Vreemde bult in de hals??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 20:49

Hallo,

Ik hoop dat iemand op bokt weet wat dit is.
Vorige week donderdag kwam ik op en zag ik dat mijn merrie ineens 2 buiten op haar hals had.
Afbeelding
Bulten deden zeer wanneer ik er echt hard op drukte, waren warm en ze had er last van als ze haar hals de andere kant op draaide (logische want dat zal wel trekken).
Verder was ze prima te pas. Uiteraard heb ik de dierenarts gebeld maar die wist niet wat het wat en het advies was even aanzien zolang het niet dikker wordt en zolang ze verder goed te pas is.
Inmiddels zijn we bijna een week verder. De onderste bult is weg. Ze heeft nu alleen nog 1 bultje waarbij het voelt alsof er een "muntje in zit" heel apart. De huid is gewoon netjes, niet warm, doet alleen pijn bij echt hard drukken verder niet. Ze is nog goed te pas en ik heb er een foto van:
Afbeelding

Ik heb er inmiddels met een klein naaldje in geprikt maar er komt geen viezigheid etc uit.

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik hoor het graag.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:56

Kan irritatie zijn van de deken? Allergische reactie? Ik zou er iig niet meer in gaan prikken met naalden, je hebt dan alleen maar kans dat je bacteriƫn naar binnen brengt.
Even in de gaten houden zoals je dierenarts al zei :)

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 20:58

Dat kan haast niet. Ze heeft die deken al weken op. Dat was ook niet de bedoeling maar het geeft wel veel informatie als je het 1 keer doet. Was een steriele dunne naald dus dat kan echt geen kwaad.

nine1987

Berichten: 8324
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:01

Toch als ik 'm zo zie denk ik aan een (nog niet rijp) abces..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:01

Iets veranderd wbt het voer?

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:06

ellentje0 schreef:
Dat kan haast niet. Ze heeft die deken al weken op. Dat was ook niet de bedoeling maar het geeft wel veel informatie als je het 1 keer doet. Was een steriele dunne naald dus dat kan echt geen kwaad.


Misschien iets tussen deken en huid geschuurd, stro of vlas bijvoorbeeld?
Insteken van een naald zegt niet zoveel, door een gaatje van een dunne naald komt niks naar buiten als het pus of oud bloed is :(:) . Kan evengoed nog wel een abces zijn, maar zolang ze er nu niet heel pijnlijk op reageert en het niet erger zit zou ik gewoon even afwachten.
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 11-12-18 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 21:06

Ik dacht eerst ook aan een abces. Maar dat is toch ook apart zo ineens uit het niets? En hoe kan het dan dat het al wel kleiner is?

Ik ben wel over gegaan op een andere slobber en muesli maar van beide krijgt ze maar heel weinig. En aangezien de bult wel kleiner wordt vraag ik me af of het dat is?

Misschien een opgezette lymfeklier? Iemand daar ervaring mee?

Ja dat zou misschien wel kunnen idd. Ze staat ook op stro. Ja misschien is even afwachten nog wel het beste. Je wilt toch graag weten wat het is he.

horsiegek

Berichten: 2358
Geregistreerd: 09-10-05
Woonplaats: Ergens tussen de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 21:15

De boeglymfeknopen zitten daar wel in de buurt, alleen zo oppervlakkig zou je zie niet moeten kunnen zien, ook niet als ze opgezwollen zijn volgens mij. Ze zitten volgens mij ook meer echt tegen het schouderblad zelf aan, de bobbels hier zitten wat verder naar voren.

Neem anders voor de zekerheid haar temperatuur op de komende dagen.

Een abces/ontsteking hoeft niet altijd uit te breken, het lichaam los dat ook zelf wel weer op, daarom kan het wel weer kleiner zijn geworden.

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 21:18

Bedankt voor je uitleg!

Temperaturen doe ik inderdaad. Denk dat ik voorlopig maar even geduld moet hebben.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:11

Heb je ondertussen al wat meer duidelijkheid over wat het is? :)

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:28

Ik heb voor ruim een week terug toch de dierenarts gebeld. Ook die had geen flauw idee wat het was. Hebben nu een ruime week ekyflogyl gesmeerd en de bult is zo goed als weg. Even afwachten of dat zo blijft maar tot nu toe lijkt het goed te gaan.

Babootje

Berichten: 26254
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:30

Misschien gebeten door een ander paard?

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:33

Misschien is ie gestoken/gebeten ofzo door iets? En heeft daar een allergische reactie op gekregen? Daar lijkt het imo een beetje op..

ellentje0

Berichten: 618
Geregistreerd: 01-04-06
Woonplaats: Twente

Re: Vreemde bult in de hals??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:39

Gebeten kan niet. Gestoken en daarop een allergische reactie daarop lijkt het meest waarschijnlijk. Al is dat wel bijzonder in december.

Pepperrr

Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:36

Het is lang warm gebleven, eind november/begin december vlogen er ook nog muggen in huis dus zou wel goed mogelijk zijn :j