welk schema is het beste

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

welk schema is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 21:42

Ik sta op een pensionstalling met veel paarden dus veel kans op wormbesmetting

nu heb ik zelf een schema gemaakt en heb een standaar formulier bij dierenarts gehaald

nu waren de dierenartsen niet aanwezen alleen telefoniste en zou graag willen weten welke jullie het beste vinden?
zijn namelijk erg verschillend

de mijne is
18 september equest pramox
18 dec bimectin
18 februari eqvalan
18 april equimax
18 juni equiworm
1 aug eraquel

die van dierenarts is:
1 september equest pramox
1 dec equest
1 maart equest pramox
1 juni equest

of deze:
18 sep equest pramox
18 dec equimax
12 februari bimectin
26 maart equest pramox
13 aug equimax


die van dierenarts bevatten helemaal geen ivermectine,perantel dat moeten ze toch ook hebben

wie kan me het verduidelijken
kan namelijk niet eerder als vrijdag dierenarts bellen dus wil graag jullie antwoordt als eht kan

vr gr dribbelkont
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 14-09-10 22:25, in het totaal 3 keer bewerkt

melle_odet

Berichten: 1208
Geregistreerd: 13-11-05
Woonplaats: Deventer

Re: welk schema is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:04

ik ontworm een beetje zoals jouw eigen schema, een beetje van alles door elkaar zodat je alle wormen mee pakt en niet steeds hetzelfde middel hebt.

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 22:31

Je DA schema zou ik aanhouden, al zou ik de pramox vervangen door equimax en de junispuit door ivermectine (goedkoopste merk gewoon van de DA)
Pramox en equest bevatten moxidectine en die heeft in de winter het meeste nut, Andere tijden van het jaar zijn de ingekapselde bloedwormen niet bereikbaar voor ontwormingsmiddelen en heeft moxidectine net zoveel werking als ivermectine.

Pramox is trouwens ook met praziquantel en dus tegen lintworm.
Moxidectine is het zwaardere broertje van ivermectine en heeft als nadeel dat de dosering ervan kritischer is, ivm sneller klachten bij overdosering.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23430
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 06:52

Mijn dierenarts adviseert mestonderzoek.
Dat doe ik nu en hoef veel minder te ontwormen wat ook weer goed is om resistentie tegen te gaan.

PBA_
Berichten: 8119
Geregistreerd: 24-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 12:49

Polly schreef:
Mijn dierenarts adviseert mestonderzoek.
Dat doe ik nu en hoef veel minder te ontwormen wat ook weer goed is om resistentie tegen te gaan.


Dat is ook het doel. Zo hoef je minder te ontwormen (niet altijd, licht aan de infectie druk). Nu al een ruim jaar geen wormenkuur meer hoeven te geven.

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 13:39

het 2de schema van de DA lijkt mij het beste.

in jou schema wissel je heel vaak van merk, maar niet altijd van actieve stof

ikzelf doe:
nov: equest pramox
feb: noromectine
mei: equimax
juli/aug: noromectine


de moxidectine is ook een ivermectine, maar dit is ook actief tegen de ingekapselde vorm van de bloedworm. dus belangrijk om dit in het najaar/winter te geven.
verder 2 praziquantel tegen lintwormen of een dubbele dosis pyrantell en verder is de goedkoopste tube ivermectine goed.
in totaal 4 tot 6x ontwormen afhankelijk van de gekozen producten en de infectiedruk.

combi preparaten: equest pramox (moxidectine + praziquantel)
equimax (ivermectine + praziquantell)
eqvalan duo ( idem)
furexel duo (idem)
moxidectine: equest
ivermectine: noromectine, eqvalan, eraquel, bimectine, ...
pyrantell: horseminth

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:11

ik heb nog 1 schema willen jullie daar naar kijken

2010

18 september equest pramox
18 december equest

2011
12 maart bimectin
23 april equest pramox
16 juli equest
8 oktober equiworm
19 november equest pramox



dit schema lijkt mij wel goed want pak je ook de pirantel mee en in maart een bimectin want staat toch op stal verder equest

verder is het schema zelfde als mijn dierenarts maar voeg er een bemectin en een equiworm aan toe
Laatst bijgewerkt door Dribbelkont op 15-09-10 16:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:26

Waarom zo vaak equest pramox ?
lintworm hoef je maar 1 keer per jaar te bestrijden, of je moet een wei hebben die besmet is met lintworm, dan 2 keer per jaar.
Ik zou alleen maar equest (pramox ) geven in november/december, dan pak je ook de bloedwormen/larven aan die ingekapseld zijn. En dan , als je geen pramox geeft in mei een keer equimax tegen de lintworm, de rest met ivermectine.

