paard voelt zich niet zo lekker

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tribeworld

paard voelt zich niet zo lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 17:34

mijn paard voelt zich vandaag niet zo lekker nou hebben we dat allemaal wel eens maar aangezien ze 2 maanden terug een koliek aanval gehad heeft maak ik me sneller zorgen om haar.
ze is vandaag heel futloos, wil geen bix eten gaat languit liggen 4 benen naast der(wel in de zon en niet constant).
ze eet wel hooi,
ze is vandaag ook niet op gras geweest.
nou is mijn vraag vorige jaar,
had een van onze andere paarden dit ook die was toen 3 jaar en een paar dagen later lag er een kies in de voerbak.
zou het hier aan kunnen liggen aangezien zij nu ook 3 is.
of dat het iets anders is.
ik kijk het nog effe aan en ander bel ik de veearts op.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:38

Heb je het paard al getemperatuurd?

tribeworld

Re: paard voelt zich niet zo lekker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 17:40

ja ze had 38,1.

Leslie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:43

38,1 graden is nog normaal.
Ik zou wel de veearts bellen als haar temperatuur gaat steigen en ze nog zieker oogt.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 17:47

Dat is in principe een "normale" temperatuur. (Temparatuur van een paard is s'morgens wel lager dan s'avonds, het is dus wel een goede "avond" temperatuur, maar als ze deze vanmiddag had of vanmorgen zou ik nog een keer temperaturen.)
Maar het vele liggen en het niet eten van de brokjes is toch niet ok.
Dit zijn ook niet de verschijnselen die een paard toont tijdens het wisselen van kiezen.
Dan maken ze proppen van het hooi en kunnen wat meer kwijlen tijdens het eten van brokken.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 17:55

òke ze doet dit sinds vanmiddag toen mijn broer erheen ging dat was half 2 toen begon ze iets later met liggen niet constant maar telkens effe.
toen ze een paar weken terug koliek had bleef ze de hele tijd liggen toen heeft ze spuiten gehad van de veearts.
ik ga er zometeen weer heen om haar temp. op te nemen weer.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:00

Als paarden koliek hebben dan uiten ze dat niet altijd hetzelfde, soms gaan ze liggen en staan niet meer op, andere blijven staan.
Maar als je zegt dat ze steeds even gaat liggen lijkt me dat ook verschijnselen van koliek.
Het verstandigste is dat je idd nu weer gaat temperaturen en als ze nog steeds wil liggen zou ik echt de dierenarts bellen, want zo wil je de nacht niet in.

Je verteld dat je paard buiten staat, maar niet op gras. Waar staat ze dan wel op?
Op zand misschien, dan heeft je paard waarschijnlijk zand gegeten en daar krijgen ze ook last van, dan zou ik ook eens een kuurtje "zandweg" overwegen, te koop bij paardendrogist.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 18:06

ze staat in de paddock.
ik ga er zometeen weer heen om te kijken het kan idd dat ze toch zand heeft gegeten,
ga zometeen haar mest ook controleren.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:12

Doe de mest (paar mestballen) in een emmer water, als er meer dan een eetlepel zand in zit dan zou ik een zandweg kuurtje geven. Mijn paarden staan in de winter regelmatig een half uurtje in de bak als de wei te nat is, ze gaan dan langs de randen wat gras eten maar omdat ze dat makkelijk met wortel en al uit de grond trekken krijgen ze ook soms te veel zand binnen, ik geef ze daarom elk halfjaar zo'n zandweg kuurtje.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 10:39

Hoe is het met je paard? Was ze gisteravond al wat beter?

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 10:42

ze voelt zich al een stuk beter.
ze was gisteren al alerter en niet meer zo down.
had wel mestonderzoek gedaan zat niks in.
we hebben haar niet zo veel eten gegeven weer iets opbouwen denk dat ze wel pijn in haar buik gehad heeft.
en vanochtend ook minder gegeven.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 17:10

net weer geweest weer het zelfde als gisteren weer mestonderzoek gedaan was goed ze had nu 36,3 temp.
hebben nu wel de da gebeld en die weet ook niet wat het is zolang ze geen koorts heeft.
we kijken nog effe aan en anders zou ze langs komen.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 11:41

Het kan natuurlijk ook dat je paard zich een dagje niet lekker voelt, hebben wij ook natuurlijk.
Ik zou wel scherp blijven opletten dat ze geen buikpijn krijgt, misschien zit het toch een beetje te rommelen.
Wel zou ik haar beweging geven dat is altijd een goede stimulans voor de darmen.

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 12:26

diagnose is voor bijna 100% gesteld.
zandkoliek.
ze was vandaag weer niet goed heel veel liggen en kon der alleen omhoog krijgen was als ik der met de zweep erachter ging.
ze heeft nu laxeermiddel gekregen en als dat goed gaat moet het binnen 10 dagen goed zijn.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-10 14:46

Ja, zo iets dacht ik al wel. Dan heeft een paard wat vaker koliek, heel licht een beetje zeurderig ahw.
Als ze opgeknapt is van de koliek dan gelijk een zandweg kuurtje geven! En als ze vaak in het paddock staat of in de bak dat regelmatig herhalen.
Hier een voorbeeld van zo'n product. Deze vind ik zelf fijn want het zijn een soort korreltjes, je hebt het ook in poedervorm maar dat wordt een beetje een kliederzooi als ze het eten.

Veel beterschap voor je paardje :(:)

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-09-10 16:08

ja dankjewel ik had het met de veearts nog wel over zandweg kuurtje maar die was daar niet zo heel positief over.
we gaan ze nu opbouwen dat ze het gras op kunnen hele dagen dan hebben ze geen last meer van zand.

diega

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 08:15

Als je voor het mestonderzoek mestballen in het water doet moet je die wel een paar uurtjes laten staan zodat de mest ahw helemaal oplost, daarna langzaam het water eraf gieten en kijken wat er op de bodem ligt. Want er word zandkoliek geconstateerd (waarschijnlijk) en je vind geen zand als je de mest controleerd, gaat het mest onderzoek dan wel helemaal goed?

Ik weet jammer genoeg iets te veel over koliek, heb te maken gehad met de proffesoren in utrecht en zij bevelen sandclear aan voor paarden die regelmatig in een paddock of bak verblijven.
Ik weet een paard die geopereerd werd aan koliek, daar kwam een speciekuip zand uit zijn darmen, dit paard was overigens wel een shire.

Je verteld dat je paard laxeermiddel heeft gehad en dat ze dan binnen 10 dagen weer ok moet zijn, dat moet eigenlijk al binnen een dag.

Zijn de problemen al over, is je paard al weer ok?

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 09:01

of je doet een mestbal in zo'n wegwerphandschoen en dan gaat het zand automatisch naar de vingertoppen.
Veel succes

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-09-10 10:30

ik zei het verkeerd ze moet binnen 10 dagen schoongespoeld zijn van het zand.
ze heeft opgevoeld en ze had niet het idee dat ze super verstopt voelt.
ze staat nu op stal en om het uur gaan we der heen om een kwartier met der te lopen om alles op gang te krijgen.
ze voelt zich nog steeds niet op en top lekker.
ze gaan straks ook niet meer het paddock op niet veel in iedergeval we gaan ze opbouwen dat ze de weides op kunnen.
we hebben paar weken geleden dus gehad dat ze graskoliek hadden maar waarschijnlijk is dat toch ook zand geweest.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie