*been afspoelen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-07-01 16:45

Mijn paard heeft zijn been behoorlijk geschaafd en op sommige plekken is het wat dieper. Hij heeft antibiotica gehad en ik moet het insmeren met acederm. Door deze wonden wordt zijn been wat dikker. 's nachts loopt hij in de wei en overdag ga ik een keer met hem stappen. Daar wordt het wel dunner van. Ik moest het been ook koelen met koud water. Mijn vraag is hoelang moet je zo'n been afspoelen(dus niet spuiten)zodat het effect heeft. Het is haast niet mogelijk om de wonden ook niet nat te maken, is dat niet verkeerd dat die nat worden. Wat is de beste wijze om dit te doen?
Zolang er etter uit de schaafwonden komt is het dan goed om ze met betadineshampoo te wassen?


Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 16:07

Een dik been afspuiten moet je ong. 10 minuutjes volhouden. Wat betret de andere vragen: Neem weer even contact op met je DA, die heeft de wond gezien en kan dat beter beoordelen.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 16:44

Het geeft niet als de wonden nat worden. je kunt ze na het afspuiten droogdeppen met een steriel gaasje en daarna de acederm erop doen. Volgens mij is het wassen met betadine niet noodzakelijk en ook niet echt fijn voor je paard. Acederm desinfecteerd de boel namelijk al. Bij twijfel kan je altijd even de DA bellen.

Inzicht zonder handeling brengt geen verandering
*zucht*waarom begin ik steeds te laat om tentamens te leren...

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-01 20:01

je kunt de wond gerust wassen met betadineshampoo, goed droogmaken en dan acederm erop doen.
je moet niet langer koelen dan 10min anders wordt het te koud, das ook niet goed.
inderdaad niet spuiten op de wond maar het water langs het been laten stomen, geeft niks als de wond nat wordt naderhand goed droogmaken en acederm erop doen.
succes ermee
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 88 bezoekers