Revalidatie voor paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Revalidatie voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 14:57

Heeft iemand ervaring met een revalidatiecentrum voor paarden?
Mijn paard moet voorlopig stappen en is nauwelijks meer te houden (bokken, steigeren, rennen)

Ik vraag mij af of hier nog wel oplossingen voor zijn om haar thuis te houden. Af en toe toch maar laten draven??? Het wordt zo langzamerhand wel erg gevaarlijk.


Groetjes, Dorine

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:21


Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 20:58

Wat heb je zelf al geprobeerd om hem rustig te houden?

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:22

Sommige paarden zijn uiteindelijke niet meer rustig te krijgen en te houden. Hoe braaf je paard normaal gesproken is.
Dorine ik waarschuw je, wees voorzichtig met jezelf. Ik kan het weten aangezien ik vorige week zelf een ongeluk heb gehad met mijn paard. Mijn paard staat ook al lang stil door kreupelheid en mag ook alleen maar stappen. Ook hij ging helemaal uit zijn dak en heb alles geprobeerd om hem rustig te houden. Zonder resultaat. Nou ja wel 1 resultaat aan overgehouden: 8 hechtingen in mijn hoofd en een week thuis en paard weer in de kreukels.
Ik heb mijn paard inmiddels aan het werk gezet kreupel of niet! Maar hier kan ik niet meer mee overweg.
Ik wens je veel succes Dorine.

oberon

Berichten: 759
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: numansdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 13:57

Kun je geen 'muisjes' geven ? Ook kan je je dierenarts eens vragen of hij/zij iets weet. Ik heb weken met Oberon gestapt met een peesblessure. Hij was op 't laatst niet te hanteren. Mijn dierenarts heeft toen een middel ingespoten dat 2 weken lang werkt.
Maar de beste oplossing was voor mijn paard om 'm op het land te zetten (met 'n peesblessure,ja). Na de eerste dag uit z'n dak te zijn gegaan was hij daarna heel erg rustig.
Is er geen mogelijkheid om je paard in een kleine paddock te zetten ?

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 14:45

Mijn paard heeft met z'n peesblessure ook gewoon buiten gestaan. Tuurlijk, hij trok wel eens een sprintje, maar ondanks dat is 't heel mooi genezen. DA en fysio kunnen 't niet meer terugvinden. En doordat hij overdag gewoon buiten stond (wel alleen, maar dat staat ie altijd = hengst) was er 's avonds gewoon mee te wandelen. Gewoon aan 't halstertje met een gewoon touwtje.

Misschien kan je 'm de eerste keer wat kalmerends geven zodat ie niet helemaal uit z'n dak gaat als ie weer buiten staat, maar daarna zal 't vast wel beter gaan.

Succes ermee!

JollyJumper

Berichten: 1325
Geregistreerd: 17-12-02
Woonplaats: Vortum Mullem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 15:06

En misschien is het ook een idee om je voerschema/hoeveelheid aan te passen. Jump mocht na de operatie alleen maar stappen, 2 x per dag een minuut of 20, nou die was na 2 dagen al niet meer te houden, sleurde me compleet in het rond en schoof zelfs zelf onderuit. Ik ben toen anders gaan voeren, minder natuurlijk (hoewel dat niet veel mocht omdat hij heel mager was geworden na de operatie) maar ook anders. Ik gaf bv. muesli zonder haver van Havens en wat maisvlokken erbij. Toen ie niet meer zoveel brokken kreeg werd het ook al beter. Verder heb ik mijn andere paard Kiri (die heel nerveus van aard is) wel eens equinervo gegeven. Elke dag een schepje door het voer, en dat scheelde ook enorm. Het is spul wat je langdurig mag gebruiken dus tijdelijk moet dat kunnen denk ik. En verder zit er niks anders op als voorzichtig zijn en de dagen afstrepen op de kalender tot ie weer aan het werk mag....

dorine3

Berichten: 204
Geregistreerd: 16-11-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-03 00:17

Ik zal het even uitleggen. Ze heeft twee peesblessures in beide voorbenen.
Ze krijgt al sinds het begin geen krachtvoer meer, alleen kuil, wortels of zemelen en elke dag inderdaad een handje muesli zonder haver van Havens. Verder krijgt ze sinds twee weken een fytotherapeutisch (???) middel, genaamd equi librium, wat haar hoofd wat koeler en haar gevoel wat meer in evenwicht moet brengen (van de dierenarts). Dit helpt wel enigzins, maar dus niet altijd. Ik ben er wel achter gekomen dat ze vorige week waarschijnlijk hengstig was, wat haar opvliegende karakter natuurlijk nog eens flink aanwakkert. Ik merk dat het deze week weer een stuk beter gaat, maar het is nog steeds heel goed opletten, en heel goed vasthouden direct aan het hoofdstel om haar hoofd laag te houden.
Ze is vorige week ook al een keer onderuit gegaan, maar gelukkig nog heel.
Verder heb ik de muisjes ook in de kast, maar om dat nu maanden achter elkaar te geven lijkt me niet zo slim. Daarnaast kost het zeker een uur inwerkingstijd, en dat heb ik 's ochtends gewoon niet ivm. werk.
Een kleine paddack hebben we wel, maar daar mag ze maar 20 minuten in staan, dus dat heeft dan juist het verkeerde effect.

Maar het is inderdaad wat Jolly zegt, de dagen afstrepen tot we weer langs de dierenarts mogen... (1 april Knipoog geen grapje!), en hopen dat het niet verkeerd gaat.

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-03 22:26

Mijn paard is in oktober geopereerd en moest 3 maanden alleen stappen en het liefst niet gek doen, want danb zou die wond open gaan. Na een week ofzo werd ie al gek, toen is ie een paar weken op de muisjes gegaan maar dat hielp helemaal nix. Daarna hebben we hem aan de bijzet gedaan, gewoon longeersingel om met bijzetteugel, twee longeerlijnen eraan en dan met zn 2en stappen, beide op een paar meter van het paard af. Met die bijzet eraan deed ie heel wat minder gek, en als ie gek deed kon die ons iig niet raken, daarvoor had ik wel een paar schoppen gehad.
Nou heel veel succes met je paardje, beterschap!!