Korstjes op de neus, terwijl de zon nauwelijks schijnt??

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

_Rozanne_

Korstjes op de neus, terwijl de zon nauwelijks schijnt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-10 21:07

Hoi hoi!

Mijn pony heeft ineens korstjes op haar neus. En het wordt steeds erger! De hele week heeft de zon nauwelijks geschijnd dus het is niet verbrand maar wat is het dan? Wat zou ik erop kunnen smeren?

Groetjes, Rozanne

Anoniem

Re: Korstjes op de neus, terwijl de zon nauwelijks schijnt??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:09

Zit er iets scherps ergens in de buurt waaraan ze haar neus kan krabben? ;)

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:18

Mijn paard had er ook in één keer last van. Het bleek dat er jonge berenklauw plantjes in de wei stonden. Deze heb ik er allemaal met wortel en al uitgehaald (met handschoenen!) en nu genezen de wondjes weer.

KarinG

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:16

Waar je paard last van heeft is eczema solare, in een heel lichte vorm. Een aantal van mijn paarden hebben er de laatste paar weken ook last van. Je paard heeft dan op de pigmentloze delen (alle witte delen, vooral op de neus) zonnebrand verschijnselen. Dit wordt o.a. veroorzaakt door een stof in het gras, chlorofyl (de groene bladkleurstof van planten). Dus dit stofje veroorzaakt een overgevoeligheid voor (zon)licht. Als je googled op eczema solare, kom je uitgebreidere info tegen, die vooral over koeien gaat en tamelijk onsmakelijke plaatjes laat zien.

Waarom ik denk te weten dat het hier om eczema solare gaat, is omdat een merrie die uit Amerika was geimporteerd bij ons een heel zware aanval hiervan gehad heeft. De DA vertelde toen dat al die onverklaarbare neusverbrandingen bij paarden (dus bijv. weken in de zon en geen last en dan ineens bij weinig zon wel verbrand) wijst op een bepaalde vormen van deze aandoening.

Mijn ervaring is dat het ook vanzelf weer verdwijnt.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 22:23

Heel leerzaam KarinG :D , dit zou het bij ons ook kunnen verklaren.
Ik zelf zat te denken aan het schraal worden van de gevoelige witte huid. Door het slechte weer, koud, wind en veel nattigheid en eventueel verminderde weerstand. Net zoiets als waardoor mok kan ontstaan.

_Rozanne_

Re: Korstjes op de neus, terwijl de zon nauwelijks schijnt??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-10 19:07

Van KarinG en Cracker_Jack zijn allebei leerzaam! Er staan wel jonge beerenklouw plantjes in de wei, dus die ga ik er dan ook maar uittrekken;) Zou ik er misschien iets van Vasaline of Betadine op kunnen smeren?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:22

KarinG schreef:
Waar je paard last van heeft is eczema solare, in een heel lichte vorm. Een aantal van mijn paarden hebben er de laatste paar weken ook last van. Je paard heeft dan op de pigmentloze delen (alle witte delen, vooral op de neus) zonnebrand verschijnselen. Dit wordt o.a. veroorzaakt door een stof in het gras, chlorofyl (de groene bladkleurstof van planten). Dus dit stofje veroorzaakt een overgevoeligheid voor (zon)licht. Als je googled op eczema solare, kom je uitgebreidere info tegen, die vooral over koeien gaat en tamelijk onsmakelijke plaatjes laat zien.

Waarom ik denk te weten dat het hier om eczema solare gaat, is omdat een merrie die uit Amerika was geimporteerd bij ons een heel zware aanval hiervan gehad heeft. De DA vertelde toen dat al die onverklaarbare neusverbrandingen bij paarden (dus bijv. weken in de zon en geen last en dan ineens bij weinig zon wel verbrand) wijst op een bepaalde vormen van deze aandoening.

Mijn ervaring is dat het ook vanzelf weer verdwijnt.

Dat heeft mijn paard nu ook bij haar hals het ligt helemaal open... |(
Vooral bij vochtig weer ontstaat zo'n schimmeltje, wanneer de zon dan wel even schjint verbranden de pigmentloze huid.
Goed controleren bij je paard dat ie het niet op andere delen van zijn lichaam heeft.
De plaatsen die het eerst verbranden zijn meestal de onderbenen en neus(moet het wel pigmentloos zijn).
Wat je er aan kunt doen: Eerst smeerde ik sudocrem op de open plekjes toen het goed geheeld was smeer ik er uierzalf op.

Cracker_Jack

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 19:33

Rozanne14 schreef:
Van KarinG en Cracker_Jack zijn allebei leerzaam! Er staan wel jonge beerenklouw plantjes in de wei, dus die ga ik er dan ook maar uittrekken;) Zou ik er misschien iets van Vasaline of Betadine op kunnen smeren?

Bij mijn paard heb ik er eerst ook een creme (met speciale kruiden e.d. voor wondjes) opgesmeerd. Maar hierdoor lieten de korstjes los onstond er als het ware een nieuw wondje. Nu smeer ik er niets op en geneest het beter.
Let er bij het uittrekken van de berenklauw wel op dat je zelf niet in aanraking komt met de plant. Dus met lange mouwen en handschoenen aan, anders zit je zelf ook onder de blaren/wondjes ;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie