HELP ONS, wie heeft een idee??

Moderators: Dyonne, Pistasche, Nicole288, Apple, C_arola, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Tamadine

HELP ONS, wie heeft een idee??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 15:30

Het probleem:

Sinds 1,5 week hebben Aniek en ik een merrie van 13 jaar die voorheen M heeft gelopen en daarna gebruikt is als fokmerrie.

Nu staat de merrie sinds 1,5 week bij ons op stal en in de omgang en met trainen, oefenen is het een geweldig paard. Nog wel een beetje een respect probleem, maar ik ga zo snel mogelijk grondwerklessen nemen.

Nu gingen we van de week haar hoeven uitkrabben en de linker achterbeen geeft ze dus echt niet. Eerst ging ze juist hangen op dat been en als je dus tegen haar kont aan duwt dan trekt ze het been heel snel op en trapt naar achteren (niet gericht) en loopt ze naar voren. Na een paar keer proberen gaat ze helemaal in protest en gooit ze dr kont tegen je aan en word je bij wijze van gelanceerd.

Het is ons dus niet gelukt het been te pakken te krijgen voor een iets langere tijd. Aangezien ze dus vaak naar voren ging lopen hebben we het vandaag met zijn tweeen geprobeerd, maar ook zonder echt resultaat.

Daarnaast is het ook zo dat met het longeren op de linker zijde dat ze op de zware stukken/plekken in de bak lijkt alsof ze in een kuil stapt. Is een beetje moeilijk uit te leggen. Ze springt dan vaak ook in galop om die 'misser' op te vangen. Aan de rechterzijde heeft ze het helemaal niet. Met het rijden is zover wij kunnen zien ook niets aan de hand. Aniek heeft morgen les en laten we even goed kijken door de instructeur naar haar linkerbeen.

Vandaag heb ik een Ostoepaat benaderd voor het maken van een afspraak. Daarnaast komt vrijdag de hoefsmid om in ieder geval voor haar ijzers er af te halen en om eventueel te kijken of het met een andere benadering wel lukt.

Heeft iemand misschien een idee wat het kan zijn?

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:34

Ik denk dat je al heel goed bezig bent met laten kijken door instructie, hoefsmid en osteopaat.
En anders even bij de Dierenarts langs, voor eventuele foto's.

ilsse

Re: HELP ONS, wie heeft een idee??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:38

Heb je het paard ook laten keuren voor de koop? Er zit niks in de straal oid? Is ze stijf in het been? Je hebt igg al goede stappen ondernomen voor het paard

Wis ☆17-05-2016
E-jolyfleure
Kyara van stal Lutjeburen
Indha van de dingspel
Imre van de twingel
Emy van de Wijde Wormer

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:42

Is er verschil met longeren op het harde of het zachte? Heeft ze het op het harde ook? Als het nl alleen op het zachte is, dan zit het boven in het been/heup. Als het op het harde ook is, dan kan het de voet zijn.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 15:45

Alvast allemaal bedankt.

De merrie was eind 2009 klinisch helemaal goed gekeurd en hebben haar niet over laten keuren.

Op de hardere stukken in de bak heeft ze het eigenlijk niet, alleen vaak in het stukje waar het wat zwaarder is.

Stijf is ze niet, ze loopt gewoon lekker. Of er iets in de straal zit kunnen we dus niet controleren haha. Maar ze loopt verder niet kreupel met rijden ofzo.

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 15:49

Maar tussen eind 2009 en(bijna) eind 2010 is wel een verschil waarbij ze natuurlijk makkelijk wat op had kunnen lopen waardoor ze zo doet met haar been.. Het is niet zo te zien via bokt natuurlijk, miss een filmpje of een foto? Succes in ieder geval

Wis ☆17-05-2016
E-jolyfleure
Kyara van stal Lutjeburen
Indha van de dingspel
Imre van de twingel
Emy van de Wijde Wormer

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 15:58

We hebben 'gelukkig' een half jaar proef/garantie... Dus vandaar dat we dit ook direct willen uitzoeken...

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 08:06

nog meer mensen ideeen?

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:09

Een klinische keuring mag eigenlijk nooit ouder zijn dan 2 weken, röntgenologisch een paar maanden.
Maar ze is dus nog nooit röntgenologisch gekeurd? Dan zou ik dat z.s.m. laten doen, dan heb je in elk geval zekerheid.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 08:09

goed plan dat je een ostopaat laat komen! Misschien kun je met de clicker proberen haar voet op te laten tillen.

niets hoeft, paarden wel

Laptosoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:33

Het klinkt wel alsof er een medisch probleem is en het is belangrijk dat je dit eerst uitsluit voordat je andere opties gaat bekijken.
Waar ik verder nog aan dacht toen ik je verhaal las was dat ze misschien één of ander trauma heeft opgelopen. Ooit eens problemen/pijn gehad aan dat been, rare ervaring gehad tijdens het hoevenkrabben....?

If you try your whole life to be normal, you'll never be anything more than normal!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:39

Direct verkoper verwittigen van wat je als probleem hebt en dierenarts laten komen.
Als je later je wilt beroepen op iets wat nu al is.
Niet eerst zelf aanmodderen zonder onverleg met de verkoper.

Hij ruilt eventueel om zeg je, jij hebt echter de plicht om te melden wat er nu mis is.

Oude foto's en keuring, paard kan in tussentijd weet ik veel wat gehad hebben. Tussen toen en nu kan flinke bv peesblessure zitten.

Paard wat M is verwacht ik dat die voetjes geeft.
Bij KNHS al na laten trekken met levensnummer of ze echt M is geweest?

Nou ja in ieder geval dus verkoper verwittigen en met hem overleggen over te volgen stappen.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:40

Hey

Vandaag heeft ze les gehad met aniek met iemand die voornamelijk is van het rechtrichten. Hier loopt ze dan gewoon goed. De instructeur Steef die gaf wel aan dat ze een zwakke achterhand heeft. Dit kan het struikelen op zich wel verklaren, alleen waarom dan de ene hand wel en de andere hand niet? En dat verklaart het uitkrabben deel niet.

Dus ja, wel lastig allemaal.

Morgen komt er trouwens een DA langs om te kijken. Steef denkt dat het een gedrag is van dr. Hij probeerde ook de been op te pakken maar werd vervolgens ook gelanceerd door haar kont.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:42

hey

Bedankt voor je reactie.

M heeft ze zeker gelopen. Dat is gechecked en voel je ook prima onder je.

Verkoper is op de hoogte gesteld al. Hij vind het goed dat we een DA inschakelen.

En zoals ik net al zei: DA komt morgen ochtend en zullen we zien.
Sjolvir schreef:
Direct verkoper verwittigen van wat je als probleem hebt en dierenarts laten komen.
Als je later je wilt beroepen op iets wat nu al is.
Niet eerst zelf aanmodderen zonder onverleg met de verkoper.

Hij ruilt eventueel om zeg je, jij hebt echter de plicht om te melden wat er nu mis is.

Oude foto's en keuring, paard kan in tussentijd weet ik veel wat gehad hebben. Tussen toen en nu kan flinke bv peesblessure zitten.

Paard wat M is verwacht ik dat die voetjes geeft.
Bij KNHS al na laten trekken met levensnummer of ze echt M is geweest?

Nou ja in ieder geval dus verkoper verwittigen en met hem overleggen over te volgen stappen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-10 19:44

Ik wens in ieder geval de dierenarts sterkte met het lancerende paard ;) .

Toch raar, ervaren paard zou gewoon 4 voeten moeten geven.
En rechtrichten is mooi, maar waarom loopt ze anders zo scheef en is ze zo zwak?
Heeft het paard tijd stilgestaan? voor de verkoop?

Weten jullie wanneer ze M is gestart voor het laatst?
En of er grote periodes van niet starten tussen zaten?

Ik zag dat je in de verzekeringen werkte, dan vind je dit soort vragen niet vreemd.

[EJL-ITP] Van overdwars naar M2 van met tumor naar met humor! ons 2017.... begint en eindigt met een tumor, maar Heps houdt haar humor!
Hepsie [RIJ-ITP] All over the world Noors, Zuid Europees en VS asjemeCOW?!!!
I.M. Vaarwel mijn gouden koningin.....
[IM] And then the fairytale ends.... Sjolvir run for ever.
“The secret in riding is to do few things right. The more one does, the less one succeeds. The less one does, the more one succeeds.”
~ Nuno Oliveira

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-09-10 19:50

Hey

Nou verzekeringen zijn toch wel anders als je eerst eiegen paard haha. En Aniek had dr nodige onderzoek gedaan dus vandaar...

Merrie is een tijdje fokmerrie geweest en ja, daarom is ze wel een beetje minder in conditie qua spieren.

als je bij Aniek1985 in dr profiel kijkt dan is het de bovenste merrie.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie