rust bij peesblessure met een hyperactieve pony???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-01 23:15

Mijn Welsh K heeft een peesblessure en moet vooralsnog 4 weken rust. Maar.....hij is zo hyper. Natuurlijk is hij al terug in het voer, ook geef ik hem valeriaan.
Alleen op stal houden kan ik hem niet dat wordt hij gek. Dus heb ik op de wei een stukje van 4x4 afgezet maar dit gaat al steeds meer op zijn zenuwen werken.
Hij heeft van zijn 4e tot zijn 5e helamaal alleen in een schuur gestaan, zag 1x per week daglicht. Vandaar dat hij niet tegen een opgesloten gevoel kan.
Maar hij moet zich rustig houden om te genezen.
Wie weet raad?

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 10:39

Ow... wat herkenbaar!
Maar haal hem alstjeblieft uit dat weitje, daar gaat ie draaien en korte wendingen maken en dat is funest voor die pees.

Mijn hyperactieve pony heeft het ook gehad. Ze heeft 1 jaar op stal gestaan, en echt zo lang niet in de wei. We mochten met haar stappen over de harde weg. Dat deden we met een slof eraan, anders werd ze helemaal gek.

Je moet veel gedult hebben. Het is heel zielig dat ie zolang op stal moet staan, maar het is wel het beste voor hem. Doe dat nou maar!

Aan het gedrag van mijn pony kon ik merken dat ze kwaad op me was. Ze wou rennen en naar vriendjes toe.

Doordat er weinig of geen zenuwen in de pezen zitten, is een pony met een peesblessure zeer kort en weinig kreupel in verhouding met de ernstigheid van de blessure.
Ze voelen dus niet dat ze zichzelf kapotlopen. Dat voelen ze dus ook niet in de wei.

Maar haal haar alstjeblief uit die wei, zet haar op stal, hoe zielig het ook is. En ga veel stappen over de harde weg met een slof.

Maar ZET HAAR OP STAL!!!

Die van mij moest dus een jaar op stal staan. We hebben veel gedult gehad, en ze is een stuk opgeknapt. Helemaal goed zou het nooit meer worden.
Ze was Z springen, en mag nu geen 20 cm meer springen. Echt niet! Daar moet je echt consequent in zijn, anders maak je de pees zo weer kapot.

Het verloop van de stalperiode bij mijn pony:

- voor de peesblessure: heel druk, actief en een echte springpony

- 1e maand op stal: kwaad!!! Extreme duivel Extreme duivel Extreme duivel

- 2e maand op stal: ze was nog kwaad, maar ging zich er al iets bij neerleggen.

- 3e & 4e maand: ze ging zich er bij neerleggen, al wou ze dat nog niet laten merken aan je.

- later: ze werd liever en rustiger. Ze had vrede met de situatie

- nu (een jaar na haar stalrust): ze is een totaal andere pony als voor haar blessure. Ze is rustiger en liever. Ze kan zelfs rust hebben tijdens de dressuur! Maar wij denken dat ze over een jaar met pensioen gaat. Dan is ze 18.

Haar pees is nog niet helemaal goed. Het is heel pijnlijk en moeilijk om je pony zo te zien veranderen en te zien dat ie kwaad op je is.

Ik wou nooit meer paardrijden. Mijn snoopy was alles voor me. Ik wou er niet meer op en al helemaal niet op andere paarden.
Gelukkig hebben vrienden met overgehaald om een jonge hengst in te rijden, en daardoor ben ik weer begonnen.
Nu heb ik een ander paard, en rij weer heel veel. Mijn zusje rijd op snoops en snoops is nog mijn lieve schat. Ik wil haar nooit kwijt, maar ik zal ook nooit meer op haar gaan zitten.

Ik ben nooit meer op snoop gaan zitten na de blessure. Ik durf er niet meer op. Ook durf ik niet meer te springen. Met snoops sprong ik alles, 1,50, maakte niet uit. Over shetlanders springen? Gaaf! Korte wendingen en bochtjes? Makkie!

