Koliek vraagje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sterre_Nova

Berichten: 1413
Geregistreerd: 16-05-03
Woonplaats: Achterhoek

Koliek vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-03 13:21

Hallo allemaal,

Misschien is dit echt een "blonde"vraag, of niet?

Komt koliek bij merrie's meer voor dan bij ruinen of hengsten? Ik ken nl. alleen merrie's die koliek hebben gehad.

Toeval of niet?

Groetjes

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-03 13:24

Dat durf ik niet te zeggen. Sommige merries zijn tijdens de hengstigheid wat koliekerig. Misschien heeft dat er iets mee te maken?

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 00:38

Het ene pard is gevoeliger voor koliek dan het andere. Mijn paard is bv zeer gevoelig voor het soort voer/hooi wat zij krijgt en de regelmaat waarin gevoerd word. Gelukkig staat ze nu sedert anderhals jaar op een hele goede stalhouderij waar 1 persoon voert zodat er nooit verwarring kan ontstaan of er nu wel of niet gevoerd is en zij heeft geen koliek meer gehad (even afkloppen) Voor deze periode had zij op een bepaald moment 4 keer achter elkaar koliek en kon iedere week de da komen. Iedere keer de inentingen en de koliekaanvallen vergen ook heel veel van je paard en is zeker niet gezond.

minkieboy

Berichten: 1722
Geregistreerd: 19-10-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 18:51

Ik heb geen idee,maar ik heb met mijn haflinger ruin het eerste jaar veel koliek problemen gehad Verward
Ligt vaak ook aan de omstandig heden,bij mij was het probleem een slechte omweiding.

talouch
Berichten: 187
Geregistreerd: 02-01-03
Woonplaats: Hesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-03 21:23

Wat bij mijn paard ook nog speelde van de wisseling van het weer hier reageerde zij ook heel erg op. Vooral met wijziging van koeler naat warm weer. Nu staat zij van april tot ongeveer september (afhankelijk van het weer) in de wei en heeft zij geen problemen. Het schijnt wel zo te zijn dat als ze in de wei lopen en zij hebben een lichte koliekaanval dat zij het er dan zelf uitlopen (volgens de DA).