Veel minder mesten + amper drinken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 13:29

Hoi,
ik heb een welsh hengstje van 2.5 jaar.
Normaalgezien staat hij iedere dag op de wei, en 's nachts staat hij op stal. Aangezien het deze week zo veel gesneeuwd heeft, heeft hij 2 dagen op stal gestaan (ik heb hem wel beweging gegeven die 2 dagen, maar geen volledige dag op de wei).
Het is me opgevallen dat hij op 4 dagen tijd heeft gemest voor maar 1 dag. Ik weet niet of ik me zorgen moet maken, maar ik vind het toch vreemd.
Hij krijgt per maaltijd 1 schep zemelen en een klein half schepje mengeling.
De afgelopen 2(of 3) weken drinkt hij ook niet meer zo veel als normaal. De afgelopen 4 dagen heeft hij zelfs niet meer gedronken...Misschien dat het water té koud is?

Hij lijkt me helemaal niet ziek, hij hinnikt nog even happy, hij heeft enorm veel energie, de mest dat er ligt ziet er ook gezond uit... Dit is ook de reden waarom ik nog geen veearts heb laten komen.

Ik weet dus niet wat ik moet doen... Zou het met het weer te maken kunnen hebben?

Graag tips!


Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:30

De zemelen maak je wel nat? Anders kan dit voor flinke verstoppingen zorgen.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 13:37

Utixo schreef:
De zemelen maak je wel nat? Anders kan dit voor flinke verstoppingen zorgen.

Nee dat heb ik nog niet gedaan... Had ik nog niet bij stilgestaan Verward
Kan ik dan best wat water erbij gieten in zijn voerbak? Is lauw water dan beter?

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:40

sander_lotte schreef:
Hoi,
ik heb een welsh hengstje van 2.5 jaar.
Normaalgezien staat hij iedere dag op de wei, en 's nachts staat hij op stal. Aangezien het deze week zo veel gesneeuwd heeft, heeft hij 2 dagen op stal gestaan (ik heb hem wel beweging gegeven die 2 dagen, maar geen volledige dag op de wei).
Het is me opgevallen dat hij op 4 dagen tijd heeft gemest voor maar 1 dag. Ik weet niet of ik me zorgen moet maken, maar ik vind het toch vreemd.
Hij krijgt per maaltijd 1 schep zemelen en een klein half schepje mengeling.
De afgelopen 2(of 3) weken drinkt hij ook niet meer zo veel als normaal. De afgelopen 4 dagen heeft hij zelfs niet meer gedronken...Misschien dat het water té koud is?

Hij lijkt me helemaal niet ziek, hij hinnikt nog even happy, hij heeft enorm veel energie, de mest dat er ligt ziet er ook gezond uit... Dit is ook de reden waarom ik nog geen veearts heb laten komen.

Ik weet dus niet wat ik moet doen... Zou het met het weer te maken kunnen hebben?

Graag tips!


Geef je wel hooi? Sommige paarden drinken ook wat slechter als het water heel koud is, je kunt het water proberen wat lauw te geven. Over de zemelen een hoop water dat het een dikke pap wordt.
Je kunt ook de dierenarts gewoon even bellen en om advies vragen. 4 dagen niets drinken is echt niet gezond.

Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:42

Zemelen lekker als slobber maken. Het is niet dat ze uitzetten, maar droge zemelen kunnen blijven plakken. De meningen zijn hierover verdeelt, ik neem liever het zekere voor het onzekere.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 13:45

EstherHegt schreef:
Geef je wel hooi? Sommige paarden drinken ook wat slechter als het water heel koud is, je kunt het water proberen wat lauw te geven. Je kunt ook de dierenarts gewoon even bellen en om advies vragen. 4 dagen niets drinken is echt niet gezond.


Hooi heb ik geprobeerd om bij te voederen (een maand geleden al, heb het een aantal dagen geprobeerd), maar hij komt er niet aan. Zelfs niet als ik het hooi laat weken in water.

Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:51

Oef, hooi is wel heel erg belangrijk. Dan moet je even aan luzerne, grasbrok of ruwvoederpellets gaat denken, maar niet weglaten! En anders heel simpel, hooi neerleggen en niet bijvoederen. Geen zemelen, geen mengeling (is dit biks?).

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:51

sander_lotte schreef:
Hooi heb ik geprobeerd om bij te voederen (een maand geleden al, heb het een aantal dagen geprobeerd), maar hij komt er niet aan. Zelfs niet als ik het hooi laat weken in water.


Hij moet echt ruwvoer hebben hoor, misschien kun je anders wat kuil proberen, of luzerne. Geen koeienkuil, maar paardenkuil. Koeienkuil is te vet en dan kan ie weer andere problemen krijgen.
Zeker nu hij van het gras af is heeft ie dat ruwvoer echt nodig. Ik zou de dierenarts gaan bellen en om een goed voeradvies vragen en hem toch laten komen om te kijken of het paard niet is uitgedroogd. Paarden drinken in principe naar behoefte, maar als ze dus weinig eten dan drinken ze ook weinig. Ruwvoer heeft hij echt nodig om zijn systeem aan de gang te houden. Desnoods giet je wat schenkstroop over het hooi, misschien dat ie het dan wel wil eten. Luzerne kun je in grote zakken kopen bij de fouragehandel.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 13:54

Ik zou heel snel een dierenarts gaan bellen. Een paard wat al 4 dagen niet drinkt kan in de problemen komen en ik zou daar zeker niet het weekend mee ingaan.
Verder zemelen nat voeren en op zoek gaan naar ruwvoer wat bij wel wil eten aangezien een paard niet zonder ruwvoer kan.
En een paard zonder ijzers kan prima buitenlopen als er sneeuw is.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 14:13

Utixo schreef:
Oef, hooi is wel heel erg belangrijk. Dan moet je even aan luzerne, grasbrok of ruwvoederpellets gaat denken, maar niet weglaten! En anders heel simpel, hooi neerleggen en niet bijvoederen. Geen zemelen, geen mengeling (is dit biks?).


Ik weet niet wat biks is in Nederland... Er zit geen haver in(maar er zijn wel andere soorten mengelingen met haver), op de zak staat Traditional.

Die mengeling is minder dan een half schepje omdat een kennis van me zei dat ik er best volledig mee moet stoppen, omdat hij anders hoefbevangen zou geraken.(hij zei dat Romeo veel te dik is geworden, hoewel ik niet vind dat hij te dik is...) Aangezien ik toch wel wat twijfelde, heb ik het gewoon verminderd ipv helemaal gestopt.


EstherHegt schreef:
Zeker nu hij van het gras af is heeft ie dat ruwvoer echt nodig.

Hij is niet van het gras af, het was maar voor 2 dagen. Ik weet dat hij gemakkelijk op de wei kan staan, maar mijn moeder is een beetje overbezorgd en ze wil niet dat ik hem met zulk hondenweer op de wei zet.(het sneeuwde en daarbij waaide het nog erg hard)
Ik had de eigenaar van mijn verzorgpaarden om hulp gevraagd, hij zei dat Romeo gewoon nog niet toe is aan hooi. Dat hij nog voldoende heeft aan het gras op de wei.

Ik moet straks sowieso naar de veearts om een wormenspuit te halen, ik zal dan alvast eens informeren. Het probleem is wel dat hij mijn pony nog nooit heeft gezien(ik ben zopas overgeschakeld, hij heeft alleen nog maar de kat gezien). Maar hij kan wel algemene informatie geven misschien...


Edit: wat kan ik dan best doen met het drinken? (buiten water doen bij de zemelen) Lauw water geven kan, maar na 10 minuutjes is dit weer koud... Of kan het voldoende zijn om dat water bij de zemelen te doen?

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:16

Ik zou hem even bellen over het feit dat de pony al 4 dagen niet gedronken heeft. Dan kan hij vast aangeven of hij langs wil komen.

Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:17

Alleen water bij de zemelen is niet voldoende. Je bent er zeker van dat hij niet drinkt?
Probeer anders eens een emmer lauw ater met flink wat appelsap erin gegoten.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 14:18

Katja schreef:
Ik zou hem even bellen over het feit dat de pony al 4 dagen niet gedronken heeft. Dan kan hij vast aangeven of hij langs wil komen.

Vandaag is er in ieder geval geen tijd om hem te laten langskomen. Ik ben te laat terug van school... Maar om 7 uur kan ik langsgaan in zijn praktijk, ik ga dan het probleem al even aanhalen. Dan kan hij nog voorstellen om morgen te komen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 14:19

Utixo schreef:
Alleen water bij de zemelen is niet voldoende. Je bent er zeker van dat hij niet drinkt?
Probeer anders eens een emmer lauw ater met flink wat appelsap erin gegoten.


Hij heeft zo een automatische drinkbak, mijn vader heeft zondag het water afgesloten, en de drinkbak is nog steeds vol tot op de rand... Dus ja ik ben er zeker van dat hij niet drinkt.

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:20

Als hij echt niet drinkt dan heb je kans dat hij het niet gaat redden tot maandag. Zou toch echt gaan bellen hoe je dit moet oplossen.

Anoniem

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:21

Snap ik het nu goed dan dat hij de afgelopen dagen gewoon alleen zemelen en mengeling heeft gehad? Verder geen enkel soort ruwvoer?

En de afgelopen dagen heeft hij niks gedronken?

Een gemiddelt paard zou behoorlijk wat liters water op een dag moeten drinken om gezond te blijven. Zelfde als met hooi, een paard kan moeite met ruwvoer hebben door bijv. tanden of dat het niet goed is. Maar gewoon zonder laten staan vind ik geen optie?

Blijft zijn vel staan als je een stukje huid in de nek op pakt en los laat? Of schiet het gelijk mooi en rimpelloos terug?

Je zou bijv. appelsap door het water kunnen mengen of stukjes appel/wortel er door kunnen doen. Als het te houd is kun je een grote emmer en een iets kleinere emmer nemen, deze in elkaar zetten en in de ruimte die er tussen zit hooi stoppen. Als je er dan lauw water in doet blijft het langer warm.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 14:24

Katja schreef:
Als hij echt niet drinkt dan heb je kans dat hij het niet gaat redden tot maandag. Zou toch echt gaan bellen hoe je dit moet oplossen.


Meen je dat nu??? Maar ik vind het zo vreemd dat hij nog zo levendig is. Als hij ziek zou zijn, zou hij toch erg loom zijn, niet?
Hij heeft dinsdag en woensdag op stal gestaan, dus gisteren en vandaag terug op de wei. Kan het niet zijn dat hij toch iets uit het gras haalt of iets dergelijks?

Wardie

Berichten: 551
Geregistreerd: 27-11-06

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:25

Is er geen sloot of plassen in zijn wei waar hij toevallig veel liever uit drinkt overdag?? (verzin ook maar wat, kan me niet voorstellen dat hij helemaal niks drinkt!)

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:25

In gras zit wel vocht en ik weet niet er plassen in het weiland liggen.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 14:32

nee in de wei is een geen sloot en geen plassen... Ik kan het eigelijk ook niet echt geloven dat hij niets drinkt, daarom denk ik dat hij uit het gras toch wat zou halen...
Als hij richting uitdroging zou gaan, zou hij toch lomer moeten worden, niet? Maar hij heeft best veel energie...

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:33

Uitdroging gaat goed zolang het goed gaat en daarna gaan ze echt snel achteruit.

sander_lotte

Berichten: 1578
Geregistreerd: 29-10-06
Woonplaats: Zutendaal(België)

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-08 14:35

Katja schreef:
Uitdroging gaat goed zolang het goed gaat en daarna gaan ze echt snel achteruit.


Ik denk dat ik best toch eens naar de veearts bel, want ik begin echt bang te worden als ik het zo hoor.
Mijn ouders zeiden: "zolang hij zo actief is, is er toch geen probleem..."

EstherHegt
Berichten: 3343
Geregistreerd: 21-03-05

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:38

sander_lotte schreef:
Katja schreef:
Uitdroging gaat goed zolang het goed gaat en daarna gaan ze echt snel achteruit.


Ik denk dat ik best toch eens naar de veearts bel, want ik begin echt bang te worden als ik het zo hoor.
Mijn ouders zeiden: "zolang hij zo actief is, is er toch geen probleem..."


Ja bel maar even, en laat je het even weten? Uitdrogen kan echt snel gaan.
Op deze link een pdf bestand over voeding voor paarden, misschien heb je daar ook wat aan.
Laatst bijgewerkt door EstherHegt op 28-11-08 14:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:39

Bel het gewoon even om te overleggen. Hij heeft er meer verstand van dan wij hier op Bokt. Je kunt beter nu bellen dan dat je hem in het weekend lastig moet vallen.

Utixo

Berichten: 6555
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Veel minder mesten + amper drinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-08 14:39

Je bedoelt dus echt dat hij geen liters binnen heeft gehad? Ik dacht dat hij alleen minder dronk. In dat geval, bellen, liever gister nog dan vandaag. Een paard is zo uitgedroogt, maar het is erg moeilijk om er weer bovenop te klimmen. Hoe is het velletje als je het oppakt?

Helaas voor je ouders, paarden blijven actief. Tot het ineens te veel word.

Meisje, wat mis ik je nog steeds. Iedere dag.
Dag lieve Irma!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: lianne125, nadcha, Saaams, SuusvL, YandexBot en 33 bezoekers