het gebruik van homeopathie/fytotherapie bij paarden

Moderators: Apple, Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne, Pistasche

ellepel

het gebruik van homeopathie/fytotherapie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-09-10 18:56

ik ben eigenlijk wel benieuwd wie er homeopathie of fytotherapie gebruikt of heeft gebruikt bij zijn of haar paard.

waarom heb je het gebruikt,wat gaf het als resultaat.
en ik ben ook heel benieuwd welke middelen veel gebruikt worden en of iedereen er even tevreden over is.

ik heb zelf wel drainage compositum gebruikt bij mokklachten van mijn pony als gevolg van een niet goed werkende lever.
de mok knapte er van op en de huid werd aanzienlijk beter.
zelf geloof ik absoluut wel in de ondersteunende kracht van dit soort middelen,maar misschien zijn er ook mensen die dit niet zo zien?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 19:47

Mijn merrie heeft 3 jaar lang chronische hoefbevangenheid gehad door een onsteking in de baarmoeder na een zeer zware bevalling. Niks hielp en elke keer stond ze weer ziek.

Heb toen alle medicatie stop gezet en ben overgegaan op Homeopathie. 3 maanden later was ze niet meer te herkennen en is nooit meer bevangen geweest en loopt de hele dag op de wei.

verder hadt ze door die zelfde onsteking cystes in het straalbeen gekregen. ook daar homeopathie voor gekregen, nu 4 jaar later opnieuw laten röntgenen omdat ze zo goed loopt. 1 straalbeen heeft nog een hele kleine cyste. De rest is weg. Dierenarts geeft het grotendeels te wijten aan de homeopathie en rust.

Heb ook bij honden zeer goede ervaringen. Ik gebruik veel homeopathie en heb mezelf ook de medische boeken hierover aangeschaft.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:01

hoi,

Ik gebruik de volgende middelen :

-traumeel druppels en/of gel is zo'n homeopatisch middel wat eigenlijk iedere paardenbezitter moet hebben.
-colosan voor koliek is ook zo'n middel.

-Brandnetelthee of paardenbloemthee soms over het voer voor extra vit en min en tegelijk bloedzuivering
-vlozaad vezels voor reiniging van de darmen

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-09-10 18:04

ik hoor wel vaker over traumeel,maar wat is dat en wat moet het eigenlijk doen?

A woman needs two men in her life - the horse of her dreams and a jackass to pay for it.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:08

traumeel werkt tegen verstuikingen , kneuzingen etc etc. Als er ergens een dikke plek zit ( door een klap ) --. gelijk traumeel erop of inwendig geven.
het houdt de zwelling tegen en zorgt voor een snelle aafvoer van de afvalstoffen.
Dus ook heel goed als er een paard op je tenen heeft gestaan voor jezelf :+

-Engystol, trouwens een homeop. middel tegen virussen, werkt ook heel goed.
- edit en nog eentje : ogentroost kruiden om thee van te maken voor tranende ogen.
Laatst bijgewerkt door Maris op 04-09-10 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Bygg bruer, ikke murer !

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:10

Hier ook een bokker met hele positieve ervaringen met homeopathie en fytotherapie.

Even heel zwart-wit gezegd dankzij de homeopatische- en fytotherapeutische middelen loopt mijn paard nu volop in de wedstrijden (z-dressuur) i.p.v. als een dure grasmaaier te fungeren.

http://www.u-phorsebalance.nl GEDIPLOMEERD SPORTMASSEUR VOOR PAARDEN

Vroege voorjaarsactie U-P Horsebalance --> http://www.bokt.nl/markt/ad/325042/vroege-voorjaarsactie-bij-u-p-horsebalance

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:11

NesyD schreef:
Hier ook een bokker met hele positieve ervaringen met homeopathie en fytotherapie.

Even heel zwart-wit gezegd dankzij de homeopatische- en fytotherapeutische middelen loopt mijn paard nu volop in de wedstrijden (z-dressuur) i.p.v. als een dure grasmaaier te fungeren.

Misschien wel een goed idee om de middelen te noemen die je gebruikt en zoveel goeds doen voor je paard ?

Bygg bruer, ikke murer !

_CS_

Re: het gebruik van homeopathie/fytotherapie bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:39

Ik gebruik al enige jaren drainage met veel succes bij een zwaar eczemer.

Verder gebruik ik veel producten van vsm.
Bij zowel mijzelf, als de katten/honden en paarden.

Ik ben erg voorstander van het herstellend vermogen van het lichaam zelf.
As er dan toch iets gegeven moet worden, kies ik liever voor homeopathie dan voor reguliere medicijnen/smeersels etc.

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 18:44

Homeopathie heeft geen enkel effect.
Het is kwakzalverij, en boerenbedrog.
In een uitgebreide studie, gepubliceerd in The Lancet (aug. 2005),
werd duidelijk aangetoond dat homeopathie niet beter presteert dan placebo.

Fytotherapie is een ander verhaal.
Bepaalde kruiden hebben inderdaad een geneeskrachtig effect,
en een aantal geneesmiddelen die we vandaag gebruiken vinden hun oorsprong in kruiden.

Toch heeft kruidengeneeskunde ook nadelen.
De concentratie van werkzame bestanddelen kan namelijk sterk variëren
al naargelang het seizoen en de manier van bewaren.

Daarnaast bevatten kruiden doorgaans een groot aantal verschillende stoffen.
Die hoeven niet allemaal geneeskrachtig te zijn, en kunnen ook stevige bijwerkingen veroorzaken.

il faut d'abord durer

NesyD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:23

Wil ik best doen maar dat wordt een redelijke lijst ;)

Ik zal proberen het kort te houden (klein beetje achtergrond info). Merrie gekocht, laten keuren, met vlag en wimpel door de keuring heen. 1 maand op stal en begint te hoesten, dus de reguliere DA erbij.

Kort gezegd hebben deze bezoekjes mij in totaal bijna € 3.000,= gekost (ook allerlei onderzoeken gehad, bronchoscopieën, longecho's, longfoto's, BAL spoelingen en de "nodige" medicijnen varieërend van slijmoplossers tot antibiotica en van Ventipulmin tot Prednisolon en inhallatie therapie).

Geen van de klinieken die wij bezocht hebben kregen mijn merrie beter en ze werd bestempeld als dure grasmaaier. Tot die tijd had ik geen ervaring met Fytotherapie maar wilde de merrie nog 1 kans geven doordat ik aan haar kon zien dat het haar tijd nog niet was om te gaan.

Een hom. DA heeft haar 6 maanden intensief behandeld met Fytotherapie (Cralonin = voor het hart, Urostei = voor de nieren, Kiemplant luchtwegen = voor de luchtwegen, Kiemplant Lymf totaal = voor de lymfen/vocht afvoeren). Waarschijnlijk vergeet ik nu wel een aantal middelen (is ook al weer 4,5 jaar geleden).

Na die 6 maanden tot ongeveer een jaar geleden had mijn merrie af en toe nog wat ondersteuning nodig maar liep toen al wel in de wedstrijdsport (niet vaak hoor zo af en toe een keer, maar wel gewoon lekker trainen).

Nu sinds een jaar staat mijn merrie aan huis, krijgt het voer wat ik wil, het stalbeleid zoals ik het wil zien (24/7 kan ze naar buiten maar ze kan ook in haar stal gaan staan als ze daar behoefte aan heeft), ik voer voordrooghooi uit voorzorg en ze staat op vlas. Vanwege haar gevoelige nieren "mag" ze niet langer dan 3 uur op het gras (zware kleine grond hier en dus een hele rijke wei), voor de rest staat ze dus op het zand met bijna onbeperkt voordrooghooi.

In voorjaar en najaar geef ik haar wel standaard een reinigingskuur en als ze weer wat last heeft van vochtvasthouden dan "gooi" ik er een flesje Kiemplant Lymftotaal tegenaan.

Voor dit alles was ik een beetje sceptisch over de middelen en de dosering, zeg nou zelf 2 ml. 2x daags op zo'n groot lijf... Mijn man was zwaar sceptisch (de nuchtere harrie) maar wanneer ik nu iets op merk is mijn man degene die het hardst roept dat ik de hom. DA moet bellen i.p.v. de reguliere.

Tuurlijk komt er een reguliere dierenarts wanneer dit nodig is (koliek, kreupel, enten en dat soort dingen) maar voor meer orgaan gerelateerde klachten neem ik contact op met "mijn" hom. DA.

Dus ja voor mijn paard werkt Fytotherapie dus wel degelijk.

Maris schreef:
NesyD schreef:

Misschien wel een goed idee om de middelen te noemen die je gebruikt en zoveel goeds doen voor je paard ?

http://www.u-phorsebalance.nl GEDIPLOMEERD SPORTMASSEUR VOOR PAARDEN

Vroege voorjaarsactie U-P Horsebalance --> http://www.bokt.nl/markt/ad/325042/vroege-voorjaarsactie-bij-u-p-horsebalance

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 19:33

Ik gebruik ook Traumeel en engystol enz.

Ach dat homeopathie niet werkt..................... ja daar zijn de menningen over verdeeld. Dat mensen kunnen denken dat ze er beter van worden oké, maar dieren denken niet zo en die hebben me meerdere malen overtuigd.

o.a. een hond met een pyometra die door omstandigheden niet geoperereerd kon worden heeft hiermee nog 2 jaar zonder problemen geleefd. Stopte je met de medicatie kreeg ze na ene paar dagen weer uitvloeiing enz. mensen die deze zeikte kennen weten dat normaal eigenlijk alleen een OP mogelijk is.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-10 20:39

Citaat:
Ach dat homeopathie niet werkt..................... ja daar zijn de menningen over verdeeld.

De meningen misschien wel, maar de feiten niet.
Er is wetenschappelijk aangetoond dat homeopathie niet werkt.

Individuele ervaringen hebben in die context maar weinig betekenis.
Persoon x kan wel de indruk hebben dat homeopatische middelen
zijn of haar paard/hond/enz hebben geholpen, maar meer dan een indruk is dat niet.
Het herstel kan net zo goed met andere factoren te maken hebben.

Alleen onder volledig gecontroleerde omstandigheden,
zoals die tijdens een wetenschappelijk onderzoek worden gecreëerd,
is het mogelijk om betrouwbare conclusies te trekken.

il faut d'abord durer

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:38

Kamillethee bij ontstoken ogen.
Colosan bij koliek.
Teatree bij wondjes, huidaandoeningen e.d.
Brandnetels als extraatje en bloedzuiverend.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 07:50

Mijn merrie had een leverbot besmetting, ze heeft last van de eeuwige mok.
Ik geef haar al cure mok van vsm, ze krijgt het het hele jaar door.
Toch blijft ze last houden.
drainage fles is net op, vitamine spuit er in maar nog steeds mok.
Kunnen jullie mij nog iets anders aanraden wat ik proberen kan?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-09-10 08:11

alison_belle.
jouw dier heeft dus een beschadigde lever, dan heeft ze waarschijnlijk geen mok,maar(fyto) fotodermatitis.
dan verbrand de witte huid door invloed van zon.
zijn de plekken waar de mok zit wit?

lees dit:
http://www.dierenklinieklemmer.nl/page6 ... brand.html
als de lever weer goed is zal de huid ook opknappen.

en een vitaminespuit bevat maar een paar vitamines, beter een kompleet vitaminepoeder halen wat je door het voer doet om alles aan te vullen.
allemaal niet homeopathisch geloof ik :+

bigben, maar toch knappen heel veel dieren op na behandeling van homeopathie.
hoe verklaar je dat dan?

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 08:16

Traumeel druppels/tabletten helpen ook heel goed voor spierpijn door overbelasting. Ik gebruik het zowel voor mijzelf als voor mijn paarden.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:11

Citaat:
hoe verklaar je dat dan?

Dieren knappen op, maar in individuele gevallen
kun je onmogelijk met zekerheid zeggen of dat nu met homeopathie,
dan wel met andere factoren te maken heeft.

Conclusies kun je alleen maken bij een veel groter aantal gevallen,
waarbij alle factoren onder controle zijn,
zoals dat tijdens wetenschappelijk onderzoek gebeurt.

Dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat homeopathie geen enkel effect heeft.

il faut d'abord durer

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 10:51

BigBen schreef:
Citaat:
hoe verklaar je dat dan?

Dieren knappen op, maar in individuele gevallen
kun je onmogelijk met zekerheid zeggen of dat nu met homeopathie,
dan wel met andere factoren te maken heeft.

Conclusies kun je alleen maken bij een veel groter aantal gevallen,
waarbij alle factoren onder controle zijn,
zoals dat tijdens wetenschappelijk onderzoek gebeurt.

Dat wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat homeopathie geen enkel effect heeft.

Op dat onderzoek is nog wel wat kritiek geweest. Shang heeft voorbarige conclusies getrokken.
Onderzoek van Shang (The Lancet, 2005)
Onderzoek naar aanleiding van Shang's onderzoek
Commentaar op Shang's onderzoek

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:18

Natuurlijk is er kritiek geweest.
Niemand ziet zijn broodwinning graag verdwijnen.

Homeopathie brengt erg veel geld op.
De winstmarges zijn enorm, wat ook logisch is als je een flesje
met twee cent water verkoopt als een geneesmiddel aan 20 euro.

Het onderzoek staat nog altijd als een huis.

The Guardian schreef:
The science and technology committee of the House of Commons says there is no evidence that homeopathy has anything other than a placebo effect. It says that manufacturers must no longer be able to make medical claims for homeopathic products.

il faut d'abord durer

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 11:50

Het blad "Nature" looft nog steeds 1mln dollar uit voor degene die kan bewijzen via dubbelblinde proeven, dat homeopathie werkt. Er is een Fransman die ooit met zg bewijzen is gekomen- zijn proeven zijn verschillende keren herhaald, maar het is nooit gelukt. Het werd gebaseerd op het "geheugen van water"

http://en.wikipedia.org/wiki/Water_memory

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:11

BigBen schreef:
Het onderzoek staat nog altijd als een huis.

Daar ben ik het niet mee eens:

All trials were highly heterogeneous (I2562.2%). Homeopathy had a significant effect beyond placebo (OR50.76; 95% CI: 0.59e0.99; p50.039). When the set of analyzed trials was successively restricted to larger patient numbers, the ORs vary moderately (median: 0.82, range: 0.71e1.02) and the P-values increased steadily (median: 0.16, range: 0.03e0.93), including Shang’s results for the eight largest trials (OR50.88, CI: 0.66e1.18; P50.41). Shang’s negative results were mainly influenced by one single trial on preventing muscle soreness in N5400 long-distance runners.

The meta-analysis results change sensitively to the chosen threshold defining large sample sizes. Because of the high heterogeneity between the trials, Shang’s results and conclusions are less definite as they had been presented.

As heterogeneity between trials makes the results of a meta-analysis less reliable, it occurs that Shang’s conclusions are not so definite as they have been reported and discussed.
http://www.anthromed.org/UploadedDocuments/LuedtkeRuttenJCE08.pdf

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:19

Ik ga met Bigben mee. Het is nooit aangetoond dat werkt.

Ik heb mijn vorige paard laten behandelen door een homeopaat het resultaat.. noppes.

Op mijn vorige stal heb ik ook een paar paarden gezien die homeopatisch behandeld werden...gevolg...hielp niet.

Ik geloof er absoluut niet in.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 12:50

Het zal ook niet voo alles helpen en vaak is de diagnose ook niet juist en als je dan niet het juiste middel hebt dan helpt ht ook niet.

Er lopen een hoop kwakzalvers op dat gebied rond.

Toen mijn paard chronisch bevangen was, ben ik overgegaan op homeopathie. Dat werkte enorm goed. Vergat ik het eens. Zag ik de volgende dag gelijk dat ze strammer en meer op eieren liep.
Dit paard heeft ook last van koliekaanvallen. Vooral bij onweer als het weer omslaat. Krijgt ze cheledonium gaat het goed. heb ik niet in de gaten dat het onweersachtig is en ik ben te laat dan staat ze er. Heeft ze koliek krijgt ze Nux Vomica en Colosan, meestal is het daar mee te redden. Zo niet bel ik de dierenarts die Nux Vomica in het bloed spuit. Binnen een half uur is de rust weer gekeerd. En beter homeopathie als al die chemische troep. Kan altijd nog.

Dan mijn 2 jaar terug nieuw gekochte konijnen, met snot neus. Weken lang antibiotica. Niks hielp of maar even. Toen over gegaan op Engystol en twee andere middelen. na een week was het over en nooit weer gehad.

Zo kan ik nog uren doorgaan.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 13:06

Citaat:
Het zal ook niet voo alles helpen en vaak is de diagnose ook niet juist en als je dan niet het juiste middel hebt dan helpt ht ook niet.

Het spijt me, maar homeopathie werkt helemaal niet.
Voor niets.

En Nux Vomica rechtstreeks in het bloed spuiten is crimineel.
Homeopatische middelen bestaan uit alcohol,
en dat brandt bij inspuiten de bloedvaten kapot.

il faut d'abord durer

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-10 14:04

BigBen schreef:
..........
Homeopatische middelen bestaan uit alcohol,
en dat brandt bij inspuiten de bloedvaten kapot.

Je bent erg goed op de hoogte zeg :roll: als jij denkt dat alle homeopatische middelen uit alcohol bestaan :=

http://www.enermarel.nl
The horse knows... He knows if you know... He also knows if you don't know! (Ray Hunt)