Kreupel of aanstellerij

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Scott

Berichten: 192
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Hillegom

Kreupel of aanstellerij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-03 10:53

Mijn pony heeft zicht een week geleden verstapt voor. Sindsdien heeft hij halve week echt kreupel gelopen en heeft hij rust gehad. Da afgelopen dinsdag laten komen moest aan lange lijn halve meter draven, da zag niets voelde niets en zei of ik hem nog een week rust geven of rijden en doorrijden tot hij echt kreupel loopt. Daar begin ik dus niet aan, ik ga mijn paard niet kreupel doorrijden. Gisteren wel gereden over hoefslag loopt niet kreupel maar wel korter voor als anders, de een ziet het wel en de ander ziet niets. Wat zouden jullie aanraden gewoon rijden of hem nog een week rust geven. Zijn benen zijn niet dik of warm, heel appart. De opmerking van de da doorrijden tot kreupel omdat ze anders geen onderzoek kunnen doen vind ik raar. Als ik wil dat zijn benen op de foto of scan gaan doordat hij een beetje onregelmatig loopt kan ik toch gewoon zelf bepalen.....
Bedankt voor jullie reacties


Dees

Berichten: 18907
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-03 11:08

Tja, als het een spiertechnisch iets is, moet je doorrijden, maar als het iets anders is JUIST niet. Is door een comuter heen wel erg lastig te beoordelen.

Voorbeeldje: mijn merrie [naam verwijderd] heeft nogal wat problemen gehad met spierbevangenheid. Als ik haar dan longeer en je ziet haar voor het eerst, zou je kunnen zeggen bij de eerste passen : joh, dat dier is stokkreupel. dat is niet altijd zo, maar op slechte dagen is ze allesbehalve krachtig en regelmatig. Op een buitenrit is er dan niets te zien, maar aan de longeerlijn zie je dat ze de buiging de ene kant op prima aankan (en ook mooi loopt), maar de andere kant om wil je eigenlijk niet zien... Tot ze erdoorheen is, los en opgewarmt raakt, en dan is ze helemaal prima.
Ik heb [naam verwijderd] een half jaar stil laten staan, om te herstellen, zodat ik weer met een schone lei kon beginnen. In de rustperiode is werkelijk alle spiervorming verdwenen...ik had kwa uiterlijk weer een onbeleerd paardje voor me staan. En toch soms onregelmatig. Anders dan spierbevangenheid is er nooit wat te constateren geweest, dus de merrie is beentechnisch in orde. Met deze merrie moet je dus juist aan het werk gaan om haar te verbeteren.

Maar...doe dat niet met een paard waarvan je niet absoluut 100% zeker weet dat er niet iets anders gaande is, zoals een peesblessure of spat, of hoefzweer, of...van alles.
ik vind zelf persoonlijk een weekje rust na een verstuiking minimaal. Ik zou er sowieso nog een week bij doen. Mijn stelregel is altijd : als de kreupelheid niet meer te zien is, dan nog 1 week rust, voor het geval dat...

Wat als.... de wetenschap wel gelijk heeft?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 142 bezoekers