nu castreren?

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Odeale

nu castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 09:04

Begin november komt onze (nu nog) hengst naar huis. Voor die tijd moet hij nog gecastreerd worden. Nu zitten we te denken om hem maandag te laten castreren. De dierenarts komt dan voor een andere hengst en dan kan hij er achter aan en dan kunnen ze samen in de wei staan. Ik vraag me alleen af of het nu een ongunstige tijd is vanwege de vliegen? Het weersvoorspelling is volgens mij wel aardig gunstig voor volgende week dat wel.

Ik wilde het eigenlijk in het voorjaar laten doen maar omdat hij dan in een koppel met hengsten zou komen te staan werd mij dat afgeraden.

Nu is het twee maanden voordat hij thuis komt dus moet het eigenlijk wel nu.

Het zou dan staand in de wei gebeuren. Zo doet de da het altijd bij ons in de buurt is mij verteld.

Heb wel het e.e.a gelezen over staand, liggend, in de kliniek ed. maar volgens mij zitten overal wel voor en nadelen aan.

Joanne_Bodhi

Re: nu castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 14:44

Je paard kan je wel gewoon laten castreren, je moet wel alles grondig schoon houden. Dit kan gewoon met wat water, je hengst zal wel veranderen in gedrag. Dus eerst kijken of je bij zijn edele delen mag komen ;)

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:50

In de wei is het sowieso schoner dan in een stal, ik zou het lekker nu doen ja!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:38

Bedankt voor de reacties. Benieuwd hoe het gaat met afspuiten. Hij kent nl. nog weinig. Met 5.5 maand is hij bij moeders weg gegaan en daarna in de opfok gestaan.
Dat is wel absoluut noodzakelijk?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:40

Ja, ik zou het ff oefenen van te voren zodat hij eraan gewend is. Sowieso elke dag goed in de gaten houden en goed schoonhouden is super belangrijk.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:40

Ik heb het nooit gedaan bij mijn ruin toen. (ja een keer en dat was echt zielig en een drama) Helemaal goedgekomen. Heb hem in een schone wei gezet en regelmatig gecontroleerd.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 17:46

Ik heb het toen niet afgespoten met water, maar dat was ook tussen de winter en lente in. Er waren toen geen vliegen. Ik zou het even aankijken of er veel ongedierte zit.

Nieuw op peaks? Verzilver de code KRIST18HW en we krijgen beide 5 euro tegoed

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 17:59

Vandaag was er, bij ons tenminste, weinig ongedierte.

Nou, de mogelijkheid om te oefenen is er niet echt. Het gebeurd morgen al. Het is nogal onverwacht omdat ik nog op bericht van mede weidegenoten zat te wachten of zij ook wilden castreren zodat ze samen konden staan na het castreren. Nou is de da er toevallig voor een 1.5 jarige waarbij het nodig is dat hij gecastreerd wordt omdat hij (nu al ??) onhandelbaar is. Hij zou dus daarna een weekje samen met dit paard in de wei kunnen staan.

Ik heb niets met hem geoefend omdat weghalen uit zijn vertrouwde groep veel stress oplevert. We hebben hem toen een keer 's winters in zijn eentje naar buiten gelaten om foto's te maken. Nou, hij was hartstikke druk, wilde alleen maar terug naar zijn maatjes.

Ze komen te staan in een weide naast zijn vertrouwde maatjes, ik vraag me alleen af of hij niet door het lint (letterlijk) gaat omdat hij bij zijn maatjes wil zijn..

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 18:04

Meer dan afwachten kun je toch niet doen!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-09-10 10:01

Nou, het is gisteren niet gebeurd want er was wat tussen gekomen bij de da. Nou hebben we een afspraak voor vandaag maar wat is het baggerweer :( ;( . Da zegt dat hij de castratie dan op stal doet en hij ws. nog een dagje moet binnen blijven. Baal ik wel van als ik lees dat het veel beter is dat ze direct naar buiten gaan.

Twijfel al of ik het niet af zal zeggen maar dat is ook weer zo wat.

Keesface

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-10 15:23

Het is inderdaad gunstig om ze buiten in de wei te laten castreren. Bij mijn paard is het door extreme weersomstandigheden ook op stal gebeurd.
Gelukkig liet hij zich rustig schoon maken.. Alsof hij wist dat het goed voor hem was.

Hopelijk maak je je niet teveel zorgen! Ik ben ervan overtuigd dat het goed komt. +:)+

In the spring I shed my skin and it blows away with the changing wind..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-10 01:56

hoe is het geaan met de castratie?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 10:07

mijn paard is 2 weken geleden gecastreerd, op stal, en op een lichte zewlling door wondvocht na, is alles tot nu toe goed gegaan, moet er wel steeds op letten.

lottemarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-10 22:09

super dat het goed is gegaan

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie