Shet erg stijf na beweging

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 13:44

Misschien dat iemand een idee heeft wat er aan de hand kan zijn en een advies heeft waar we het moeten zoeken?

Het gaat om onze kleine merrie shet van 18 jaar, ik heb haar al 16 jaar en ze heeft behalve zomerexceem (met deken prima te doen) nog nooit ergens last van gehad tot dit voorjaar. Ze was meegeweest naar het land (1 km lopend heen en terug) en daar in de rijbak gestaan. Lekker gek doen met haar maatje, maar de volgende dag liep ze erg stijf. De DA laten komen en die vermoedde hoefbevangenheid. Heel vreemd, want dat had ze nog nooit gehad maar haar maatje wel een paar keer en die had nergens last van. Daarnaast was er geen pulse te voelen, geen warme hoeven en ze stond gewoon recht op de benen. Een weekje metacam gehad en daarna leek het over, ook al was ze van tijd tot tijd wat stijfjes en minder levenslustig dan normaal. Echter, het was zo weinig en kort van duur, dat we ook wel eens dachten dat we het niet goed gezien hadden, want daarna was ze weer 'zichzelf'. Het hele voorjaar en zomer in de paddock gestaan, in het najaar mocht ze met haar maatje 2-3 uur per dag op een stukje weide (tot eind okt).

In september leek ze weer erger stijf, maar toen had ze een steentje in de witte lijn en na verwijdering leek het weer beter. In november zelfde verhaal en de smid gaf aan dat ze een dubbele zool had en heeft haar bekapt, hij vond haar in de schouder stijf. Daarna ging het beter tot twee weken terug. Ze liep echt kreupel, dus de DA weer laten komen. Ze gaf geen reactie op de tang, geen warme hoeven, etc. en ze had niet op gras gestaan, dus misschien een tekort of spierbevangenheid. Bloedanalyse gedaan en alle waarden waren perfect (twee waarden gerelateerd aan de lever miniem verhoogd). Ze staat nu een weekje op metacam en na vijf dagen leek de kreupelheid over. Gisteren mochten zij en haar maatje even in de rijbak om te rollen en ze wilde zelf graag even bokken en rondrennen. Ik heb haar weer snel in de paddock gedaan, maar dezelfde avond was ze wederom erg kreupel en stijf.

De DA heeft aangegeven dat hij voor PPID wil testen, maar dat dat nu geen zin heeft omdat ze pijn heeft en de waarden dan toch al verhoogd zijn. Ik heb zelf mijn twijfels of ze PPID heeft, want ze heeft een goede vacht, verhaart makkelijk, geen bolle buik, nog nooit bevangen geweest (denk zelf niet dat ze dit voorjaar er last van had). De shet staat samen met een andere shet in een eigen paddockje met schuilstal. Ze worden beiden niet getraind, staan op langstengelig hooi van licht bemest land en krijgen een vitaminebrokje (lexa). Als ik het afgelopen halfjaar bekijk dan was ze over het algemeen in orde. Ze eet goed, kijkt helder, plas normaal (geel, soms wat wittig), mest normaal, en als ze niet stijf is wil ze heel graag lopen en is ze speels. Maar het lijkt erop dat ze na beweging (uit zichzelf) erg stijf wordt, maar uit de bloedtest bleek geen spierbevangenheid.

Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden, respect als je het gelezen hebt. Mocht je een idee hebben wat er aan de hand kan zijn, of waarvoor we haar kunnen laten testen? Zoals gezegd wordt ze binnenkort voor PPID getest en ik zat zelf te denken om ook IR/EMS te laten testen. Of moeten we het zoeken in artrose, (haar)scheurtje in een bot, of zoiets?

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:28

Niemand een idee? Misschien mensen die ervaring hebben met PSSM, die wat in dit verhaal herkennen?

In het kort is het probleem dat mijn shetmerrie het afgelopen halfjaar af en aan stijf heeft geleken tot aan kreupel toe, en dan vooral na vrije beweging (wat ze uit zichzelf deed, ze wordt niet getraind). Uit de bloedtest is niets bijzonders gekomen en de DA wil haar nu testen voor PPID, om dit uit te sluiten ook al vertoont ze geen typische PPID kenmerken.

lique68
Berichten: 331
Geregistreerd: 12-03-18

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:26

hoi is het niet een idee om, als ze nu goed is, regelmatig gecontroleerde beweging te geven voor een periode? als je haar in beweging neemt elke dag.. dan kan je kijken hoe ze dan na vrije beweging is? en gaat ze erg uit haar dak bv met vrije beweging? kan ze altijd vrij bewegen vroeg ik me af?
ik denk dan vanuit het punt van mn eigen pensionade met zware artrose die kan altijd vrij bewegen, als ik die bv in een box zou moeten zetten met paar uur vrije beweging denk ik dat hij een heel stuk minder goed zou zijn.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:44

Selenium was ook in orde?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:51

Is het niet ‘gewone’ spierpijn en dat zij extra last heeft van verzuring?
Ik zou ook gecontroleerd gaan trainen en zo het lijfje aan het werk zetten en dan kijken wat dit doet :)

speurneusc

Berichten: 5368
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 23:54

klinkt eerder als spierbevangen

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:09

Ben me toevallig net in PSSM2 aan het verdiepen, en ik herken daar wel dingen van, ja. Vage kreupelheden maar geen verhoogde bloedwaarden, stijf ná beweging, spierbevangenheidsklachten... Zou er eens goed over inlezen als ik jou was en kijken of je meer dingen herkent.

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 00:39

Afbeelding
Dit is Tosca, ze is hier 22 en heeft al jaren Cushing (ppid), IR, zomereczeem, luchtwegproblemen (pollen- en stofallergie).
Tosca is een aantal malen hoefbevangen geweest en de laatste paar jaar van haar leven (vanaf haar 20ste ongeveer, ze is 24 geworden) liep ze vaak slecht, ondanks een heel streng voer- en weideregime. Er was nauwelijks iets meetbaars; geen kloppende aderen, opvallend warme voeten etc. Toch was het duidelijk hoefbevangenheid.
Zelfs de dagelijks portie metacam bleek uiteindelijk onvoldoende; we hebben haar moeten laten inslapen.

Van cushing vertoonde ze eigenlijk alleen de volgende zichtbare symptomen: een erg lange (niet krullerige) wintervacht die ze slecht kwijtraakte (maar ze heeft altijd een enorme wintervacht gehad, alleen werden de haren langer) en zweten op de boeg (borst).

Als jouw pony last heeft van haar voeten, probeer dan eens hoe ze op harde grond een bochtje maakt; het kan erg pijnlijk zijn, dus doe het rustig aan. Dit is heel moeilijk voor hoefbevangen dieren.

L_Rivaldo

Berichten: 4717
Geregistreerd: 17-12-07
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:01

Ik zou als ik dit hoor een osteopaat laten komen.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 18:50

Bedankt voor alle reacties!

@lique68 en @liespower94, dat kan ik inderdaad proberen. Elke dag een klein stukje met haar wandelen op het zachte. Ze staat overigens 24/7 in een kleine paddock van zand met haar vriendje (ook een shet) en kan een schuilstal in, ze staat dus niet op stal. Als ze in de rijbak mag, dan gaat ze inderdaad uit haar dak ;-), bokken en galopperen.

@Tessebes, Selenium is niet getest, dus dat weet ik niet. Een vriendin gaf ook al aan dat ik vit E met selenium zou kunnen geven, daar ben ik net mee gestart (halve dosering ivm vitaminebrok).

@speurneuse, bedankt voor het meedenken. Ze kan niet spierbevangen zijn, dat was uit de bloedtest gekomen.

@Aleeneh, bedankt voor de tip, ik zal me gaan verdiepen in PSSM2.

@Hevonen, wat verdrietig dat je je pony hebt moeten laten inslapen. Mijn shetje vindt het inderdaad heel pijnlijk om op het harde een korte bocht te maken. Ze loopt het harde slechter dan op het zachte (vrijwel niets te zien nu). Ze wordt binnenkort getest voor PPID, aan de hand van jouw verhaal zou ze dit dus wel kunnen hebben.

@L-Rivaldo, waarom een osteopaat?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 22:50

Ik zou zeker selenium laten onderzoeken dan!

Hevonen

Berichten: 5611
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 23:11

Mirjam schreef:
Bedankt voor alle reacties!

@lique68 en @liespower94, dat kan ik inderdaad proberen. Elke dag een klein stukje met haar wandelen op het zachte. Ze staat overigens 24/7 in een kleine paddock van zand met haar vriendje (ook een shet) en kan een schuilstal in, ze staat dus niet op stal. Als ze in de rijbak mag, dan gaat ze inderdaad uit haar dak ;-), bokken en galopperen.

@Tessebes, Selenium is niet getest, dus dat weet ik niet. Een vriendin gaf ook al aan dat ik vit E met selenium zou kunnen geven, daar ben ik net mee gestart (halve dosering ivm vitaminebrok).

@speurneuse, bedankt voor het meedenken. Ze kan niet spierbevangen zijn, dat was uit de bloedtest gekomen.

@Aleeneh, bedankt voor de tip, ik zal me gaan verdiepen in PSSM2.

@Hevonen, wat verdrietig dat je je pony hebt moeten laten inslapen. Mijn shetje vindt het inderdaad heel pijnlijk om op het harde een korte bocht te maken. Ze loopt het harde slechter dan op het zachte (vrijwel niets te zien nu). Ze wordt binnenkort getest voor PPID, aan de hand van jouw verhaal zou ze dit dus wel kunnen hebben.

@L-Rivaldo, waarom een osteopaat?


Het klinkt dan voor mij echt wel als hoefbevangenheid, wat de achterliggende oorzaak ook mag zijn.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 23:52

Update: mijn shetje heeft geen PPID (waarde 4) en geen selenium tekort (perfecte waarde). Momenteel gaat het goed met haar, niet kreupel, vrolijk en ze wil graag lopen.
Het is heel fijn dat ze geen PPID heeft, maar ik vind het vervelend dat niet duidelijk is waar de kreupele periodes vandaan komen. Bij informatie over PSSM heb ik niets gevonden over shetlanders met deze ziekte, of komt dit wel voor? Iemand nog een idee, want om nu te wachten op de volgende kreupelheid...

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:13

heeft ze misschien actrose

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:14

PSSM1 komt voor bij alle rassen waar ooit koudbloed in gefokt is. PSSM2 kan voorkomen bij alle rassen.

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-19 20:32

Artrose zou kunnen, dank voor het meedenken. Ik zou dan alleen niet verwachten dat het nu goed met haar gaat (koud en nat). Of heb je de ervaring dat artrose klachten verergeren na meer beweging?

PSSM is dus mogelijk bij shetjes, dat wist ik niet, dank voor de info!
Bij PSSM2 hebben ze toch vaak pivots door spierafbraak? Dat zie ik nl. niet bij haar en zou de spierafbraak niet in het bloedbeeld naar voren zijn gekomen?

Volgens de DA kunnen we nu het beste gewoon afwachten, mijn portemonnee vindt dat prima maar het zit mij niet lekker dat we niet weten wat er met haar aan de hand is. Zo sneu, om zo'n levendige vrolijke pony te zien veranderen in een moeizaam lopend en soms wat teruggetrokken shetje. Ook al is ze op dit moment helemaal haarzelf hoor ;-).

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 00:08

Mirjam schreef:
Artrose zou kunnen, dank voor het meedenken. Ik zou dan alleen niet verwachten dat het nu goed met haar gaat (koud en nat). Of heb je de ervaring dat artrose klachten verergeren na meer beweging?

PSSM is dus mogelijk bij shetjes, dat wist ik niet, dank voor de info!
Bij PSSM2 hebben ze toch vaak pivots door spierafbraak? Dat zie ik nl. niet bij haar en zou de spierafbraak niet in het bloedbeeld naar voren zijn gekomen?

Volgens de DA kunnen we nu het beste gewoon afwachten, mijn portemonnee vindt dat prima maar het zit mij niet lekker dat we niet weten wat er met haar aan de hand is. Zo sneu, om zo'n levendige vrolijke pony te zien veranderen in een moeizaam lopend en soms wat teruggetrokken shetje. Ook al is ze op dit moment helemaal haarzelf hoor ;-).


Waar kijk je niet op het internet voor supplementen misschien mist ze wat in haar voeding.

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Re: Shet erg stijf na beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-19 02:08

Divots kunnen maar zijn niet bij elk PSSM2-paard aanwezig. Spierafbraak zoals bij PSSM2 komt niet altijd in het bloedbeeld naar voren. Bij PSSM1 is dat wel, dat de spierwaardes torenhoog kunnen zijn, maar bij PSSM2 hebben veel paarden zelfs helemaal geen verhoging.