Warme hoef en kreupel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-07-01 20:58

hoi,
mijn merrie is door de ostepaat gedaan. Op zijn aanraden is ze ook door de hoefsmid minimal wat rechter op haar hoeven gezet. Echt minimaal. Na 5 dagen na de hoefsmid is ze op een buitenrit kreupel gaan lopen op 1 voetje, dat was 3 weken na de osteopaat. Op het zachte liep ze wel goed. Het hoefje, een stijlhoefje is nu warm op de zool, straal en hoefballen. Ze is ook gevoelig op de zool. Op de buitenkant van de hoef reageert ze niet gevoelig. Ik weet dat dit erg veel lijkt op hoefkatrol. Sinds woensdag heeft ze er een zooltje tussen en ze loopt nu stukken beter op het harde. Wie weet of dit hoefkatrol is en zoja, hoe lang blijft de hoef warm en wat moesten jullie van de DA doen? Ze loopt nu de hele dag op het land en verder doe ik weinig met haar.


homer
Berichten: 181
Geregistreerd: 13-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 22:24

Hai Belker,
Wat jij beschrijft lijkt verdacht veel op een ontsteking van de hoefzool.
Op een harde ondergrond is de druk extra groot, dus zou het logisch kunnen zijn dat de kreupelheid erger is dan wanneer je op een zachte ondergrond loopt.
Ik zou er even een hoefsmid bijhalen, als het werkelijk een ontsteking is, dan wordt er een klein gaatje in de zool geboord zodat de druk van de ontsteking af is.
Na een week ontsmetten is het probleem meestal wel verholpen.
Echt effe naar laten kijken, want als het werkelijk een ontsteking is, dan is het geen pretje voor je paard !
Succes, en beterschap natuurlijk Party!!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 08:11

Ik persoonlijk denk ook dat het een hoefzweer is Verdrietig , kan er nu over meepraten want Oliva heeft het ook afgelopen week gehad, en ook nadat ik buiten had gereden.......alleen bij Oliva was de hoef minimaal warm, maar dat kwam omdat de zweer nogal diep zat Verdrietig
Zou inderdaad de smid erbij halen want het lijkt verdacht veel op een hoefzweer!!!
Is je paard echt stokkreupel?
Want Oliva was dus echt stokkreupel, die liep echt op drie benen!!!!

succes

Joleen

Berichten: 4240
Geregistreerd: 27-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-01 14:28

Ja, ik denk haast ook dat het een hoefzweer is. Brando had het ook en daar was de hoef ook warm en de ene plek wel gevoelig en de andere niet. Sterkte ermee!

Er staat een man op de bus te wachten, valt hij eraf..

Belker

Berichten: 15294
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-01 15:18

Hoi,

nee het is absoluut geen hoefzweer. de hoefsmid en ik zijn er gedurende 2 weken al 4 keer mee bezig geweest. Een hoefzool ontsteking zou kunnen maar de smid is volledig op de hoogte en heeft geen gaatje geboord. Mede door de steile hoef en een lichte verandering van de stand denkt hij (en ik) dat het een vorm van hoefkatrol is die nu dus opspeelt. Ze heeft nu wat verhoging maar ze is zo hengstig als ik weet niet wat en meestal heeft ze dan verhoging. de klachten verergeren ook niet. dat gebeurt wel bij een zweer. Ze is ook zeker niet stokkreupel. Eerder korter in de pas. Ik zelf denk eraan om equiflexion er bij te geven. dat helpt bij alle soorten ontstekingen in de hoef. Nuafwachten tot de hoef kouder wordt en dan verder kijken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: mystery3434 en 129 bezoekers