Maagzweer, Ervaringen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Geryon

Berichten: 19260
Geregistreerd: 11-12-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 21:12

Welke zijn het Duijfje?

Hoipiepeloii, je kan het bij een voerhandelaar halen, ik kan het in de buurt niet vinden dus ik had een zak via bol.com besteld!

Ik zoek voor een stalgenootje abler plus dus die met probiotica. Liefst twee bulk zakken maar zakjes mag ook.


Duijfje

Berichten: 1990
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Noord-holland

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:15

abgard spuiten en AbPrazole™ (Omeprazole) zakjes

Duijff Sporthorses B.V. Instagram

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:10

Hoipiepeloii schreef:
Ik heb er geen ervaring meer Tirzasara10 met een drachtige merrie.. Maar bij mensen is het gewoon veilig, dus ik zou eigenlijk niet weten waarom niet bij paarden.

Heb even een vraagje aan jullie, misschien hebben jullie tips:
Mijn maag-darm-probleem-paard heeft in de winter moeite om op gewicht te blijven, en dan vooral in de vorm van bespiering op de bovenlijn. Ze werkt wel hard (subtop niveau) en krijgt onbeperkt hooi, 1/2 schep speedibeet, 3/4 schep Pavo Topsport, Cavalor Fiber Force en extra vitamines.
Door haar interne problemen denk ik dat ze gewoon moeite heeft om het goed op te nemen, want ze kan eten als een malle. Verder is ze trouwens goed in orde hoor, en heeft ook geen maagzweer momenteel. Op het moment dat ik even niet rij (bv als ik op vakantie ben) dan wordt ze wel snel dikker. Maar met het werk erbij is het lastig. Meer eiwit lijkt me logisch, maar nog meer Pavo Topsport voeren vind ik een beetje spannend vanwege haar buik... Ik probeerde laatst Pavo Muscle Build (mn jonge beest kwam daar giga van bij), maar dat vond ze vies :o Misschien wat meer Speedibeet nog? Maar of dat nou zoveel aanzet.. Ik heb eerst maar eens een flinke tank lijnzaadolie gekocht.


Kan je haar niet beter wat extra speedibeet en olie geven dan in de winter? Langzaam opbouwen met de olie (je had al lijnzaad gekocht, maar eventueel een mengsel met zonnebloem doen). Speedibeet bevat veel pectine, dat is erg goed voor de dikke darmflora en zorgt daardoor ook weer voor betere opnamen van het andere voer (m.n. ruwvoer).

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 07:39

Tijd hier niet gereageerd, maar ik weet het even niet meer.

Info paard
Ruin, draver, 8 jaar.
Ik heb hem nu een jaartje. Hij is ook een jaartje van de baan van nu.

Paard ziet er super uit. Hij glanst, eet en drinkt goed en mest is ook goed.

Echter loop ik vanaf september te klooien met hem. Hij is heel gevoelig op de flanken. Met name rechts. soms zelfs zo erg dat hij slaat. Verder mag je hem ook niet aanraken op de singelplek.
We dachten dus aan maagzweer.
We hebben hem op de Abler gezet. Dit 3 weken gegeven en helaas helemaal geen verbetering.
We hebben hem van het gras afgehaald. ( geen verbetering)
Van onbeperkt voordroog naar onbeperkt hooi ( verbetering maar was van korte duur)
we hebben hem op zand gecontroleerd. ( had hij niet)
Hij is ontwormt.
Hij heeft een kuur probiotica gehad.
Dierenarts is 2x geweest.

het gekke is gewoon dat mijn paard er lichamelijk aan de buitenkant echt super uit ziet. Mooi in zijn vacht etc. Hij heeft onbeperkt ruwvoer. Staat overdag heel de dag buiten met vriendjes. Is een stal met maar 4 paarden dus ook niet te veel drukte. Dus het is mij echt een raadsel wat hij heeft. Zal het toch een maagzweer zijn of zit er iets niet goed in de darmen?

Maandag zullen we er achter komen, want dan gaan we naar de kliniek. Hij moet nuchter zijn dus ik verwacht dat ze in de maag gaan kijken.

Hebben jullie dit vaker gezien bij een paard?

edit: krijgt overigens kwa krachtvoer nu alleen 3 handjes Vitalbix complete verdeeld over 3 voerbeurten en 3 grote handen Hartog lucerne Digest verdeeld over 3 voerbeurten en dan in 2 voerbeurten flinke scheur lijnzaad olie.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:39

Heb je hem ook op rust gezet tijdens de kuur/medicijnen tegen de maagzweer?

[o]

Hilli

Berichten: 22946
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:40

Als het zo duidelijk rechts zit, dan denk ik aan de blinde darm. Wat daar precies mis kan zijn/hoe je dat oplost weet een dierenarts beter dan ik dus wat dat betreft kan ik je niet goed verder helpen.

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:50

Djeradalover schreef:
Heb je hem ook op rust gezet tijdens de kuur/medicijnen tegen de maagzweer?


Ja uiteraard. Hij heeft tijdens de kuur abler stil gestaan.
Vanaf september is hij misschien 10x gereden.

henshem
Berichten: 1125
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:08

Mijn paard had ook heel duidelijk rechts last als hij last van zijn maag had. Ik kon met mijn been aan die kant dan niet drijven. Ik ben benieuwd wat er uitkomt bij de da.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 11:32

Mijn paard is wel gevoelig op de darmen, als hij een appel eet dan krijgt hij buikpijn, opgetrokken en diarree. Goed en veel ruwvoer, slobber zonder suikers en lijnzaadolie zorgen dat hij een goede darmflora houdt.

Zelf heb ik een maagzweer. en ik kan vertellen dat dit echt niet leuk is, ik moet heel veel eten vermijden en frisdrank is echt taboe. Echter wil ik nog weleens genieten van het leven en daar moet ik dan de volgende dag flink voor boeten. Ik voel mij dan de gehele dag door naar, moe, misselijk, maagzuur en maagpijn. %)

fight for what you want and you will never lose


Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 07:50

Nou gisteren in de kliniek geweest ( paard staat er nu nog steeds)

Bloed onderzoek alles was goed alleen zijn Calcium was te laag. Echter vonden ze dat vreemd want hij heeft daar niet de symptonen van.

Maagscopie gehad--> geen maagzweren. alles zag er goed uit
Opgevoeld van achter --> was allemaal prima
Foto van de buik --> Was ook goed
Nogmaals zand gecheckt --> was ook dit keer weer goed.

De pijn in zijn buik is nu dus een beetje onverklaarbaar en komt dus niet uit zijn buik.

Vanmiddag hebben we een afspraak met de orthopeed. Daar de internist vond dat Woody erg gespannen in zijn rug was en pijnlijk op zijn schoft.

Gelukkig dus geen maagzweer, maar ik ben nog niet echt verder. Gezien dit een maagzweren topic is zal ik hier verder niet meer reageren.

Veel succes en sterkte met jullie paardjes!

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:59

jillaroo schreef:
Kan je haar niet beter wat extra speedibeet en olie geven dan in de winter? Langzaam opbouwen met de olie (je had al lijnzaad gekocht, maar eventueel een mengsel met zonnebloem doen). Speedibeet bevat veel pectine, dat is erg goed voor de dikke darmflora en zorgt daardoor ook weer voor betere opnamen van het andere voer (m.n. ruwvoer).


Dat is uiteraard precies de reden dat ik het voer ;) Maar ben inderdaad wat de Speedibeet en olie gaan opvoeren. Ander voer wil ik nog even mee wachten, maar anders wordt het sojaschroot, maar kan daar niet zo makkelijk aan komen.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:58

Wat ik me afvraag.... kan hoesten ook een teken zijn van maagzweer? (zoals dat bij mensen zo kan zijn)

Hoipiepeloii

Berichten: 7295
Geregistreerd: 23-01-03

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:00

Ik denk het wel.. is mij nl ook al wel eens opgevallen!

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 18:56

Kelly1992 schreef:
Nou gisteren in de kliniek geweest ( paard staat er nu nog steeds)

Bloed onderzoek alles was goed alleen zijn Calcium was te laag. Echter vonden ze dat vreemd want hij heeft daar niet de symptonen van.

