Is dit koliek? Ik ben daar niet zo ervaren in...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Is dit koliek? Ik ben daar niet zo ervaren in...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-07-03 14:44

Hallo,

Gisteren had een hele lieve pony koliek.
Symptonen van de pony: heel erg veel zweten, heel paniekerig, opgezette hals, oogwit zag je, hij wilde rennen.
Eerst dacht ik niet aan koliek.
Aangezien hij wilde lopen/rennen, niet wilde rollen, niet naar zijn buikhapte of sloeg. Waarschijnlijk was dit de oorzaak:
s'ochtends toen ze op wei stonden, kwam er een hele stoet gehandicapten in vrachtwagens langs, die heel hard toeterde, dat is een jaarlijkse gebeurtenis. Duurde heel lang, die stoet. Aangezien de pony nooit het water uit de wei dronk, dat was zogenaamd vreemd (wel heel schoon).
Omdat hij gek werd door die stoet, ging hij rondrennen, hij zweette had het warm, stresste en was ff uitgedroogd. Op stal hij had waarschijnlijk heel veel in 1 keer gedronken. Hetzelfde dus als je met je pony hebt gereden, intensief en dan heel veel water in 1 x geeft.

Is dit waterkoliek ( Haha! bestaat dit?), gaskoliek, windkoliek?
Poeh...was wel schrikken, de pony had afgelopen 8 jaar of langer nooit koliek gehad.

Maar de pony heeft ut goed gehaald en staat weer rustig in zn stalletje *LOL*
Ik heel blij!!

Juut

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot


796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-03 15:02

van veel koud water ineens krijgen ze krampkoliek, toch? Dat is de minst ernstige vorm voorzover ik weet. Blij dat het nu weer in orde is.

BounceBabe

Berichten: 6664
Geregistreerd: 02-04-03
Woonplaats: Horseland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:10

Door heel veel oorzaken kunnen paarden koliek krijgen!

Teveel koud water na het werk. Dus altijd kleine beetjes met pauzes laten drinken als ze erug dorst hebben!

Doordat ze zand eten. Of teveel stro, of wat dan ook wat ze kunnen eten. sommige paarden eten mest, die worden er ook verstopt van natuurlijk

Doordat ze luchtzuigen, zo veel lucht in de longer is natuurlijk ook niet lekker. Dit noemen ze ook wel gaskoliek.

Door een plotselinge voerschema verandering

En zo zijn er nog tig meer!

Groetjes BounceBabe

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 09:17

Ik denk idd dat je pony koliek heeft (gehad)
En dat de oorzaak het vele water is geweest. Zeker als het ook wat warmer weer is dan loop je die kans.
Ik heb de stoet met vrachtwagens ook gezien. Die was echt lang en lawaaiig (toeteren enzo). Ik kan me dus goed voorstellen dat je pony helemaal over zijn/ haar toeren was. Gelukkig is zoiets maar een keer per jaar he Knipoog

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:42

BounceBabe schreef:

Doordat ze luchtzuigen, zo veel lucht in de longer is natuurlijk ook niet lekker. Dit noemen ze ook wel gaskoliek.



volgens mij klopt dit niet.je bedoeld zeker gas in de maag ofzo. lucht blijft namelijk niet achter in de longen.(niet zo veel in ieder geval)

Toverbal

Berichten: 1955
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:54

BounceBabe schreef:
Door heel veel oorzaken kunnen paarden koliek krijgen!

Doordat ze luchtzuigen, zo veel lucht in de longer is natuurlijk ook niet lekker. Dit noemen ze ook wel gaskoliek.

Groetjes BounceBabe



Bij gaskoliek hebben ze niet teveel lucht in hun longen, maar een gas ophoping in de darmen.

groetjes kim

[o]F zegt;"Ik heb ook een pony, maar die is in de hemel".
Je wordt gemist kleine witte vriend.
Rust zacht

organisator

Berichten: 1565
Geregistreerd: 15-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:58

gaskoliek ontstaat in de darmen zelf
door gisting verstopping of een slag in de darmen
er ontstaat dan gasvorming waardoor de mest niet goed afgevoerd wordt
( winderigheid bij de mens) daardoor veel kramp en pijn

mijndario
Berichten: 1857
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: Sittard, (Munstergeleen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-07-03 19:25

Waarschijnlijk was het ook de stress Scheve mond

Juut

Ps bedankt voor de reacties

A Great Pleasure in Life is doing what People say You cannot

machogirl

Berichten: 349
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: sittard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-03 07:50

hey mensen die gestressede pony is van mij machogirl!
dat is nu typisch macho he! stresspaardje! haha maar gelukkig nu is alles weer helemaal okay met hem Lachen
we zijn achter de oorzaak... het heeft niets met koliek te maken maar met een soort van trauma> hij heeft op een manege gestaan waar een keer brand is uitgebroken, toen was hij een veulen en hij heeft die angst voor brand (geknetter) nog altijd. hij is ook overdreven bang voor vuurwerk.. macho is normaal nooit ergens zooooo bang voor. waarschijnlijk is er ook ooit iets met tractoren gebeurt waar hij nu ook nog overdreven bang voor is, en die vrachtwagens maakten nog meer kabaal dan een super grote tractor. dus macho is gewoon heel bang geweest en daardoor zo paniekerig. bedankt voor jullie reacties! Lachen het gaat nu weer super met macho!
xxx machogirl

macho Is MiJn LiEvErD!!! EgT WaAr! Me LoVeS MaT! Lovers Party!!:#
[ToPhOrSiE!]


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Capriootje, Mandy73_unes, Murloc, nadcha, SannevZ, Sharnelle en 34 bezoekers