Na equest ( pramox ) hoef je overigens 3 maanden niet te ontwormen ipv 2 bij ivermectine. dus b.v. in begin september en dan pas in december.


Zoek eens op " coliena" hier in Bokt, zij is dierenarts en weet veel over ontwormen....

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 16:28

pramox doe ik 2 ker per jaar
staat ook in het dierenarts schema
ik sta op stal met hoog kans op besmetting
veel veulens, handelpaarden, pensionpaarden
Maris schreef:
Waarom zo vaak equest pramox ?
lintworm hoef je maar 1 keer per jaar te bestrijden, of je moet een wei hebben die besmet is met lintworm, dan 2 keer per jaar.
Ik zou alleen maar equest (pramox ) geven in november/december, dan pak je ook de bloedwormen/larven aan die ingekapseld zijn. En dan , als je geen pramox geeft in mei een keer equimax tegen de lintworm, de rest met ivermectine.

Zoek eens op " coliena" hier in Bokt, zij is dierenarts en weet veel over ontwormen....

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 16:30

Geef dan nu in september een ivermectine, dat werkt nu nog prima tegen bloedwormen en dan pas in november/dec de equest.

Nogmaals zoek even op de naam coliena, zij weet er echt veel vanaf.

pony33
Berichten: 693
Geregistreerd: 26-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 17:05

In het voor- en najaar iets geven wat alles aan pakt (ivermectine en praziquantel) en dan evt tussen door nog een andere.
Mest onderzoek zou je wel kunnen vertellen of dat het paard bepaalde wormen heeft en dan kan je ook zo ontwormen dat je die wormen aanpakt die het paard heeft

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Re: welk schema is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 18:04

ik zou de equest pramox in april vervangen door een equimax

ik weet niet meer wie, maar hoorde dat je equest beter voor de winterperiode houdt

equiworm P en bimectine zijn volgens mij beide gewoon ivermectine, dus daar kan je even goed de goedkoopste tube van nemen ipv van merknaam te wisselen en deze te betalen...

wat besmettingsdruk betreft, komt je paard effectief op een weide te staan waar steeds andere paarden op staan, of laat je je paard eten in de kanten? want als je ja paard nooit op verplaatsing laat grazen en je een "eigen" weide hebt die je maar met een beperkt aantal deelt, danis de besmettingsdruk veel lager, dan je steeds een veranderende "kudde" hebt

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: welk schema is het beste

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:09

VS> MD

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:37

Mijn schema is als volgt:

± Dec/jan: Eqvalan - werkt 8 tot 10 weken - Ivermectine
± Maart: Equiworm F - werkt 6 weken - Fenbendazole
± April: Equimax - werkt 8 tot 10 weken -Ivermectine + Praziquantel
± juni: Equiworm P - werkt 6 tot 8 weken - Pyrantel
± Aug.: Eraquell - werkt 8 tot 10 weken - Ivermectine
± Okt: Equest Pramox - werkt 13 weken - Moxidectine + Praziquantel

Dit schema heb ik ooit eens gemaakt:

Afbeelding

(ik weet niet of de afbeelding te zien is? Maar anders staat ie hier ook nog: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-M4ZQW6UK.jpg
Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 15-09-10 20:03, in het totaal 6 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 19:41

Dribbelkont schreef:
ik heb nog 1 schema willen jullie daar naar kijken

2010

18 september equest pramox zou hier equimax geven
18 december equest

2011
12 maart bimectin
23 april equest pramox zou hier equimax geven
16 juli equest moxidectine doet hier met zoveel als ivermectine. Moxi is nu te zwaar
8 oktober equiworm Welke werkzame stof is dit?
19 november equest pramox

Wanneer gaan de paarden de wei af?
Want vaste data zijn alleen nuttig als die samenvallen met begin en einde weideperiode. Winter in bak/paddock is besmetting vrijwel onmogelijk. Schoon de wei op en schoon er weer af is veel belangrijker dan de precieze datum van je schema.
Zowel maart/april als oktober/november kunnen samengevoegd worden, MITS je 1e en laatste dag op het gras weet. 3 dagen ervoor ontwormen, en dag na laatste dag wei ontwormen ipv maar blind schema volgen.

Verder is merknaam niet interessant (behalve ivm prijs en bij allergische reactie de hulpstoffen) Je werkzame stof is essentieël, evenals je dosering.