Maagscopie gehad--> geen maagzweren. alles zag er goed uit
Opgevoeld van achter --> was allemaal prima
Foto van de buik --> Was ook goed
Nogmaals zand gecheckt --> was ook dit keer weer goed.

De pijn in zijn buik is nu dus een beetje onverklaarbaar en komt dus niet uit zijn buik.

Vanmiddag hebben we een afspraak met de orthopeed. Daar de internist vond dat Woody erg gespannen in zijn rug was en pijnlijk op zijn schoft.

Gelukkig dus geen maagzweer, maar ik ben nog niet echt verder. Gezien dit een maagzweren topic is zal ik hier verder niet meer reageren.

Veel succes en sterkte met jullie paardjes!


Even een opmerking Kelly, zand komt er in golven uit. Als je test en er komt niks uit, wil dat niet zeggen dat er niks in zit. Alleen dat er die dag niks uit kwam.

Rechts bij de blinde darm gevoelig zijn kan wel degelijk wijzen op een zware dikke darm met opgehoopt zand. Dat zie je alleen met een hele sterke röntgen, die niet alle klinieken hebben. Ik weet niet waar die foto van gemaakt is?

Als proef kan je hem gewoon een hooggedoseerde zandkuur geven, eventueel aangevuld met een paar 100 ml paraffine per dag (als hij dat eet) en kijken of het minder wordt. Baat het niet dan schaadt het niet.

Zie ook dit artikel: http://zandkoliek.nl/wp/informatie-over ... andkoliek/

ani_joyce123
Berichten: 11
Geregistreerd: 18-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:39

Ik ben gaan minderen met omeprazol bij mijn paard en ben gestart met Mastic Horse Treatment. Een nieuw natuurlijk product. Vrij onbekend maar het heeft mijn paard wel enorm geholpen. Nu geef ik het in onderhoudsdosis.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:23

Hoe lang duurde het voordat je resultaat zag met Mastic Horse?

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 18:37

jillaroo schreef:
Kelly1992 schreef:
Nou gisteren in de kliniek geweest ( paard staat er nu nog steeds)

Bloed onderzoek alles was goed alleen zijn Calcium was te laag. Echter vonden ze dat vreemd want hij heeft daar niet de symptonen van.

Maagscopie gehad--> geen maagzweren. alles zag er goed uit
Opgevoeld van achter --> was allemaal prima
Foto van de buik --> Was ook goed
Nogmaals zand gecheckt --> was ook dit keer weer goed.

De pijn in zijn buik is nu dus een beetje onverklaarbaar en komt dus niet uit zijn buik.

Vanmiddag hebben we een afspraak met de orthopeed. Daar de internist vond dat Woody erg gespannen in zijn rug was en pijnlijk op zijn schoft.

Gelukkig dus geen maagzweer, maar ik ben nog niet echt verder. Gezien dit een maagzweren topic is zal ik hier verder niet meer reageren.

Veel succes en sterkte met jullie paardjes!


Even een opmerking Kelly, zand komt er in golven uit. Als je test en er komt niks uit, wil dat niet zeggen dat er niks in zit. Alleen dat er die dag niks uit kwam.

Rechts bij de blinde darm gevoelig zijn kan wel degelijk wijzen op een zware dikke darm met opgehoopt zand. Dat zie je alleen met een hele sterke röntgen, die niet alle klinieken hebben. Ik weet niet waar die foto van gemaakt is?

Als proef kan je hem gewoon een hooggedoseerde zandkuur geven, eventueel aangevuld met een paar 100 ml paraffine per dag (als hij dat eet) en kijken of het minder wordt. Baat het niet dan schaadt het niet.

Zie ook dit artikel: http://zandkoliek.nl/wp/informatie-over ... andkoliek/


Fotos zijn bij Bodegraven gemaakt.
Hij had voor bodegraven al kuur gehad van mij.

Wicky
Berichten: 935
Geregistreerd: 17-07-05
Woonplaats: Egmond

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 20:25

Mijn paard met maagzweer-klachten is vorige week positief getest op PSSM2 P3. Uit literatuur blijkt dat PSSM2 en maagzweren vaker voorkomen.

