paard met pijnlijke rug - KS?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

vancky2005

paard met pijnlijke rug - KS?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 21:05

Mijn paard heeft regelmatig na een longeerbeurt een pijnlijke rug. Als ik een overgang vraag naar galop begint hij op linkerhand erg te bokken. Schapesprongen doet hij dan en kijkt heel de tijd achter zich. Dan loopt hij een cirkel met werkelijk opgespannen opgebolde rug en bokt nog wat. Daarna gaat het weer over. Niettemin heeft hij mij al eens afgebokt en is het nageeflijk krijgen tijdens het rijden soms heel moeilijk. Hij heeft geen drang naar voor en als ik benen geef (zonder sporen, hoor) dan bokt hij of gooit zijn hoofd omhoog en geraakt niet vooruit.

Sommige doen het af als vreugdebokken, slechte manieren, gewoontebokken, fris zijn. Ik denk meer aan KS. Paard is 5,5 jaar.

Daags na de training heeft een enorm gevoelige rug, drukt hem zeker 30cm naar beneden als ik er aan kom.

Osteopate is geweest, ze zei dat het door mij kwam en dat mijn paard emotioneel beladen is?! Dat bleek niets, dus.

Kan iemand mij zeggen of hun paard ooit zo een pijnlijke rug had en wat de oplossing bleek te zijn?

Paarden zijn mijn kracht om het leven vol te houden, mijn bron van liefde.

kynshiri

Re: paard met pijnlijke rug - KS?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:14

nja als je paard niet snel genoeg weg kan zijn als je je hand over zn rug haalt na het rijden, dan ligt dat niet aan de emotionele beladenheid denk ik hoor ;) dan heeft ie al serieus rugpijn!
laat op foto zetten en je weet het. KS is te zien op foto normaal gezien.

tarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 21:20

Mm, rare opmerking van die ostheopaat, wel makkelijk gezegd als je het niet weet. Ik zou of idd een foto doen of een manueel therapeut vragen. Succes

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:14

Dat is inderdaad rugpijn en geen emotioneel probleem. Vage osteopate...die zou ik voortaan ver van mijn paard houden ;) . Je denkt zelf aan KS maar dat hoeft niet. Mijn merrie wilde ook niet meer goed galopperen en was erg lastig onder zadel en had een gevoelige rug. Zij bleek een beschadigde rugband/pees te hebben. Dat kan ontstaan door verschillende oorzaken. Vastliggen in stal, verkeerd lichaamsgebruik enz. Mijn paard bleek een blessure in de ondervoet te hebben waardoor ze haar lichaam verkeerd ging gebruiken en haar rug overbelastte.
Ik zou je adviseren om naar een goede kliniek te gaan en het goed uit te laten zoeken. Echo en foto's van de rug laten maken.Vooral omdat je paard nog zo jong is..Heel veel succes..

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 09:13

Thanks, Aukelizzy, hier heb ik iets aan. De dierenarts komt volgende week ook kijken en dan weet ik misschien ook al wat meer.

linda212

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:18

Als ik jou verhaal lees
Denk ik meteen aan mijn eigen paard.
Heb toen foto.s laten maken en hier kwam kS uit. Dus het lijkt me inderdaad verstandig foto.s te laten maken.
Ik les nu rechtgericht en kan mijn paard nu longeren zonder bokken steigeren. ook heb ik een fysio laten komen om haar rug en spieren los te maken

Anarya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 09:26

Ik weet niet wat KS is, wil iemand er wat over vertellen? :oo Gewoon uit nieuwsgierigheid.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-09-10 09:53

Anarya schreef:
Ik weet niet wat KS is, wil iemand er wat over vertellen? :oo Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Kissing spines, je moet maar eens googelen, je vindt er alles over.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie