Blaaskoliek voor de 3e keer, wie heeft hier ervaring mee?

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

agee

Blaaskoliek voor de 3e keer, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 16:21

Onze 14-jarige haflingerruin heeft afgelopen weekend voor de 3e keer een blaaskoliek gehad.
Hij krijgt dit als hij een poosje voor de koets heeft gelopen en dan een paar uur niet geplast heeft. Vorig jaar zomer heeft hij dit tijdens een toertocht voor de eerste keer gehad en afgelopen weekend dus 2x. Zodra hij is uitgespannen (wat erg lastig is want hij wil steeds gaan liggen in het tuig) en je gaat met hem stappen, dan gaat hij na een tijdje plassen en dan zakt de pijn weg en is hij weer prima in orde. Er zijn inmiddels 3 verschillende dierenartsen bij geweest, maar die kunnen tot nu toe geen oorzaak vinden. We zijn nog met onderzoeken bezig of hij misschien blaasstenen heeft, maar ik vraag ook hier alvast of er misschien iemand is die hier ervaring mee heeft want ook de dierenartsen zien dit blijkbaar niet zo vaak.

chocobroodje

Re: Blaaskoliek voor de 3e keer, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 16:25

Ik zou hem tussen door regelmatig uitspannen zodat hij de kans krijgt om te plassen.

02-07-2015 mama van een prachtig prinsesje! <3 Opzoek naar een LennyLamb draagtrui maat XL!

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 21:25

Ja, dat doen we nu natuurlijk ook al, maar dat betekent dat hij voor de sport en voor langere ritten nog maar zeer beperkt inzetbaar is. Daarom ben ik op zoek naar mensen die hier ervaring mee hebben, om te kijken of er een betere oplossing is.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 09:40

Heeft helemaal niemand hier ervaring mee?
Inmiddels is hij gescand en er zijn geen afwijkingen gevonden.
Er is gezocht naar blaas- of nierstenen, maar die zijn dus niet gezien en urineweg ziet er normaal uit.
Nu is het dus echt gissen naar de oorzaak ........ en al helemaal naar een oplossing.

Popstra

Re: Blaaskoliek voor de 3e keer, wie heeft hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:12

mss is het iets psychisch bij hem!? oftewel zit het tussen zijn oren.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:24

Maar op zich kan het toch een logische oorzaak zijn dat het komt van het ophouden van zijn plas. Dan hoeft er geen medische reden te zijn. De een moet nu eenmaal sneller/vaker/meer plassen dan de ander, zweet hij toevallig ook snel?

De oplossing zal lastig zijn, hij moet de ontspanning vinden om voor de wagen te gaan plassen als hij een pauze krijgt.
Als hij het eigenlijk al te lang heeft opgehouden, zal door deze spanning het nog lastiger te zijn om te kunnen plassen.

Ik zou hem na een uur of bijvoorbeeld een flink stuk draven even de berm insturen en een paar minuten stil laten staan. Hopen dat hij zo met veel geduld leert om gemakkelijk te plassen zodra hij de kans krijgt. Eenmaal geleerd hoeft het niet veel "last" te geven.
Misschien kun je een geluidje/seintje koppelen aan het plassen.

Mijn tinkerruin moet soms 2 keer plassen tijdens een lange buitenrit (onder zadel). Vooral na een flink stuk inspanning. Ik merk dit doordat hij langzamer gaat lopen en naar de berm trekt. Dan laat ik hem in de berm stoppen en moet ik een minuutje wachten, dan pas gaat hij in de plashouding staan. Ze moeten er toch de rust voor voelen.

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 20:38

Grit schreef:
Maar op zich kan het toch een logische oorzaak zijn dat het komt van het ophouden van zijn plas. Dan hoeft er geen medische reden te zijn. De een moet nu eenmaal sneller/vaker/meer plassen dan de ander, zweet hij toevallig ook snel?

De oplossing zal lastig zijn, hij moet de ontspanning vinden om voor de wagen te gaan plassen als hij een pauze krijgt.
Als hij het eigenlijk al te lang heeft opgehouden, zal door deze spanning het nog lastiger te zijn om te kunnen plassen.

Ik zou hem na een uur of bijvoorbeeld een flink stuk draven even de berm insturen en een paar minuten stil laten staan. Hopen dat hij zo met veel geduld leert om gemakkelijk te plassen zodra hij de kans krijgt. Eenmaal geleerd hoeft het niet veel "last" te geven.
Misschien kun je een geluidje/seintje koppelen aan het plassen.

Mijn tinkerruin moet soms 2 keer plassen tijdens een lange buitenrit (onder zadel). Vooral na een flink stuk inspanning. Ik merk dit doordat hij langzamer gaat lopen en naar de berm trekt. Dan laat ik hem in de berm stoppen en moet ik een minuutje wachten, dan pas gaat hij in de plashouding staan. Ze moeten er toch de rust voor voelen.

rapido schreef:
mss is het iets psychisch bij hem!? oftewel zit het tussen zijn oren.

Ja, daar hebben wij ook al aan gedacht, maar natuurlijk eerst gekeken of er medisch iets mis was. Maar na onderzoek lijkt dat allemaal in orde.
Misschien durft hij gewoon soms niet meer te plassen als hij het al te lang heeft opgehouden.
Maar hoe leg je aan hem uit dat hij dat toch gewoon moet doen???

Het lastige is ook dat hij het niet altijd heeft, want het is bijna een jaar goed gegaan en nu ineens weer een paar keer achter elkaar fout. We geven hem vaak genoeg de gelegenheid om te plassen door voldoende rustpauzes in te lassen en hij is heel rustig en plast dan tijdens zo'n pauze ook vaak wel, maar alleen niet altijd. Alleen af en toe niet en dan gaat het dus mis. Afgelopen weekend heeft hij meer dan een half uur pauze gehad en zelfs toen z'n spangenoot rustig plaste, deed hij dat niet. Ja, wat moet je dan, dan rijd je toch maar naar huis en dan heb je thuis een probleem dat hij weer koliek heeft en je hem niet eens meer kunt uitspannen.
Hij zweet niet snel en is liever lui dan moe. Normaal is hij erg ontspannen en makkelijk in de omgang.
Op de een of andere manier zullen we hem moeten leren om op commando te plassen.....
Als dat niet lukt, dan wordt het erg lastig.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 20:49

Dat is dan zeker een lastig probleem!
Ik denk idd dat als hij het al even heeft opgehouden, dat het dan moeilijk is om te plassen.

Als je er een commando aan kunt koppelen is dat wel fijn natuurlijk. Maar ik zou ook niet weten hoe je dat moet aanpakken.

Heeft hij misschien een voorkeur voor ondergrond??

agee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-10 21:51

Grit schreef:
Heeft hij misschien een voorkeur voor ondergrond??

Geen idee, maar gras lijkt mij het natuurlijkste, dus dat proberen we meestal.
Kreeg ook al een tip om met een bos berketakken onder tegen z'n buik te strijken om zo het plassen op te wekken, dus dat gaan we ook proberen.....
We blijven zoeken naar een oplossing, dus alle tips zijn welkom.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 11:17

het kan zijn dat ie een vreselijke hekel heeft aan opspattende plas tegen zijn benen en het daarom op houdt.
stro kan soms wel helpen.
paard even stilzetten en stro onder hem leggen.
de tip van de berm vind ik ook erg goed, dat is ook zacht zodat de urine niet omhoog spat.

en je kunt net als de koeienboer een liedje gaan fluiten :D ;)

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie