoon met de tuinslang en je handen..

wel beetje vies werkje maarja:P

Dream it..
Wish it....
Do it.......

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:28

@aslo: Alleen velletjes die echt los hangen, haal ik er wel af... Ik pluk niet aan velletjes die nog erg vast zitten, daar krijg je inderdaad wondjes van ja...

proud momma of a beautiful girl, proud girlfriend of a bearded viking

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:32

Ik maak om de paar maanden de koker schoon met lauw water en sebamed. Aangezien ik een paard heb die niet het spul laat hangen kan ik niet regelmatig de velletjes eraf trekken. Dit is voor mij en het paard de beste oplossing.

Pap 14-01-44/17-11-11

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 10:44

Excalibur sheath cleaner ... werkt prima..
Ik zou geen ontsmettende middelen gebruiken, lijkt me toch teveel ontvetten en irriteren. Pulken lijkt me ook niet echt fijn. De velletjes zitten toch nog wat vast en je maakt heel makkelijk wondjes op die manier.
Af en toe eens kijken hoe de "zaakjes erbij hangen" is toch wel belangrijk hoor. Soms hoopt vuil zich op en dan ontstaat er een soort bal...kan heel hard en pijnlijk worden en zelfs tegen de plasbuis drukken.
O ja..en koud water....brrrrrrrr..... :o

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:11

Ik ga 1 ker per maand met zo'n zwitsaldoekje rond de koker. Die van mij is nogal preuts en laat hem niet hangen, dus ik kan alleen de buitenkant en een klein stukje het hoekje om.

Wanneer je een paard hebt dat wel de boel laat hangen, dan kan je met een zwitsal doekje (ongeparfumeerd!!!) even alles afdoen.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:40

...toch is het wel belangrijk af en toe goed te controleren..
Die "smegma"balletjes kunnen een hoop ellende veroorzaken.
Bij hengsten gebeurt het niet zo gauw..die laten "m" er nogal vaak uithangen..ruinen een stuk minder over het algemeen...

Old minds are like old horses: you must exercise them if you wish to keep them in working order...
R.I.P. lieve Moon.

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:37

singasong schreef:
Ik zou zeggen zolang je het niet 'ruikt' als je er naast staat, lekker laten zitten.
Als je het boeltje eenmaal gaat wassen dan verander je de 'huishouding' in de koker zelf en dat kan juist tot irritaties leiden.

Als je het alleen over de piemel hebt... die kan je gewoon met lauw water afspoelen. Niet de velletjes er gaan afhalen, dat kan wondjes veroorzaken.

idem.
De natuur hoort dit eigenlijk zelf te regelen. Maar omdat een ruin minder vaak dekt of eigenlijk weinig tot geen pogingen doet bij de merrie word ie ook niet echt schoongemaakt. Dus dan mag je de natuur gerust een beetje helpen ;)

I could conquer the world with one hand, just as long as you were holding my other one

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:40

Ik pluk af en toe, hij plast standaard na het werk en dan kan ik daar prima even van 'profiteren' hij trekt alleen op een gegeven moment terug..dus hoe ik zijn hele zaakje grondig zou moeten reinigen? Dan zal ik hem al moeten verdoven zodat ie de boel laat hangen op de wasplaats...

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 12:42

Ik heb altijd geleerd, eens in de paar weken even goed met water en je hand schoonmaken en niet teveel velletjes trekken en pielen. En niet met zeep eraan.

Een moment van vreugde verdrijft 100 momenten van verdriet.

radicalM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:31

PercyLeen schreef:
Ik pluk af en toe, hij plast standaard na het werk en dan kan ik daar prima even van 'profiteren' hij trekt alleen op een gegeven moment terug..dus hoe ik zijn hele zaakje grondig zou moeten reinigen? Dan zal ik hem al moeten verdoven zodat ie de boel laat hangen op de wasplaats...

Ik weet niet of je wel eens een paardentandarts laat komen en of hij dan verdoofd moet worden...?

R.I.P. lieve Moon.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 16:39

Ik heb hem nog geen half jaar en hij is bij de vorige eigenaresse nog behandeld! Hij wordt wel volgende week of die week erop geschoren, als we hem dan verdoven kan ik daar idd even gebruik van maken haha!

Ik las trouwens in een ander topic om de tuinslag in de koker te stoppen..eeuh?! Lijkt me niet heel fijn voor je paard..

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:01

Tuinslang erin lijkt mij ook wat te ver gaan!
Erg fijn als ze verdoofd worden, dan kan jij lekker je gang gaan ;)

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 15:17

mijn ruin heeft een paar jaar geleden herpes genitalis opgelopen na het dekken van een besmette merrie (toen hij nog hengst was).
Toen was het vreselijk, het was 1 grote etterende wond dus toen moest ie vaak schoongemaakt.
Sinds dat over is doe ik er niks aan en ook bij mijn paard heb ik er nog nooit wat aan gedaan. Altijd geleerd om er zoveel mogelijk af te blijven.

->minder aanwezig voor modzaken, graag een collega benaderen voor dringende zaken<-

~sterk en betrokken tot het laatst~ 1958-mama-2016
kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie