Volledig longonderzoek, wat houd dat in?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Volledig longonderzoek, wat houd dat in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-03-03 16:49

Oke, het is een heel verhaal. Hier komt het....

Begin december waren onze paarden een beetje snotterig, niets aan de hand. Het vroor toch dus een weekje niets gedaan. Na die week begon Naziri erg te hoesten, meteen de DA erbij. Hij klonk niet goed dus op de sputolysin + ventipulmin. Stro uit de stal, vlas erin. Nat hooi en de hele dag naar buiten. (Hij staat snachts met zijn luik open) Na tien dagen was er niets veranderd. DA met een scoope langsgeweest.

De longen zaten vol met slijm, waarschijnlijk een reactie op een bacterie. Opnieuw sputolysin + ventipulmin. En een kuur met een afgeleide van prednizon. Weer twee weken later, het klonk al beter maar toch nog maar even doorgaan met de sputolysin en ventipulmin. Eindelijk, eind februari klonken de longen goed, we mochten weer aan het werk. Nu 1,5 week later zijn we weer terug bij af. Hij staat verschikkelijk te hoesten en het doet hem erg veel pijn. Hij staat er zelfs bij te schrapen.

Omdat we binnenkort toch voor een hartscan naar Utrecht moeten (het hart lekt en wordt jaarlijks gecontroleerd) heb ik aan de dierenarts gevraagd of ze me door wilde verwijzen naar Utrecht voor een volledig long onderzoek. Ik heb voor dinsdag een afspraak.

Maar wat houd een volledig longonderzoek eigenlijk in? Waar kijken ze naar en op welke manier?

The Arab in his purity is a horse of the highest courage. (Davenport)


Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:04

Dan gaan ze eerst natuurlijk luisteren naar de longen in rust en na arbeid. Dan gaan ze een longfunctie test doen. Ze kijken dan na de druk in de slokdarm tov de longen (geloof ik zo iets) Als die te hoog is gaan ze kijken of ze die daalt bij toediening van medicijnen. Is dat zo: dan krijgt jouw paard die medicijnen. Werkt het niet, tja.... dan weet ik het zo niet wat ze dan doen. Ik denk dat ze dan nog meer medicijnen gaan proberen. Ik geloof dat dit in een sneltreinvaart het longonderzoek was. Het kan natuurlijk heel goed zijn dat ik nog veel dingen vergeten ben. Nog iemand aanvullingen?

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 18:05

Oh ja.. het kan zijn dat ze de bronchoscopie nog een keer doen.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Babootje, BeFunny, Danseresje, Folani, fro, Hannanasjuh, Laura1982, Muronia, Pytje, xRooss en 99 bezoekers