Keuren of niet?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maybritt90

Keuren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 21:29

Hallo Bokkers,

Zouden jullie als je een paard van rond de 4000 euro deze rontgenlogisch laten keuren??
Alvast bedankt!

Fiable Ami, betrouwbare vriend ♡ always and forever. ♡Fin♡
Tender L1 +9

comikasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:39

Jazeker voor de koop laten keuren en tevens een klinische keuring erbij.De kosten hiervan zijn voor de verkoper,tenminste dat is gebruikelijk.Wil de verkoper dat niet dan is het je eigen risico dat je dat laat doen maar nooit zonder keuring een paard kopen,ook al is het paard nog zo ''goedkoop''.
Als het paard OCD heeft dan is hij niet zoveel meer waard.
Laatst bijgewerkt door comikasa op 05-09-10 21:41, in het totaal 1 keer bewerkt

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:41

ik zou voor zo'n bedrag toch zeker effe laten keuren,wel door een zelf uit gezochte arts natuurlijk.

mendurance klasse 1 +6 dubbelspan pony's.
www.fiftyshadesofred.nl

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:42

Ik zou IEDER paard rontgenologisch laten keuren. Het is voor de normale mens niet alleen veel geld, maar je wilt dat je vriendje zo lang mogelijk gezond blijft.
Wel altijd proberen af te spreken dat de verkopende partij betaalt bij afkeuren (voordat je zegt dat je t paard koopt onder voorbehoud van keuren).
Wat voor paardje heb je op het oog? Ben je al vaker gaan kijken?
Of ga je op zoek naar een paard?
Succes!

[HK] Help! Kanker?? Ben pas begin 30! deel 3

Ook wel bekend geweest even onder SA Horse_lover9
Nu verder in alle openheid onder eigen account in overleg met modje.

Prutsmuts

Re: Keuren of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:47

Ik zou zeker laten keuren en zeker voor dat bedrag. De kosten bij afkeuring voor de verkopende partij.
Ik ben momenteel ook op zoek naar een paardje en een van mijn eisen is toch wel dat het paard gekeurd is. Het is natuurlijk geen garantie voor de toekomst, maar dat beetje zekerheid dat ik kan krijgen wil ik dan ook graag hebben.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:49

comikasa schreef:
Jazeker voor de koop laten keuren en tevens een klinische keuring erbij.De kosten hiervan zijn voor de verkoper,tenminste dat is gebruikelijk.

Sorry??? Is helemaal niet gebruikelijk. Gebruikelijk is dat er in overleg besloten wordt wie de kosten van een keuring betaald. Meestal is het zelfs zo dat bij goedkeuring de koper betaald en bij afkeuring de verkoper. Maar zelfs deze is geen verplichting oid. Het is gewoon overleggen met de verkopende partij wie wat betaald.

@TS ja altijd keuren. In ieder geval klinisch, maar gezien de prijs zeg ik ook zeker rontgenologisch.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:45

Zeker laten keuren! :o

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:46

Altijd laten keuren!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:46

ik ga met Rina mee, uiteraard doen maar wel even goed afspreken wie wat wanneer betaald.
Succes met de aankoop!!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:47

ook al kost paard geen vermogen altijd doen. Kan je een hoop ellende schelen of het nu een paard is van 2000 of 20.000

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:50

Niet ieder paard hoeft rontgen. gekeurd. Hangt af van je gebruiksdoel, voor de fokkerij en (hogere) sport zou ik het wel doen, als recreatiepaard vind ik persoonlijk klinisch goed belangrijk. Mochten er bij de klinische keuring twijfels ontstaan kan je altijd nog met de verkoper om de tafel of je foto's laat maken of niet en wie wat betaald.

Ik zou klinisch altijd laten doen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:53

Wat is de hogere sport? Ik heb een 2 jarige laten keuren waarmee ik het doel had de basis sport, paard is afgekeurd op OCD, zou hier ook in de basissport al hinder van ondervinden..had ik niet laten keuren was ik dus alsnog de medische molen in gegaan en dan is goedkoop opeens duurkoop. Een recreatie paard hoort in mijn ogen ook gezond te zijn, een paard met artrose komt ook in de recreatie niet meer actief mee :n

janne19

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 16:57

Als een paard lichamelijke hinder heeft van artrose of OCD komt dat er in een klinische keuring ook uit.
Is er geen hinder van dan hoef je het ook niet te weten als je alleen recreatief rijdt. Tenslotte lopen er duizenden gezonde (sport)paarden rond die misschien op de foto wel een afvlakking of iets anders zouden blijken te hebben. Een rontgenologische keuring is niet heilig en het is zeker geen garantie voor een gezond paard. Spieren en pezen gaan niet op de foto :Y)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:02

