Dikke klieren na gras eten?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten

Navanja

Dikke klieren na gras eten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 17:01

Hoi hoi,

Ik had mijn bijna te dikke dame netjes achter een draadje gestald, maar mevrouw was het daar niet mee eens..

Want vanmorgen stond ze gewoon bij de kudde op een hectare land..

Maar wat blijkt nou, ik haal haar van het land, en nu zijn haar klieren bij haar keel/nek helemaal opgezwollen. Het zakt wel weer weg na een tijdje.. Maar heeft iemand hier ervaring mee? En wat is er aan te doen? Of duidt het ergens op?

Groetjes Anne

Klassieke Dressuur & Gedragstraining
** Coaching//zitles//gedragsproblemen&correctie (2moons)//Freestyle//Dubbele lijnen//Zadelmak maken (Aan huis).
http://www.facebook.nl/klassiekedressuur

Air

Re: Dikke klieren na gras eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:04

Wat apart. Dikke klieren duiden op een gespannen kaak, maar dit zie je vaak tijdens het (verkeerd) rijden en niet bij het grazen...

Enige wat ik kan bedenken is dus dat ie zijn kaken aanspant tijdens het eten. De reden waarom geen idee? Is de tandarts er nog recent bij geweest?

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.

Horsier

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:07

Ik heb ooit gehoord dat als paarden lang met hun hoofd naar beneden staan, ze daar dikke klieren van kunnen krijgen. Dit zou verder geen kwaad kunnen. Maar ik heb dit niet van een dierenarst gehoord dus of dat het echt waar is kan ik je niet beloven.

http://www.horsier.nl voor een uniek paardenhaar sieraad.

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:10

Nee dikke klieren heeft te maken met dat het gras " te vet" en " te vers" is. Als je paard in de winter kuil krijgt moet je er maar eens op letten dat als het te vers is dat die keel klieren ook opzetten.

Inprincipe kan het niet veel kwaad maar let er wel op want het waarschuwt je voor de kwaliteit van het gras en te veel vet (vers) gras is slecht voor je paard. Hoefbevangenheid e.d in combi met te weinig beweging komt dan vaak voor.

My sweethearts are: Borivage (alias Bo), Mystical Madness (alias Mysti), Kasper en Dreamers Apparition.

~Apparition's Photography~ for Horse & Hound

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:13

Staat het gras toevallig kort? Vaak zie je namelijk dikke kieren bij paarden die op kort gras staan, ze staan dan heel de tijd met hun hoofd naar beneden om hapjes te nemen, waardoor het vocht ook naar de klieren zakt en er moeilijker uitkomt (heb ik me ooit laten vertellen).

Paarden op hoog gras nemen wat happen en gaan vervolgens met hun hoofd omhoog om even wat te kauwen, zo kunnen ze gelijk even checken of er niet toevallig een groep wolven aankomt. Doordat ze hun hoofd omhoog doen, kan het vocht ook makkelijker wegstromen, maar bij kort gras gebeurt dat dus niet.

Donna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:14

Ik zag het ook laatst, paard had een hele dikke wang! Schrok me rot haha. Die klieren bij de kaak heb ik wel vaker gezien bij verschillende paarden, maar die wang was wel heel bizar.
Was na een dagje gelukkig weg, en meerdere paarden op stal hadden het, dus was inderdaad van 't gras :).

Everybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will spend its whole life believing its stupid.

[FB] Nakomelingen van Sandro Boy Junior

Charissa_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:16

Waarschijnlijk maakt hij te veel speeksel aan door het korte gras en worden de klieren dik.

Houden van jou, met heel mijn hart <3

_hill_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:20

mijn paard heeft dat zo nu en dan ook, trekt wel weer weg. Volgens mij inderdaad te lang met hun hoofd naar beneden staan.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 17:21

Beperkt online
[ITP] Natte winter met mijn Welsh Cobs Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

Dit onderwerp is gesloten, je kan geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen.Onderwerp gesloten