Mijne knapte na het behandelen van de maagzweer maar niet echt op, dus ben ik door blijven zoeken. Uiteindelijk kwam ik PSSM2 op het spoor en nu met aangepast dieet (veel extra eiwitten vooral) ziet mijn paard er super uit.

Vanuit ontspanning en samenwerking pret maken met je paard?
www.eenmetjepaard.com
www.trailerladen.com

Pumpkins

Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 23:55

ani_joyce123 schreef:
Ik ben gaan minderen met omeprazol bij mijn paard en ben gestart met Mastic Horse Treatment. Een nieuw natuurlijk product. Vrij onbekend maar het heeft mijn paard wel enorm geholpen. Nu geef ik het in onderhoudsdosis.


Ik ben ook een aantal maanden terug begonnen met Mastic. Grappige was dat mijn Griekse collega met Mastic kauwgom aan kwam zetten. Beetje raar spul, maar smaakt best oké. Staat ook bij vermeldt dat het goed is voor de maag.

Ik geef het nu ook als onderhoudsdosis. Dit jaar heeft mijn paard nauwelijks terugval gehad. Een stresmoment gekend waarna ik Mastic ben gaan voeren. Heb het idee dat ze niet heel erg last van haar maag heeft gehad. Ze was licht ingevallen op haar flanken en gaapte af en toe. Na drie weken geen gapen meer en weer mooi vol op de flanken.

Maddy_Paola

Berichten: 1329
Geregistreerd: 19-04-17

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 05:04

Kan iemand mij helpen aan de abler? Woon in Zuid-Holland, paardje ken ik al 10 jaar en zo lang heeft ze ook al singelnijd, sinds augustus is ze van mij en ben nu 1 voor 1 al dr problemen aan aan t pakken, ze loopt weer helemaal goed dus tijd voor t volgende punt :x

Wil zelf de Abprazole plus, normale is ook goed maar de probiotica zijn wel handig denk ik 8)7 zal er 3 pakketten van nodig hebben sowieso, of dat nu sachets in sets van 50 zijn of bulkzakken.

Balen dat je niet met paypal kan betalen daar |o

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Anoniem

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 07:29

Ik heb nog een bulckpak. Laat maar weten of je geïnteresseerd bent.

monica08
Berichten: 4717
Geregistreerd: 02-02-07

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 12:39

Ik ben ook op zoek naar Abler i.v.m. gebruik NSAID.
Mocht iemand nog wat kwijt willen, dan hou ik me aanbevolen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 13:12

Kom tot de ontdekking dat ik ook nog 50 zakjes AbActive (probiotica) over heb. Houdbaarheidsdatum is februari 2019.

Via Abler kosten 50 zakjes $ 37.50, dit is omgerekend € 32,90. Als iemand geïnteresseerd is wil ik ze verzenden voor € 25,= dit ivm de houdbaarheidsdatum.

Ik heb zelf nl ook nog losse zakjes en ik ga het nooit allemaal op krijgen voor februari.

Afbeelding
Afbeelding

Ik ga vandaag nog naar het postkantoor dus wie snel is heeft het morgen in huis :D

paardje2013
Berichten: 1851
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 16:40

Hallo

Ik ben ook opzoek naar AbPrazol ik kan helaas niet zelf bestellen omdat ik geen paypal heb. Dus voor wie nog iets over heeft hou ik mij aanbevolen.

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Re: Maagzweer, Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 18:05

Heeft er iemand ervaring mee dat de symptomen van een maagzweer verergeren tijdens het geven van Omeprazol?

Luna *21/06/2018 zadelmak
Donovan *01/07/2009 - ꝉ 23/06/2021(paarden) M2+10 (pony's) L2+11 kringkampioen 2018 klasse B, kringkampioen 2019 Klasse L1, reserve regiokampioen 2019 Klasse L1
Zorro *26/06/1990 - ꝉ 29-12-2014


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BeFunny, carin0903, Django_Mette, fro, herr_balou, IASCrawler, janderegelaa, kitag1rl, Laura1982, Lielle, SentiBot en 98 bezoekers