[INFO] Insulineresistentie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 18:56

poedersuiker, te laat met bewerken. :')
Ik heb hier vd week geschreven dat ik 1500 mg geef, maar daar sliep ik met de berichtgeving, goed gerekend, fout opgeschreven.

Net alles uitgeplozen, nav de zak:
1 mg chroom picolinaat levert 0,13 mg chroom, met 800 mg picolinaat geef je 104 mg elementair chroom, dus het deel wat ook echt de chroom bevat is dat.
Magnesiumoxide is bijvoorbeeld lang niet 100% magnesium.
Tel daar bij op dat humaan gerekend de mogelijk dodelijke dosering begint bij 1500 mg, dan zit ik humaan gezien safe voor mijn pony.
Ofwel, het is veel, maar toxisch zou je zeggen dat het veilig is, en uiteindelijk is er nog geen oplossing voor insulineresistentie.
Ik wil maandag de dierenarts bellen voor overleg, maar gezien dit en hoe hij zich voelt durf ik langzaam te zeggen dat ik er wel vertrouwen in heb.
Zeker omdat zijn urine ook goed was en zeker niet donker of stinken.
Denk zelf dat de dierenarts wel bloed af wil nemen ter controle, en ik heb verdomd graag dat ze het zekere voor t onzekere nemen en het gewoon testen.
Kunnen ze evt gelijk nakijken of hij positief test op insulineresistentie nu hij de chroom gevoerd krijgt.
Daarnaast minimaal lever en nieren, maar dat zit er standaard in denk ik.
Als het niet een godsvermogen wordt mogen ze gelijk tekorten testen uiteraard.
Ik wil ook nog uitzoeken later of hij ook baat heeft bij bijv. 600 mg, want meer geven als nodig is het echt te duur voor.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:13

Ik breek even in. Mijn ir paard is in januari hoefbevangen geweest. In de tijd daarna enorm afgevallen (combi van te weinig hooi, pijn en stress). Inmiddels weer goed op gewicht, maar het viel me op dat hij zowel in zn schrale periode als nu zn gezonde periode wel weer de bekende vetbulten achter zn schouder krijgt.
Wat kan ik daaraan doen?

Ter info zijn voerschema, tot waar ik heb opgebouwd en nu heb afgebouwd:
- vitalbix daily complete - 400gr, nu 300gr
- vitalbix nutrimash - 800gr, nu 140gr (twijfel om t even helemaal weg te laten ivm de bulten)
- speedibeet pulp - 500gr, nu 150gr (deze wil ik nog 50gr doen of helemaal niet meer)
- lijnzaadolie - 150ml, nu 90ml (overweeg om 45ml te doen, helpt dat bij de bulten?)
- magnesiumcitraat, glucosamine/msm
- onbeperkt schraal hooi. Hij at eerder een baal over twee dagen. Inmiddels 1,5 dag of soms bijna 1 dag over 1 baal. Het komt allemaal van hetzelfde land, maar ik heb het idee dat de nieuwe lading toch anders is. Omdat hij zoveel eet en er nu echt van aan komt, waar hij voorheen structureel wat te schraal bleef.

Hooi geef ik in ibc kuip met frame + net. Niet om m trager te laten eten (dat blijkt), maar ivm verspillen en stofallergie. Ik ga nu het net dubbel doen zodat het wel meer slowt (heb nog een enkel net, maar die slowt net weer teveel. Moeilijk).

Paard ziet er verder goed uit, heeft wel te veel energie, maar denk dat dat ook komt doordat hij al een half jaar op een stuk van 200m2 staat door de bevangenheid en een aansluitende kogelblessure, waardoor we nu zelfs niet dagelijks even 10min kunnen stappen.

Ben benieuwd naar wat jullie ervaring en advies is mbt de bulten.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:59

Ik zou persoonlijk betere kwaliteit hooi geven
En minder ander voer
Hooguit de vitalbix als vit/min aanvulling .

Schraal hooi zit te weinig in qua dagelijks onderhoudt
Kun je net zo goed stro voeren
Is goedkoper ook

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:25

Oh sorry, met schraal bedoel ik laag in suikers! Waar het vandaan komt halen hooi van eigen land, voor hun eiger ir-paard. Het is dus top paardenhooi (timothee oa), dus ik zou van hooi absoluut niet willen wijzigen.

Maar jij zou in mijn geval stoppen met de mash, pulp en olie. Vorige keer bouwde ik te snel af en zag ik hem weer invallen. Maar misschien ook gewoon alleen nog vitalbix geven..

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 16:33

Als paard werkt kan hij olie gebruiken voor juiste energie en mash
Een rustend paard zou ik bieten pulp geven ter voorkoming van invallen

Mijn merrie heeft buik
Maar verder ben ik blij met hoe ze eruit ziet
Krijgt cavalor fibre force 1 kg per dag
15 kg hooi
1schep mash en schepje Gluco balance
Staat paar uur per dag buiten
Werkt 4/5 keer per week waarvan 2x best intensief

De olie is vet ( energie ) als paard niet werkt dan wordt die energie niet opgebruikt maar opgeslagen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:15

Ik gaf lijnzaad voornamelijk ivm zand, trage energie en voor t aankomen. Maar gezien hij uit een slowfeeder eet en dus op rust staat en weer op gewicht is, zal ik daar nu wel even mee stoppen. Hij krijgt onbeperkt hooi, dus invallen moet niet gebeuren. Probeer ik t ook even zonder mash en pulp.
Dus alleen de vitalbix dialy complete maar geven met zn poeders.

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:51

Als hij t eet zo zonder natvoer
Die van mij krijgt alle poeders in de mash
Ene dag 3/4e schep andere dag maar 1/4e
Lekker foppen

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 17:57

Nee, ik moet er dan wel slobber van maken. Maar dan kan ik er altijd een klein beetje mash of pulp bij in doen.

moonfish13
Berichten: 18228
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:08

Hier heb ik morgen de dierenarts om bloed af te laten nemen.
Meneer knapt met de dag op van het chroom, met de dag is hij vrolijker en hij lijkt minder last van zijn spieren te hebben.
Hij kantelt zijn bekken stukken makkelijker, en die oren vallen er soms bijna af zo vrolijk als hij is, hij heeft ook nog steeds geen jeuk meer gehad.
Ik ben gewoon superblij, morgen bloedonderzoek en ik ben zeer benieuwd naar de uitslag van zijn ontstekingswaarden.
Nee, mijn gevoel zegt dat ik komende tijd nog wel wat verandering ga merken.
Ik heb nu ook een weeglint voor hem, ik vind dat kijken en schatten of hij nou afgevallen of aangekomen is wat lastig.
Je kijkt je suf soms, en dan is meten wel de handigste en einde discussie. :+

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:36

Iemand pot Gluco balance nodig nog
Slechts 5 schepjes uit .

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:47

Ik meld me hier ook omdat ik vermoed (of eigenlijk weet ik het wel zeker maar heb het niet laten testen door een da) dat mijn paard ook insuline resistent is...dikke buik, harde manenkam, vet op d'r schouderbladen, traag voor het been etc...nu heb ik haar sinds een paar dagen op de paddock met alleen hooi (onbeperkt, 1e snede eind juni gemaaid) en de brok even weggelaten. Krijgt alleen muesli van pavo en gestart met gluco balance....mijn vraag is, kan ze wel een paar uur op het gras op een dag of is dat echt not done. Ik heb ze (we hebben nog een paard, die heeft geen klachten) sinds vier maanden thuis staan en zo'n lekkker weitje waar ze op kunnen, Haha, maar durf haar er eigenlijk niet op te zetten....volgens mij had ik ergens gelezen dat als je het doet voor paar uur dan de ochtend maar nu met de koudere nachten is volgens mij het fructaan in het gras ook hoog s morgens vroeg...ik hoor graag ideeën hierover....
Vorig jaar heb ik haar harde manenkam ook opgemerkt maar toen stond ze nog op pension en was ik toch minder kritisch dan nu ze thuis staat...raar eigenlijk maar goed....in de winter heeft ze geen klachten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 21:52

Inmiddels ook het voedingsschema van de dierenarts binnen. Op zich deden we het niet zo heel slecht, alleen wat minderen in hooi en weidegang. Hij raadde een graasmasker, dus heb er eentje gehaald, maar mijn paard snapte er niks van. Staat steeds alleen maar zielig te kijken, eten doet ze niet. We zijn nu zo'n drie weken bezig maar ik merk nog maar weinig verschil.

Vind het wel lastig om één paard op rantsoen te houden. Ik wil ook niet dat de andere twee te weinig krijgen. Ik sta er alleen bij wanneer ze brokjes krijgen, voor de rest staan ze altijd samen. :j

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:02

xJitskee schreef:
Vind het wel lastig om één paard op rantsoen te houden. Ik wil ook niet dat de andere twee te weinig krijgen. Ik sta er alleen bij wanneer ze brokjes krijgen, voor de rest staan ze altijd samen. :j


Ja precies, dat heb ik ook...een paard is prima dus kan hele dag de wei op maar die andere dus niet...en een op de paddock en een op de wei wordt de hele dag hinniken en heen en weer drentelen...

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:09

Wel goed voor de lijn.... :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:16

Mijn andere paard vindt het op de wei (gelukkig) ook niets aan, dus die vindt het niet zo erg om in de paddock te blijven. Maar vooral qua dosering van het hooi vind ik het maar lastig, ik wil ook niet dat ze lang zonder staan. Mijn IR paard mag 5 kilo hooi per dag, ze aten met zijn drietjes (2 grote paarden, 1 mini) zo ongeveer 20 kg per dag. Dat moet nu dus drastisch naar beneden, meng het hooi nu met wat stro zodat ze wel altijd wat te knabbelen hebben.

Verder moet mijn paard meer bewegen, voer en water staan zo ver mogelijk uit elkaar en ik heb meerdere voerplekken. Maar bewegen doen ze niet echt. Spelen of sprintjes trekken gebeurt ook amper, dat maakt het wel lastig.

@Fabster: hahah dat is een goede. Misschien is dat de manier om mijn paard in beweging te krijgen. :')

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:17

Fabster schreef:
Wel goed voor de lijn.... :+


Ja, Haha...das waar!

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:20

Maar hooi kan toch geen kwaad? Dacht juist dat ze gewoon onbeperkt hooi mogen mits niet te suikerrijk hooi. Dat van ons is heel langstengelig gemaaid en mooi droog en groen en ruikt lekker
Kuil kreeg ze op pension en daar zaten veel suikers in, rook soms zelfs naar stroop....

Fabster

Berichten: 9096
Geregistreerd: 16-01-14

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:46

Teveel eten is nooit goed natuurlijk. Ook niet met hooi. Onze weidehooi is nou eenmaal rijk en in de natuur moeten paarden best wat moeite doen voor hun hooi. Vandaar dat ze zo n 14 ur per dag moeten grazen om voldoende binnen te krijgen. Hier staan ze gewoon 14 uur te schransen. Daar wordt niemand slanker van. Dus inderdaad met graaskorf, zéér fijnmazige netten. Liefst nog opgehangen 'in de lucht' zodat ze het er niet makkelijk uit kunnen krijgen. Ik hing het eerst met een net aan het plafond in de schuilstal. Dan kunnen dat net nergens tegenaan klem zetten, dus dat bemoeilijkt het eten. Helaas was mijn schuilstal niet opgewassen tegen zoveel paardengeweld, maar als je een stevige balk hebt ofzo, kun je dat goed doen. En wat takken (wilg, berk) neerleggen, zodat ze daar nog aan kunnen knabbelen als t hooi op is. Laat je fantasie werken. Anders vreet je paard gewoon verder.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 07:30

Maar 20 hooi per dag vind ik niet te veel voor 2 grote paarden en een mini.
Uitgerekend moet een groot paard aan droge stof 10-12 kilo binnen krijgen, dus dat is toch niet zo gek?

Mijn ir/hb paard ging echt prima op onbeperkt schraal hooi. Die werd normaal dik van lucht en je kreeg het er ook absoluut niet af. Inmiddels blijft hij constant op gewicht en zie je licht zn ribben, maar voor ir/hb paard liever dat dan te dik.
Die deed 1,5 tot twee dagen over een baal hooi en had altijd stro in een net hangen.
Had wel altijd een enorme hooibuik, mja, dat hou je denk ik met onbeperkt.

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:12

Hallo allemaal, even een berichtje, ik wilde vandaag starten met glucobalance, maar mijn merrie, andalusier, lust het niet helaas. Zelf suikervrije bietenpulp lust ze niet. Ik heb het nu verdund met water en met een ontwormingsspuit in haar mond gespoten, maar dit is ook geen succes.. Ze mag absoluut geen suikers hebben, hoe kan ik haar dit nu voeren dan? Ze heeft een dikke harde manenkam, is in maart nog hoefbvangen geweest, krijgt verder niks als alleen hooi, liksteen en handje luzerne met magnesium. Verder is ze veel afgevallen in een jaartje door strikt dieet en veel beweging...Wie kan mij helpen?mag ook evt PB hoor...

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 22:32

Het is mijn ervaring dat ze pulp ook echt moeten leren eten.
Ik meng nu 50gr nutrimash en 50gr vitalbix, maar daar slobber van met 50gr pulp voor de massa en doe daar doorheen de poeders. Aantal grammen in overleg met de mensen van vitalbix en dat is veilig om vanuit daar op te bouwen.
Mijn kieskeurige eter eet dit goed, met name de mash wordt met veel smaak gegeten.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:04

Kismetje schreef:
Hallo allemaal, even een berichtje, ik wilde vandaag starten met glucobalance, maar mijn merrie, andalusier, lust het niet helaas. Zelf suikervrije bietenpulp lust ze niet. Ik heb het nu verdund met water en met een ontwormingsspuit in haar mond gespoten, maar dit is ook geen succes.. Ze mag absoluut geen suikers hebben, hoe kan ik haar dit nu voeren dan? Ze heeft een dikke harde manenkam, is in maart nog hoefbvangen geweest, krijgt verder niks als alleen hooi, liksteen en handje luzerne met magnesium. Verder is ze veel afgevallen in een jaartje door strikt dieet en veel beweging...Wie kan mij helpen?mag ook evt PB hoor...


Ik geef momenteel ook geen brok maar wel muesli van pavo (nature's best) en daar meng ik de poeder van gluco balance door. Omdat ze de muesli zo lekker vind eet ze de poeder er bij op.
Moet jij ook niet iets extra's geven waar nog wat aan vitamines en mineralen inzitten? Alleen hooi en handje luzerne is erg arm. De muesli van pavo is nu weer aangepast met maar 2% suiker en voldoende vitaminen.

Kismetje

Berichten: 342
Geregistreerd: 12-01-11
Woonplaats: Leende

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:09

Ik durf haar eigenlijk niks te geven extra..behalve magnesium wilde ik haar dus glucobalance gaan voeren bij wijze van test. Maandag wordt er bloed afgenomen,algemeen dan weet ik wat ze tekort komt momenteel.ze doet het verder super, behalve dus die harde manenkam, er staat zoveel spanning opdat het me niet meer fijn lijkt..ze laat alleen geen ongemakken zien, ze beweegt goed is vrolijk, eet goed. Ik ben nog niet zo goed op de hoogte mbt IR en wat ik allemaal wel en niet mag voeren. Ze is altijd te dik geweest bij vorige eigenaar, en nu pas weer in verband..

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:18

Kismetje schreef:
Ik durf haar eigenlijk niks te geven extra..behalve magnesium wilde ik haar dus glucobalance gaan voeren bij wijze van test. Maandag wordt er bloed afgenomen,algemeen dan weet ik wat ze tekort komt momenteel.ze doet het verder super, behalve dus die harde manenkam, er staat zoveel spanning opdat het me niet meer fijn lijkt..ze laat alleen geen ongemakken zien, ze beweegt goed is vrolijk, eet goed. Ik ben nog niet zo goed op de hoogte mbt IR en wat ik allemaal wel en niet mag voeren. Ze is altijd te dik geweest bij vorige eigenaar, en nu pas weer in verband..


Snap ik. Ik ben zelf ook wat zoekende wat ze nu wel en niet kan/mag hebben...mijn merrie heeft ook een harde manenkam maar ook vet op d'r schouderbladen en is met rijden erg traag.
Ben ook zo bang (nou ja, groot woord) dat mijn hooi erg suikerrijk is maar ik heb lang stengelig hooi wat gehooid is eind juni en wat mooi een paar dagen heeft kunnen drogen op het land dus ik ga er vanuit dat hier niet teveel suikers inzitten....lastig he!

Zinzi_jewelJarig

Berichten: 8799
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [CENTRAAL] Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 23:38

Voer supplementen in een Klein beetje mash
Pap mash
Want te nat moet ze t niet hebben hoor