zandetend paard help mijn paard eet zand dringend

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marie
Berichten: 14
Geregistreerd: 23-04-03

zandetend paard help mijn paard eet zand dringend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-03 21:22

wat moet ik doen mijn paard eet zand ? als mijn paard in de paddock is eet het voortdurend azand nu moet ze de hele tijd op stal staan

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:17

Je kunt natuurlijk altijd wat hooi te eten geven. Dat er altijd iets ligt. Of je moet 'm van dat spul van equistro bijvoeren voor zand etende paarden. Is wel duur, maar helpt erg goed.
Ik heb er ook van die gehad, en ze doen het toch, de enige oplossing hier was altijd iets te eten laten liggen.

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-03 22:39

Je kunt hem het beste lijnzaad voeren. Dit lijnzaad moet je wel koken anders is het giftig, maar het werkt wel het beste! Kuurtje van 2 weken doen.

myla
Berichten: 168
Geregistreerd: 16-09-01
Woonplaats: Langedijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 00:23

mijn merrie staat nu voor het vierde jaar met een muilkorf om in de paddock en dat bevalt goed, nooit meer last gehad van zandkoliek. Ze heeft zo n bruin emmertje om met 2 gaten aan de bovenkant en een paar gaatjes aan de onderkant. Ik heb hem gewoon bij de ruitersportzaak gekocht. succes

Ingrid2
Berichten: 96
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 13:10

Je hebt die 'muilkorven' ook in een soort stoffen versie; uiteraard helemaal luchtdoorlatend en gaat niet snel kapot.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-03 21:53

Heeft je paard niet gewoon een mineralentekort? Dan eten ze aarde maar als er niks anders is dan zand dan voldoet dit ook wel. Ik zou dat eerst uitzoeken voordat je je paard muilkorft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 08:16

Lijnzaadolie voeren (scheutje door voer). Door de dikke substantie neemt het zand mee vanuit de darmen.

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-03 09:14

Ze kunnen ook zand gaan eten uit verveling bv. Mijn paard heeft altijd een liksteen, word iedere dag gereden, krijgt veel aandacht, word 6 x per dag gevoerd maar eet toch zand zodra hij de kans krijgt. Het is een luchtzuiger en buiten doet hij dat niet, maar daar gaat hij dus zand eten ipv luchtzuigen! Hij heeft volgens de dierenarts een overdosis energie, moet heel veel beweging hebben. Nou heeft ie dus in de bak een muilkorf om. Zo'n bruin geval. Ziet er niet uit maar paard kan het niet schelen, hij kan er ook gewoon mee drinken. Op de wei hoeft dit niet, alleen in de bak.
Ik geef trouwens nog steeds iedere dag slobber erbij met een flinke scheut (ongeweer 1,5 dl.) zonnebloemolie erdoor (is goedkoper en beter dan lijnzaadolie heeft Rodinde Hoogenraad mij vertelt) en daar doet ie het heel goed op.

Friesje
Berichten: 21
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Kolhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-03 01:02

Mijn paard komt elke dag met andere paarden minimaal 5 uur buiten en gaat straks dag en nacht het land op. Ze krijgt 5 keer per dag eten, voldoende beweging, goede kwaliteit kuil, biks, muesli en penen. Ook heeft ze 2 soorten mineraal/zoutblokken tot haar beschikking en toch....eet ze zand! Wat mij betreft valt het onder de categorie "ondeugden". Let maar eens op, als er een begint gaan de anderen het vaak ook doen. Zo ging het bij ons ook, er begon er 1 en de anderen die het nog NOOIT gedaan hadden namen het over. Mijn paard staat samen met 2 anderen buiten en ze hebben nu allemaal zo'n muilkorf om en dat gaat al maanden goed. We hebben dit gedaan omdat er zand in hun mest zat (bij alledrie!!)en een van de paarden een behoorlijke zware koliekaanval had gehad, oorzaak: zand eten. De muilkorven zien er inderdaad banketstaaf uit maar ik heb ze deze winter goed in de gaten gehouden en heb geen enkele verandering in hun gedrag kunnen constateren, krabbelen doen ze bv. gewoon met de onderkant van de korf. Als ze ze een paar dagen omhebben zijn ze er al aan gewend. En je hoeft hem in de zomer natuurlijk niet om te doen op het land. Groetjes en sterkte Friesje

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-03 14:35

zonnebloemolie of lijnzaad olie door het boks doen ongeveer 1 borrelglaasje per dag.....