Cornage .....wat is het precies??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Cornage .....wat is het precies??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 15:21

Hallo bokkers en boksters,

Ik vraag me af wat nu precies cornage is??

Wanneer weet je of een paard dat heeft??

Is het heel erg als een paard dit heeft??

Groetjes: Corina


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:32

volgens mij is het een verlamming van de stembanden waardoor er bij zware arbeid een piepend geluid vrijkomt... of het schadelijk is weet ik niet precies

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:38

Citaat:
cornage is een vrij bekende ziekte, waarbij 1 van de stembanden verlamd is. meestl is dit de linker. het gevolg van cornage is dat de verlamde stemband het strottenhoofd helemal of gedeeltelijk afsluit. hierdoor ontstaat een fluitend geluid wat vooral te horen is bij inspanning. hoewel het paard er verder geen last van heeft kan dit geluid toch vervelend zijn. ook kunt u vervelende reacties krijgen van omstanders, omdat het lijkt alsof het paard uit ademnood piept. met een operatie aan het strottenhoofd kan dit verholpen worden.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:39

Een paard kan het hebben in verschillende gradaties. Het komt meestal voor bij hele grote paarden (en dan vnl ruinen). De linkerkant van de stembanden is dan (geheel of gedeeltelijk) verlamd en schuift voor de luchtpijp.
Hierdoor hoor je in lichte vorm het paard vrij zwaar ademen in draf of galop. In zware vorm hoor je een stevig piepend geluid.
Het is over het algemeen lastiger voor de ruiter (een bijgeluid) dan voor het paard. Paarden hebben er bij normaal gebruik geen last van. Mocht je met het paard bijvoorbeeld willen racen op Duindigt dan heb je kans dat ie net niet genoeg lucht heeft om mee te kunnen met de top Haha!.
In heel extreme gevallen, als het paard er echt last van heeft, kan de stemband worden doorgesneden. Deze operatie is in Nl echter verboden en de DA mag hem alleen met toestemming uitvoeren.

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-03 15:49

Als het iets is met de stembanden.......kan je dan ook iets merken als het paard hinnikt enz.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 15:51

volgens mij niet... er is altijd maar 1 stemband verlamd, dus als het goed is moet je met het hinniken niet veel verschil kunnen horen.
die piep komt dus doordat die verlamde stemband het strottenhoofd aflsuit.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Mikey
Berichten: 1090
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Goor/Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 18:36

Ik dacht dat ze ook een afwijkend hinnikend geluid maken.
Ik geloof dat er niet zo heel lang geleden een ander topic over cornage is geweest... moet je maar ff zoeken, dan zul je hem wel vinden.

Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:30

Ik heb ooit een springpaard gereden met cornage

het was idd een ruin van 1.76
Bij hem merkte je verder niets aan zijn conditie en het geluid was bij hem niet piepend, maar alleen een geluid van zwaar ademend.
Maar idd je kreeg van omstanders wel eens rare opmerkingen, die dachten dan dan je hem helemaal moe had gereden omdat hij zo ademde.

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 19:35

Een paard met cornage kan volgens mij moeilijk hinniken. Wanneer 1 stemband verlamd is kan hij nooit een voldoende nauwe stemspleet maken om een hoog geluid te produceren.

The universe is a big place. But it's okay - you'll grow into it.
-Carl Munson-

Amarie
Berichten: 1565
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:54

Ben eens bij een keuring geweest van een paard met cornage en de dierenarts maakte er weldegelijk opmerkingen over, goedkeuring van het paard was alleen met een bemerking mogelijk, dan kun je problemen met de verzekering krijgen. Het zal er wel aan liggen welke vorm van cornage het paard heeft.

De wonderen zijn de wereld nog niet uit

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:10

Het paard wordt wel goedgekeurd, maar het komt als bemerking op het keuringsrapport te staan. Het kan zijn dat het paard dan voor de verzekering wordt uitgesloten voor luchtwegproblemen (maar ook dat hoeft niet in elke situatie).

Rochiril

Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Born

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:13

Wij hebben ook zo'n paard gehad, inderdaad een ruin van 1.76, maar hij had t gekregen nadat hij bronchitis had gekregen. Nadat de bronchitis was verholpen had hij cornage. Hij maakte een hoop herrie met rijden, maar werd er niet door belemmerd. Tja, hinniken, heb ik m nooit horen doen, er kwam soms een soort piepgeluid uit, dus ik denk dat het wel degelijk zijn uitwerking daarop heeft.

The Art of Riding: Keeping a horse between you and the ground


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lina1998, ManonGrr, Ninalotte en 81 bezoekers