Paard kreunt bij landen na sprong

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elixir

Paard kreunt bij landen na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-09-10 19:41

Ik was lang op zoek naar waar ik dit topic precies moest plaatsen, ik hoop dat het hier wel hoort. Zo niet dan excuseer ik mij.
Het betreft een groot paard (1.75m) die al eerder behandeld is voor zijn maagzweren door een ostheopaat, dus zijn rug is momenteel weer in orde dus daar kan het dan weer niet aan liggen. Hij doet het trouwens ook niet bij elke sprong.
Maar ik denk dat ik dit al bij meerdere paarden gehoord heb, en dat nog mensen het wel herkennen.
Het paard springt en ik denk zelf voor de landing, kreunt hij of wat voor geluid je het ook kan noemen.
Ik heb ooit gehoor dat dit gaat over het feit dat er lucht uit de longen geduwd wordt, anderen zeggen dan dat het paard niet kan ademen voor de sprong en vlak erna (tijdens de landing) dus pas terug kan ademen.
Herkent iemand dit?

**There is no secret so close as that between a rider and his horse**
**Riding a horse is the art of keeping a horse between you and the ground**
**No hour of life is wasted that is spent in the saddle**

Elixir

Re: Paard kreunt bij landen na sprong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 12:06

Niemand die dit herkent?

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 21:55

Ik herken het wel, hoor.
Ik hoor het wel regelmatig bij paarden die grote proeven springen en hoge sprongen nemen enzo.
Bij mijn eigen paard ofzo heb ik het nog niet echt gehoord, maar wel eens bij een pony als ze een grote sprong nam.
Ik denk dat dit helemaal geen kwaad kan, dat ze dit doen als ze hun erg inspannen om een grote sprong te nemen ofzo.
Ik denk dat je het kan vergelijken als je bv zelf over iets hoog moet springen ofzo.
Dat ze het doen omdat ze echt een inspanning doen om een grote sprong te maken of de balken niet te raken.
Ik herinner mij dat Clinton dit vaak deed.
Je hoort het soms ook als ze heel erg bokken. Dat hoorde ik eens bij het paard van mijn zus, toen die echt kei hard bokte en zn benen helemaal uitsloeg...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-09-10 21:59

Wij hebben twee Clinton merries staan en die ene doet het soms (maar heel weinig eigenlijk), maar onze grote ruin kan er wel wat van op bepaalde momenten. Terwijl hij dan eigenlijk nog niet over een heel hoge hindernis springt want hij kan eigenlijk veel meer aan dan dat. Ik denk dat het idd geen kwaad kan, maar vraag me steeds af waar het vandaan komt.

Coeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:17

Ik weet ook niet echt van waar het komt, of waarom ze het juist doen :p
Denk ook dat het absoluut geen kwaad kan, hoor =-)
Ik denk dat het ene paard het wel vaker doet dan een andere, zoals met andere dingen :o

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie