Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Daissos4

Berichten: 884
Geregistreerd: 10-04-10

Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 15:18

Mijn pony poept bijna niet dus in de stal ligt altijd maar 1 drolletje.
Alleen als ik aan het rijden ben poept ze wel.
Kan het aan het voer liggen?
Ze krijgt 's ochtends een halve muesli(haver-vrij en eiwit-arm.) en een halve basis-brok.
van 8 tot half 7 staat ze in de wei als ze niet word gereden. (ze word 6 keer per week gereden.)
Als ze word gereden staat ze 2/3 uur korter in de wei.
's avonds krijgt ze 2 plakken hooi, en een halve muesli, en een halve basis-brok.

Wat zou ik moeten veranderen?
Meer brok, of sport/conditie-brok?
Of ligt het ergens anders aan?

Bedankt!


Sorry modjes als het verkeerd staat!


Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:26

Als je paard zo'n tijd op de wei staat kan het best dat ze net poept voor ze naar binnen gaat. Misschien wil ze geen vieze stal en poept ze pas als ze naar buiten gaat. Paar drolletjes is nog niet zo vreemd. Als je zegt dat ze tijdens rijden wel poept en ze ziet er verder niet ziek uit vermoed ik gewoon dat ze de stal niet vies wil hebben (zo klikt het)

Daissos4

Berichten: 884
Geregistreerd: 10-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 15:32

Firefly4 schreef:
Als je paard zo'n tijd op de wei staat kan het best dat ze net poept voor ze naar binnen gaat. Misschien wil ze geen vieze stal en poept ze pas als ze naar buiten gaat. Paar drolletjes is nog niet zo vreemd. Als je zegt dat ze tijdens rijden wel poept en ze ziet er verder niet ziek uit vermoed ik gewoon dat ze de stal niet vies wil hebben (zo klikt het)

Oja maar in het weekend gaat ze pas 11 uur naar buiten en dan is het precies zo.

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 15:38

Je kunt bij twijfel altijd de dierenarts vragen.
Maar het voer opvoeren omdat ze niet poept lijkt me niet verstandig. Stel dat ze wel een verstopping heeft (wat ik niet denk) dan zal het alleen maar erger worden.
Een belletje naar de dierenarts kost je niets en je kunt altijd vragen of een paard drolletjes kunnen ophouden :)

Mijn paard heeft ook heel verschillende ontlasting op stal. de ene avond ligt er meer in, maar vanmorgen lag er niets in. Ze staat momenteel apart in de buitenbak en daar kan ik zien dat ze toch 3x een flinke drol neerwerpt. Dus bij twijfel zou je ook je paard altijd even paar dagen apart kunnen zetten om te kijken of ze wel gewoon goed poept!

Daissos4

Berichten: 884
Geregistreerd: 10-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 15:42

Firefly4 schreef:
Je kunt bij twijfel altijd de dierenarts vragen.
Maar het voer opvoeren omdat ze niet poept lijkt me niet verstandig. Stel dat ze wel een verstopping heeft (wat ik niet denk) dan zal het alleen maar erger worden.
Een belletje naar de dierenarts kost je niets en je kunt altijd vragen of een paard drolletjes kunnen ophouden :)

Mijn paard heeft ook heel verschillende ontlasting op stal. de ene avond ligt er meer in, maar vanmorgen lag er niets in. Ze staat momenteel apart in de buitenbak en daar kan ik zien dat ze toch 3x een flinke drol neerwerpt. Dus bij twijfel zou je ook je paard altijd even paar dagen apart kunnen zetten om te kijken of ze wel gewoon goed poept!

Oké bedankt! :D

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:36

Hoeveel gras staat er nog in de wei?
Een paard moet veel ruwvoer = gras, hooi en stro per dag hebben om de darmen goed te laten werken.
Het gras kan het beste bestaan uit verschillende kruiden en vezelrijk gras, geen koeiengras.
Ik denk dat je pony 's avonds en 's nachts best wat meer hooi of stro mag hebben.
Het beste kun je hooi voeren met weinig voedingswaarde waar dus wel veel vezels in zitten en de spijsvertering van je paard weer beter gaat werken.
Krachtvoer kun je vergelijken met fast food, daar moet je dus niet te veel van voeren. Ruwvoer moet de basis zijn van het voer van een paard.

Sprakeloos

dijhsa
Berichten: 166
Geregistreerd: 25-12-08

Re: Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:20

Hallo, ik vind het op zich niet zorgelijk klinken, wát er in gaat word dus goed benut en gebruikt!? als ze gezond is verder. Met rijden komt de boel wat op gang, beetje spanning, ..veel paarden moeten dan even wat "loslaten"..
Maar wil het zelfde als esther hierboven nog eens benadrukken: ruwvoer is de brandstof, een paard eet van nature 16 uur per dag , en dan géén kant en klare brokjes..de darmen moeten bezig blijven zeg maar! als ze s'nachts weinig ruwvoer krijgt, gaat de spijsvertering een soort op pauze..een plak of 2 erbij voor de nacht kun je proberen. dik zal ze niet worden,als ze 6 keer gereden word,beetje minder "fastfood"...succes!!

Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Re: Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:21

Als ze gezond en fit is moet je helemaal niks veranderen!

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 21:25

HAha, toen mijn paard nog op stal stond dan hield ze haar zo lang mogelijk in om te plassen en te poepen :P als je ze dan buiten zette was het sprinten naar de pisplek en alles eruit laten... nu staat ze 24/7 buiten met schuilstal, ze staat er veel in maar nog nooit een drol in die stal gevonden :P Dus kan idd zijn dat ze haar ophoudt!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:39

dan hou jij een schone stal ;)

mijn paard staat overdag buiten tot 1800 en dan klein plakje hooi en half schepje voer en dan liggen er zeker 6 hopen van de nacht in de stal als ik om 8.30 op stal kom
en buiten legt hij er ook nog zo`n 4 a 5

ik vind het erg vreemd dat jouw paard zo weinig poept!

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:15

Als je echt de zekerheid wilt hebben dat er niets aan de hand is zou ik overleggen met de dierenarts.
Mijn pony mestte niet vanwege het hooi wat ze niet kreeg van de staleigenaar, maar verder was ze gezond.
Ik heb haar toen zelf steeds hooi gegeven en het probleem was opgelost. Voor de zekerheid had ik wel de dierenarts laten komen, deze bevestigde het. Daarna heb ik nog contact met hem gehouden over hoe het ging.

**..Dos estrellas en el cielo.. **
Lieve Jolanda en Vanity, we missen jullie!

delerium
Berichten: 22384
Geregistreerd: 03-09-05

Re: Paard poept bijna niet, wat is de oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:45

VSW -> MD

:)ddd Wie laat zich niet koeioneren :)ddd


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BulletjeBeer, Dartel, Emmaollie2, Gigixponys, ImkeTarek, love_mandy, oblix, Pantykous en 82 bezoekers

cron