Wanneer tandarts laten komen?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

AngelofLove

Wanneer tandarts laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 15:39

Vanaf het voorjaar wil ik voorzichtig gaan beginnen met het zadelmak maken (dus echt zadelmak maken als in wennen aan het zadel/hoofdstel, aan de hand mee naar buiten etc etc en wat lange lijnen werk) van mijn nu 2,5 jarige tinker. Nu dacht ik dat het misschien verstandig is om van te voren eens naar het gebit te laten kijken zodat ik zeker weet dat dat in orde is. Maar ik hoor van iedereen dat dat echt onzin is etc etc. Is het echt zo stom om dat te doen of zijn die mensen gewoon jaloers dat ik het zekere voor het onzekere wil nemen met mijn paardje?

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:42

Ik dit toevallig voorgelegd aan mijn paardentandarts laatst, die gaf aan dat de mensen die dit zeggen waarschijnlijk zelf nog nooit met een paard bij een tandarts zijn geweest.

Natuurlijk hoef je niet ieder halfjaar naar een tandarts te rennen met je paard, maar zeker voor het zadelmak maken zou ik het even na laten kijken, voordat hij/zij een nare ervaring overhoudt aan bijv. een wolfstand/doppen ism het bit bijvoorbeeld.

IMAGINATION is EVERYTHING

AngelofLove

Re: Wanneer tandarts laten komen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 15:44

Yucca, bedankt voor je snelle antwoord :D Dus het ligt toch niet aan mij. Ik dacht inderdaad ook dat ik beter even naar zijn gebit kan laten kijken voordat hij ergens een nare ervaring mee heeft of weet ik het wat. Nu zijn die mensen die dat zeggen inderdaad ook niet echt mensen die volgens mij ooit van een paardentandarts gehoord hebben, hahaha

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 15:46

Waarom zouden mensen jaloers zijn omdat je het zekere voor het onzekere wil nemen?

Yucca schreef:
Ik dit toevallig voorgelegd aan mijn paardentandarts laatst, die gaf aan dat de mensen die dit zeggen waarschijnlijk zelf nog nooit met een paard bij een tandarts zijn geweest.
Natuurlijk hoef je niet ieder halfjaar naar een tandarts te rennen met je paard, maar zeker voor het zadelmak maken zou ik het even na laten kijken, voordat hij/zij een nare ervaring overhoudt aan bijv. een wolfstand/doppen ism het bit bijvoorbeeld.

Dat zou ik ook zeggen als ik tandarts was.
Het kan nooit kwaad er naar te laten kijken vooral als jij je daar beter bij voelt. Ik vind het niet noodzakelijk als er echt iets mis is merk je dat snel genoeg.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 15:49

Ik heb een redelijk goede band met mijn paard en die mensen die dat zeggen hebben dat niet met hun paard en proberen dus mij en mijn paard overal op af te kraken of verkeerd advies te geven enzo

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:28

AngelofLove schreef:
Ik heb een redelijk goede band met mijn paard en die mensen die dat zeggen hebben dat niet met hun paard en proberen dus mij en mijn paard overal op af te kraken of verkeerd advies te geven enzo

Ja of ze geven je advies wat je niet wil horen.

Ik zou liever op advies vertrouwen van mensen die ik ken, dan de eerste de beste die je op bokt tegen komt geloven

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 16:41

Ik laat het gebit altijd door een tandarts nakijken voordat ik er een bitje in hang. Het is echt niet raar om het na te laten kijken voordat je aan de gang gaat..Is alleen maar heel verstandig.