Nu durf ik nog geen 50 cm te springen uit angst voor een blessure.

Een ernstige peesblesure veranderd je pony en jezelf. Ik ben echt heel anders over dingen gaan denken.

Maar alstjeblieft, zet je pony op stal. Als ie gek en rondjes gaat draaien, moet je hem vastbinden zodat ie niet meer kan draaien. Want daarmee molt ie z'n pees.

Ga uren per dag stappen over de harde weg (met sloftuegel). Zorg dat de passen regelmatig zijn.

Ook afspuiten met koud water is goed.

Als de DA zegt dat je weer mag beginnen, wacht dan voor de zekerheid nog een paar weken en ga heeeeeeeeel langzaam opbouwen.
Forceer niets, vooral omdat je pony niet voelt hoever ie kan gaan. (doordat er geen zenuwen zitten).

als ie is hersteld, altijd rijden met bescherming om de benen. De pees blijft na een blessure altijd zwak omdat de oorspronkelijke struktuur eruit is.

Snoops rijd altijd vierkant met bandages. Ook al is het ff longeren.


Alsjeblieft, luister hiernaar. Ik heb het zelf meegemaakt.
Ik ben geobserdeert geraakt door benen en beenbescherming. Ik weet er nu heel veel van. Ik ben heel anders gaan denken en het doet me (nog steeds) gigantisch veel pijn.

Ik heb alles zelf moeten uitzoeken. Daarvoor wil ik jou behoeden. Maar heb gedult!

Veel succes en sterkte, als je nog wat wilt weten hoor ik het wel.


Liefs Carola.

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 11:49

Ik sluit me bij Carola aan, die van mij is net weer goed na een peesblessure, heeft anderhalf jaar geduurd. Die rust is heel erg belangrijk in de acute fase. Op stal dus en als het mag van de dierenarts stappen, indien nodig idd met slof. Als het echt niet gaat, dan maar korreltjes geven dat ie rustiger wordt. Ik vind het ook absoluut geen ideale oplossing, maar om hem nu de rest van zijn leven ongeschikt te maken voor welke belasting dan ook, omdat het nu even zielig is? Probeer op de lange termijn te denken, nu is het heel zielig en vervelend, maar die van mij is wel 'helemaal' genezen, dus kan nu weer in de wei. Het was een tropen jaar, maar nu kan hij dan ook weer alles. Laat de rest van zijn leven niet verpesten doordat het nu zielig is!!

Redgold

Berichten: 181
Geregistreerd: 19-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-01 18:56

Ik vind het heel lief dat jullie bezorgd zijn.
Ik kan ook al weet ik dat dit het beste is hem niet op stal laten. Hij gaat dan weven, echt van zijn ene been op zijn andere been. Op de wei is hij rustiger.
Daarom ben ik ook zo bezorgd.
Geduld heb ik absoluut. ik heb alles voor hem over dus ook mijn geduld.
Van de dierenarts mag ik nu nog niet stappen.
Jasmijn, welke korreltjes zijn dat?
Daar heeft mijn d.a. tot dusver niets over gezegd.
Wel heb ik bij de paardendrogist easy going besteld, ik had gehoopt dat ik het vandaag zou hebben, helaas. Zoiest duurt ook altijd even voor het aanslaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 23:55

Hmm, ik heb ook een vrij druk paard dat verleden jaar met een peesblessure heeft gestaan: homeopathische dingen helpen dan voor geen meter. Die van mij deed het erg goed op Vetranquil (=kalmivet) dat zijn waarschijnlijk die korreltjes die Jasmijn beschrijft. Ik heb mijn paard echt lange tijd heel consequent gesedeerd met 2 streepjes sedalin voor ik iets met hem deed omdat hij gewoon een gevaar voor zichzelf en zijn omgeving (mij) was.

Wat voor behandelplan heb je van je veearts meegekregen?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-01 23:59

Yes dank je Zep, dat is het!! (zie andere bericht van Redgold.) Had ik dus weer de hele nacht over kunnen piekeren, dat ik niet op die naam kon komen, zo onuitstaanbaar Frusty