[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 00:33

Lastig is het zeker ja...
Maar wat is mash precies? Dat ken ik niet?
Welk merk of waar kan ik dat kopen?

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 07:32

Nutrimash is slobber. Ik geef die van vitalbix, kan je in elk geval online kopen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8788
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-17 09:10

Mash & mix van cavalor geef ik .
Er zijn ongetwijfeld slobbers ( mash ) met nog minder suikers etc
Maar moet ik een hele andere Kant uit rijden
Heb gekozen alles bij een bedrijf te halen en daar de beste keuze te maken uit assortiment .
Dat Kleine beetje mash maakt niet veel uit .


Dodson & Horrel heeft ook mash
Grün mash

Wolken

Berichten: 765
Geregistreerd: 13-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 20:57

Even een vraag. Mijn haflingermerrie van heeft IR. Bijna 3 weken geleden heb ik haar op een zandpaddock gezet vanaf het land en krijgt ze ongeveer 10 kg hooi. Ik voer haar nu ruim een week magnesium, gluco-balance en Equilin samen met een een klein handje esparcette. De vetbulten zijn al flink aan het verminderen en ze is soepeler in haar lijf. Alleen de jeuk aan haar manen en staart blijft maar en ze heeft beide helemaal kort geschuurd. Hoe lang blijven ze ongeveer nog jeuk houden? Of zou er wat anders aan de hand zijn? Ik heb haar kortgeleden ontwormt.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 21:31

Ik heb de jeuk nooit helemaal weg kunnen krijgen. Ik smeer met bio huidolie van Leovet. Dat zorgt dat de jeuk minder wordt. En 1 x per maand druppel ik haar met vlooiendruppels voor honden, die ook tegen zandvliegjes werken (dan 2 dgn niet smeren met de huidolie). Ze schuurt nog wel eens, maar haar manen en staart zien er nog netjes (en lang) uit, zonder dat ik dekens hoef te gebruiken.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 15:38

Hoi,
geen idee of dit topic nog wordt gebruikt maar wil toch om jullie advies vragen

de manenkam van mijn pony is en blijft zeer dik. ze blijft op sommige plekken ook best dik.
terwijl er 5 dagen per week op M/Z niveau getraind wordt.

zouden jullie de foto van mijn pony eens kritisch willen bekijken.

Afbeelding

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 16:46

Vanaf een foto is helaas niet te beoordelen of je paard IR heeft of niet. Maar is je paardje actief in het werk? Niet slomer geworden in vergelijking met anders? Het hoeft niet automatisch te betekenen dat je paard IR heeft als de manenkam hard is. vind je paardje wel aan de dikke kant.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 19:03

Heeft ze ook vet ophoping op d'r flanken? Harde manenkam duidt wel op wat gevoeligheid voor suiker. Mijn merrie werd idd ook traag in het werk en kreeg echt een buikje. Jouw paard lijkt ook wat te dik. Je kunt proberen om het eten op de wei te halveren en geen of minder brok te geven maar bijv. Muesli met minder suiker. De andere helft vd dag moet je natuurlijk wel hooi geven!

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:11

Ik heb 2 IRders. 1 heeft een keiharde manenkam en opde lendenen prachtige vetkussens. Verder niet veel te dik. Maar verder nergens last van. En de ander is gewoon algeheel dik en is gevoelig voor jeuk. Ik had haar weer prachtig slank, maar afgelopen voorjaar kwam ze ineens aardig vet de winter uit. Snap echt niet hoe ze dat heeft gedaan. Geen enkel paard is dikker geworden en zij stond, zeker toen, aardig hoog in de kilometers. Dit jaar heeft ze een pauze van 3 maanden gehad en pak haar nu weer wat op, maar ben bang dat ik moet accepteren dat er wat kilo's bliven hangen. De jeuk is trouwens wel goed onder controle. Mijn hele voer-en bewegingsbeleid is afgestemd op IR. en toch kon zij ineens weer vet worden. Snap t niks van.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 20:27

Fabster schreef:
Ik heb 2 IRders. 1 heeft een keiharde manenkam en opde lendenen prachtige vetkussens. Verder niet veel te dik. Maar verder nergens last van. En de ander is gewoon algeheel dik en is gevoelig voor jeuk. Ik had haar weer prachtig slank, maar afgelopen voorjaar kwam ze ineens aardig vet de winter uit. Snap echt niet hoe ze dat heeft gedaan. Geen enkel paard is dikker geworden en zij stond, zeker toen, aardig hoog in de kilometers. Dit jaar heeft ze een pauze van 3 maanden gehad en pak haar nu weer wat op, maar ben bang dat ik moet accepteren dat er wat kilo's bliven hangen. De jeuk is trouwens wel goed onder controle. Mijn hele voer-en bewegingsbeleid is afgestemd op IR. en toch kon zij ineens weer vet worden. Snap t niks van.


Herkenbaar. Mijn paard is nu iets te mager, maar toch zie ik af en toe weer die vetbulten ook bij de schouder en manenkam.
Het dik worden van lucht, heel frustrerend.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-17 21:33

Ja, maar ik leg me er maar bij neer. Ik hou haar conditie goed en let er op. Bij mensen krijgt ook niet iedereen maatje 36, zullen we maar denken... :+

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 01:02

Mijn ir pony is nu praktisch helemaal weer goed.
Hij was te zwaar en niet fit, hij bleef ook maar jeuk houden ondanks strikt dieet.
Toen chroom gaan voeren, bloed geprikt voor de zekerheid en ik heb nu weer een normale en gezonde pony zonder klachten.
Nu heeft mijn pony ems, dus hij heeft ook spierklachten en dat alles is vrijwel weg.
Hij was in 1 maand tijd 35 kilo lichter, deels vocht overigens.
Meneer krijgt nu gewoon muesli naast zijn balancer, en met 40% suiker/zetmeel.
Nou eerder ging een handje al niet, nu kan hij 250 gram hebben en langzaam aan kan ik ook meer hooi gaan voeren.
Hij had voorheen best een handleiding qua trainen en hoeveel rust etc. dat is nu ook bijna geheel weg.
Enige is dat ik 2 dagen achter elkaar trainen vermijd.
Mijn pony was niet eens echt te zwaar, maar die vetpockets en het oedeem!
Op zijn ribben zat amper nog iets en toch nog die kwabben, ondanks afgewogen ruwvoer enzo.
Toen met chroom gestart en toen kwam er alleen al 20 liter vocht uit in 24 uur tijd.
Daarna ging er nog geleidelijk 15 kg af, van 320 kg naar 285 is hij gegaan.
En toen viel hij gelukkig eindelijk af bij de vetpockets en manenkam, de plekken die nooit minder werden waren dat.
Nu heeft hij een gezond gewicht, nu lichtjes pockets op zijn schouders maar dat was vorige week bijna niet vond ik, dat reageert op teveel hooi.
Enige nu is dat ie zijn dieet heeft, afgewogen hooi in netten en zijn voer en supplementen moet ik houden zoals het is.
Nou daar kan ik mee leven, hij is ontzettend opgeknapt en elke gek kan dat zien.

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:09

Hoe zit dat met die chroom? Wat geef je, waar haal je dat vandaan en hoeveel geef je daarvan?

Anoniem

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 07:18

Daar ben ik ook erg benieuwd naar! Mijn paard heeft ook EMS, helaas gaat zij steeds harder achteruit en valt ze niks af.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:13

@moonfish: mooie berichten hoor! Wat fijn dat je er zo’n resultaat mee behaald hebt. Betekent dit ook dat je het structureel moet blijven geven?

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:21

@weidebloem, dit is een van de dingen waar ik me zorgen om maak. ze blijft best dik. ik wil niet direct roepen dat ze IR heeft, maar wil wel even kijken waarom ze zo dik blijft. daarnaast ben ik het ook niet geheel eens met het voerbeleid op stal, dus uiteindelijk voer ik steeds meer zelf.

ze krijgt droog hooi,ik denk n 5 kg per dag. daarnaast staat ze op een kaal stuk wei.overdag tussen 10-1800. daarnaast krijgt ze voor de vitaminen en mineralen Marstall force en daarnaast nog suikerarme en vitamine rijke musli. een kwart schep per dag.

Ze wordt door een Z amazone getraind momenteel (ik heb zelf een blessure) dit is 5 dagen per week een training van 45 minuten denk ik. ze heeft 1 vrije dag en daarnaast rijd er nog een meisje op 1x per week maar dat is beweging en geen training. deze hoeveelheid beweging is het laatste half jaar niet veranderd.

In mijn optiek zou ze dan toch slanker moeten zijn.

ze heeft inderdaad een dikke manenkam met een aantal dikke groeven erin. op haar schouders heeft ze ook hele mooie kussens.

vandaar de vraag hier, jullie zijn inmiddels gezien de ervaringen vrijwel allemaal deskundigen.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:29

@mandy: uiteindelijk is het van achter een scherm niet te zeggen. In mijn ogen kan je twee dingen doen: bloedtest of gewoon behandelen als ir-paard en kijken of dat het gewenste resultaat oplevert.

Mandy

Berichten: 2753
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Westervoort

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 08:34

Jotoma, wat zou ik dan qua voerbeleid het beste kunnen doen?

Ik ga sowieso de dierenarts benaderen. ze hebben hier echter totaal geen ervaring mee vandaar dat ik me goed wil voorbereiden

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 09:34

Dat vind ik heel lastig om iets over te zeggen, ik ben geen dierenarts en heb alleen ervaring met mijn eigen paard.
Dus ik kan mijn ervaring delen en wie weet kan je daar tips uit halen.

Toen mijn paard nog niet de diagnose had, maar wel alle kenmerken liet zien is voor hem de belangrijkste trigger weg gehaald: gras.
In de zomer was twee uur gras in de middag al teveel, inmiddels twee hoefbevangenheden verder, dus daar heb ik bewust voor gekozen om hem helemaal van het gras af te halen en alleen op hooi te zetten. Verder krijgt hij alleen vitaminebrok bij en heb ik altijd magnesium bijgevoerd. Normaliter zou dat voldoende zijn, maar gezien de vetbulten nu wat terugkomen, overweeg ik om met glucobalance te starten. En ook houd ik de chroom in mn achterhoofd.
In mijn geval betekende dat dus ook op zoek gaan naar een stal waar hij op die manier zo gehouden kan worden (paddock paradise) en had dat dus ook (meerdere) verhuizingen ten gevolg.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:08

@mandy, ik ben glucobalance gaan geven en geen brok meer voeren...ook minder op de wei en eigenlijk heeft dit allemaal al best veel gedaan. Manenkam is beter en ze is weer beter te rijden, niet meer zo traag...kussentjes bij d'r flanken heeft ze nog wel maar wel minder....in de winter trekt dit bij haar dan weer weg...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 11:38

Ik voer inderdaad ook gewoon glucobalance bij, maar daar zie ik echt niks van. Maar blijf t maar trouw geven. Wie weet dat dat wel iets te maken heeft met het verminderen van de jeuk. Bij de andere blijft de manenkam en de vetkussens gewoon evenveel met glucobalance. Waren ze bij Laarakker ook wel verbaasd over.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 12:30

Mijn paard reageerde juist erg goed op de glucobalance en inderdaad beperkte weidegang. Hooi voer ik in slowfeeders en laat deze eerst een half uur tot max. 1 uur weken zodat een deel van de suikers weg zijn. Je spoelt ook mineralen uit het hooi, dus het is wel belangrijk om hiernaast een vitaminebrokje te blijven voeren. Ben zelf erg tevreden met de Vitalbix.

LinSa

Berichten: 2270
Geregistreerd: 11-11-08

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:02

Hier ook bij 2 pony's geen enkele reactie op de Glucobalance, dus dat geef ik ook niet meer.

Moonfish, heb jij voordat je chroom gaf bloed laten prikken op die waarde? Had hij een tekort? En nu je chroom geeft, stijgt de bloedwaarde dan ook?

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:09

Moonfish, welk chroom supplement geef je?

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 19:12

LinSa, hij is alleen geprikt op orgaanwaardes en ontsteking.
Dat was belangrijk ivm zijn nieren en lever, voor de zekerheid, gelukkig waren
die keurig en toen kreeg hij het dus al 2 weken.
Hij zou nu weer geprikt moeten worden maar hij gaat zo goed dat we het ff zo laten.
Wel is bij elke twijfel uiteraard de dierenarts paraat om bloed af te nemen.
Ik blijf komende maanden echt nog alert op bijwerkingen, maar ik ben happy.
Hij kan nu ook steeds meer hooi eten en voelt zich kiplekker.
Zijn hoeven groeien ook beter, maarja dat is niet raar als je niet fit was dat dat
ook niet meewerkte.
Qua beweging is het niet superveel meer, hij loopt denk ik 3x per week.
Hij krijgt nu ook rap meer spieren en glimt als een achterlijke.
Ik vind hem nu al beter bespierd als op de onderste foto hier.

Afbeelding

Foto 2, vanaf deze foto is zijn ruwvoer ook opgehoogd.
Dat kon toen net weer goed, ik vond het langzame afvallen even beter als teveel
suikers binnen krijgen al die tijd.
Het kostte ook zes weken voor ik van 5 kg hooi over kon naar 6,5 kg.
Afbeelding

Voor de duidelijkheid, dit kán nog floppen qua bijwerkingen en het is dus gokken.
Het kan humaan issues geven met de nieren en lever op de dosering die hij krijgt.
Voor het idee: 800 mg chroom picolinaat bevat bij mijn zak 100 mg chroom.
Op 15 mg is het getest met ik meen chroom biergist, dus 100 mg is veel.
Echter gaat hij mega vooruit en ik ga vanaf morgen kijken hoe het gaat als ik
het ietsje verlaag, van 800 mg chroom picolinaat naar 700 mg.
Ofwel het kan best zijn dat het gewoon veilig is, maar het kan ook zijn dat ik
wel moet stoppen straks, maar ik verwacht het niet.
Ik hou hem heel strak in de gaten, en hij bijvoorbeeld stijfheid, donkerder plassen of ook maar enige twijfel staat de da direct op de stoep.
Ik voer pure chroom picolinaat van Westnutra trouwens.
Het komt uit de USA via ebay.com.
Het kostte me voor 100 gram toen €65 met tax aan de deur erbij, nu heb ik van dezelfde verkoper het in bulk gekocht, 500 gram.
Dat was ongeveer €140, maar dat is voor 625 dagen lang 800 mg genoeg.
Het duurt ook even voor het binnen is uiteraard.
Dit is dus wel spul wat je heel nauwkeurig moet afwegen, ik heb een microweegschaal van ebay, kost ongeveer €5.
Als je wil checken of de waarde klopt kun je met euromunten checken, daarvan kan
je exact opzoeken wat ze wegen namelijk.
Mijn ervaring met die weegschaaltjes is perfect.
Ik weeg voor 30 dagen chroom en magnesiumcitraat af, en dat mix ik.
Als je dat totaal weegt en deelt door die 30 dagen weet je exact hoeveel je per dag
moet geven, en ik bekijk dat gewoon in een maatschepje.
Nu weet ik gewoon hoeveel ik erin moet mikken dus dat is 1 a 2x opletten en dan
weet je het wel, ik noteer de verhouding gewoon in mijn telefoon.
Overigens werkt chroom én magnesium beter als beiden los, maar magnesium
deed hier wel wat, maar lang niet genoeg en hij viel niks af..

Bij interesse kan ik zijn voerschema wel posten.
Maar ik denk niet dat dat heel boeiend is, omdat de chroom als laatste pas écht verschil maakte.
Het zal qua dosis ook vast per paard verschillen, geen idee.
Verder weet ik ook niet of er kans is op een ziek paard, ik heb het risico afgewogen met met mijn dierenarts, want dit was gewoon echt geen doen.
Het risico van de EMS en insulineresistentie vond ik erger als dit proberen met
goed overleg met mijn dierenarts.
Ik zou wel met klem adviseren om het ook echt te overleggen en bloedwaardes vast te laten leggen in 'gezonde' toestand, zodat je achteruitgang snel kunt ontdekken.
Als er iemand een arts heeft met vragen over hoe of wat hier pb gerust, alles om te zorgen dat de dierenarts in kwestie goed kan beslissen.
Ze mogen me ook best bellen, mij allemaal prima.
Ik zou het heel erg vinden als het fout gaat door niet zorgvuldig handelen, nogmaals ik weet niet óf het gevaar er is, maar ik ben voorzichtig.
Nu staat mijn mannetje te glimmen als een gek hoor, en is zó blij en gezond geworden dat ik weer alles met hem kan doen.
Hij kan nu muesli eten, en hij krijgt sinds 2 weken 6 kg hooi per dag waar hij eerder van 4,5 kg geen gram afviel.
Dat had wel tijd nodig voor zijn lichaam dat zonder klachten aan kon en ik heb echt strikt gevoerd wat zijn insulineresistentie aankon.
Ik hoop dat dat nog meer wordt straks, ik denk dat het wel goed komt maar mijn vreetmonster is maar wat blij met zijn berg hooi.