Y;( R.I.P Lizzy Y;( † 04-03-2008 † Je was een topper! We zullen je nooit vergeten...
http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:46

Advies ivm wisselen is elk half jaar totdat alles gewisseld is (6 jaar) en daarna 1x per jaar tenzij er gebitsproblemen zijn (ouderdom, verkeerde stand)

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 17:49

ik zou als ik jou was eest de tandarts bellen.
bij een jong paard zeker een paard wisselt nog veel daarom is het belangrijk dat je je paard even laat controleren of alles goed verlopen is.

maar zolang je paard nog wisselt is het verstandig 2 keer per jaar de tandarts te laten komen. en als ze gewisselt zijn 1 keer per jaar ;)

Buick B+11 L1+12 L2+17 M1 startgericht
[RT-HAW] clinic bij Jill Huijbregts

femkesanders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 19:59

Hallo, dit is de 1e keer dat ik reageer, ik heb een 3 jarig tinkertje, en in het voorjaar toen hij 2,5 was de veearts erbij gehaald i.v.m. dubbele rij tanden, de veearts had een goed bevriende paardentandarts en deze is geweest, in totaal zijn er 9 tanden uitgehaald, arm tinkertje.

2 tanden getrokken en wolfstandjes en doppen zijn er uitgehaald.

het ene paard of de andere wisselt makkelijk of moeilijk maar laat het maar nakijken.
Hoeft er niets te gebeuren en gaat het vanzelf is de paardentandarts daar zeker ook eerlijk in, bij mijn paard moet hij zeker over 1 jaar terugkeren, maar laat eerst de veearts kijken.

succes

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 22:11

het maakt niet uit op welke leeftijd je een keer de tandarts kaat komen.
je paard kan een over of onderbeet hebben of een andere misvorminge en dan is het altijd goed dat de tandarts dat op tijd ziet zodat het te corrigeren valt.
mijn pony had een golfgebit en een overbeet en zodra ik heb had heb ik de tandarts laten komen zodat het verbeterd kon worden.

dus gewoon doen als jij denkt dat het nodig is!

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Sneezey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:26

Mijn paard is 6 en ik laat hem 1x per jaar checken en eventueel behandelen door de paardentandarts. Het word je wel aangeraden om bij een jong paard 2x per jaar te laten checken ivm wisselen ed. Ik zou sowieso hem laten checken voordat je met een bit aan de gang gaat.

Let op!: Overstekend wild.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 00:46

Ook ik heb van 'vroeger' meegekregen dat een tandarts pas nodig is als je problemen vermoedt. Gelukkig zijn tijden veranderd.
Bij ons op stal wordt één keer per jaar standaard een tandarts naar stal gehaald voor ieder die dat wil, al is het maar voor een check-up. Mijn paardje is van het voorjaar voor het eerst naar de tandarts geweest als vierjarige, ik had hem toen een paar maanden. Hij bleek een paar flinke haken te hebben. Ik was bezig met hem doorrijden en deed dat bitloos, het was echter erg fijn dat de haken eraf waren voordat ik er een bitje in heb gehangen (afgezien van de last die hij sowieso moet hebben gehad van de haken).

Ik vind het juist goed om het gebit van je paard voor het inrijden te laten checken, het kan alleen maar problemen voorkomen.
Zelfs met een regelmatige check van de tandarts zul je er wel rekening mee moeten houden dat een paard wisselt en daar in periodes last van kan hebben, om die reden ben ikzelf dan ook een voorstander van bitloos rijden zolang het paard wisselt. Ik weet dat daar de meningen over verschillen, is ook helemaal prima, maar rekening houden dat een paard last kan hebben van z'n tandjes zolang hij wisselt en je er een bit inhangt kan nooit kwaad in mijn ogen, ook als je wel besluit met een bit te beginnen.

Kort antwoord op je vraag: nee, ik vind het dus helemaal niet vreemd dat je het zekere voor het onzekere neemt. Het tegendeel zelfs, super!

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 17:24

hoi,wij hebben onze toen 2 jarige merrie ook laten controleren door de tandarts.
Gewoon om de ervaring op te doen,mondspreider erin,met de handen in de mond etc.
Er hoefde toen nog niets gedaan te worden,maar ze werd gewoon gecontroleerd.
Toen er op 3 jarige leeftijd 2 doppen bleven zitten,moesten die er met een tang
worden afgehaald,geen probleem,want mevrouw was het gewend dat er weleens
een spreider en handen in haar mond zaten.
Op 4 jarige leeftijd weer doppen verwijderd,ging weer prima.
Dus,onze ervaring is,vroeg geleerd is oud gedaan,
en heb je minder of geen stress.
Groetjes...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie