mijn merrie ging vreemd met een andere hengst!!!! vreemd veu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-01 08:17

Hoi allemaal ik zit met een beetje een vaag probleem en wel het volgende dinsdag is er bij mij een veulen geboren moeders is een welsh vader zou een yslander moeten zijn maar:
de ijslander was een hengst van 28 jaar toen hij haar dekte maar op dat zelfde moment liep er een fjord bij mij in de wei die waarschijnlijk een klophengst is mijn vermoeden is dat het veulen dus van de jford is en wel om de volgende reden :
het veulen is grijs de ijslander is volgens mij een stempelhengst maar de fjord heeft het grijs gen inzich (was de bedoeling dat hij ook grijs zou zijn maar is gewoon isabel geworden maar hij kan het wel vererven? lijkt me) zelfs de naam van de fjord nojgra betekent nieuw grijs kan iemand hier alsjeblieft reactie opgeven want ik vind dit wel een hele vage gebeurtenis begrijp me niet verkeerd of het nou een fjord of een ijslander is het is even welkom maar het is natuurlijk wel leuk om te weten wie de echte papa is maar verder gaat alles goed met moeder en kind en is moeders erg trots op haar kroost en vooral heel lief groetjes suus ps. ik kijk uit naar jullie reacties


sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 10:27

hebje niet even een foto?dan kunnen we het beter beoordelen

soms is het beter om te zwijgen

gillian

Berichten: 4412
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 18:56

als je het zeker wilt weten kun je een dna test laten doen.
toedeledoki
gillian

Superblij met m'n nieuwe Remedio zadel!!
Kijk hier voor een foto!!

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 19:27

Hallo,

een beetje een moeilijk verhaal, maar volgens mij wel op te lossen. Eerst maar eens de kleur: het veulen is grijs, als je dat zeker weet (zwarte veulens worden muisgrijs geboren, grijzen worden niet grijs geboren, maar hebben meestal wat grijze haren.)?

Nu geldt het volgende: een grijs veulen heeft altijd op zijn minst een ouder die grijs is. Wat voor kleur de grootouders hebben maakt in dat geval niets uit.

-Als de moeder grijs is, zegt het dus niets dat het veulen grijs is, dan kan het gewoon van de moeder komen.
-Als de moeder niet grijs is en het veulen wel, dan moet de vader grijs zijn. Als de fjord isabel is, dan kan hij dus NIET de vader zijn. (een isabel draagt geen gen voor grijs). Als de ijslander nu ook niet grijs is, dan is geen van beiden de vader....

Joost

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-01 23:33

Vertel eerst eens welke kleur de moeder heeft en welke kleur de IJslander hengst (by the way: wat is een stempelhengst?????)
Je kunt wel degelijk een grijs veulen krijgen uit twee niet grijze ouders!
Onze Flommer komt uit een schimmel (welsh) merrie en een wildkleur valk vader (IJslander) en is zelf wildkleur zwart (grijs dus, ook als veulen).
IJslanders kunnen in 42 verschillende kleuren voorkomen. Vaak is het als veulen niet te voorspellen welke kleur ze uiteindelijk krijgen. Het zijn net toverballen! *LOL*-
Petra

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 11:45

Een fjord heeft een aalstreep, die altijd overdraagbaar is. Dus als het veulen een blijvende aalstreep heeft is de fjord de vader.

Voor joost:
Grijze veulens KUNNEN wel grijs geboren worden. Bij quarters heet dit 'grullo', elke haar is dan echt grijs. Wij verstaan onder grijs vaak een schimmel, die later wit worden.

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-01 13:59

De moeder is wit (vliegenschimmel ofzo) de ijslander is een voshengst de fjord draagt wel degelijk het grijsfactor omdat hij daar op gefokt is dat hij zo bijdehandt moest zijn om toch isabel te worden das wat anders kan iemand misschien uitleggen hoe ik die foto's moet doorscannen kunnen jullie het gekke veulentje zien ik zal het in ieder geval proberen Lachen groetjes suus

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 14:56

hèhè, gecompliceerde zaak Knipoog
Volgens mij moet je die Fjord voor de rechter slepen Knipoog
Ik ben benieuw naar een foto!
Femke

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 16:12


Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-01 18:18

-Als de moeder niet grijs is en het veulen wel, dan moet de vader grijs zijn. Als de fjord isabel is, dan kan hij dus NIET de vader zijn. (een isabel draagt geen gen voor grijs).

Hier even een aanmerking voor joost.
Een isabelkleurige fjord kan wel degelijk het gen voor gra-kleurig dragen (grijs dus)

Maar nu over het veulen, als het veulen een aalstreep heeft, dan is naar alle waarschijnlijkheid de fjord de vader, alleen klophengsten bevruchten vaak niet (of erg slecht), omdat de teelbal die ze nog hebben, in de buikholte ligt en dus eigenlijk te warm ligt voor goed sperma.

Donja, mijn maatje, 23 mei 1983 - 7 november 2008
Ons dierenpension http://www.dierenpensionloge.nl

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-01 07:44

dat is het dus de fjord is een klophengst daarom liep hij ook bij mij in de wei omdat wij dachten dat het een ruin was tja niet dus ik ben gister bij beide "vaders" wezen kijken ik ben eerst naar de ijslander geweest
dat beest heeft me toch een manen tot op zijn knieenen het veulen heeft een aalstreep en ik vermoed steeds meer dat de fjord toch de papa moet zijn ik weet wel dat uiterlijk heel veradelijk is maar een veulen met aalstreep en ook nog eens grijs moet eigenlijk wel van de fjord zijn die zelf grijs had moeten zijn niet? trouwens mijn veulen heeft ook een race streep op z'n kont ik ga proberen te scannen en anders doe ik het vanmiddag wel groetjes suus

joostvangestel

Berichten: 7907
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Reuver!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-01 18:50

Even over grijs: ik denk dat we het hier over twee verschillende zaken hebben: het grijs gen dat bij Welshes voorkomt is hetgeen dat een pony uiteindelijk wit maakt. Ik neem aan dat dat niet zo is met het fjord grijs gen. Ik moet nog eens nakijken wat grullo nou ook weer is. Ook denken sommige mensen dat zwart-roan ook hgrijs is, maar dat is dus fout.. Coed Coch Bridget was dus een zwart-roan merrie (lijf grijs, hoofd zwart). Ze stond te boek als gijs.

Dus het grijs-gen waar ik het over heb, dat kan alleen als een van de ouders grijs is.. Anders is het dus grullo of zwartroan of zoiets..

Degene die dus echt tot hun dood toe grijs blijven kunnen dus ook grijs geboren worden...

petrakolen

Berichten: 364
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: bergeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-01 23:42

Als het veulen een aalstreep heeft (dus wildkleur is) en de IJslander heeft die niet, dan moet de Fjord de pappa zijn. Het D-gen dat verantwoordelijk is voor de aalstreep vererft dominant.
Petra

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 15:29

maar sinds wanneer worden gewone schimmels grijs geboren?? Volgens mij is dat vos of zwart.
Volgens mij kan het grijs van de moeder komen als ze wit is.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 00:44

Ingewikkeld. Qua ondeugendheid zou ik de Fjord de schuld geven Schijnheilig maar ik ben bevooroordeeld *LOL*
Ik denk dat je, als het veulen wat ouder is, veel duidelijker gaat zien wie de papa is.
En een foto zou idd wel handig zijn kunnen we ff beter kijken Lachen

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-01 12:18

Volgens mij wordt dat veulen een keigave pony. Is de moeder een ijslander? heb ooit eerder een kruising tussen deze 2 rassen gezien. Dat was een lichtbonte ijslander met stevige nek en een aal, grinnik.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: hokke, lauralarissa en 80 bezoekers