Hoefbevangen

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

LukieBradley

Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 21:21

1 van mijn haflingers (verzorg) is hoefbevangen.. helaas heeft ze het chronisch dus het komt bij haar altijd sneller terug als je niet goed oplet.. wat dus het geval was van mensen die het nodig vonden haar in een vol weiland te zetten!
Ik hartstikke boos natuurlijk en paard hartstikke kreupel.
Van alles geprobeerd al maar ze heeft er erg veel last van, hoefsmeden etc gebeld maar wie heeft hier persoonlijke ervaringen mee?
Ik bedoel hoe kan ik het voor de arme schat een beetje verzachten en verzorgen?
Iemand ervarings tips?
Want de 1 zegt dit en de ander dat dus ik vind het lastig aangezien ze zelf allemaal nog NOOIT een hoefbevangen pony hebben gehad!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

BlixtsnabbBS

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:25

Ik heb een bevangen pony gehad. Hij is op 28 april ingeslapen wegens teveel pijn. Hij was zo ver heen dat hij een Sincker had. Hij was niet meer te helpen. 2 jaar terug al niet meer maar dat is met speciaal beslag toen pijnvrij kunnen worden. Nu kon dat helaas niet meer.

Je kunt proberen haar in de prut te zetten. Nat zand geeft tegendruk op de zool. Verder zou ze misschien aangepast beslag moeten wat de voet ontlast. Helemaal als ze het chronisch heeft.

Als je wat speciaals wilt weten mag je ook een PB sturen...

Pietje Bel, Saartje (Zonnekamp's Bryanna) en Blixtsnabbt Guld, mijn trots, mijn paardenvriendjes
Tobi en Teddy mijn kattenmopjes
Vive La Donder 15-05-2003 - 28-04-2010 Irish Fire 19-03-1997 - 25-05-2008 Charlie 26-04-2008 - 30-03-2011 Bloem 1-1-2002 - 21-1-2013 Rust zacht jongens

Schapenvacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:30

Wat je kunt doen is de benen van je pony een beetje koelen en dus de hoeven ook.
Daarnaast de dierenarts wel even laten kijken en dan even een ontstekingsremmer en pijnstiller geven (metacam heet dat).

En geen gras en geen ander suikerrijk voer geven.

Succes ermee het is heel vervelend, mijn paard is ook hoefbevangen.

fokfanaat

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 21:31

#uutuunefokkerij op Instagram
24-3-21 Lowlands x Vilexa Elite v Ro-lex Elite pref prest v Hemmingway
Nigirilova Uut Uune D-OC: Just Wimphof x Elite eptm v Belissimo x elite pref NMK v Jazz
Pilexa Kilian x Wilexa elite ibop prest v Sir Sinclair x Elite pref prest v Hemmingway

Joanne_Bodhi

Re: Hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 15:50

Je paard in het zand zetten (kan in stal) is het beste wat je kan doen, in erg jong gras zitten veel eiwitten dus dat moet je mijden. Geen biks alleen wat hooi geven (mag ook lang gras, moet dan ook écht lang gras zijn, je kan 1 emmertje vullen dat is voor 1 dag natuurlijk) Geen beweging geven op dat moment, en je helpt je pony meer als je vraagt om pijnstiller(s) bij da. Als je paard weer beter is kun je beter nog even je paardje wat rust gunnen en daarna regelmatig beweging geven.
Mijn paarden waren ook 1x echt té dik toen heb ik ze op stal gezet en meteen ook op dieet. (s'ochtends en s'avonds hooi en s'middags biks, in jou geval dus géén biks.)
Hoop dat je hgier wat aan hebt!

71bionda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 20:33

Joanne_Bodhi schreef:
Je paard in het zand zetten (kan in stal) is het beste wat je kan doen, in erg jong gras zitten veel eiwitten dus dat moet je mijden. Geen biks alleen wat hooi geven (mag ook lang gras, moet dan ook écht lang gras zijn, je kan 1 emmertje vullen dat is voor 1 dag natuurlijk) Geen beweging geven op dat moment, en je helpt je pony meer als je vraagt om pijnstiller(s) bij da. Als je paard weer beter is kun je beter nog even je paardje wat rust gunnen en daarna regelmatig beweging geven.
Mijn paarden waren ook 1x echt té dik toen heb ik ze op stal gezet en meteen ook op dieet. (s'ochtends en s'avonds hooi en s'middags biks, in jou geval dus géén biks.)
Hoop dat je hgier wat aan hebt!

Deel je mening Joanne_Bodhi heb ik ook gedaan met mijn haffie. Ze is na die keer niet meer bevangen geweest en we houden haar nog steeds scherp in de gaten wat eten betreft.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 18:36

Bedankt echt heel erg bedankt voor alle tips en informatie. Het heeft allemaal nut gehad!
Ze staat nu bij mijn eigen pony lekker in de modder te staan en er wordt regelmatig gewandeld met haar en ze krijgt nu goed voer. Helaas valt ze wel wat af maar ik denk dat het niet te voorkomen is. Paar dagen terug ging het echt heel slecht en viel ze bijna om.. nu 2 dagen later is er een wonde rgebeurd denk ik want ze loopt nagenoeg recht. Bijna helemaal en ze wil zlefs weer rennen dus we houden het voorlopig maar even zo!!

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie