Cyste in het straalbeen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallys
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-08-17

Cyste in het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 20:06

Voor de zomer heb ik mijn merrie tooske gekocht.
Bij aanschaf bleek zij wat onregelmatig, maar doordat zij een haf x forrest is en er volop gras stond was bevangenheid een logische mogelijkheid.

Ze bleef echter af en aan kreupel ( 2weken op 3 weken af etc)

En na een bezoek van edigit blijkt ze een cyste in het straalbeen te hebben.

Ze staat nu op arti gold , en beslag met een balkje.
Maar loopt nu na 7a8 weken weer onzuiver.

Ze word niet gereden sinds de zomer..
Staat in een koppel op de wei...en snachts op stal.


Ik weet niet meer welke opties ik.nog heb.

Wie heeft er dezelfde ervaring met zijn/haar paard, en wat hielp nog wel?

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:39

Poeh dat is niet best. Ik kan het niet genoeg tegen mensen zeggen: ALTIJD laten keuren, klinisch en röntgenologisch. En je koopt toch geen onregelmatig paard? Heb je hem van een handelaar gekocht of particulier? Die zullen wel dolblij zijn geweest, een lot uit de loterij; iemand die een kreupel paard koopt.
Je hebt al genoeg ellende met een gezond paard, laat staan een onregelmatige, dat is net een put waar je geld in gooit.
Cyste in het straalbeen is foute boel, zeker als ze er onregelmatig op zijn. Ze zal alleen nog kunnen grasmaaieren totdat ze zoveel pijn krijgt dat je haar moet laten inslapen. Dat kan maanden zijn maar ook jaren. Rijden kan je vergeten.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:44

Een onregelmatig paard kopen zonder degelijke keuring is inderdaad wel een beetje dom te noemen. Als paarden echt al onzuiver lopen door een slecht straalbeen dan is grasmaaieren vaak de enige optie. Misschien kan je nog het een en ander bespreken met DA en hoefsmid om ervoor te zorgen dat ze in vrijheid toch pijnvrij kan zijn, maar een rijpaard zal het waarschijnlijk niet meer worden.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 20:45

Tja, ik vind het heel erg voor jou en je pony maar waarom een kreupel paard kopen zonder voor de koop te onderzoeken waar het vandaan komt. En dan ook nog bevangheid aandragen als mogelijke oorzaak , ook dit is een ernstige aandoening. Sparen voor een gezond paard en deze maar op pensioen.

Tallys
Berichten: 6
Geregistreerd: 18-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 22:29

Bigone

Ik hoef gelukkig niet te sparen ;)
Mijn man en ik hebben beide een zeer goed lopende zaak , en kan het prima bekostigen , ik wil puur mn huidige paardje pijnloos op de wei.

Heb vandaag een 2e paard erbij gekocht.


Het gaat me niet om het geld , maar om de mogelijkheden om van deze pony een zo pijnloos mogelijke grasmaaier te maken.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Cyste in het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:35

Zenuwsnede. De meningen zijn verdeeld maar mits goed uitgevoerd een paar jaar reserve tijd.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:38

TinkerMaisy schreef:
Bigone

Ik hoef gelukkig niet te sparen ;)
Mijn man en ik hebben beide een zeer goed lopende zaak , en kan het prima bekostigen , ik wil puur mn huidige paardje pijnloos op de wei.

Heb vandaag een 2e paard erbij gekocht.


Het gaat me niet om het geld , maar om de mogelijkheden om van deze pony een zo pijnloos mogelijke grasmaaier te maken.


Hopelijk laat je dat 2e paard wel helemaal keuren?

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Cyste in het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:47

Ben niet zo mee met de tijdlijn.
Staat ze nog maar net 7 8 weken op dat beslag voor de eerste keer dan?

Dan worden voeten misschien weer te lang en zijn kortere intervallen aangewezen. Tinkervoeten groeien vaak ook hard.

Ook al zonder beslag geprobeerd ?

Sas67
Berichten: 151
Geregistreerd: 08-08-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:48

Volgens mij is het paard van TS niet geholpen met opmerkingen over keuringen. Misschien kun je contact opnemen met José Pouwer ( https://www.facebook.com/Jose-Pouwer-Os ... 947349042/), haar paard heeft ook een cyste in het straalbeen (gehad) en loopt volgens mij nu weer klachtenvrij!

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:24

TinkerMaisy schreef:
Bigone

Ik hoef gelukkig niet te sparen ;)
Mijn man en ik hebben beide een zeer goed lopende zaak , en kan het prima bekostigen , ik wil puur mn huidige paardje pijnloos op de wei.

Heb vandaag een 2e paard erbij gekocht.


Het gaat me niet om het geld , maar om de mogelijkheden om van deze pony een zo pijnloos mogelijke grasmaaier te maken.

Wanneer je dan niet op het geld hoeft te letten dan hoop ik dat je deze goed gekeurd hebt. Maar pijnvrij , ik zou de pony gewoon op het land zetten en de tijd geven. Wanneer dit niet mogelijk is door te veel pijn dan zou ik niet gaan martelen maar inslapen.

NESCAFE

Berichten: 3204
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:49

Ik heb een paard gehad met een cyste in het straalbeentje. Ik kwam erachter omdat ze van het ene op het andere moment niet meer op haar been wilde staan. Dat duurde een tijdje en tegen de tijd dat de dierenarts er was liep ze weer normaal. Het straalbeen bleek al zover te zijn aangetast dat het gewrichtsvocht in de cyste terecht kwam. Dat deed zoveel pijn dat ze acuut geen stap meer wilde verzetten. Als het gewrichtsvocht er weer uit trok was de pijn weer weg.

De kwaliteit van het straalbeen is daarbij belangrijk. Bij mijn paard was dit bij de diagnose al slecht. Er zaten aders in het straalbeen richting de cyste en deze zouden steeds groter worden. De cyste zou zich steeds vaker met gewrichtsvocht vullen en uiteindelijk zou het straalbeen kunnen breken. Er was geen behandeling mogelijk, bot wat weg is kan niet meer terug komen. Ik heb er toen voor gekozen haar in te laten slapen, het vooruitzicht van pijn en en gebroken voet wilde ik haar niet meer aandoen. Dat was wel 15 jaar geleden dus ik weet niet of de behandelmethodes inmiddels zijn verbeterd.

Ik heb haar 10 jaar gehad en ze had al een bemerking op het straalbeen toen ik haar kocht. Ze heeft er echter nooit kreupel op gelopen. Maar het was ook geen paard wat graag wilde lopen dus achteraf gezien waren er wel eerder tekenen.

Ik zou aan je dierenarts vragen wat hij denkt over de kwaliteit van het straalbeen en hoeveel pijn ze heeft. En je paardje goed in de gaten blijven houden. Ze kunnen heel goed pijn verbergen en altijd pijn hebben is ook geen leven.

Het blijft echter altijd een moeilijke beslissing, sterkte met het bepalen wat je moet doen.

Anoniem

Re: Cyste in het straalbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 23:54

Nescafe het is nog steeds zoals jij het zegt helaas.

Elisa2

Berichten: 37144
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:55

TinkerMaisy schreef:
Voor de zomer heb ik mijn merrie tooske gekocht.
Bij aanschaf bleek zij wat onregelmatig, maar doordat zij een haf x forrest is en er volop gras stond was bevangenheid een logische mogelijkheid.

Ze bleef echter af en aan kreupel ( 2weken op 3 weken af etc)

En na een bezoek van edigit blijkt ze een cyste in het straalbeen te hebben.

Ze staat nu op arti gold , en beslag met een balkje.
Maar loopt nu na 7a8 weken weer onzuiver.

Ze word niet gereden sinds de zomer..
Staat in een koppel op de wei...en snachts op stal.



Ik weet niet meer welke opties ik.nog heb.

Wie heeft er dezelfde ervaring met zijn/haar paard, en wat hielp nog wel?


Liep ze de vorige 7/8 weken wel zuiver? tijd voor nieuw beslag wellicht? in ieder geval zou ik terug contact opnemen met de dierenarts om te bespreken welke opties je nog hebt.

CRos95

Berichten: 3382
Geregistreerd: 13-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:23

Wat is de stand van haar voeten? Je zou kunnen samenwerken met n hoefsmid die aangesloten is bij een kliniek.