ivermectine oraal

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

balance
Moderator Kantine

ivermectine oraal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 16:04

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, verschillende onderwerpen zijn te oud om er nog eens op te reageren denk ik. Hier in noord-amerika is het heel gebruikelijk om ivermectine (puur) oraal toe te dienen aan paarden.
Ik heb dat ook gedaan, er kwamen vrijwel geen wormen van af. Ik ben wel gaan zoeken op het internet en las dat het aan heel veel verschillende diersoorten oraal wordt gegeven, zelfs aan mensen.
Iemand die nog meer ervaring heeft met het oraal toedienen van ivermectine en om welke reden gaf je het?
Hou het netjes a.u.b. Men kan van mening verschillen. Dat netjes kunnen vertalen is een kunst.

“You are my sunshine, my only sunshine”
Het is koud zo, zonder dorp

HannahFrouk

Re: ivermectine oraal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:05

Ivermectine wordt toch altijd oraal gegeven bij paarden? Je mag het toch juist niet inspuiten, omdat het af en toe gebeurt dat paarden daar aan overlijden?

Of gaat het jou om het feit of je het PUUR of verdund geeft?

mensen maak je toch niet zo druk over elkaar, je kunt toch alleen maar je EIGEN leven leiden

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 16:14

Puur. Niet eens over nagedacht of je het met water moet/kunt geven. Daar heb ik eerlijk gezegd op mijn zoektocht ook niet op gelet. Toen ik het kocht werd er ook niets bij gezegd dat het in water opgelost moest. Nou heb ik ze er 1x mee ontwormd en geen problemen ermee gehad.

Vroeger vertelde iemand me dat een dubbele dosis ivermectine ook lintwormen dood maakt maar dat zou ik dus met de pure niet durven proberen.

Ook zou het, in wormspuit vorm, luizen en mijten doodmaken vlgs een VA dus daarom vroeg ik met welk doel iemand het gebruikt heeft.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:29

Ik zelf ontworm vaak met ivermectine. Maar dan inderdaad gewone wormenspuiten.
En het laatste wat jij noemt over luizen ben ik eigenlijk wel benieuwd naar.
Ik verdacht mijn jonge pony van luizen vanwege erge jeuk. Maar heb hem bij thuiskomst uit de opfok eerst goed ontwormd.
Eenmaal aan het zoeken naar luizen heb ik eigenlijk niets bewegends waargenomen. Ik heb het vermoeden dat de wormkuur de luizen heeft gedood zoveel mogelijk. Ik kwam wel witte stukjes tegen, en ook wat geelbruin.
Later heb ik hem voor de zekerheid nog wel behandeld ertegen, zeker ook vanwege mogelijke larven. Maar ik vond het wel opvallend.

Beperkt online
[ITP] Natte winter met mijn Welsh Cobs Cob = top! Eens een Welsh Cob, altijd een Cob!
[IM] De strijd is gestreden, rust zacht Maybel |( 10-06-2003 - 10-10-2013

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 16:32

ik ontworm al meer dan 10 jaar zo...met ivomec door het voer.
(ik geef ook andere werkzame stoffen uiteraard)
11 ml voor en paard van 500 kilo.

edit...ivermectine doodt geen lintworm,zelfs niet in dubbele dosis,daar moet je praziquantel voor hebben.

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 16:38

Ik heb ze met het meetlint gemeten voor de zekerheid (dosage), ik ben er heel voorzichtig mee.
Net even de zoekmachine gebruikt op internet en het wordt zelfs bij mensen gebruikt tegen hoofdluis.
Veel info is engelstalig, als dat geen probleem is, gebruik google eens met ivermectine lice treatment horses. Maar natuurlijk zal er ook in het NLs informatie te vinden zijn.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-10 18:16

Ooit raadde de DA mij ivermectine aan in een hoge dosering om mijten te doden (bij een koudbloed). Maar dat had eerlijk gezegd geen enkel effect.

mensen maak je toch niet zo druk over elkaar, je kunt toch alleen maar je EIGEN leven leiden

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-09-10 18:36

Kijk aan HannahFrouk. Dat is dan ook weer een belangrijke ervaring. Dyonne: alleen de bloedzuigende luis gaat er van dood. De luis de van huid schilfers leeft niet vlgs mij.
Om die reden wordt het vlgs mij dus ook over koeien gegoten maar dat zou ik bij een paard weer niet durven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 06:05

geerke schreef:
ik ontworm al meer dan 10 jaar zo...met ivomec door het voer.
(ik geef ook andere werkzame stoffen uiteraard)
11 ml voor en paard van 500 kilo.

Doe ik ook al jaren :j Ook op advies van DA. Is ook makkelijker, je gooit het gewoon over het voer, geen geknoei met wormspuiten waar de helft er weer uit gespuugd wordt als je pech hebt. En het is ook nog eens een stuk goedkoper :D

balance
Moderator Kantine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-09-10 06:17

Nemen ze het gemakkelijk op met eten? Geen geknoei of argwaan? Welk merk gebruiken jullie? (mag ook via pb).
Ik vind het ook met een gewoon spuitje zoveel makkelijker dan het geklieder met de gangbare wormkuren. Tis net alsof je water geeft.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 09:32

balance schreef:
Nemen ze het gemakkelijk op met eten? Geen geknoei of argwaan? Welk merk gebruiken jullie? (mag ook via pb).
Ik vind het ook met een gewoon spuitje zoveel makkelijker dan het geklieder met de gangbare wormkuren. Tis net alsof je water geeft.

ik geef gewoon een scheut visolie er overheen(levertraan)....dat stinkt zo erg dat ze het hele spul niet meer ruiken :D
(Maar die van mij zijn dat gewend,2x per week.)

Ik gebruik Ivomec bruin van Merial.Uitkijken dat je niet Ivomec-plus gebruikt....dat is ook tegen leverbot.
Die is NIET geschikt voor paarden.
Ibbel...ik dacht dat ik de enige was die het gebruikte :D gelukkig jij ook!

Ik ben niet intelligent genoeg om depressief te zijn.Ik begrijp dat soort problemen niet

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie