De osteopaat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

De osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 02:31

Afbeelding

Vandaag zijn osteopaaten Iris Buddenberg en Marit Brandsema op stal langs geweest om mijn merrie te behandelen.
Het was echt keihard nodig.
Ik heb mijn merrie nog niet zo lang, nog geen 3 maanden.
Ze is ruim 15 jaar oud. Altijd dressuur matig gereden.
Ik ben zelf recreatie ruiter.
Wat hoe en waarom ze zo vast zat, geen idee. En eerlijk dat maakt me ook niet uit.
Geen ik nu vooral belangrijk vind, dat het nooit meer zo ver komt en zo erg wordt.

Toen ik ging kijken bij mijn merrie, voor ik haar kocht, zag ik al wat issues waar ik wat mee moest.
Maar wat, dat wist ik nog niet.
Ik doe veel dingen intuïtief.
Voel veel maar heb teweinig weet en kennis.
Op stal konden we ons inschrijven voor een massage workshop.
En hier kreeg ik alleen maar meer bevestiging, mijn merrie zit niet lekker in haar vel.
Ik had alwel info over cranio sacraal therapy, maar hier miste ik nog wat bij.
Ik had het er met stal genoot over, en zei vertelde me over Osteopathy.
En dat was de combinatie wat ik zocht voor mijn merrie.

Nu is het afwachten. 3 dagen wandelen, vanaf dag 4 rustig kijken aan de longe, en dan gaan we aan de opbouw.
Als recreatieve ruiter heb ik geen haast. Geen doel wat binnen bepaalde tijd gehaald moet worden.
We hebben 3 stappen gezet, nu 2 terug om weer nieuwe stappen te maken.
In februari hebben we een vervolg afspraak.

"onderstaande tekst is geschreven door Marit Brandsema bij de foto met een voor en na beeld"

Afbeelding

Deze dame voelt zich na vandaag een stuk soepeler! Ik zal de rode pijlen langsgaan van het hoofd af naar achter om het e.e.a. kort uit te leggen. Het zijn algemene dingen die niet per se allemaal van toepassing zijn op dit paard qua oorzaak-gevolg etc. Eerder het topje van de ijsberg van een paar connecties die mogelijk zijn zegmaar

》Er is spanning te zien voor de schoft door bewegingsblokkades dieper in de borstregio en door het middenrif welke verbindingen heeft met de longen en ligamentair verbonden zijn met de onderste halswervels. Hier hebben we dus al een heel belangrijke connectie tussen voor en achter in het lijf!
》Verdiepte lordose te zien. Dit kan meerdere oorzaken hebben, opties zijn o.a. mobiliteit wervels, ribben, visceraal (en het middenrif!) maar ook externe factoren zoals bv. het zadel.
》Weer een kleine lordose te zien. Vaak wordt er vlak voor, net achter het zadel, gecompenseerd om toch mee te kunnen doen wat de ruiter vraagt. Beweging vindt dan niet plaats in het SI gewricht maar in de lendenen vlak achter het zadel. Hier zie je dan vaak ook een 'bultje'. Het heiligbeen kan de laatste lendenwervels met zich mee trekken, soms voelt dit dan aan als een kuiltje. Uiteraard hebben deze wervels ook hun viscerale connecties waardoor de oorzaak kan verschillen.
》Bij een niet goed functionerend SI gewricht gaan vaak ook de broekspieren compenseren. Hierdoor zijn ze soms erg prominent aanwezig. Duidelijk is dat hier ook veel compensatie spanning zit.

Het hoofd staat niet op de foto maar is natuurlijk vanwege de relaties erg belangrijk voor het 'na' plaatje. Hier bevind zich o.a. de kaak en belangrijke structuren van het cranio-sacrale systeem. Zo belangrijk!!

Let op: een stand foto of het paard zien lopen, zegt lang niet alles! Een bewegingsblokkade wordt pas echt duidelijk, wanneer je dit getest hebt. Zo kan een minder gunstig gebouwd paard toch heel soepel zijn en weinig blokkades hebben en een paard met een mooi, soepel lijf toch veel blokkades hebben.


AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-12-18 16:10

Het viel me vandaag heel erg mee hoe ik mijn merrie aantrof op stal:D
Vanochtend is ze al lekker in het paddock geweest en daarstraks zijn we het boerenpad tussen de weides afgelopen.
Waar ik bang voor was, bang dat ze erge spierpijn zou hebben, en ja dit kan nog komen vandaag is pas dag 1.
Het is zo jammer dat het weer zo nat en winderig is.
Dankbaar dat Whynni aardig bombproof is en wapperende zeilen haar weinig doen en grote diepe plassen maken haar ook weinig uit zeker als ze ook aan het gras mag knabbelen.
Afbeelding

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-12-18 16:45

22 Dec paardje vandaag in het paddock laten struinen. Dan weer alleen dan weer even samen met ander paardje. Ze is niet knorrig en lijkt weinig last te hebben van spierpijn.
wel merk ik zelf dat we ook kwa haar en ik opnieuw moeten beginnen.
Beste uitleg is ze accepteert me als leider maar houd afstand kwa vriendschap. En tuurlijk ik heb haar nog geen 3 maanden. Maar voor de behandeling had ik het idee dat ze me iets meer toeliet.
En nee ik vind niet erg, maar het is wat mij opvalt en mijn gevoel is.
We hebben ook nog gewandeld en hierbij is ze gewoon heel braaf. Niet stuiteren of druk. Vind haar ook alerter dan voor de behandeling. Alsof er een nieuwe wereld is open gegaan voor haar.
Ze loopt niet meer continue met haar hoofd in de lucht, maar meer "zoals het hoort" nek recht neus vooruit.

23 dec
Paardje eerst weer heerlijk paar uur in het paddock laten struinen. Daarna samen met mijn manneke haar heerlijk gepoetst.
Vanwege het miezerende weer hadden we ook het idee lekker te gaan wandelen met z'n 3,als het regent zit de jeugd die vuurwerk afsteken liever binnen en is het redelijk veilig om te wandelen.
Vandaag merkte ik dat Whinny goed alert was, beetje schrikachtigtiger dan anders.
Maar meer dan stilstaan, rondkijken, snuiven heeft ze niet gedaan. Alles bij elkaar bijna 1,5 uur gewandeld.
Hier merkte ik wel dat ze best weer energie heeft.
Morgen komt de hoefsmid dus denk morgen ook nog lekker een daagje stappen.

Wat me meevalt is dat ze ondanks 1,5 kg krachtvoer (pavo nature's best /condition /daily plus en onbeperkt hooi) gewoon chil is. Sommige paarden stuiteren echt de box uit.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-12-18 10:35

24 dec
Vandaag eerst de ochtend sessie bij de hoefsmid. Nieuwe ijzers voor. Achter bekapt.
In de avond de eerste poging in de kraal. Ze wilde niet. Gezien het weer de drap en dat de kraal de droogte plek is, haar toch vriendelijk doch dringend verzocht binnen te komen.
Eenmaal binnen is alles chill. Stappen hoofd mooi natuurlijk op een rechte lijn. Merkte vandaag wel het een en ander dat ze spierpijn had.
Omdat ik toch nieuwsgierig was hoe ze zou reageren in draf haar aan laten draven. Helaas gingen haar oren toch weer plat en was de ontspanning weg. Longeren op halster en lange lijn.
Daarna gewoon weer gestapt.

25 Dec buiten gewandeld met bijna alle paarden van stal.
De kerst wandeling. Onwijs gaaf.
Ik merkte aan mijn merrie dat ze met zoveel paarden minder bomproof is.
Een vrouw die een bal gooide en de hond die er achteraan ging, vond mijn merrie heeuull spannend. Ik voelde haar energie, en eigenlijk was ik daar heel blij mee.
Ze deed een halve stijgering, dribbelen, hoofdschudden.
Maar bleef voor mij makkelijk te handelen. Gezien het feit, 600 kg tegen 95 kg... Zij wint.
Verder hebben we een uur meegewandeld. Klein stukje op het fietspad gedraaft. En wat ik vooral voelde was veerkracht.
Als paarden op een keuring.

In de avond zijn we ook nog even terug geweest om met haar in de bak rond te stappen. Er lagen nog balkjes op de grond. Dus half uur rondjes met zo nu en dan een balkje gestapt.
Vandaag gaan we weer proberen in de longeerkraal. Kijken hoe het vandaag gaat met draven.

AMieke79
Berichten: 61
Geregistreerd: 23-08-18
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: De osteopaat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 13:48

Nu ruim een week verder. Veel wandelen en proberen rustig te longeren, wat niet zo goed lukt. Er gebeurt veel op en rond om het erf, dus mevr heeft best heel veel prikkels, gecombineerd met energie... Blijft een mooi gezicht om je paard te zien zweven in draf. Toen haar adrenaline weer wat gezakt was rustig nog wat basis en grond oefeningen gedaan.
En zo de rust en zen terug gevonden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Bytespider, ComscoreBot, LiannePuthzy, ogidni, RianneH, roekes, Sky_As, vierhoef en 114 bezoekers