[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-18 22:50

Ik wilde hier even wat vragen. Is er iemand hier die ervaring heeft met IR in combinatie met spierbevangenheid?

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!


Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:49

Hopelijk leeft dit topic nog een beetje..

Een vraag voor de ervaringsdeskundigen.

Paard met ZE en mijt, dikke harde manenkam en vetbulten op het lijf..heeft heel veel jeuk. Niet gevoelig voor hoefbevangenheid. Niks lijkt te helpen tegen de jeuk..kan hier IR aan de grondslag onder liggen?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

assebassie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 19-02-13
Woonplaats: in de provincie Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 20:04

Lijkt mij wel Elisa, mensen met diabetes hebben ook vaak jeuk!!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 09:04

Mijt hoort alleen niet in het rijtje. Dat is meestal een weerstandsprobleem

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 12:24

Bedankt! mijt is denk ik ook rasgebonden? {tinker}

De jeuk is het ergste, paard word er helemaal gek van en schuurt zich open..de DA legde geen link met IR en jeuk maar vond de manenkam wel verdacht hard.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-18 13:18

Mijten kunnen bij elk paard voorkomen (heb t zelf bij een fjord en bij een Belg gehad. Beide hadden problemen met de darmen. Sinds ik dat goed onder controle geb, hebben ze er beide (bijna) geen last meer van gehad. Fjord had ook regelmatig luis. Heeft hij ook nooit meer gehad. Belg heeft nog 1 of 2 x tekenen van mijt gehad. Pipet Frontline (per poot) erin en zo verdwenen.

IR, jeuk, mijt heeft allemaal te maken met wel/geen goede voeding en de veranderingen die dat inhet lichaam met zich mee brengt. Bovenstaande fjord van mij heeft geen IR, maar mijn andere fjord wel. Met goed voedingsbeleid en Advantix tegen vliegjes (en veel bewegen en dus afvallen) heb ik de eczeem goed onder controle en heeft ze geen deken nodig.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:02

Bedankt, dat dacht ik al wbt voeding en afvallen/ van binnen onder controle krijgen.

Hoe heb je de problemen in de darmen opgelost?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 08:55

Ik ben bij Laarakker geweest. Die kon zeggen wat er aan de hand was ( was niet hetzelfde bij de paarden) en daar kreeg ik spul voor waar het mee is opgelost.

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 16:00

Dankje, Laarakkers heb ik ookal eens aangeraden voor dit paard. {niet mijn paard}

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:20

Elisa2 schreef:
Hopelijk leeft dit topic nog een beetje..

Een vraag voor de ervaringsdeskundigen.

Paard met ZE en mijt, dikke harde manenkam en vetbulten op het lijf..heeft heel veel jeuk. Niet gevoelig voor hoefbevangenheid. Niks lijkt te helpen tegen de jeuk..kan hier IR aan de grondslag onder liggen?


Kan, maar wat veel mensen ZE noemen is in veel gevallen een ernstig uitscheidingsprobleem agv een overbelaste lever. Veel factoren spelen daarbij een rol. Ik heb verschillende paarden met dit soort klachten kunnen helpen dmv homeopathie, maar daarvoor is wel veel meer info nodig. Wil niet perse reclame voor mezelf maken maar wat ik kan doen is een adviesconsult waarbij ik naar diverse factoren kan kijken (oa voeding) en advies kan geven en mocht homeopathisch behandelen wenselijk zijn en je besluit dat te doen, dan worden de kosten van het adviesconsult verrekend. Soms is behandeling nl. Niet perse nodig en is aangepast voer/stal regime afdoende.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Ipsilonka

Berichten: 5860
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:43

Ik ben ook met mijn paard bij laarakker geweest, maar daar niets mee opgeschoten. Momenteel onder behandeling bij amber koppen, sindsdien heb ik haar weer aan het lopen gekregen.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 08:39

Francis schreef:
Elisa2 schreef:
Hopelijk leeft dit topic nog een beetje..

Een vraag voor de ervaringsdeskundigen.

Paard met ZE en mijt, dikke harde manenkam en vetbulten op het lijf..heeft heel veel jeuk. Niet gevoelig voor hoefbevangenheid. Niks lijkt te helpen tegen de jeuk..kan hier IR aan de grondslag onder liggen?


Kan, maar wat veel mensen ZE noemen is in veel gevallen een ernstig uitscheidingsprobleem agv een overbelaste lever. Veel factoren spelen daarbij een rol. Ik heb verschillende paarden met dit soort klachten kunnen helpen dmv homeopathie, maar daarvoor is wel veel meer info nodig. Wil niet perse reclame voor mezelf maken maar wat ik kan doen is een adviesconsult waarbij ik naar diverse factoren kan kijken (oa voeding) en advies kan geven en mocht homeopathisch behandelen wenselijk zijn en je besluit dat te doen, dan worden de kosten van het adviesconsult verrekend. Soms is behandeling nl. Niet perse nodig en is aangepast voer/stal regime afdoende.


Jeanette Kompier is erbij geweest, heeft het probleem ook niet op kunnen lossen..overbelaste lever en uitscheidingsprobleem geloof ik wel. {afvalstoffen he}
Voer gaat nu in ieder geval sowieso naar gekeken worden, ik zal in ieder geval jouw aanbod overbrengen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 01:18

Die naam zegt me niets. Maar als ik op haar site lees dat zij adviseert dat je niet gelijktijdig andere medicatie mag gebruiken gaan me de nekharen eerlijk gezegd overeind staan. Een goed opgeleid klassiek homeopaat zal dat nl. nooit zomaar adviseren. Iemand met suikerziekte ga je niet adviseren met insuline te stoppen. Een dier met ernstige artroseklachten haal je niet zomaar van de pijnstilling... Is ook helemaal niet nodig, als je weet wat je doet kan homeopathie heel goed naast reguliere behandeling, het vult elkaar in veel gevallen juist prima aan.

Maar goed, nogmaals, ik ken de dame niet, dit is alleen wat ik constateer uit haar website.

"Als je stopt met behandelen en deze klacht komt terug, dan heb je dús de oorzaak niet weggenomen. ~ Francis

Elisa2

Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 08:10

Ze werkt dmv een soort bioresonantie, haar behandeling hielp wel wat {de jeuk werd minder} maar daarna was het weer terug bij af en toen zou het ergens anders door veroorzaakt worden. Dat middel daarvoor hielp dan weer nauwelijks..ondertussen was het wel megaduur allemaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:24

Hoi
Ik wou hier even om advies vragen,
heb een welsh met IR. Heb thuis 1,5 hectare weiland voor 2 kleine welshjes van 1,20m. Maarja als er eentje IR is houdt het op, dus we gaan het weiland nu voor andere doeleinden gebruiken en hebben een paddock gemaakt voor de 2 ponies.
Nu is mijn vraag, hij krijgt op dit moment een handje zero muesli van Aveve met Gluco Balance er door en voorderest hooi in slowfeeders. Nu heeft de vee-arts mij droog hooi aangeraden maar het is nogal een lastige situatie, de andere welsh die er bij staat heeft stof-allergie dus die gaat hoesten van droog hooi. Nu geef ik haar wel luchtweg vrij als supplementje, maar ze blijft wat piepen als ze loopt.
Hoesten heb ik ze niet meer horen doen, wat zouden jullie doen? Toch droog hooi blijven voeren, of ingesealde pakken kopen? Ik kan hier droog hooi kopen in kleine pakjes van dit jaar al of ingesealde pakken van vorig jaar.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:36

Het droge hooi nat maken. Schijnt goed te werken.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:40

Fabster schreef:
Het droge hooi nat maken. Schijnt goed te werken.

Ja werkt inderdaad voor de hoestende pony goed, alleen de andere eet het dan niet :Y)

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:43

MelissaV schreef:
Fabster schreef:
Het droge hooi nat maken. Schijnt goed te werken.

Ja werkt inderdaad voor de hoestende pony goed, alleen de andere eet het dan niet :Y)


Mmmm, dat schiet dan inderdaad ook niet op... :')

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 12:56

Citaat:
Mmmm, dat schiet dan inderdaad ook niet op... :')


Nee inderdaad, lastig geval is het -O- met de glucobalance heb ik in het begin slobber moeten geven 2 scheppen met appelmoes en siroop er door of hij at het niet. Nu kunnen afbouwen naar klein bakje muesli met wat water en de poeder.
Hij staat echt in een zandpaddock met schuilstal met rubber matten, verder heb ik 2 slowfeedernetten ophangen, zou het kwaad kunnen om hem dan voordroog hooi te geven?

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:22

Tja, ik zou t geen aanrader vinden. Maar ja, maar 1 manier om er achter te komen....

Marcella

Berichten: 36670
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Ergens onder een brug.

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:32

Anders even goed rondkijken/informeren je heb verschillende soorten voordroog en eventueel een partij dat getest is op suiker.

RIP Hero (Sunhild) 21-05-1997 - 17-05-2019 Leven met reuma is waardeloos.[HTT] We wecken een eind door met antieke potten en nieuwe potten. Informatie over wecken.
https://www.unitedconsumers.com/vriende ... id=6JRwR!P = Vriendenbonus

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3474
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 19:49

MelissaV schreef:
Hoi
Ik wou hier even om advies vragen,
heb een welsh met IR. Heb thuis 1,5 hectare weiland voor 2 kleine welshjes van 1,20m. Maarja als er eentje IR is houdt het op, dus we gaan het weiland nu voor andere doeleinden gebruiken en hebben een paddock gemaakt voor de 2 ponies.
Nu is mijn vraag, hij krijgt op dit moment een handje zero muesli van Aveve met Gluco Balance er door en voorderest hooi in slowfeeders. Nu heeft de vee-arts mij droog hooi aangeraden maar het is nogal een lastige situatie, de andere welsh die er bij staat heeft stof-allergie dus die gaat hoesten van droog hooi. Nu geef ik haar wel luchtweg vrij als supplementje, maar ze blijft wat piepen als ze loopt.
Hoesten heb ik ze niet meer horen doen, wat zouden jullie doen? Toch droog hooi blijven voeren, of ingesealde pakken kopen? Ik kan hier droog hooi kopen in kleine pakjes van dit jaar al of ingesealde pakken van vorig jaar.


Duits Kruidenhooi dat is voor 70% ontstoft. Dat voer ik mijn pony ook! Heeft IR/Cushing en was vorig jaar dampig. Met dit hooi gaat het goed en hoef ik niet te weken! Is wel wat duurder.

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 21:00

MaiNat schreef:
MelissaV schreef:
Hoi
Ik wou hier even om advies vragen,
heb een welsh met IR. Heb thuis 1,5 hectare weiland voor 2 kleine welshjes van 1,20m. Maarja als er eentje IR is houdt het op, dus we gaan het weiland nu voor andere doeleinden gebruiken en hebben een paddock gemaakt voor de 2 ponies.
Nu is mijn vraag, hij krijgt op dit moment een handje zero muesli van Aveve met Gluco Balance er door en voorderest hooi in slowfeeders. Nu heeft de vee-arts mij droog hooi aangeraden maar het is nogal een lastige situatie, de andere welsh die er bij staat heeft stof-allergie dus die gaat hoesten van droog hooi. Nu geef ik haar wel luchtweg vrij als supplementje, maar ze blijft wat piepen als ze loopt.
Hoesten heb ik ze niet meer horen doen, wat zouden jullie doen? Toch droog hooi blijven voeren, of ingesealde pakken kopen? Ik kan hier droog hooi kopen in kleine pakjes van dit jaar al of ingesealde pakken van vorig jaar.


En waar is dat te koop?
Duits Kruidenhooi dat is voor 70% ontstoft. Dat voer ik mijn pony ook! Heeft IR/Cushing en was vorig jaar dampig. Met dit hooi gaat het goed en hoef ik niet te weken! Is wel wat duurder.

MaiNat
stokpaard connaisseur

Berichten: 3474
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [INFO] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 23:10

Louis Venhorst Fourage, vanuit daar bevoorraden ze heel het land vanuit verkooppunten!

Shetter Fly
Gebruik NOOIT Fenylbutazone, lees stuk onderaan m'n profiel.
[ITP] Cursus: Dump je baasje en [ITP] Cursus: Hoe overleef je de hongerwinter? en [ITP] Fly van luxepaard naar werkpaard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 18:45

Hebben jullie IR paarden en pony's ook last van een enorm zachte witte lijn? Ik blijf er continu steentjes uit pulken. Lastig is ook dat mijn paard het liefst toch ook flink wat hoefwand heeft om op te lopen, want anders loopt hij snel op eieren. Een complete mustangroll waarbij het paard niet meer op de buitenwand staat maar alleen nog op de witte lijn plus zool is het standaard advies om de witte lijn weer dun te krijgen, maar met zo weinig hoef is hij niet gelukkig.

Gelukkig is hij nog nooit hoefbevangen geweest (afkloppen, we hebben er wel een paar keer tegenaan gezeten... :x ), maar de hoeven blijven een lastig punt. Hij loopt het best als hij flink wat hoefwand en hiel mag houden, ik denk door de extra steun en het feit dat de zool wat hoger boven de grond hangt, maar dan worden alle stenen diep in zijn witte lijn in gewrikt.
Hij is trouwens bijna 7, staat al zijn leven lang zonder ijzers, is altijd netjes en op tijd bekapt, heeft jaren in een natuurgebied gelopen en heeft ook 24/7 op een paddack geleefd, maar waar of hoe hij ook staat, het blijft elke bekapbeurt weer de vraag hoeveel we (ik, smid, bekapper) er elke keer nou weer vanaf zullen/kunnen/moeten halen voor behoud van de hoef versus comfortabel lopen van het paard.
Zijn er meer mensen die dit probleem hebben?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Corelli, lina1998, Lousje22, MissyNr1, Trendiction en 89 bezoekers