Zou ik uitgaan van 1 mei de wei op en 1 oktober eraf krijg je dit schema:
27 april : ivermectine + praziquantel
15 juli : ivermectine
2 oktober : ivermectine + praziquantel
15 januari : Moxidectine

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:01

ze komt op wei te staan met andere paarden en met veulens die geboren worden daar

de pramox dus alleen in de winter is voldoende? (dacht dat die herhaalt moest woren na 6 maand)
ze gaan afhankelijk van het weer 1 oktober van het land af en rond mei weer op het land

welke spuit kan ik het beste geven nu 18 september?
is toch zo dat ze equest pramox nodig hebben als ze van het land af komen of mag het ook in december de pramox want staat ze al tijdje op stal zeg maar
is de equimax ook voldoende nu 18 september om mee te beginnen?

in bijde spuiten zit praziquantel is dat niet erg dat ze dan achterelkaar krijgen of meerdere keren in het jaar?

sorry voor vele vragen maar wil me goed verdiepen hierin.
(zal zo ie zo even vragen wanner ze voor het laatst is ontwormt maar denk toen ze op het land kwam dus moet nodig 1 hebben)

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:08

maar dit is toch te weinig want de invermectine /praziquantel is 8 weken toch en de ivermectine 6 weken toch?
tamary schreef:
Dribbelkont schreef:
ik heb nog 1 schema willen jullie daar naar kijken

2010

18 september equest pramox zou hier equimax geven
18 december equest

2011
12 maart bimectin
23 april equest pramox zou hier equimax geven
16 juli equest moxidectine doet hier met zoveel als ivermectine. Moxi is nu te zwaar
8 oktober equiworm Welke werkzame stof is dit?
19 november equest pramox

Wanneer gaan de paarden de wei af?
Want vaste data zijn alleen nuttig als die samenvallen met begin en einde weideperiode. Winter in bak/paddock is besmetting vrijwel onmogelijk. Schoon de wei op en schoon er weer af is veel belangrijker dan de precieze datum van je schema.
Zowel maart/april als oktober/november kunnen samengevoegd worden, MITS je 1e en laatste dag op het gras weet. 3 dagen ervoor ontwormen, en dag na laatste dag wei ontwormen ipv maar blind schema volgen.

Verder is merknaam niet interessant (behalve ivm prijs en bij allergische reactie de hulpstoffen) Je werkzame stof is essentieël, evenals je dosering.

Zou ik uitgaan van 1 mei de wei op en 1 oktober eraf krijg je dit schema:
27 april : ivermectine + praziquantel
15 juli : ivermectine
2 oktober : ivermectine + praziquantel
15 januari : Moxidectine

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 20:21

Dribbelkont schreef:
ze komt op wei te staan met andere paarden en met veulens die geboren worden daar

de pramox dus alleen in de winter is voldoende? (dacht dat die herhaalt moest woren na 6 maand)
ze gaan afhankelijk van het weer 1 oktober van het land af en rond mei weer op het land

welke spuit kan ik het beste geven nu 18 september?

6 maanden is ivm lintworm, voor lintworm geef je de praziquantel, niet de moxidectine.
18 september geen. 2 oktober, dus dag nadat ze van het land komen pas ontwormen.
Dribbelkont schreef:
maar dit is toch te weinig want de invermectine /praziquantel is 8 weken toch en de ivermectine 6 weken toch?

Als je paard op een mesthoop met 3 plukken lang gras staat gaan die periodes op. Voor een paard dat genoeg ruimte heeft om om de mestplekken heen te eten is de infectiedruk lager en kan je langere periodes tussen de ontwormingen laten.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 20:37

ze heeft wel ruimte om langs de poep heen te eten groot weiland maar ze rijden poep uit.

ik moet persee ontwormen van eigenaar als ze aankomt 18 september
dit jaar komen ze amper meer buiten want land is al erg nat?
ik heb hem eindelijk door denk ik :D

dit is goed schema denk ik

1 februari bimectin( ivermectine)
1 april equiworm(pirantel)
1 juni equimax (ivermectine+ praziquantel)
1 aug bimectin (ivermectine)
12 september bimectine(ivermectine)
1 nov equest pramox(moxidectine+praziquantel)

ze komt het uit kwa tussen tijden wat hoort bij de stof

Maris
Berichten: 15921
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 15:00

Dribbelkont, als je paard in de winter niet op de wei loopt dan hoef je, volgens mij, in februari niet te ontwormen.

Dribbelkont

Berichten: 7350
Geregistreerd: 24-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 18:23

ben ik ook nu van plan februari weg te laten

hub nu dit schema dat ik ga volgen
jullie hebben me erg geholpen

1 april equimax
1 juni equiworm
15 juli bimectin
1 september equiworm
15 oktober equest pramox
1 januari bimectin

zo wil ik het gaan doen is in april en oktober de belangrijkste perioden
daarnaast nog perantel en ivermectine