Dat klopt Janne maar toch geeft het wel een stukje zekerheid, ik zou graag weten wanneer mijn paard een 3tje heeft op het straalbeen of een ocd maar dat is ieder voor zich.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 17:29

janne19 schreef:
Niet ieder paard hoeft rontgen. gekeurd. Hangt af van je gebruiksdoel, voor de fokkerij en (hogere) sport zou ik het wel doen, als recreatiepaard vind ik persoonlijk klinisch goed belangrijk. Mochten er bij de klinische keuring twijfels ontstaan kan je altijd nog met de verkoper om de tafel of je foto's laat maken of niet en wie wat betaald.

Ik zou klinisch altijd laten doen.

Bij een prijs van 4000 euro zou ik toch wel rontgen laten keuren. Dat vind ik nl iets meer dan een beetje geld, al zou je het over een recreapaard hebben.

Voor mezelf, klinisch tot een prijs van 2500 euro en paard met een leeftijd vanaf een jaar of 8. Paard jonger dan dat of duurder dan ook rontgen. Waarom die 8 jaar, omdat als er echt een probleem zit ala ocd/hko is dat voor die tijd er wel uitgekomen. Als ze op die leeftijd super lopen en er geen aanleiding is, vind ik rontgen niet meer zo nodig. Als je op de keuring ziet dat het paard niet ok is kan je altijd nog foto's laten maken.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:16

Meestal is het zo dat je geadviseerd wordt om een paard altijd te laten keuren. Bij paarden met een aankoopswaarde boven de 5000 euro wordt aangeraden om hem/haar ook röntgenologisch te laten keuren.
Het hangt denk ik ook van de leeftijd van je paard af. Een jong paard wat je hoog in de sport wel hebben lopen gaat veel belasting op zijn gewrichten krijgen wat nu nog niet het geval is. Problemen kunnen dus nog komen...
Een paard die 14 is, die je alleen recreatief wilt rijden en nooit problemen heeft gehad is een heel ander geval.

If you try your whole life to be normal, you'll never be anything more than normal!

Maybritt90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 21:09

amsterdam_30 schreef:
Ik zou IEDER paard rontgenologisch laten keuren. Het is voor de normale mens niet alleen veel geld, maar je wilt dat je vriendje zo lang mogelijk gezond blijft.
Wel altijd proberen af te spreken dat de verkopende partij betaalt bij afkeuren (voordat je zegt dat je t paard koopt onder voorbehoud van keuren).
Wat voor paardje heb je op het oog? Ben je al vaker gaan kijken?
Of ga je op zoek naar een paard?
Succes!

Ik ben nu nog op zoek naar een paard, maar mijn max. ligt toch wel bij 4000 euro. En wat je zegt voor de normale mens is het zeker ook een flink bedrag. En natuurlijk wil je dat je paard zo gezond mogelijk blijft :)
Ik ga denk ik als ik een paardje heb gevonden hem klinisch & rontgenlogisch laten keuren.
Beter zekerheid voor wat meer geld, dan dat je later met toren hoge dierenarts kosten zit.

Iedereen bedankt voor de reacties!

Fiable Ami, betrouwbare vriend ♡ always and forever. ♡Fin♡
Tender L1 +9

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:26

Ik heb een paard gekocht voor hetzelfde bedrag, ik heb met de dierenarts overleg gehad over klinische en röntgenologische keuring.
We hebben toen besloten om een klinische keuring te doen, de dierenarts gaf aan dat als ze echt punten had gezien waarvan ze het gevoel had dat het niet verkeerd was om wat foto's van te maken, dat ze dat dan zou doen.

Het trouwens helemaal niet gebruikelijk dat de verkopende partij de keuringen moet betalen. (ik weet niet meer wie dat schreef..)

Wel alvast heel veel succes en plezier met je paardje! :D

In the spring I shed my skin and it blows away with the changing wind..

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-10 13:28

jazeker...!!
zo weet je altijd zeker dat je paard 100% in orde is op het moment dat je hem koopt.

:¨·.·¨:
`·.Manfred and Poco 4ever in my hart and in my mind.....
Blues is my new soulmate.....since 16th of may 2010

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie