RHINO nog steeds actief

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

RHINO nog steeds actief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-03 10:42

Er heerst rhino in Schijndel.
Ik heb dit een week of wat geleden ook al aangegeven, maar kreeg toen als reactie dat het niet meer de tijd voor rhino zou zijn en dat als het verhaal niet door een betrouwbare bron (de betreffende manege ontkende dat er rhino actief was) bevestigd was er paniekverhalen van gemaakt zouden worden.
Gisteren werd ik opnieuw met het rhino verhaal geconfronteerd en dus vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en de DA in Schijndel gebeld, die dit bevestigde, er heerst al geruime tijd rhino in Schijndel, en ze hopen dat het hoogtepunt nu zo'n beetje bereikt is maar het einde is nog niet im zicht. Men is niet verplicht als manege / pensionhouder of DA om dit te melden.

Mist

Berichten: 9487
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 18:29

dank je voor de waarschuwing (ook namens vrienden die in Eindhoven wonen) ik dacht dat die ellende nu wel voorbij zou zijn met het warme(re) weer.

jana
Berichten: 17
Geregistreerd: 30-04-03
Woonplaats: kortessem, limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-03 21:07

echt waar? waar ligt schijndel precies?

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 07:07

Dat ligt in Noord - Barbant, in de buurt van 's-Hertogenbosch.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 09:06

schijndel ligt een half uur met de auto rijden boven Eindhoven. Hier merken we er gelukkig niets van.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-03 09:14

Ik zit er zo'n 15 tot 20 km vandaan, en weet niet of dat kwaad kan, hoop van niet, merrie verwacht over 2 weken haar veulen. Wat veel vervelender is, is dat 6 weken geleden er een losspringwedstrijd voor jonge paarden gehouden is, en dat het virus toen al actief was. Hopelijk heeft dit geen gevolgen voor de deelnemers.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 21:10

miss domme vraag, maar wat heeft rhino precies voor gevolgen? iets met dat drachtige merries de vrucht kunnen afstoten of is dat weer iets anders? mn merrie is nu namelijk 21 dagen drachtig, dus voordat ik me zorgen ga maken...

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-03 23:49

Wanneer je de zoekfunctie gebruikt en daar op rhinopneumonie zoekt op medisch vind je al heel veel. Over de gevolgen, over de discussie over wel of niet enten en zo ja, hoe vaak dan enzovoort.

En Beppies: dat was idd de reactie. Heel vaak zijn er geruchten, die niet of nauwelijks gecontroleerd worden. En op een forum gaat dat dan heel snel de wereld door terwijl er niets of iets anders aan de hand is.
Ik vind het prettig dat je het hebt nagevraagd bij de DA in Schijndel, en dat het daardoor nu bevestigd is. Dat maakt het dus wel een heel uitzonderlijk geval, waarbij er nog in mei nog rhino is in NL.

UniferB
Berichten: 702
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-03 00:48

Volgens de geruchten is het ook in de buurt van Amsterdam/Zaandam. Op een stal hebben al twee merries hun veulen verloren en stonden er al twee weken paarden met koorts op stal. Was wel heel vervelend dat de wedstrijd gewoon doorging en wij het later op de dag pas hoorde. Stalhouder had niet het idee dat het Rhino was.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-03 13:51

Het vaststellen van rhino kan niet zomaar, dat moet met bloedproeven gebeuren, zeker 2x met een bepaalde tijd ertussen. Het kan gebeuren dat een paard of meerdere paarden rhino lijken te hebben maar dat het dit uiteindelijk niet is, dus ben voorzichtig met het melden van rhino....

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-03 16:21

Rhino is klote. Ik heb het zelf meegemaakt op een manege in Spijkenisse en mijn verzorgpaard is eraan doodgegaan. Het heeft inderdaad ook met drachtige merries te maken, maar het begint met een soort verkoudheid. Het virus tast uiteindelijk het zenuwstelsel aan waardoor het paard verlamt raakt en uiteindelijk dood gaat. Echt heel bizar alle toestanden eromheen.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 07:17

Ik ben het helemaal met je eens, ik ken iemand waarvan ze het vermoeden hadden dat het rhino had, gelukkig is het paard er helemaal bovenop gekomen maar het kan ook anders. Wat ik m.b.t. rhino veel erger vindt is dat er geen meldingsplicht is. Heerst er rhino dan hoef je niet thuis te blijven en mag je andere paarden op je bedrijf gewoon toelaten en geloof het of niet dat is exact wat er bij ons in de buurt gebeurd is. Er was een zwaar vermoeden op rhino en een grote meerdaagse indoor wedstrijd is gewoon doorgegaan. Toen de bevestiging van rhino ontvangen werd hebben ze een vrijspringwedstrijd voor jonge paarden gewoon doorlaten gaan, zonder ook maar iets te vermelden van rhino, tja de kassa moet rinkelen zal de manege / pensionhouder denken.

Zelfs een nieuwe pensionklant werd aangenomen en hij moest van een van zijn mede pensioenklanten horen dat er rhino heerste. Fijn dat mensen er zo mee omgaan, dit maakt rhino pas gevaarlijk......

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 08:59

Ja geld is het belangrijkst zo denken ze allemaal, maar ik denk toch dat wanneer het bij ons zou gebeuren het anders zou worden aangepakt. Waar ik Rhino heb meegemaakt is een andere manege als waar ik nu rij. In die periode van Rhino zijn ook alle omliggende maneges gewaarschuwd en stonden alle besmette paarden in een stal waar maar twee mensen bij mochten komen. Voor je bij paarden kwam moest je ook alles ontsmetten met dethol en vooral de paarden niet aaien. Ook werd er geen mest opgehaald.
Maar wat daar bij jullie gebeurd vind ik schandalig net doen of je gek bent zeg maar dat is volgens mij vragen om moeilijkheden.

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-03 09:06

Je hebt helemaal gelijk, het hoor zo te gaan. Er hier zitten er nu veel in spanning, zeker diegene met een drachtige merrie op stal. De DA heeft goede hoop dat het hoogtepunt inmiddels bereikt is, dus duimen maar.

annemaria
Berichten: 43
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 09:07

ja, ik kan alleen maar zeggen succes ermee en maar hopen dat het snel de kop wordt ingedrukt dat rotvirus

skatje

Berichten: 1033
Geregistreerd: 27-04-03
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-03 13:15

Jantien schreef:
Dat maakt het dus wel een heel uitzonderlijk geval, waarbij er nog in mei nog rhino is in NL.


Nou hier ook een uitzonderlijk geval dan!
Wij zijn sinds vorige week rhino vrij!
Gelukkig zijn de paardjes opgeknapt. Nu alleen nog het veulen afwachten.
Mijn merrie is half mei uitgeteld. Dus spannend!